PDA

View Full Version : Stratocaster (welke type?)



Hector_Tsolodimos
15 januari 2006, 01:13
ik heb binnenkort geld genoeg om deze gitaar te halen:
http://www.musicstorekoeln.de/nl/E-Gitarren/3_42_GEGIT_29_GIT0004056-005/0/0/0/detail/musicstore.html
laten we zeggen voor het gemak:
-400 euro
-nieuw
-maple(vind ik plus punt)
-mooie kleur (vind ik)
-mexicaan
is deze gitaar mijn geld waard? ik heb nu een Squier, ik ga er wel heel op vooruit toch? want als dat niet geval is kan ik beter bij feedback.nl een usa kopen voor 899(excl koffer), wat vinden jullie? Ik weet wat het verschil is tussen een mex en een usa..maar is die verschil wel heel goed te zien/horen? vast wel een béétje, maar is het wel zo veel dat een 'arme' student als ik (16 jaar) ipv een mex voor 400 gelijk meer dan 2 keer zo veel uit moet geven voor een usa? Ik heb zo'n gevoel dat de mex een goede keus zal zijn voor me.
Het is nu namelijk wel zo dat ik veel geld verdien per maand(250, 2 krantenwijken en zakgeld), maar ik wil niet alleen een goede gitaar hebben, ik denk dat een goede (buizen)versterker (minstens) net zo belangrijk is. Behalve sparen voor gitaar wil ik natuurlijk ook nog andere dingen kopen enz.
uitgaan, effectepedalen (boss blues driver, crybaby) en ja..dus ook nog een versterker om mee op te treden! Ik kan redelijk goed gitaar spelen, en daardoor zie ik onderhand dat mijn squier drie keer niks is. Ik wil dus iets goeds hebben.

*Moet ik nou een Mex of een USA kopen? (prijs/kwaliteit verhouding is belangrijk).
*Is het wel slim om een gitaar uit duistland te kopen? scheelt best veel geld. Ik kan toch ook in een grote gitaarzaak bij mij in de buurt(eindhoven) een mex standard uitproberen, en er dan van uit gaan dat de gitaar die het zelfde type is, dat die dan het zelfde is.. ?

guitardude
15 januari 2006, 01:24
van een squier naar een Mexicaan is denk een beetje zonde van je geld.
Verschil is er wel ja, maar of dat 400 euro waard is. Aangezien je toch 250 euro per maand verdient,
zou ik doorsparen voor een 2de hands americaan. Die vind je voor zo'n 700 bij feedback bijvoorbeeld.
Heb je toch een stuk meer kwaliteits verschil voor 1,5 maand extra werken. :)

edit: In plaats van later toch een usa strat te kopen, omdat je toch 'the real thing' wil hebben, kan je beter nu wat doorsparen. :)

edit2: Het beste is eigenlijk als je bij een Gitaarwinkel mexicanen en americanen gaat uittesten. Zo kan je voorjezelf beslissen of je het verschil het geld waard vind. :D

Hector_Tsolodimos
15 januari 2006, 01:30
daar dacht ik zelf ook aan. Maar voor 700 euro heb je bij feedback een USA highway. Die spelen als je het mij vraag voor geen meter. Dus dan zit je toch al weer op 899 (excl koffer, en ik geloof dat je die erbij moet kopen? of toch niet) voor een 'echte' usa. Zo als ik al heb gezegd moet ik ook doorsparen voor meerdere effecten en een fatsoenlijke versterker als het even kan. Ik heb nu een 20 jaar oude marschall genaamd: 'reverb 12'
klinkt aardig, maar gaat niet zo hard. En ruist veel.

guitardude
15 januari 2006, 01:32
daar dacht ik zelf ook aan. Maar voor 700 euro heb je bij feedback een USA highway. Die spelen als je het mij vraag voor geen meter. Dus dan zit je toch al weer op 899 (excl koffer, en ik geloof dat je die erbij moet kopen? of toch niet) voor een 'echte' usa. Zo als ik al heb gezegd moet ik ook doorsparen voor meerdere effecten en een fatsoenlijke versterker als het even kan. Ik heb nu een 20 jaar oude marschall genaamd: 'reverb 12'
klinkt aardig, maar gaat niet zo hard. En ruist veel.
Waarom geen 2dehands uit een winkel? Heb je voor de prijs van een Highway een echte amerikaan. Je hebt dan ook gewoon garantie. Je hoeft overigens geen koffer te kopen hoor, een gigbag voldoet ook wel.
Maar goed zelf uittesten om te bepalen of je de meerprijs waard vind blijft het beste.

