PDA

View Full Version : Ran Guitars (heeft iemand er een?)



Metfuk
14 januari 2006, 12:43
Ey,

Bij Ran Guitars (http://www.ranguitars.com/_en/index.htm) is het mogelijk om een custom gitaar te laten bouwen. Ik heb eens een mailtje gestuurd met mijn wensen voor een custom gitaar, gewoon om eens te kijken hoe duur dat is...ik was verrast: Voor een Explorer, geheel naar mijn wensen met EMG's zou ik maar op 1090 euro uitkomen. :|

Ran Guitars zit in Polen. De Poolse metalband Vader speelt ook op Ran gitaren.

Nu ben ik wel geïnteresseert in een custom Ran gitaar en ik heb eens gemailt naar die lui om te vragen hoe dat nou zit met betalen enzo.
Het schijnt zo te zijn dat als je een order plaatst je dan eerst de helft van de totaalprijs vooruit dient te betalen, pas daarna beginnen ze met de bouw. Alstie klaar is dien je de andere helft van het bedrag te betalen, en pas als dat op hun rekening staat, verschepen ze hem.

Ik weet niet of dit te vertrouwen is. (ook omdat het Polen is... maar VOORAL omdat ik nog nooit een Ran gitaar in mijn handen heb gehad en niks over de kwaliteit weet)

Wie heeft er meer ervaring mee, kan er meer over vertellen of heeft hier een mooie mening over?

Alle reacties zijn gewaardeerd.

http://www.ranguitars.com/imi/modele/23.jpg

Orpheo
14 januari 2006, 12:59
ik heb er ook nog nooit op gespeeld, maar wel heel veel goeie verhalen over gehoord...


edit: helpt ook lekker veel :D

mcannegieter
14 januari 2006, 13:35
wat ik weet van zaken doen in het oostblok (dan niet met gitaren maar op andere gebieden) is dat er in het oosten vaak weinig geld is om de bouw van iets voor te schieten. Bijna elk bedrijf dat dus iets maakt op aanvraag, wil dus ook een voorschot zien zodat ze materiaal etc kunnen kopen.

Metfuk
14 januari 2006, 13:42
wat ik weet van zaken doen in het oostblok (dan niet met gitaren maar op andere gebieden) is dat er in het oosten vaak weinig geld is om de bouw van iets voor te schieten. Bijna elk bedrijf dat dus iets maakt op aanvraag, wil dus ook een voorschot zien zodat ze materiaal etc kunnen kopen.

Ah ok, maar het is dus wel te vertrouwen?

Orpheo
14 januari 2006, 13:43
Ah ok, maar het is dus wel te vertrouwen?

als het gaat om dat stukje van "aanbetaling" wel. ook in NL moet je eest een deel aanbetalen voor ze met de bouw gaan beginnen. de rest weet ik niet.

sir_oinksalot
14 januari 2006, 15:36
ik weet dat de gitarist van crimson falls (een vrij bekende belgische death metal groep) een ran guitar heeft en daar heel tevreden over is
zeker te vertrouwen

Nova
14 januari 2006, 17:22
hm, die gitaar op de homepage is erg mooi :|
doet me een beetje denken aan een Moser V...

Alain
14 januari 2006, 17:38
ik heb op beider gitaristen van Crimson falls hun gitaren al gespeeld. We hebben onlangs samen opgetreden, en van de gelegenheid gebruik gemaakt. En het is geen death metal, maar metalcore dat ze spelen, doch dit terzijde.

Ik had al vrij veel gehoord over die gitaartjes, de een positief, de ander negatief.

Ik vond ze niet slecht, goed afgewerkt, lekker gedaan, en eigenlijk gewoon vrij goed voor hun prijs. Het zijn gitaren van 1000 - 1250 €, en dat zijn ze dan ook in vergelijking met andere merken. Als je een ibanez of jackson van dergelijke prijsklasse neemt zit je niet beter. Maar ook niet echt slechter.

Is het echt customshop kwaliteit, zoals bvb een Jackson uit de customshop? Nee, het is een veredeld serieproduct, iet of wat aangepast, maar zeker niet uitzonderlijk qua kwaliteit.

Voor de mensen die iets "anders" willen, maar niet voor de tone-purist

Kevin-D
14 januari 2006, 17:51
En toch is wat je krijgt puur kwa SPECS heel wat meer dan een 'fabrieksgitaar' uit dezelfde prijsklasse, voorzover ik heb gezien. (aan de lijstjes puur dan!)

