PDA

View Full Version : Richwood Strat.



tiopsa
13 januari 2006, 21:14
Als aanvulling op m'n LP ben ik op zoek naar een goedkope strat. Nou zie ik dikwijls topics over de goede prijs/kwaliteitverhouding van Richwood. Ook heb ik ergens nog iets gelezen dat de strats met gouden logo op de headstock beter zouden zijn dan die met zwart logo? Nog iets: Wat zouden jullie me aanraden; een Richwood of een Squier? Wat zijn de verschillen in prijs/kwaliteit?

Neem bijvoorbeeld deze: http://cgi.ebay.nl/gitaar-FENDER-STRATOCASTER-model-SPECIALE-ACTIE-new_W0QQitemZ7380972437QQcategoryZ10171QQrdZ1QQcmd ZViewItem

Op de foto's ziet ie er gewoon erg strak uit, maar nou ben ik benieuwd naar de kwaliteit van zo'n gitaar. Het ding kost btw geen drol...das het grappige

bvd. Tim

nielsduursma
13 januari 2006, 23:19
je moet dan wel de duurdere serie hebben (volgens mij zie je dat aan de gouden letters op de headstock). die zijn wel boven de honderd maar hebben betere kwaliteit.

grayfink
13 januari 2006, 23:28
Dat ebay geval heeft een zwart logo, zou ik dus laten liggen.
Nou heb ik dat trouwens al vaak gelezen hier, dat die black logo dingen slecht zijn, maar volgens mij praat iedereen elkaar na. Kan mij geen slechte recensie uit de eerste hand er van herinneren, dus misschien valt het erg mee.
Ik heb zelf een Richwood tele met goudkleurig logo, die is erg goed voor zijn geld, m.u.v. de elementen. Die zijn inmiddels vervangen door een setje GFS pickups. GroovyB3 (a.k.a. Sash) heeft een RW strat, waar hij hier een goede recensie over schreef. (Goudkl. logo).

Franc
14 januari 2006, 07:38
Vraag me af wat er heel slecht aan kunnen zijn ondanks het zwarte logo.
Je ziet dat het massief hout is en geen multiplex en de hals ziet er op het eerste gezicht netjes uit.

Maar ja het fretwerk kan om te janken zijn, maar dan nog, dat kan bij goud kleurige exemplaren ook.
Daarbij heb ik een LP met een parelmoeren logo en daarvan is de hals ook een drama...

ijzerbroot1
14 januari 2006, 08:07
Nou, probeer 'em eerst eens uit. Wat er op een gelikte foto goed uitziet kan in het echt een gedrocht van jewelste wezen.

wiltin
14 januari 2006, 10:06
Een Richwood zoals in het eerste postje afgebeeld had een van de gitaristen van een lesbandje waar mn dochter ook in speelt. Het is een draak van een ding het gevolg was dat die gitarist steeds maar weer op een leen gitaar van het jongere centrum moest spelen, ondanks weet ik hoeveel pogingen dat ding afgesteld te krijgen mocht dat niet lukken. Intonatie om geen enkele manier goed te krijgen, ongelijkmatige frets (hoog/laag) grote brom op het hals en midden element, stemmechanieken die te los zitten. Kortom het ding is inmiddels gesloopt en bij nadere inspectie van de hals bleken de frets er nog schuin in te zitten ook!!
Een positief punt!! hij schijnt het in de open haard wel goed gedaan te hebben.

