PDA

View Full Version : 3x10 of 2x12



RF
15 januari 2006, 01:04
hi, ik probeer erachter te komen wat het verschil in toon zou betekenen tussen 3x10 of 2x12 in hetzelfde cabinet met uiteraard dezelfde amp. Ik realiseer me dat het soort speakers en speakeroppervlak al veel bepalen, maar ik hoop dat iemand toch een poging kan doen om iets verder te gaan.. heeft iemand dit wel eens getest?

gr

piezo
15 januari 2006, 13:03
De volgende redenering heeft uiteraard slechts theoretische en indicatieve waarde. Het luidspreker oppervlak van 2x12 en 3x10 is vrijwel hetzelfde, ca. 230 vierkante inch. Dus zou je bij een gelijke kast theoretisch een vergelijkbare basweergave moeten krijgen. De kleinere inertie van de 10 inchers zou echter een betere hoogweergave moeten geven.

Al
15 januari 2006, 13:52
hi, ik probeer erachter te komen wat het verschil in toon zou betekenen tussen 3x10 of 2x12 in hetzelfde cabinet met uiteraard dezelfde amp. Ik realiseer me dat het soort speakers en speakeroppervlak al veel bepalen, maar ik hoop dat iemand toch een poging kan doen om iets verder te gaan.. heeft iemand dit wel eens getest?

gr

10" speakers klinken met name in het mid wat anders dan 12".
12" klinkt wat opener in het mid, het laag zit in de regel wat lager, ik neig naar 2*12, driedimensionaler, meer ruimte.

Wat zijn jouw ervaringen?

Al

RF
15 januari 2006, 16:09
bedankt voor jullie reactie,
Ik heb wel wat geexpirimenteerd, bij 2x12 ervaar ik meer en diepere bassen en is het hoog minder snijdend, meer balans over het geheel. Ik ben voornamelijk bezig met de EQ om het laag onder controle te houden en toch genoeg vlees op de hoge tonen te hebben. Ik ervaar meer 3D-effect.

Bij 3x10 vind ik dat er meer push komt uit de kast en iets meer karakter, hier ben ik voornamelijk bezig om het hoog niet onaangenaam te maken maar wel dik.
Allemaal super subjectief, ik test met 2 verschillende cabinets, een mismatch van OT op speakers bij een van de twee en uiteraard andere speakers.

Ik ben op zoek naar algemene en theoretische uitspraken over verschil tussen 3x10 en 1x12, hoe subjectief ook.. Ik ben ook heel benieuwd of iemand wel eens in hetzelfde cabinet (+ amp) van 2x12 naar 3x10 (of andersom) is gegaan en wat de bevindingen waren.

gr

Negative K3 fan
15 januari 2006, 16:16
vergeet ook niet dat de ene 12" speaker de andere niet is (zelfde voor 10"s), als je daar ook nog rekening mee gaat houden is het einde volgens mij zoek; om theoretisch gezien iets nuttigs te zeggen over 3x10" tegen 2x12" omdat er andere factoren zijn die je niet kunt verwaarlozen.