PDA

View Full Version : Mijn buizen amp



marter544
15 januari 2006, 00:04
Zie hier: Mijn eerste zelfbouw buizenamp (überhaupt mijn eerste buizenamp):

http://img71.imageshack.us/img71/3317/hpim11759fr.th.jpg (http://img71.imageshack.us/my.php?image=hpim11759fr.jpg)
http://img313.imageshack.us/img313/3480/HPIM1177.th.jpg (http://img313.imageshack.us/my.php?image=HPIM1177.jpg)

http://img313.imageshack.us/img313/6576/HPIM1180.th.jpg (http://img313.imageshack.us/my.php?image=HPIM1180.jpg)

http://img313.imageshack.us/img313/7114/HPIM1178.th.jpg (http://img313.imageshack.us/my.php?image=HPIM1178.jpg)

Ik heb het ding niet zelf gebouwd, maar mijn oom, lang geleden, en hij deed er niks meer mee dus mocht ik hem hebben . Hij gebruikte het ding voor van alles en nog wat, waaronder gitaarversterker. Hij weet totaal niet meer wat voor buizen het zijn, of het alleen een eind versterker is, of ook een pre-amp. Ik ga hem vanavond niet meer uit proberen, doe ik morgen. Kunnen jullie misschien aan de foto's zien of er een pre-amp in zit?? En hoe zou ik het beste er een lekkere scheur uit kunnen krijgen? Een booster pedaal, een overdrive/distortion pedaal, of iets anders?

Alvast bedankt.

AART
15 januari 2006, 00:13
volgens mij geen preamp.

el 84 eindbuis en een ecc?? gelijkrichter of phase inverter oid?

ik heb er niet zoveel verstand van maar dat is mijn gok.

marter544
15 januari 2006, 00:19
Er zitten 2 grote en een kleine buis in. Op de grote staat AZ 41, op de kleine iets onleesbaars(vervaagt) en daarna AX7. Op 1 van de grote staat overigens helemaal niks. En wat je met dat gelijkrichter etc. bedoelt, snap ik niks van :???: :sssh:

EDIT: Weet iemand ook hoeveel watt dit in theorie zou moeten zijn?? En hoe kan ik de buizen ontladen? Want ik wil de input van die versterker veranderen(andere contacten), en aan de behuizing aarden?

Ik heb met google naar AZ-41 gezocht, en kwam dit tegen: http://www.hupse.nl/radio/tubes/AZ41.htm

Het is dus een dubbelzijdige gelijkrichter, wathever dat is.
De AX7 is een 12ax7, maar daar heb ik niet echt wat zinnigs over kunnen vinden, behalve hoeveel ze kosten. En iemand een idee over hoe ik hier een lekkere scheur uit kan halen? En wat voor een speaker kan ik hier het beste achter hangen? Ik wil denk ik een 1*12 cab maken.

nicoverduin
15 januari 2006, 06:47
Zo te zien een versterker a la de AX84. Dwz. dubbele voorversterker met de EL84 als eindbuis. Uitgangs vermogen zal zo rond de 4-5 watt zijn. Waarschijnlijk gebouwd voor een pickup. Als je een gitaar erop aansluit zal die wel vanaf stand 4-5 in de overdrive gaan.

Voor de slaap-/huiskamer hard zat. Zeker met een 12" speaker.

Werking:

De AZ41 zet de 230V wisselspanning via de transformator (de grote) om in gelijkspanning. Vermoedelijk rond de 250-275V. Er zit nog een smoorspoel onder in het chassis dus hij zal wel redelijk brom vrij zijn.

de 12AX7 heeft eigenlijk 2 versterker buizen in zich die waarschijnlijk achter elkaar geschakeld staan. Mogelijk zit er iets van een toonregeling ertussen.

de EL84 is de eindbuis die het signaal omzet naar de luidspreker via de transformator (rechts op de 1e foto).

Als je hem weer na al die jaren aanzet, kan het zijn dat hij gaat roken. Dit zou dan komen door die zilverkleurige dingen boven op het chassis. Dat noemen ze elco;s. Het kan zijn dat ze uitgedroogd zijn en sluiting veroorzaken. Ze moeten dan vernieuwd worden. Ook kunnen ze een aardige brom veroorzaken omdat ze niet meer goed filteren.

Dus als je hem aanzet, eerst goed kijken of er nergens rook uit komt of stinkt van verbranding. Daarna kan je de speaker aansluiten. Dit soort bakkies kunnen wel even zonder speaker. Komt er geluid uit dan pas je gitaar aansluiten.