*Loesje*
14 januari 2006, 10:37
Ik zou deze denk ik maar laten liggen en zoeken naar een andere gitaar... want volgends mij is de kwaliteit van deze gitaar niet erg goed.

d'oh
14 januari 2006, 11:45
bij de richwoods heb je er goede tussen zitten en hele slechte
ik zou zeggen test er een aantal en mocht er een fijne tussen zitten gewoon meenemen, persoonlijk ik er dan direct andere pickups en tuners in smijten, want feedbacken en onstemmen doen ze behoorlijk

mocht je +/- 250 euro hebben liggen zou ik gewoon ff naar een London City kijken

frekie
14 januari 2006, 12:12
Idd naar een winkel gaan waar ze een voorraad hebben en daar de beste uitzoeken vooral qua hals en fretwerk. De elementjes piepen helaas nogal eens ook als je dat niet wil. Dus GFS erop, goede waar voor het geld. De vintage mechanieken hadden een speling van een halve slag maar als ze 1 keer stonden bleven ze vreemd genoeg wel op stemming. Voor mij is het een hobby beetje prutsen aan cheapo gitaartjes maar als je plug&play wil kan je misschien beter even doorsparen. Je ziet genoeg 2dehands Stratjes online, Jap Fender/Squier, Blade misschien.

fingerpicker
18 januari 2006, 01:42
Als aanvulling op m'n LP ben ik op zoek naar een goedkope strat. Nou zie ik dikwijls topics over de goede prijs/kwaliteitverhouding van Richwood. Ook heb ik ergens nog iets gelezen dat de strats met gouden logo op de headstock beter zouden zijn dan die met zwart logo? Nog iets: Wat zouden jullie me aanraden; een Richwood of een Squier? Wat zijn de verschillen in prijs/kwaliteit?

Neem bijvoorbeeld deze: http://cgi.ebay.nl/gitaar-FENDER-STRATOCASTER-model-SPECIALE-ACTIE-new_W0QQitemZ7380972437QQcategoryZ10171QQrdZ1QQcmd ZViewItem

Op de foto's ziet ie er gewoon erg strak uit, maar nou ben ik benieuwd naar de kwaliteit van zo'n gitaar. Het ding kost btw geen drol...das het grappige

bvd. Tim


Toevallig heb ik net zo eentje gekocht, met het zwarte logo!
Deze gitaar valt me helemaal niet tegen, heb hem voor minder dan 100 euro gekocht, en vind hem beter spelen dan mijn >1000 euro fender strat! Het kan zijn dat ik toevallig een goede te pakken heb en dat de meeste ander bagger zijn. Ik ben zeer tevreden over de Richwood strat.
Alleen de potmeter van het volume kraakt een beetje, maar dat heb ik inmiddels opgelost door een nieuwe potmeter.
De elementen zijn niet super, maar ook zeker niet slecht.

Overigens denk ik dat de gitaar van een redelijk goede fabriek afkomt, de afwerking is echt goed, er zitten alleen wat optische "foutjes" in het hout (dus totaal niet belangrijk voor het geluid), het kan dus best zijn dat het een afkeur gitaar is, die onder een andere naam op de markt wordt gebracht.

Wormaap
18 januari 2006, 02:28
...En toch ben ik stiekem aan het denken om eens zo'n RW Tele'tje te kopen, liefst naturel... En dan'n SD '59 in de hals en'n Hotrails in de brug :)
Degene die weet te raden waarom ik'm zo wil uitrusten krijgt 10 punten en'n geheel onverzorgde voetreis naar Rome :P

Droffie
18 januari 2006, 09:28
Als aanvulling op m'n LP ben ik op zoek naar een goedkope strat. Nou zie ik dikwijls topics over de goede prijs/kwaliteitverhouding van Richwood. Ook heb ik ergens nog iets gelezen dat de strats met gouden logo op de headstock beter zouden zijn dan die met zwart logo? Nog iets: Wat zouden jullie me aanraden; een Richwood of een Squier? Wat zijn de verschillen in prijs/kwaliteit?