Hector_Tsolodimos
15 januari 2006, 01:45
Waarom geen 2dehands uit een winkel? Heb je voor de prijs van een Highway een echte amerikaan. Je hebt dan ook gewoon garantie. Je hoeft overigens geen koffer te kopen hoor, een gigbag voldoet ook wel.
Maar goed zelf uittesten om te bepalen of je de meerprijs waard vind blijft het beste.
Daar heb je gelijk in.
Maar klopt het dat japanners (fenders) beter zijn dan mexicanen?

guitardude
15 januari 2006, 01:53
Daar heb je gelijk in.
Maar klopt het dat japanners (fenders) beter zijn dan mexicanen?
Japans gebouwde Fender zitten volgens mij tussen de mex en usa in ja. Dit kan natuurlijk per jaar en gitaar verschillen.
Er zijn betere Fender kenners op dit forum dan ik, die komen vast ook nog wel een keer opdagen in dit topic :D

Hector_Tsolodimos
15 januari 2006, 02:04
Japans gebouwde Fender zitten volgens mij tussen de mex en usa in ja. Dit kan natuurlijk per jaar en gitaar verschillen.
Er zijn betere Fender kenners op dit forum dan ik, die komen vast ook nog wel een keer opdagen in dit topic :D
ik hoop het, ik vind het toch fijn dat je fantiek meedenkt. :D

no 1 hops
15 januari 2006, 06:21
blijf het altijd zo'n soort van soap vinden, bedoel ik niet beledigend want het ismijzelf ook overkomen.
had een mooie washburn stage, was gek van clapton verkocht de stage kocht een fenix strat die beter was dan menig squier en bleef ongelukkig.

clapton speelt op een stagg nog een deuntje waar je lekker voor gaat zitten.
staar je niet blind op merk maar durf gewoon je eigen mening en smaak te hebben.
zoek een goed winkel probeer de modellen die bij je lichaam en handen passen en dan zal het een keer klicken voor jaren lang speel plezier.
maar ja dat denk ik persoonlijk

Axelll
15 januari 2006, 11:05
Ik heb een Koreaan. De lite ash strat, deze heeft standaard 3x seymour duncan single coils, een lite ash mapple hals+toets (!) en een lite ash body.
Deze kickt naar mijn mening zeker alle koreanen weg, alle jappaners en was beter dan de 5 amerikanen die ik getest had.

En het allermooiste is nog hij kost maar €580,-

Imo is deze betere dan de mexicaan die je aangaf


Axelll

frekie
15 januari 2006, 11:26
Wat je ook koopt, ALTIJD de gitaar in kwestie zelf uitproberen. nooit blind bestellen. Stratjes in overvloed, ook 2dehands, jap squier/fender, blade. Tokai begint wel duur te worden maar is goed. Jaren 80 fernandes is ook leuk. Je ziet soms leuke zelf samengestelde/zelfbouw strats die er leuk uitzien voor het geld.

Neals
15 januari 2006, 21:28
Ik heb een Koreaan. De lite ash strat, deze heeft standaard 3x seymour duncan single coils, een lite ash mapple hals+toets (!) en een lite ash body.
Deze kickt naar mijn mening zeker alle koreanen weg, alle jappaners en was beter dan de 5 amerikanen die ik getest had.

En het allermooiste is nog hij kost maar €580,-

Imo is deze betere dan de mexicaan die je aangaf


Axelll

Ik heb zelf een Lite-Ash tele, en zijn zeer goede instrumenten voor het geld, had hem een beetje voor erbij gekocht, is nu min-of-meer mijn main-axe geworden. Mooi hout, kleuren moet je van houden, birds-eye maple neck, Seymour Duncan elementen EN de koreaanse gitaarbouwers lijken hun vak steeds beter te verstaan.

BIj een strat zal de kwaliteit wel het zelfde zijn. Punt is echter wel, mijn volgende gitaar gaat zeer zeker een Fender worden, zo heb ik 99% zeker besloten dat ik ook een strat erbij wil. Punt is alleen dat ik de aankoop niet echt plan, maar ik een strat koop(of iets anders) wanneer ik voor een leuk prijsje wat leuks zie.

koennie
15 januari 2006, 23:18
koop een tweedehandse usa strat, via een winkel of marktplaats oid. bel hem, ga na de eigenaar toe en speel! en maak dan je keuze, wel of niet kopen...

succes!

Satriani
15 januari 2006, 23:40
Ik heb zelf een Lite-Ash tele, en zijn zeer goede instrumenten voor het geld, had hem een beetje voor erbij gekocht, is nu min-of-meer mijn main-axe geworden. Mooi hout, kleuren moet je van houden, birds-eye maple neck, Seymour Duncan elementen EN de koreaanse gitaarbouwers lijken hun vak steeds beter te verstaan.

BIj een strat zal de kwaliteit wel het zelfde zijn. Punt is echter wel, mijn volgende gitaar gaat zeer zeker een Fender worden, zo heb ik 99% zeker besloten dat ik ook een strat erbij wil. Punt is alleen dat ik de aankoop niet echt plan, maar ik een strat koop(of iets anders) wanneer ik voor een leuk prijsje wat leuks zie.

Wordt die strat dan ook die lite ash versie?
Lijkt me ook wel een gaaf ding nooit op gespeeld helaas...