PDA

View Full Version : leslie-effect



Bouke
21 oktober 2002, 13:11
Hey,

voor een ieder die enigzins is geïnteresseerd in een leslie-effect voor de gitaar het volgende:

Ik ben al een tijdje aan het speuren naar een lekkere leslie voor de gitaar. 'K heb een POD2.0 met een rotaryspeaker en dat is wel aardig. Ik wil ooit een H&K Tube Rotosphere II maar die vinnik nu nog te duur (lees: geen geeld voor).

Ik heb nu een Danelectro (ja, lach maar) Rocky Roads gekocht. Sterker nog, nog voordat ik 'm in huis had wist ik al dat ik er aan zou moeten solderen.

Standaard geeft 't apparaatje teveel drive, zelfs bij de meest cleane instelling. Maar je kunt 'm dus een beetje ombatterijen en dan werkt 'ie prima. Zonder aanpassing is het verschil in volume te groot als je het effect aanzet.

Aanrader! Dat bleek zaterdag tijdens een gigje. Voor het eerst het ding live over de Twin gebruikt en het klinkt echt goed! En veel lichter dan een Leslie-cabinet! En veeel goedkoper dan de Rotosphere! De rocky Roads kost (gekocht bij MusicProduktiv) € 74,- (de verzendig is haast duurder!! (€ 19,50 dus ik heb daar meteen veel meer gekocht).

Zoek je dus een lekkere leslie (voor SRV-dingen ofzo) probeer dan eens een Danelectro Rocky Roads en schrik in de winkel niet van de K*tkwaliteit want die kun je betermaken met wat (priegelig) soldeerwerk!

Groetsels,

Bouke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bouke op 2002-10-31 23:26 ]</font>

Bouke
31 oktober 2002, 23:26
Hey Bouke,

weinig Leslie-mensen hier! :grin: Of ze hebben allemaal een echte...

Bouke

dml
1 november 2002, 05:43
Och, ik heb een Dunlop Rotovibe en een Univibe. En ook nog een Roger Mayer Voodoo Vibe. Genoeg leslie's dus.

Bouke
1 november 2002, 11:16
Hey,

en hoe klinken die tov. een 'echte' niet te tillen speakerunit met draaidingen? Ben benieuwd en geinteresseerd in alles wat 'draait' zeg maar....

Bouke

sash
1 november 2002, 17:59
Voor de mensen die teveel hebben (zoals dml :smile: ) en die het willen verkopen, ik ben nog op zoek naar een goed werkende leslie, tegen een redelijke prijs.

sash
1 november 2002, 18:03
Op 2002-11-01 11:16, schreef Bouke:
Hey,

en hoe klinken die tov. een 'echte' niet te tillen speakerunit met draaidingen? Ben benieuwd en geinteresseerd in alles wat 'draait' zeg maar....

Bouke


De speakerunits zijn wel degelijk te tillen, alleen niet in je eentje :smile: Ben zelf helemaal leip van de Fender Vibratone, maar het nadeel is wel dat je een 2de amp nodig hebt om em aan te sturen, zonder werkt ook wel, alleen trekt die leslie aardig wat volume wegtrekt. Wat wel tof daaraan is, is dat wanneer je je leslie aangehad hebt en em dan weer uittrapt er een gigantisch geluid uit je amp komt.

sash
3 november 2002, 01:13
niemand?

Ic3gl0vE
3 november 2002, 21:21
niemand wat
niemand een leslie voor jou?
NEE

sash
3 november 2002, 21:24
awwwww wat jammer :smile:

Robbert
3 november 2002, 21:53
.. en als ze er wel eentje voor je hadden...

had ik hem zo voor je neus weggekaapt :grin: :grin:

(nee hoor :wink:)

Rutger
4 november 2002, 12:09
i like leslie

Ik haal het nu uit m'n tremolopedaaltje, klinkt best wel leuk maar is het natuurlijk niet helemaal.

Als ik een auto heb zou ik graag met zo'n speaker willen rondzeulen. :smile:

Bouke
4 november 2002, 12:57
Hey,

ik heb een auto en op het moment wil ik helemaal niet met zo'n lesliekast rondzeulen!! Eem twin is al zwaar genoeg. Vandaar mijn search naar leslie-in-a-box (kort: liab). De Rocky Road had ik zaterdag gewoon in de effectlijn, maar ik ga hem voortaan in de effect send/return gebruiken, dan kan ik hem mixen met het strak vette clean geluid uit de Twin.

Lekkere stress tijdens de soundcheck zaterdag: Eerst wou de Rocky Road niet aan. Na het verwijderen van de batterij die er nog inzat deed 'ie 't weer. Toen begon de Twin te kloten. Elke keer als ik veel volume vroeg, begon Mr Evil luid te kraken. Ik zag al visioen van ploffende buizen enzo. Bleek gelukkig de kabel te zijn van m'n effecten. Andere kabel eraan en Twin weer prima. Geen ontspannen start voor een gigje!

Bouke

Izegrim
14 november 2002, 13:46
Hoe kun je er een programmeren in een multieffect, als dat überhaupt al kan...

Kjiratsiekoedel
14 november 2002, 15:08
wat is lesie-effect???

Bouke
14 november 2002, 23:31
Hey,

Een Leslie-cabinet is een speakercabinet met een lage speaker waar een drum met sleuven omheen draait en een roterende hoornspeaker bovenin. Door het (tegen elkaar in) draaien van de drum en de hoorn(s) krijg je een soort chrorus/tremolo/phazer/virbatone doppler effect. Als je een hammond orgel hoort, hoor je 9 van de 10 keer in het betreffende muziekstukje ook een lesliecabinet 'meedraaien'. Het mooie typerende is juist de versnelling of de vertraging als je de rotor en de drum 'uitzet'.

Duidelijk voorbeeld op gitaargebied: Cold Shot door Stevie Ray Vaughan gespeeld. Daar hoor je 't effect heel goed. Verder wordt het gebruik door vele (texas)powerblues gitaristen.

Een lesliekast is zwaar (en vaak ook groot) en daarom zoekt menig gitarist naar het 'leslie-effect' in een effectpedaaltje.

Bouke

FragDaddy
15 november 2002, 11:01
kijk eens wat ik op gitaarmarkt zag staan:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&amp;md=details&amp;id=4342

ik ben zelf geen leslie fan, maar voor iemand die nog een leslie box met roterende speaker zoekt is het misschien wel wat :smile:

(dit is geen advertentie van mij of van iemand die ik ken. ik koppel gewoon even wat.)

Izegrim
29 november 2002, 15:00
Ja heel leuk maar als ik hem in mijn modeller wil programmeren moet ik dan denken aan iets als een pan met een chorus? Of gaat er toch iets anders om in zo'n leslie. Ik weet nu hoe die klinkt maar ik kan lang blijven kloten om het enigzins te reproduceren of kan iemand mij concreet vertellen welke effecten samen iets soortegelijks produceren?

Ize

Bouke
29 november 2002, 17:48
Hey Izegrim,

Een snelle (stereo) chorus met veel diepte in combinatie evt. met een lichte fazer en je komt in de buurt, maar niet helemaal.

Bouke

Izegrim
2 december 2002, 11:42
Thanx, dat ga ik eens even proberen :smile: