PDA

View Full Version : nieuwe Buizen



renier
14 januari 2006, 18:05
een paar weken geleden hield mijn Crate Vintage club 5212 er ineens mee op. omdat ik dacht dat het aan de buizen lag, en ik toch al nieuwe buizen wilde, heb ik hem naar een tech gebracht, en die zou er een nieuwe set buizen inzetten.

nu zaten er standaard waarschijnlijk nog de originele buizen in (4 x 12ax7, 4 x EL84, volgens mij beide sovtek)

de reperateur (www.tubeampservice.nl) raadde mij JJ's aan. Overigens bleek uiteindelijk de voeding stuk te zijn, maar omdat de buizen ook ver heen waren, zijn die ook vervangen.

net even ingeprikt, en ik kan alleen maar zeggen: WHOA!

clean kanaal is klinkt nog redelijk hetzelfde, wel wat voller en met meer "push", maar het verschil zit hem in het tweede kanaal: een totaal nieuwe versterker. voorheen was dat kanaal (ik dacht gezien het vintage karakter) alleen geschikt voor clean met een randje, of een beetje crunch. met de nieuwe buizen is het een waar monster geworden! een volle, vette, ronde en mooi gebalanceerde overdrive, in de stijl van de betere rockbands uit de jaren 70, 80, en 90. echt heel erg vet. ik heb standaard een Boss GE-7 eq in de effectloop, en met de nauwkeurige instellingen die dat bied kan ik echt gaan van een lichte police crunch tot aan volvette pumpkins wall of sound, en van romige santana tot aan sprankelende gary moore scheur.

wauw!



tip aan iedere buizenamp eigenaar: als je niet weet wanneer die dingen voor het laatst vervangen zijn: laat het dan nu doen! bespaar niet op het merk buizen, en je zult niet weten wat je hoort!!

overigens is www.tubeampservice echt een aardige kerel, met veel verstand van versterkers en gitaren. als je in de regio zuid limburg zit wel het overwegen waard

Negative K3 fan
14 januari 2006, 19:09
Overigens bleek uiteindelijk de voeding stuk te zijn,



... misschien heefthet daaraan gelegen?

renier
14 januari 2006, 19:58
Overigens bleek uiteindelijk de voeding stuk te zijn,



... misschien heefthet daaraan gelegen?
nouja, voordat de voeding plof zei, was ik al van plan de buizen te vervangen. ik dacht echter dat die plof een van de buizen was.

maar anyways, alles is gerepareerd en de combo les paul met SD Jeff beck > Ibanez Tubescreamer > 2e canaal met gain op 3kwart is echt hemels. echt R-O-C-K zoals het hoort!

vinni
14 januari 2006, 20:04
Gebruik zelf ook veel JJ's.

Heb ECC83's, ECC83's Higain en ECC803's hier liggen van JJ.
Daarnaast nog wat sovteks, Ruby tubes, GT's en Nationals,
Vox (Relabels natuurlijk)

Maar de JJ's zijn momenteel mijn favoriet.

Voor eindbuizen gebruik ik nu Svets EL34 C-winged.
Maar ik heb gisteren EL34L's en KT77's van JJ binnengekregen.

Dat wordt weer lekket testen

crrrN
14 januari 2006, 20:46
Heb zelf ook nieuwe buizen besteld: 4 JJ E34L en 2 JJ ECC803S voor mijn eindtrap en Recto module.

Punt
14 januari 2006, 21:36
Tip: Probeer eens oude of NOS preamp buizen. Wel wat duurder, maar dan heb je ook wat. Ik gebruik Telefunken, Mullard, RCA, Siemens, etc.
De nieuwe productie kan daar niet tegenop.
JJ is wel een van de betere, ik vind de GrooveTubes Mullard clone ook een heel aardige 12ax7.

vinni
14 januari 2006, 21:50
Tip: Probeer eens oude of NOS preamp buizen. Wel wat duurder, maar dan heb je ook wat. Ik gebruik Telefunken, Mullard, RCA, Siemens, etc.
De nieuwe productie kan daar niet tegenop.
JJ is wel een van de betere, ik vind de GrooveTubes Mullard clone ook een heel aardige 12ax7.

Ja....
Dat weet ik wel....
Maar waar vind je nog wat leuke NOS-buizen voor een goeie prijs.
Daarnaast wordt er zoveel bagger aangeboden.
Er zijn zelfs louche handelaren die buizen relabelen en als de bekende mullards verkopen.