Succes
Nico

Franc
15 januari 2006, 06:55
Om te beginnen moet je er een geaard snoer aanzetten, want dat draadje dat er nu aanzit bezorgt mij in ieder geval de riebels :o

Voordat je dat doet moet je de elko's ontladen, niet de buizen.
Een van de elko's is bijvoorbeeld die grote zilverkleurige 'buis'.
Dat zijn de dingen die zo maar een paar honderd volt kunnen vasthouden.
Je zou met een goeie multimeter op standje paarhonderdvolt even kunnen meten hoeveel er nu op staat, maar als ie al jaren niet meer gebruikt is, zal dat niet veel zijn.

Als je oom hem vroeger gebruikte weet hij toch wel of er een preamp in zit?
Wat deed hij er bijvoorbeeld mee? Direkt een gitaar inpluggen?

Een dubbelzijdige gelijkrichter klapt zeg maar de onderste helft van de sinus om naar boven waar een halfzijdige deze alleen maar af zou kappen.
Google maar eens naar de werking van gelijkrichers of rectifiers.

marter544
15 januari 2006, 11:03
Alvast bedankt voor alle reacties :D

Maar ik wil dat ding dus gaan aarden door een aardedraad van de behuizing naar de verwarming te leggen(die is in ons huis geaard).
Maar moet ik dan ook de elko's ontladen? Ik wist trouwens wel dat dat de condensatoren zijn, maar toch bedankt.
En hoe ontlaad ik die elko's? Door er bijvoorbeeld een klopboor achter te hangen die normaal op krachtstroom gaat? :confused:

Franc
15 januari 2006, 11:05
Beetje zware weerstand van een paar Watt tussen pluspolen en aarde.

nicoverduin
15 januari 2006, 11:26
Na pak 'm beet zo'n 30 jaar zijn ze wel leeg hoor

marter544
15 januari 2006, 14:22
Ik heb em geprobeerd, mooi clean, warm en vol, maar scheuren doet ie dus totaal niet, ook niet met volume vol uit, Ik had em achter een oude Phillips Hifi speaker gehangen, niet optimaal, maar heb nu niks anders. En ik heb wel eens gelezen en op foto's gezien dat die buizen helemaal blauw oplichten, deze gingen alleen een heel klein beetje rood gloeien, komt dit misschien doordat het input signaal te laag is?
Het wil totaal niet hard, voluit = iets boven huiskamer volume.
Met de eerste 2 knoppen gaat ie allebij harder en zachter(waarom 2 volume knoppen? Kan het zijn dat er toch ook een pre-amp in zit?) En de derde doet niks? :confused:

Geronimo
16 januari 2006, 20:45
Ik heb em geprobeerd, mooi clean, warm en vol, maar scheuren doet ie dus totaal niet, ook niet met volume vol uit, Ik had em achter een oude Phillips Hifi speaker gehangen, niet optimaal, maar heb nu niks anders. En ik heb wel eens gelezen en op foto's gezien dat die buizen helemaal blauw oplichten, deze gingen alleen een heel klein beetje rood gloeien, komt dit misschien doordat het input signaal te laag is?
Het wil totaal niet hard, voluit = iets boven huiskamer volume.
Met de eerste 2 knoppen gaat ie allebij harder en zachter(waarom 2 volume knoppen? Kan het zijn dat er toch ook een pre-amp in zit?) En de derde doet niks? :confused:

Grappig ding! Dat ze niet blauw worden is goed juist. Als ze blauw worden is het juist mis. Ik denk zo te zien dat de eerste knop volume is, en de andere twee een toonregeling. Laag en hoog. Misschien zijn de condensatortjes rot dan doen ze weinig meer.

Hij scheurt niet omdat er maar twee versterkertrapjes inzitten, waarschijnlijk te weinig versterking om te gaan oversturen. Je zou het geval misschien uit moeten tekenen en even moeten posten hier misschien hebben de mensen hier wat tips. Nu is het een beetje gokken want op die foto's zie je weinig.

PeeVee
18 januari 2006, 15:20
Grappig ding! Dat ze niet blauw worden is goed juist.
Buizen met een blauwe gloed (dicht bij de wand van het glas) zijn niet slecht, het effect heet ionisatie en komt zelfs vaak voor bij nieuwe(re) buizen, het duidt op een goed vacuum.


