PDA

View Full Version : 2x12's: Engl vs Orange vs Brunetti vs Framus vs ...



andoni
14 januari 2006, 11:39
Ik ben niet meteen van plan om een nieuwe cab te gaan halen, maar ik wil me toch al wat orienteren tegen dat het budget er is.

Heb al wat rondgesurft en ik dacht zo in de prijsklasse 300 - 500 euro te kijken. Als top gebruik ik een Marshall DSL100. De sound die ik graag heb is een brute overdrive met veel low end en redelijk strak (dikke warme sound belangrijker dan retestrak), maar smooth karakter in leads. Het zou ook leuk zijn moest de cab op relatief laag volume goed klinken (heb geen oefenamp, maar ik oefen dan ook redelijk luid).

Rond die prijs heb ik gevonden:
Orange 2 x Vintage30,
Engl 2 x Vintage 30,
Brunetti 2 x Jensen 100 Watt,
Framus 2 x Vintage30, is wat goedkoper?

Nog iets waarnaar ik moet kijken? Het zou leuk zijn moesten mensen die ervaring hebben met een van deze cabs hun bevindingen posten :)

Mijn 4x12 cab is zo'n kleinere Ashdown uit de Fallen Angel serie, ik heb ook al overwogen om 2 Vintage30's te kopen en ze kruiselings in die cab te zetten. Er zitten nu 4 Celestion GH50's (ook wel Rocket50 genoemd) in, wat goedkopere speakers. De cab lijkt me erg stevig in mekaar te zitten en van goede kwaliteit, alleen is hij wat kleiner dan meeste 4x12 cabs. Ik ben dan ongeveer even duur uit dan als ik een nieuwe cab koop als ik mijn oude cab verkoop, de vraag is ook: waar ga ik soundwise het meest op vooruit gaan: nieuwe 2x12 cab of 2 nieuwe speakers in oude 4x12?

vinni
14 januari 2006, 20:07
Hoi,

Heb twee ENGL 2X12 V30 cabs.
Loeizwaar vanwege de constructie. Die is top.

Alleen heb ik een paar weken Eminence Govenors erin gehad.
Die vind ik toch wel beter klinken. Natuurlijker, minder schreeuwerig en
strakker in het laag.....die komen er dus binnenkort.

Vinni

gerrekat
14 januari 2006, 21:31
ENGL cabs zijn super en supersolide

Shifty
14 januari 2006, 21:58
Koch heeft ook 2 X 12" V30 speakercabs gemaakt en worden volgens mij 2e hands verkocht rond de 300 euro?

Ik weet niet of dat wat is, ik heb 'm zelf en hij bevalt me echt heel goed! Loodzware cab van goede kwaliteit. ;)

Just my 2 cents :)

Nocki
16 januari 2006, 10:01
Tja. ik loop er zelf ook aan te denken.

Ik wil graag 2 mesa 2x12 cabs hebben. maar aande andere kant kan je een framus 2x12 halen voor 300. das een heel verschil. er zal zeker een heel vershil in geluid in zitten denk ik.
maar hoe en wat blijft meoilijk. ik denk dat ik maar weer voor kwaliteid ga!

guhlenn
16 januari 2006, 11:26
die framus heb ik gehoord (de cobra wel 4x12" trouwens). Hij klinkt zoals tie uitziet. Klein.

Orange vond ik echt grandioos klinken.

Akira
16 januari 2006, 11:50
Zijn die brunetti's met V30 zoveel duurder? Ik zou ze met Jensen speakers niet nemen, dan liever met V30's, die heb ik zelf ook gehad en daar was ik zeer tevreden over.

skabouter
18 januari 2006, 00:54
heb gehad? heb je ze niet meer akira?

chennie
18 januari 2006, 01:07
Hoi,

Heb twee ENGL 2X12 V30 cabs.
Loeizwaar vanwege de constructie. Die is top.

Alleen heb ik een paar weken Eminence Govenors erin gehad.
Die vind ik toch wel beter klinken. Natuurlijker, minder schreeuwerig en
strakker in het laag.....die komen er dus binnenkort.

Vinni

weet je ook toevallig hoe zwaar ?
Ik heb een zelfbouw can, naar mesa specs. Ook loeizwaar. Die van mesa moet rond de 35 kilo wegen, ik denk dat die van ook zoiets weegt. GEwoon uit nieuwsgierigheid, hoeveel zou zo'n ENGL wegen?

LordRiffenstein
18 januari 2006, 07:27
weet je ook toevallig hoe zwaar ?
Ik heb een zelfbouw can, naar mesa specs. Ook loeizwaar. Die van mesa moet rond de 35 kilo wegen, ik denk dat die van ook zoiets weegt. GEwoon uit nieuwsgierigheid, hoeveel zou zo'n ENGL wegen?

32kg

Tjonge, wat is dit? Moet een bericht nu al 10 karakters zijn?? De vraag kan voor een keer kort beantwoord worden, wil het forum weer niet mee :o

Akira
19 januari 2006, 16:39
heb gehad? heb je ze niet meer akira?

Nee, de deur uit gedaan. Was grof veel belangstelling voor ook man, was het allemaal in no-time kwijt :) Een 120 watt buizenamp met 2 keer een 2x12 is toch niet zo practisch als je alleen maar thuis speelt :satisfie:
Ik neem nu Fred z'n v-amp over, kan ik op normaal volume lekkah pieluh.

chennie
19 januari 2006, 16:42
32kg

Tjonge, wat is dit? Moet een bericht nu al 10 karakters zijn?? De vraag kan voor een keer kort beantwoord worden, wil het forum weer niet mee :o

hmm dat komt dan redelijk overeen, kleine verschil zal wel schelen door dat mesa misschien net iets grotere cabs heeft of een dikkere plank voor bv baffle.
Ik was eerst van plan om een 4x12 te bouwen, met het gewicht van wat die 2x12 is geworden ben ik blij dat ik dat niet heb gedaan !

robzilla
19 januari 2006, 17:16
Orange cabs lijken me erg vet! Wat kost de 2x12 in NL?

tillens
19 januari 2006, 17:19
ik zelf heb zoon framus 212 en ik vind em alles behalve klein klinken. ligt eraan denk ik welke amp je er op zet.

peter