PDA

View Full Version : Prefab maple/maple hals lakken?



RopStop
14 januari 2006, 18:58
Hoi iedereen,

Ik heb bij backandforth een prefab jazzbashals gehaald voor mijn zelfbouwproject. Het betreft een maple hals met maple toets.

Het lijkt alsof deze is gelakt met een satijn-finish. ik zou graag de hals nog lakken. Maar mijn vraag is, hoe lak je de toets, als er al fretten in zitten? Kan dat wel?

Raytheman
14 januari 2006, 22:22
Ja, dat kan. Waarschijnlijk is de hals met polyurethane afgewerkt.
Dit kan eventueel hoogglans worden afgewerkt. De frets na het spuiten met een malletje schuren met korrel 2000. Geen probleem

RopStop
14 januari 2006, 22:59
Hoi raytheman,

Dat klinkt als een goed plan. Met een malletje dus. Hoe kom ik daar aan?

Hoe gaat zoiets normaliter met een hals in z'n werk? Eerst lakken en dan pas frets er in?

no 1 hops
15 januari 2006, 07:35
Ja, dat kan. Waarschijnlijk is de hals met polyurethane afgewerkt.
Dit kan eventueel hoogglans worden afgewerkt. De frets na het spuiten met een malletje schuren met korrel 2000. Geen probleemwat dat schuren betreft zou ik persoonlijk toch liever 4 x0 staalwol gebruiken.

Theo
15 januari 2006, 12:18
Hoi raytheman,

Dat klinkt als een goed plan. Met een malletje dus. Hoe kom ik daar aan?

Hoe gaat zoiets normaliter met een hals in z'n werk? Eerst lakken en dan pas frets er in?

Hier zie een plaatje van een stalen malletje wat o.a. bij Rockinger (DE) te koop is . Kosten 3,80 Euro. Iets zelf fabriceren is natuurlijk ook mogelijk. Of tussen de frets de toets afdekken met dun karton en afplakken. Kan je vervolgens alle fretst bijschuren met staalwol.

http://img69.imageshack.us/img69/6919/fretmal3gq.jpg

Succes ermee

Raytheman
15 januari 2006, 15:53
of je neemt goeie schilderstape- die blauwe- niet die rotzooi van de bouwmarkt waarmee je gelijk je nieuwe lak eraf trekt

RopStop
15 januari 2006, 22:21
Ik ben nu de sealerlak aan het polijsten. Eerst even met p1500 en p2000 waterproof aangepakt en nu met commandant aan het opwrijven. Het wordt best mooi! Desalwelteplus: erg bedankt voor de tips!