PDA

View Full Version : Verschil tussen Fender USA standaard en reissue modellen



the sure thing
15 januari 2006, 09:46
De "standaard" USA modellen kosten vandaag de dag nieuw tussen de EUR 900 en EUR 1100,-. De Reissue modellen beginnen ergens bij EUR 1.550,-. Zit er kwalitatief ook echt verschil tussen die gitaren, of betaal je alleen meer omdat het een ander model is? M.a.w.: als ik een "standaard" USA in een goede amp prik of een reissue model, hoor ik dan duidelijke verschillen?

john.3001
15 januari 2006, 13:40
ik denk niet echt dat er kwalitatief veel verschil zit tussen standard usa gitaren en de reissues (tenzij je met reissues custom shop modellen bedoelt?)...

maar de reissues hebben gewoon wat meer exclusieve specs en ik denk dat je daar voornamelijk voor betaalt

the sure thing
15 januari 2006, 21:31
ik bedoel idd niet de custom-shop modellen, maar de "gewone" reissue modellen uit de USA. Ze zijn toch zo'n 30% duurder....

gitaar
1 februari 2006, 12:45
er is zeker verschil tussen deze twee gitaren . alle onderdelen zijn anders zoals tremmelo brug , stemmechanieken , vorm en dikte hals de fretten , elementen , bedrading enz enz dus ook de klank!

dejohan
1 februari 2006, 13:27
De reissue's hebben nitro-cellulose lak, de standards niet dacht ik. Dat is denk ik wel een voordeel van de reissue's. Voor de rest denk ik niet dat er qua globale 'kwaliteit' veel verschil is. Sterker nog: bij de reissue's kopieren ze ook de slechte eigenschappen van de oorspronkelijke modellen. Een USA reissue Jazzmaster of Jaguar heeft bijvoorbeeld nog altijd die slechte brug die er indertijd ook op stond.
Bij de (USA) standaard modellen kunnen ze verbeteren wat ze willen, bij de reissue's moeten ze trouw blijven aan het origineel. Ik denk dat je daarom niet kan stellen dat de reissue's sowieso beter zijn. Misschien is het zelfs eerder andersom, maar dat weet ik niet zeker, omdat ik niet echt weet hoe een moderne brug of stemmechaniek zich verhoudt tot de oude.

strat58
1 februari 2006, 14:26
Nou persoonlijk vind ik dat er veel verschil tussen zit, ik heb zelf 1 Strat uit 1973 en 4 vintage reissue strats. Ik heb veel strats uit de jaren 70 gehad en die vind ik nu dus niks meer. Alle vintage reissue strats die ik heb gehad en nog heb zijn IMHO veel beter kwa klank en gewicht. De bruggen zijn beter, de halsen vind ik lekkerder spelen en het geluid bevalt mij veel beter dan die blikkerige jaren 70 strats ( er zijn natuurlijk ook strats die erg goed klinken. alleen die moet je met een kaarsje zoeken). Maar dit is natuurlijk mijn eigen mening. Persoonlijk vind ik dat een vintage reissue anders klinkt dan een standaard USA strat en ik bedoel met anders dat je meer het hout hoort als je aanslaat (heel belangrijk bij het uitzoeken van een gitaar)
Peace Strat58