Als ze blauw worden is het juist mis.
Neen, voor uitleg zie o.a. http://members.aol.com/larrysb/blue_glow.html

Het gaat denk ik om een single ended versterkertje, inderdaad beetje zoals een AX84 maar lijkt b.v. ook qua circuit wel op een Champ. Het gebruikt één dubbeltriode preamp buisje (2 gainstages) die vervolgens een enkele (single ended) EL84 eindbuis aanstuurt. Zware overdrive zul je er niet uitkrijgen, maar een lekkere crunch moet zeker lukken. Het aardig is bij deze ampjes dat je ook de eindbuis vrij stevig aanstuurt en dus ook wat eindbuizenvervorming krijgt; dat klinkt niet echt zoals "overdrive" maar merk je meer aan een prettige sustain en mooie harmonischen. De EZ41 is inderdaad de gelijkrichter, feitenlijk twee buizen diodes in één fles. De 12AX7 zijn twee buizen triodes in één buisje, de EL84 is een pentode eindbuis, in een single ended stage levert hij zo'n 4 a 5 Watt. Zondermeer de moeite waard om er een beetje fatsoenlijke 10" of 12" speaker aan te hangen dan heb je een heel leuk buizenampje voor in en om het huis of zelfs in studio (Champ werd daar veel voor gebruikt!).

Geronimo
18 januari 2006, 22:45
Buizen met een blauwe gloed (dicht bij de wand van het glas) zijn niet slecht, het effect heet ionisatie en komt zelfs vaak voor bij nieuwe(re) buizen, het duidt op een goed vacuum.


Neen, voor uitleg zie o.a. http://members.aol.com/larrysb/blue_glow.html

Ik weet het ik heb het jaren terug al gelezen. Die blauwe gloed daar weet ik inmiddels alles van. Als er echt erg veel blauw licht uitkomt wat ook tussen de onderdelen zweeft en niet de onderdelen zelf is dat gas wat ioniseert, wat dus juist duidt op geen vacuum, m.a.w. de buis is lek, rot, gaar en op.

Idd dat het glas of de mica onderdelen een beetje blauw zijn is natuurlijk niet erg, maar dat is bijna alleen in het pikkedonker te zien.

PeeVee
19 januari 2006, 12:18
is dat gas wat ioniseert, wat dus juist duidt op geen vacuum, m.a.w. de buis is lek, rot, gaar en op.
De natuurkundige verklaring van "vacuum" is "luchtledig", in buizenland is het essentiëel dat m.n. de "zware" gasmoleculen uit de buis zijn, zuurstof (O2) en stikstof (N2) omdat de electronen daar steeds tegenaan botsen en dus niet lekker op snelheid kunnen komen. Willen ze vrijelijk kunnen bewegen dan moeten die zware gassen dus weg zijn.

Bij het "vacuum trekken" blijven er altijd wat zgn. "edelgassen" in de buis achter. Dat zijn ook de gassen die vrij gemakkelijk ioniseren en/maar de electronen verder niet echt afremmen. Het zegt verder niet over de hoeveelheid N2 / O2 in de buis (de hoofdbestandsdelen van "luch"). Wanneer er eenmaal echt "lucht" (feitenlijk mengseltje van gassen) in de buis komt, dan is er zowieso weinig gloed omdat de electronen dan zowieso geen snelheid meer kunnen maken (bots bots bots).

Zo is het mij geleerd in ieder geval. De blauwe gloed op het glas of bij de spacers is inderdaad de "impact" van electronen op het materiaal, je ziet het zowel bij nieuwe als bij oude buizen.

Geronimo
19 januari 2006, 18:50
De natuurkundige verklaring van "vacuum" is "luchtledig", in buizenland is het essentiëel dat m.n. de "zware" gasmoleculen uit de buis zijn, zuurstof (O2) en stikstof (N2) omdat de electronen daar steeds tegenaan botsen en dus niet lekker op snelheid kunnen komen. Willen ze vrijelijk kunnen bewegen dan moeten die zware gassen dus weg zijn.

Bij het "vacuum trekken" blijven er altijd wat zgn. "edelgassen" in de buis achter. Dat zijn ook de gassen die vrij gemakkelijk ioniseren en/maar de electronen verder niet echt afremmen. Het zegt verder niet over de hoeveelheid N2 / O2 in de buis (de hoofdbestandsdelen van "luch"). Wanneer er eenmaal echt "lucht" (feitenlijk mengseltje van gassen) in de buis komt, dan is er zowieso weinig gloed omdat de electronen dan zowieso geen snelheid meer kunnen maken (bots bots bots).