P.s. over die mullard clone....
Dr is een hele thread op TGP over wat voor een bagger deze clonen zijn.
Er zitten een paar goeie tussen....maar t'is allemaal echt niet toppie!

Vinni

nicoverduin
14 januari 2006, 22:01
Ja....
Dat weet ik wel....
Maar waar vind je nog wat leuke NOS-buizen voor een goeie prijs.
Daarnaast wordt er zoveel bagger aangeboden.
Er zijn zelfs louche handelaren die buizen relabelen en als de bekende mullards verkopen.

P.s. over die mullard clone....
Dr is een hele thread op TGP over wat voor een bagger deze clonen zijn.
Er zitten een paar goeie tussen....maar t'is allemaal echt niet toppie!

Vinni
De kans dat er nog eens een fabriek gaat opstarten die de kwaliteit haalt van de vroegere buizenmerken is vrijwel nihl. De buis zou onbetaalbaar worden. Wat wel tegenwoordig de trend is, is om oude labels op te kopen (Mullard. TungSol etc) en die dan zeggen dat ze voldoen aan de oude spec's. Als dat echt zo was, dan moet zo'n buis gauw meer dan 50 euro kosten per stuk.
En dat verkoopt niet.
Nico

vinni
14 januari 2006, 22:22
Hoi Nico,

Volgens mij heb je Tonequest Report gelezen.
Daar stond een stuk in van een of andere buizengoeroe met
exact de informatie die jij hiet poste.

Klopt dat?

Tja.....
Zou best NOS willen testen....maarru.....

Vinni

mmrizio
15 januari 2006, 00:20
De kans dat er nog eens een fabriek gaat opstarten die de kwaliteit haalt van de vroegere buizenmerken is vrijwel nihl. De buis zou onbetaalbaar worden. Wat wel tegenwoordig de trend is, is om oude labels op te kopen (Mullard. TungSol etc) en die dan zeggen dat ze voldoen aan de oude spec's. Als dat echt zo was, dan moet zo'n buis gauw meer dan 50 euro kosten per stuk.


Waarom liggen de kosten zo hoog? Zijn de materialen niet meer te krijgen?

Maurice

vinni
15 januari 2006, 10:37
Materialen zijn er nog wel.

Maar de processen die men vroeger gebruikte om buizen te maken zijn zo duur. Het gaf de buizen wel een bepaalde klank.
Als men die processen nu weer zou gaan gebruiken dan zou de buis
minstens Eur 50 moeten gaan kosten.
Gewoon vraag en aanbod....Zijn er gitaristen die ca Eur 50 of meer
wensen te betalen voor een nieuwe buis?......nee dus....
Daarbij komt dat het overgrote deel van de buizengebruikers erg
conservatief is.....Vintage NOS Telefunken, RFT, Tesla en Mullard zullen voor die mensen altijd beter blijven. Ook al zijn de nieuw geproduceerde buizen qua klank en constructie gelijk of beter.
Dat zie je ook met die reissue dingen. Het origineel is altijd beter!
Natuurlijk.........

Vinni

mmrizio
15 januari 2006, 11:01
Materialen zijn er nog wel.

Maar de processen die men vroeger gebruikte om buizen te maken zijn zo duur. Het gaf de buizen wel een bepaalde klank.
Als men die processen nu weer zou gaan gebruiken dan zou de buis
minstens Eur 50 moeten gaan kosten.

Processen... dat klinkt als veel tijd. Maar in China kost tijd toch niet veel geld? Voor dat geld kunnen de mensen een hele dag doen over de bouw van zo'n buis...

Ik houd hoop!

Maurice

Punt
15 januari 2006, 12:15
Ook de materialen zijn veranderd volgens mij.
Tegenwoordig worden veel materialen ook nagemaakt of zijn "verbeterd".
Verbeterd wil niet altijd zeggen voor alle toepassingen beter.
Denk aan de transistor vs buis :)
Bakkeliet maken we niet meer (als voorbeeld).
Vanwege millieu wetten mogen bepaalde productiemethoden ook niet meer.
Het volume van de productie is tegenwoordig veel lager dan vroeger toen overal een buis in zat. Dat maakt investeren in kwaliteitsystemen te duur, dat verdien je niet terug.

Toch zie ik wel stapje voor stapje verbeteringen komen in nieuwe productie.