PDA

View Full Version : Hoe stem ik mijn (6 snarige) banjo?



Naief
14 januari 2006, 23:22
Ik ben qua stemmen alleen gitaren gewend en dacht dat een 6 snarige banjo net zo ging. Maar het schijnt toch niet geheel te lukken. Heeft het iets te maken met het vel?

Javaca
14 januari 2006, 23:27
Naarmate je stemt wordt het vel ingedrukt. Daardoor worden de snaren weer lager.
Blijven stemmen van laag naar hoog -de verschillen worden steeds kleiner- net zo lang tot de banjo goed staat.

wietse
15 januari 2006, 06:45
inderdaad maar wat ook nog weleens gebeurt bij banjo's is dat de hals los zit, die zit namelijk maar met 1 dikke moer vast, en als dat het geval is dan hou je hem ook niet gestemd.

Naief
20 januari 2006, 16:39
hmm bedankt.. Ik zal weer 's een poging wagen.

rinaldo
30 maart 2006, 21:54
zorgen dat de neck goed vast zit, het vel moet niet te slap zitten, met het juiste sleuteltje zodanig aandraaien dat hij aardig strak zit.als je er met je vingernagels tegen aantikt moet hij een mooie felle ,snap, geven maar wel voorzichtig aan want je zult de eerste niet zijn die zijn vel scheurt door het te strak te spannen. en last but not least, let er op dat je bridge op de goeie plek zit. want net als een gitaar moet ook een banjo op de octaaf gestemt worden.dat kan heel simple door de brug naar voor of achteren te schuiven.
sucses