PDA

View Full Version : Midi thru Zelfbouw Optie?



Keesie
14 januari 2006, 19:47
Hallo allemaal ik zit met een vraagje over midi.

Alsvolgt gear; jmp-1, rocktron replifex, rocktron midimate, en ik ga kopen de digitech whammy.

De whammy kan je besturen met midi en dat wil ik ook gaan doen met mijn midimate. maar dan zou ik vanaf mijn versterker of fx weer een apparte midi kabel moeten leggen naar me pedaalbord omdat de whammy op mijn padaalbord komt.
Er ligt natuurlijk al een midi kabel voor mijn midimate.
Is het nu mogelijk dat ik mijn midi kabel op mijn pedaalbord opsplits naar mijn midimate en de whammy. Of dat ik 3 5dinspluggen in bouw en die met elkaar verbind. Mijn gedachte is dat het dan midi thru is. Of zit ik helemaal verkeerd?
kan iemand het mij vertellen? of een ander idee geven? of word het weer een extra midi kabel :(

laat het me weten, alvast bedankt.

Groetjes kees

vinni
14 januari 2006, 20:29
Naar mijn bescheide mening?
Je zit helmaal verkeerd. :D

Je moet de expression controller gebruiken die je op de midimate kan aansluiten.

In je rack via midi Thru de Whammy aansluiten. (dus in je rack plaatsen)
midikanalen instellen, pgm changes e.d. moet je maar eens proberen.
Staat allemaal in de Whammy manual.
De patch op de midimate moet geprogrammeerd worden met CC 11 voor de
expression controller.

"Easy"! :B

Vinni

vinni
14 januari 2006, 20:31
Oh ja....

Let er ff op dat je niet meer dan drie apparaten met midi thru met mekaar doorverbind. Anders kunnen er midi-glitches ontstaan.
Ook mag de totale lengte van een midikabel niet meer dan ca. 13 meter bedragen.

Vinni

Rectifier
15 januari 2006, 01:25
Misschien ben ik niet zo wakker nu maar waarom zou je de Whammy via midi willen aansturen als ie toch al op je pedalenbord ligt?

vinni
15 januari 2006, 10:43
Goeie vraag! :confused:

Ga dr een beetje vanuit dat de topicstarter bedoelt dat hij die Whammy
liever in het rack wil hebben. Dat gebeurd vaker.

Vinni

Keesie
15 januari 2006, 11:37
Hallo bedankt voor de reacties!

Ik ben nog geen held met midi dus vandaar :)
De verschillende geluiden/standen op de whammy kan je toch alleen maar veranderen door of het draaiknopje op de whammy te gebruiken of door midi? of is dat niet zo?
anders moet ik namelijk voor elk ander geluid op de whammy weer bukken als ik aan het spelen ben. Of heb ik het niet goed. ik heb de whammy nog niet, dus ik weet ook nog niet helemaal hoe hij werkt. Ik heb hem pas een keer uitgeprobeerd en vond de sound erg vet.
Ik heb ook nog geen expression controller wat is een beetje een goeie?

Laat het me weten in iedergeval bedankt weer,

groetjes kees

vinni
15 januari 2006, 20:34
Geluiden van de Whammy zijn wel degelijk via Midi te veranderen.
Je kan de geluiden dus ook laten veranderen door de midimate.
Expression pedalen zijn er o.a. dus van Rocktron zelf.
maar je moet effe kijken naar de specs.....er zijn heel veel merken
die geschikte pedalen hebben.

Vinni

Keesie
15 januari 2006, 23:12
hallo,

ik weet dat je de whammy met midi kan aansturen en met het draaiknopje op de whammy zelf.
Duidelijk gezecht is het dus zo dat als ik de whammy op mijn pedaalbord laat staan, dat ik altijd moet bukken tijdens het spelen voor een ander effect. en als ik hem in mijn rack zet dan niet alleen moet ik dan een expression pedaal erbij kopen.
wat stom dat ze dan niet op de whammy een knop hebben gemaakt waarbij je met je voet gewoon naar het volgende effect kan door tikken. het is tenslotten een pedaal. waar al een aan/uit op zit en en een expression pedaal.

Dus dat midi opspitsen wat ik als eerst vroeg kan zoiezo niet. kan je trouwens zelf makkelijk een midi thru maken?

alvast bedankt weer,

groetjes kees

ruezzz
16 januari 2006, 14:25
Bij de Whammy II kun je wel met een footswitch manouvreren tussen de verschillende settings Ik heb em trouwens standaard op 2 oct. up staan. (Heb ooit nog de WH-1 gehad, ingeruild voor weet-ik-veel-wat en later een WH-2 gekocht - schijnt dat in de WH-1 de beste chip zit - dezelfde chip als in de Digitech IPS-33B (die heb ik dan gelukkig nog wel...)

Als ik de MIDI-functionaliteit zo bekijk van de nieuwe Whammy, was het handiger geweest als ze ook een Midi-trhu erop gemaakt hadden. Dan had je het pedaal gewoon op je board kunnen houden.

Je zou een tweedehands WH-2 kunnen overwegen, die zijn wel redelijk goedkoop te scoren op Ebay. (Weet niet hoe het zit met extra functies t.o.v. de nieuwe Whammy en true-bypass, ik heb die van mij in een true-bypassloop).

Rectifier
16 januari 2006, 17:01
Het zou mij te ver gaan om een Whammy in je rack te plaatsen, dan een expressiepedaal op je pedalbord om hem aan te sturen.
Das zoiets als een Ferrari op een aanhanger plaatsen en dan de aandrijfas doorkoppelen aan een skelter die eronder zit en vervolgens.... na ja.

Ik drijf door :D

Je hebt toch van die midibox'en van M-audio ofzo. Heeft Riffenbeton ook niet zoiets in z'n rack? ;)

ruezzz
16 januari 2006, 17:18
"Das zoiets als een Ferrari op een aanhanger plaatsen en dan de aandrijfas doorkoppelen aan een skelter die eronder zit en vervolgens.... na ja."

LOL!!! Zeer gezonde dosis absurde humor!

piezo
17 januari 2006, 13:02
Je kunt eventueel zelf een MIDI THRU maken. De verbinding tussen MIDI IN en MIDI THRU is namelijk gewoon analoog. Zoek op "hardware specification" AND MIDI en je zult het wel kunnen vinden.

Keesie
17 januari 2006, 23:40
Hallo,

Het is dus mogelijk om midi thru zelf te bouwen. Ik heb al lopen zoeken maar wordt er nog niet echt wijzer van. Wel heb ik een site gevonden waar je compleete thru spitters kan kopen. maar is zelfbouwen niet goedkoper? En ik weet niet of je er een echt technisch oog voor moet hebben om een midi tru goed te maken?

alvast bedankt weer, groetjes kees

piezo
18 januari 2006, 14:52
http://www.midi.org/about-midi/electrical.shtml