Zo is het mij geleerd in ieder geval. De blauwe gloed op het glas of bij de spacers is inderdaad de "impact" van electronen op het materiaal, je ziet het zowel bij nieuwe als bij oude buizen.

Ok dat kan zo zijn maar ik heb een keer bij een experiment een werkende buis zien barsten en toen zag ik dus hoe het dus niet moet en dat was een heftige blauwe gloed.... Edelgas of niet, als het zo blauw is zijn ze lek.

Geronimo
19 januari 2006, 18:55
Ook lees ik overal dat "gassy" buizen, welke dus oud en een beetje lek zijn, meer blauwe gloed hebben dan goede. Ook in dat stuk wat jij me doorlinkte.

Anyways, een beetje blauw is niet erg, maar veel en bijna paars is niet goed...

Ik vind het wel altijd een machtig gezicht als mijn versterker goed hard staat en het glas feller blauw oplicht bij het aanslaan van een dik akkoord!

dejohan
19 januari 2006, 19:17
Geronimo jij beweert wel snel vanalles hé? Eerst zeggen dat biasen niet nodig is, nu zeggen dat buizen die blauw oplichten gaar zijn.

Vind ik nu niet zo'n ramp, je zult er wel wat van af weten, maar Maar je beweert het telkens met enorm veel stelligheid, en als er dan reactie op komt begin je te nuanceren.
Ik vind dat je daar wat voorzichtiger mee moet zijn. Het gaat hier vaak om duur materiaal van andere mensen, en soms zelfs gevaarlijke voltages.
Ik weet niet zoveel van amps en buizen enzo, en ik weet dus wanneer ik voorzichtig moet zijn met uitspraken en ik moet nuanceren.
Misschien kan je dat ook een proberen. een zin beginnen met "Ik denk ..." is niet zo moeilijk hoor.

bert k
19 januari 2006, 22:27
Ja, graag weer on topic, heren, anders gaat ie dicht. Geen herrie op de werkbank...:)

dejohan
20 januari 2006, 09:33
Sorry Bertk en Franc, laatste off topic post van mij, maar het moet er gewoon uit.
@Geronimo en @Chennie
Iedereen mag uiteraard zijn mening hebben en verkondigen.
Waar ik de kriebels van krijg zijn mensen die hun meningen verkopen als feiten. Dat is gevaarlijk, want je bent met andermans duur materiaal bezig, en met hoge voltages. Socrates zei het al: Ken uzelf. Weet wat je weet en wat je niet weet. En als je een mening hebt MAAK DAN DUIDELIJK DAT HET EEN MENING is of zeg desnoods dat je het bijna zeker weet, en zeg erbij waarom je het bijna zeker weet, maar verkoop het niet als dé waarheid. Niemand is immuum voor denkfouten, niemand.

PeeVee
20 januari 2006, 12:34
Er zullen altijd weer betweters zijn die een weerwoordje hebben.
PARDON?!...


Anyway, heftige blauwe gloed is niet goed en biasen hoeft niet altijd en daar mee basta. Zoek het maar op.
Ahum...

In 99% van de gevallen is een blauwe gloed juist geen probleem. Even voor de duidelijkheid, ik had het over niet gescheurde buizen. Als ze gescheurd zijn, zijn ze zowieso niet goed meer en is de kleur van de gloed ook niet echt relevant lijkt me. Biassen hoeft inderdaad niet altijd, nl. wanneer de versterker toevallig al goed ingesteld is. Zul je het wel even moeten controleren natuurlijk.

Geronimo
20 januari 2006, 14:52
Sorry Bertk en Franc, laatste off topic post van mij, maar het moet er gewoon uit.
@Geronimo en @Chennie
Iedereen mag uiteraard zijn mening hebben en verkondigen.
Waar ik de kriebels van krijg zijn mensen die hun meningen verkopen als feiten. Dat is gevaarlijk, want je bent met andermans duur materiaal bezig, en met hoge voltages. Socrates zei het al: Ken uzelf. Weet wat je weet en wat je niet weet. En als je een mening hebt MAAK DAN DUIDELIJK DAT HET EEN MENING is of zeg desnoods dat je het bijna zeker weet, en zeg erbij waarom je het bijna zeker weet, maar verkoop het niet als dé waarheid. Niemand is immuum voor denkfouten, niemand.

