PDA

View Full Version : 2 PU's en 5 Way-Switch Tele schakelen



Theo
14 januari 2006, 12:04
Ik heb een Tele in een standaard configuratie met een hals en brug element en een 5-standen schakelaar. Nu zou ik graag alle schakelstanden met deze 5-way switch willen gebruiken en op een zodanige manier dat in iedere stand toch een iets ander geluid geproduceerd wordt.

Op dit moment is de schakeling op een normale manier aangesloten als zijnde bij een 3-way switch. Ik heb nu ook op alle standen geluid, maar m.n. de tussenstanden zijn volgens mij niet/nauwelijks anders.

Ik ben absoluut geen elektronica man en dus is alle info welkom. Ik heb op de site van Seymour Duncan een schema gezien waar voor een demonstrateur deze schakeling op een Tele is aangebracht. Hiermee heeft hij 5 gavrieerde geluiden.

Zijn er technici onder ons die mij een advies kunnen geven?

Grtz
Theo

up-guitarman
14 januari 2006, 12:15
Hoe je dat kan doen met een gewone 5-way kan doen weet ik ook niet ...

Je kan wel alle mogelijke combi's maken met een superswitch van "StewMac".
Kan je de 3 hoofdstanden houden zoals ze zijn bij een tele, en voor de tussenstandjes out-phase, serie geschakeld, ...

no 1 hops
14 januari 2006, 12:41
kijk eens hier
staat o.a een five tone tele bij
http://www.deaf-eddie.net/drawings/drawings.html

Theo
14 januari 2006, 13:50
kijk eens hier
staat o.a een five tone tele bij
http://www.deaf-eddie.net/drawings/drawings.html

Ja, die site had ik ook al gevonden maar hier staat een schakelaar met 24 pootjes en ik wil mijn eigen switch behouden.
Echter is het misschien mogelijk om alles op m'n standaard switch te solderen, maar zoals al gezegd ben ik een complete nitwit op elektronica gebied.

In ieder geval bedankt

Grtz
Theo

Dirk W
14 januari 2006, 20:29
Ik denk dat je wel een superswitch nodig zult hebben, je zou wel iets kunnen doen als:
1 neck pu
2 neck + bridge pu
3 bridge pu
4 bridge pu + gesplit neck pu
5 gesplit neck pu
Dan zou je ook de bridge met neck kunnen omwisselen.

Weet niet zeker of dit kan. Ik ben niet bepaald een genie met splitten.
Dirk

no 1 hops
15 januari 2006, 07:41
het is eigenlijk al gek dat je een vijfstanden schakelaar hebt in je tele.
drie zou genoeg zijn.
maar heb je niet een foto van de schakelaar vooral van de aansluitingen?

Theo
15 januari 2006, 12:02
het is eigenlijk al gek dat je een vijfstanden schakelaar hebt in je tele.
drie zou genoeg zijn.
maar heb je niet een foto van de schakelaar vooral van de aansluitingen?

Dat klopt, drie zou inderdaad genoeg zijn. Echter was het mijn bedoeling om eenTele te maken met 3 elementen ala Tele Nashville. Het 3e element zit er nog niet in maar de schakelaar is al wel vast voorzien.
Later vroeg ik mij dus af of het mogelijk is om met de 5-way swich en standaard PU-configuratie du 5 sounds te krijgen.

De foto zal ik maken en uploaden.

piezo
15 januari 2006, 12:51
Een goede tip voor 3 single coils en een gewone (dus niet super-) 5 standen schakelaar is het zo aansluiten ervan dat je in 1 stand ervan hals en brug samen hebt. Zeker in dit geval omdat je het karakteristieke Tele hals+brug geluid natuurlijk niet wilt missen.
Dus in plaats van: stand 1 hals, 2 hals+mid, 3 mid, 4 mid+brug, 5 brug
Krijg je A: 1 hals, 2 hals+brug, 3 brug, 4 brug+mid, 5 mid
Of B: 1 mid, 2 hals+mid, 3 hals, 4 hals+brug, 5 brug

Het is misschien even wennen dat je nu een "uiterste" stand in het midden hebt, maar je hebt wel op een eenvoudige wijze die belangrijke brug+hals stand gerealiseerd. En je moet even experimenteren welke mid+??? stand het lekkerste klinkt om te bepalen of je de boel als A of B schakelt.

Dirk W
15 januari 2006, 13:04
ben ik het mee eens, je moet wel zorgen dat je je brug en enck tegelijk kunt gebruiken. Dus even op een strat spelen en kijken welk geluid je minder bruikbaar vindt. De neck +mid of brug + mid.
Persoonlijk zou ik de brug + mid wegdoen, maar de meesten zouden de neck+mid wegdoen denk ik.
Dirk