Alain
14 januari 2006, 17:57
En toch is wat je krijgt puur kwa SPECS heel wat meer dan een 'fabrieksgitaar' uit dezelfde prijsklasse, voorzover ik heb gezien. (aan de lijstjes puur dan!)


tja, maar hout en hout is twee.

Er zijn tom andersons in basswood, die qua klank echt wel een gigantisch verschil geven in vergelijking met een ibanez RG 1570 bvb. Specs doen er niet echt toe, de gitaar doet er toe. Ik wil die naast gelijk welke gitaar zetten, en nog is die superieur.

Het gerucht gaat dat het hout eigenlijk niet echt super gedroogd is, dus als je dan alder hebt mag je zoveel alder hebben of je wil... Als het niet optimaal is, is het niet optimaal

goeie specs geven nog niet noodzakelijk een goeie gitaar

Kevin-D
14 januari 2006, 18:10
Idd. Dat klopt. Maar dat was in dit geval ook het probleem, je kan niet zomaar deze gitaren testen, en dan ga ik snel uit van specs.
Maar zou dat echt zo zijn? Niet goed gedroogd hout? Dat zou toch echt een grove fout zijn zeg! Gemiste kans :P

Metfuk
14 januari 2006, 22:36
De vraag is natuurlijk: Ben je tegenwoordig nog wel gegarandeerd van goed materiaal met ELK merk?

Ik heb zure verhalen gehoord over Gibson, dat hun kwaliteits-controle erg is gedaald ten opzichte van, zeg, 10 jaar terug.
Alles gaat tegenwoordig alleen maar om dat fucking geld, er is geen passie meer voor het instrument. ..Ja, alleen als je echt heel veel geld wil betalen. (Denk bijv aan Kenneth Lawrence)


Zo'n Ran gitaar lijkt me wel wat. Een Explorer zonder slagplaat met de 3 weg schakelaar bij de knoppen. Zoiets is tegenwoordig niet makkelijk meer te krijgen (alleen ESP Japan kan dit nog doen).
Helaas luisterd Gibson ook niet naar de vraag van de consument, want ik weet dat veel mensen staan te springen om Explorer versies zonder slagplaat.

AART
14 januari 2006, 23:56
De vraag is natuurlijk: Ben je tegenwoordig nog wel gegarandeerd van goed materiaal met ELK merk?

Ik heb zure verhalen gehoord over Gibson, dat hun kwaliteits-controle erg is gedaald ten opzichte van, zeg, 10 jaar terug.
Alles gaat tegenwoordig alleen maar om dat fucking geld, er is geen passie meer voor het instrument. ..Ja, alleen als je echt heel veel geld wil betalen. (Denk bijv aan Kenneth Lawrence)


Zo'n Ran gitaar lijkt me wel wat. Een Explorer zonder slagplaat met de 3 weg schakelaar bij de knoppen. Zoiets is tegenwoordig niet makkelijk meer te krijgen (alleen ESP Japan kan dit nog doen).
Helaas luisterd Gibson ook niet naar de vraag van de consument, want ik weet dat veel mensen staan te springen om Explorer versies zonder slagplaat.

100% +1

zo'n esp ex in wit zoals hetfield had.....


Damn..... zou ik echt direct kopen.

Metfuk
15 januari 2006, 00:42
100% +1

zo'n esp ex in wit zoals hetfield had.....


Damn..... zou ik echt direct kopen.

Dat is waar ik voor ga! ;)

Justinschut
10 december 2006, 03:33
Het ESP forum staat vol met tevreden RAN klanten. Verder kan je kijken op het Metaltabs forum, waar de grootste thread over RAN is. Heb niets dan positiefs gehoord en hele mooie gitaren gezien.

Ik had besloten om er een te gaan bestellen, had alles afgesproken en had bijna genoeg om de helft te betalen, maar toen kwam ik een gebruikte RAN tegen voor minder dan mijn custom zou kosten en ik zou niet zo lang hoeven te wachten, dus heb ik die gekocht :)

Komt dinsdag aan als het goed is :)

Tho
10 december 2006, 12:38
Jeff Waters van Annihilator heeft er jaren op gespeeld, en hij vond het geweldig. Voor de specs is de prijs goed te doen! Verder vind ik ze foeilelijk ;)

Vonk
10 december 2006, 13:07
http://metaltabs.com/forum/showthread.php?t=7236

Ik moest ook meteen aan Metaltabs denken: 183 pagina's gelul over 1 merk.