PDA

View Full Version : Vragen



Keesz
14 januari 2006, 17:23
Ik ben bijna klaar met het voorbereiden voor de bouw van mn eerste gitaar, kheb een 30 jaar oude balk mahony gevonden op zolder, was voor onze oude kozijnen overgebleven :) , dies dus voor de neck, kheb bijna alles behalve de electronica en fretwire

echter zit ik met nog wat vragen :

ik wil deze gitaar in C stemmen, en C alleen. kan ik meteen C snaren erop zetten, of moet ik eerst een paar lichtere E snaren hebben om de juiste backbow in de neck te krijgen?

waarschijnlijk zal ik dan ook mn trussrod moeten bijwerken, kan ik dit zelf doen, of beter laten doen...?

MVG kees

hoofd
14 januari 2006, 18:56
Niet geheel een antwoord op je vraag, maarrr, als je die gitaar toch lager gaat stemmen, dan kan je er toch net zo goed meteen een baritone-gitaar van maken? Die staan standaard dan wel in B, maar dan doe je i.p.v. een 28" mensuur een 27" mensuur ofzo zodat het in C kan, 't fijne weet ik er ook niet van... maar is misschien ook het overwegen waard?

Keesz
14 januari 2006, 19:01
ik ben nogal noobish in al die termen (kom net kijken)

wat is 27'''mensuur precies??

kheb baritone gitaar opgezocht op google...wat is er nou zo precies anders aan??

Javaca
14 januari 2006, 22:11
De neck van een baritone is langer dan die van een 'normale' gitaar.
Hierdoor kun je hem lager stemmen.

RopStop
14 januari 2006, 23:01
Ja, nou, eigenlijk is het iets anders:

Je kunt elke gitaar zo laag stemmen als je wilt, maar op een gegeven moment is er nog te weinig spanning op de snaar voor een mooie toon. Daarvoor moet de hals langer zodat je toch een lage noot kunt spelen bij genoeg snaarspanning.

Keesz
14 januari 2006, 23:25
ik ga gewoon voor dikkere snaren in C, doen ze bij Qotsa bv ook met gewone scale length's...