Ok het spijt me dat er weer een soort van herrie van komen moet. Waarschijnlijk is dat het euvel van geschreven tekst. Ik lees iets en roep gauw iets, omdat ik idd iets vind. Vaak doe ik dat op mijn werk tussen de werkzaamheden door en heb ik niet alle tijd om alle onzekerheden daarin weg te nemen. Daardoor klinkt iets wat ik schrijf misschien meteen alsof ik dat als de absolute waarheid zie, wat natuurlijk niet zo is. Ik heb (behalve dan in mijn laatste post, omdat ik er een beetje moe van werd) ook nooit beweerd dat wat ik zeg de absolute waarheid is. Jammer dat er mensen zijn die denken dat ik dat wel doe. Ik zal er de volgende keer rekening mee houden.
Ik heb enige ervaring en ik zal nooit iets roepen wat andermans spullen of gezondheid schade toe zal brengen, dat is echt onzin, ik vind het bijna beledigend.
We hebben het over biasen gehad en over blauwe gloed ik zeg er wat over en ik ben gevaarlijk bezig, sorry maar ik vind het echt een beetje overdreven.

Ik zal in het vervolg mijn ideeën beter onderbouwen en meteen nuanceren oke?

Geronimo
20 januari 2006, 16:49
PARDON?!...

Haha voel je je aangesproken?



Ahum...

In 99% van de gevallen is een blauwe gloed juist geen probleem. Even voor de duidelijkheid, ik had het over niet gescheurde buizen. Als ze gescheurd zijn, zijn ze zowieso niet goed meer en is de kleur van de gloed ook niet echt relevant lijkt me.

Niet die gloed die jij bedoelt nee. Ze hoeven ook niet gescheurd te zijn, dat heb ik alleen een keer meegemaakt en toen kwam er erg veel blauw licht uit. Voor mij een indicatie dat lucht een buis blauw kan doen oplichten. Ze kunnen ook langzaam vollopen door een klein lek. Ook te herkennen aan wit uitgeslagen getter trouwens.

Hier staat onderaan ook wat over de blauwe gloed:

http://www.vacuumtubes.net/How_Vacuum_Tubes_Work.htm

Er zijn dus twee soorten blauwe gloed: Goede en foute. Ik had het in mijn eerste post gelijk duidelijker uit moeten leggen. Sorry daarvoor en ik hoop dat we er nu klaar mee zijn.


Biassen hoeft inderdaad niet altijd, nl. wanneer de versterker toevallig al goed ingesteld is. Zul je het wel even moeten controleren natuurlijk.

Idd het hoeft niet altijd. Het is wel verstandig maar het is niet zo dat het je versterker gelijk molt als je het niet doet.

dejohan
20 januari 2006, 17:07
Ok het spijt me dat er weer een soort van herrie van komen moet. Waarschijnlijk is dat het euvel van geschreven tekst. Ik lees iets en roep gauw iets, omdat ik idd iets vind. Vaak doe ik dat op mijn werk tussen de werkzaamheden door en heb ik niet alle tijd om alle onzekerheden daarin weg te nemen. Daardoor klinkt iets wat ik schrijf misschien meteen alsof ik dat als de absolute waarheid zie, wat natuurlijk niet zo is. Ik heb (behalve dan in mijn laatste post, omdat ik er een beetje moe van werd) ook nooit beweerd dat wat ik zeg de absolute waarheid is. Jammer dat er mensen zijn die denken dat ik dat wel doe. Ik zal er de volgende keer rekening mee houden.
Ik heb enige ervaring en ik zal nooit iets roepen wat andermans spullen of gezondheid schade toe zal brengen, dat is echt onzin, ik vind het bijna beledigend.
We hebben het over biasen gehad en over blauwe gloed ik zeg er wat over en ik ben gevaarlijk bezig, sorry maar ik vind het echt een beetje overdreven.

Ik zal in het vervolg mijn ideeën beter onderbouwen en meteen nuanceren oke?

Ok. :satisfie:
Tof dat je zo relaxt reageert.

marter544
28 januari 2006, 16:01
Ik heb nog net eens met dat ding zitten klooien, maar dit keer had ik uit een paar cheape computerboxen(horen achter een laptop) het versterktertje gesloopt, en als booster gebruikt. Als ik dat ding dan half open draai, heb ik een mooi sprankelend clean, en draai ik em helemaal open, dan scheurt ie echt heel mooi! Geen high-gain geluiden, maar wel mooie pearl jam-achtige klanken:p . Maar kan dit kwaad voor de versterker? Het is maar een heel klein boostje, want half open gaat ie dan nog zachter als helemaal zonder booster.