PDA

View Full Version : Electro-Akoestische gitaar?



Lourens
15 januari 2006, 11:03
Hey:),
ik ben op zoek naar een Elektro-Akoestische gitaar, maar heb echt geen idee welke voor mij in aanmerking zou kunnen komen.
Normaal speel ik elektrisch in een band, maar het leek me wel een leuke aanvulling. Ook handig voor het schrijven van nummers.
Nou vind ik zelf qua uiterlijk de Crafters erg mooi, maar er zijn natuurlijk nog veel meer opties.
Ik speel normaal rock, afgewisseld met wat rustige akoestische nummers. Budget ongeveer 400-500 euro. liefst iets lager, omdat elektrisch toch mijn nummer 1 is.
Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt:)

Lourens

gertdm
20 januari 2006, 11:15
hallo,

Een electro-acoustische gitaar heb je in veel keuzes en merken.
Ibanez, Cort, Epiphone etc.

Waarom niet bv een gewone akoestiese gitaar met een piezo?
Vooral Seagulls zijn interessant als je in een band speelt en toch ook thuis een redelijk akoesties geluid wilt hebben.
Tweedehands moet er wel wat te krijgen zijn.

hoi

Gert

Flipkoos
23 januari 2006, 13:43
Hoi,

Ik heb zelf een tweedehands Simon and Patrick SP6 Cedar/Mahogany. Daar heb ik een Fishman Acoustic Matrix Natural I piezo-pickup in laten bouwen. Beide op marktplaats aangeschaft. Voor 280 euro's was ik klaar. En heb je de klank van iets veel duurders. (als je het nieuw koopt ben je ook meer kwijt btw...)

Flipkoos
23 januari 2006, 13:50
Waarmee ik dus wil zeggen dat je met gitaren uit de Godin-fabriek (seagull, norman, simon and patrick) ERG veel waar voor niet al te veel geld hebt. Ze noemen een Simon and Patrick geloof ik ook wel eens 'A poor mans Martin' :-)

yellowsun
23 januari 2006, 16:32
Dit vraag ik mij al een hele tijd af:

Hoe kan ik een acoustische gitaar (seagull met humbucker pickup van Shadow) versterken én toch nog acoustisch klinken?

Ik speel in een band waarvan ik de songwriter/frontman ben, en thuis schrijf ik alle songs op acoustiche gitaar. Nu komt het weleens voor dat een song die acoustisch heel erg goed klinkt, electrisch gewoon niet 'werkt'.

Ik heb er dus lang geleden al een pickup in geplaatst (humbucker van Seagull). De gitaar toen ingeplugt in een Marshall Valvestate: klonk slecht. Dezer dagen speel ik op een Fender Twin Reverb: klinkt beter dan de Valvestate maar nog lang niet acoustich. Onze drummer heeft een eigen geluidsinstallatie (PA) die we gebruiken op repetitie... de gitaar rechtstreeks daarop aangesloten: ook absoluut geen bevredigend resultaat.

Een acoustische versterker kopen is geen optie (niet alleen vanwege het geld, maar ik ben nogal lui en wil niet nog materiaal bij om overal mee naartoe te sleuren).

Bestaat er toch nog een alternatief? Ik heb weleens gelezen over de Boss AD-3. Is dat louter een effectenbakje voor acoustische gitaar, of kan het me helpen mijn niet-acoustische sound om te toveren naar een acoustische sound?

Ligt het misschien aan de kwaliteit van de pickup?

Bij optredens van andere bands met acoustische gitaren zie ik ook nauwelijks een echte acoustische versterker op het podium staan, dus HOE DOEN ZIJ DAT DAN!?

Alvast bedankt voor de tips.

SBloke
23 januari 2006, 23:10
Nog even een mooi electro-accoustisch gitaartje:

De Ovation....

(Ja, een zeer subjective post.. ;) )

gertdm
24 januari 2006, 09:30
Een akoestiese gitaar versterken is een hoofdstuk apart. Zoals hierboven is vermeld, namelijk inpluggen in een gewone versterker is niet zo raadzaam.
Meest effectief is natuurlijk een piezo onder het zadel aan laten brengen (als die er nog niet in zit) en bij voorkeur een Fishman, Highlander of LR Braggs.
Ook het gebruik van effectapparatuur om het akoestiese geluid te verbeteren als je in een gewone versterker inplugt, is af te raden.

Wat in een band nog wel eens wil werken is de akoestiese gitaar in de zanginstallatie inpluggen (als er geen PA is) of, zoals Luka Bloom, in een basversterker.

Maar persoonlijk zou ik voor een akoesties geluid (in een band) kiezen voor een apart circuit, dus andere versterker of op een andere manier versterkt dan de elektriese gitaar.

En als je erg veel geld hebt :) dan heeft Taylor een nieuwtje op de markt....
Een acousticaster-achtige gitaar met een akoestiese en een elektriese stand.
Maar of t werkt? Geen idee. Bij Casa Benelly hebben ze er een.