Neem bijvoorbeeld deze: http://cgi.ebay.nl/gitaar-FENDER-STRATOCASTER-model-SPECIALE-ACTIE-new_W0QQitemZ7380972437QQcategoryZ10171QQrdZ1QQcmd ZViewItem

Op de foto's ziet ie er gewoon erg strak uit, maar nou ben ik benieuwd naar de kwaliteit van zo'n gitaar. Het ding kost btw geen drol...das het grappige

bvd. Tim

Laat die RW's gewoon liggen in de winkel :stop: . Het is ronduit brandhout, niets meer niets minder.
Er is op dit forum een enorme hype om die RW heen gecreeerd met van die rare RW appreciation topics en lullen elkaar de grootste onzin aan over de kwaliteit.
Ik heb uit nieuwsgierigheid een aantal uitgeprobeerd en ik zou er zelf geen halve euro voor over hebben. Er zijn betere betaalbare alternatieven.

Franc
18 januari 2006, 09:48
Helemaal mee eens.
De kwaliteit van Richwood is te inconsistent om serieus genomen te worden.
Ik heb er een die speelt als een zonnetje en nog een ander daar ben ik al vanaf dag 1 aan aan het schuren en herfretten, vlakken, poetsen :) (op zich ook wel leuk).
Hoe dan ook, ik geef geen geld meer uit aan (te) goedkope gitaren.

Rock&Roll
18 januari 2006, 10:31
Helemaal mee eens.
De kwaliteit van Richwood is te inconsistent om serieus genomen te worden.
Ik heb er een die speelt als een zonnetje en nog een ander daar ben ik al vanaf dag 1 aan aan het schuren en herfretten, vlakken, poetsen :) (op zich ook wel leuk).
Hoe dan ook, ik geef geen geld meer uit aan (te) goedkope gitaren.

Ik kan me daar ook in vinden. Ik heb een LC spitfire mk.2 gekocht als backup strat. GFS pups in gegooid en alle electronica een upgrade gegeven. In het begin heel veel op gespeeld en ik vond het een super gitaar, voor niet al te veel geld. Maar ik ben toen weer op mijn Fenders beginnen spelen (uitgerust met custom KA pups) en die klinken zooooveel beter, dat ik moest toegeven dat er rond deze gitaren (zowel Richwood als London City) een hype gecreëerd is die niet klopt met de eigenlijke prestaties van de gitaren. Ik vind het zelf mooie en goede gitaren. De beste op de markt in deze prijsklasse, maar daar blijft het ook bij! Het zijn leuke beginnersgitaren (beter dan de shit die ik vroeger gekocht heb) en zelfs leuke backup of knutselgitaren voor meer ervaren spelers, maar daar trek ik de lijn. :hippie:

goeroezeboe
18 januari 2006, 10:40
mja, Ne kameraad van mij wilt ook proberen gitaar te leren spelen, maar hij wilt er max 200€ aan uitgeven (gitaar + versterker (ik dacht aan cube15)).
Jammer genoeg heb je in die prijsklasse (max 150€ voor de gitaar) niet zoveel keuze.
Het zou een stratocaster modelletje moeten zijn, dus ik dacht aan ne squier affinity of ne richwood. Der zijn hier verschillende mensen die zeggen dat richwood niet zo goed is en dat er betere alternatieven zijn, maar noem er dan is enkele onder de 150€ alstublieft?


ps. waar kopen jullie die gfs pickups? Dat is misschien iets voor in mijn oud squiertje :p
pps. heb mijn favorites nog is doorzochte en deze http://store.guitarfetish.com site tegengekomen. Iemand ervaring mee? leveringskosten enz?

Droffie
18 januari 2006, 10:55
mja, Ne kameraad van mij wilt ook proberen gitaar te leren spelen, maar hij wilt er max 200€ aan uitgeven (gitaar + versterker (ik dacht aan cube15)).
Jammer genoeg heb je in die prijsklasse (max 150€ voor de gitaar) niet zoveel keuze.
Het zou een stratocaster modelletje moeten zijn, dus ik dacht aan ne squier affinity of ne richwood. Der zijn hier verschillende mensen die zeggen dat richwood niet zo goed is en dat er betere alternatieven zijn, maar noem er dan is enkele onder de 150€ alstublieft?


ps. waar kopen jullie die gfs pickups? Dat is misschien iets voor in mijn oud squiertje :p


Onder de 150 Euro en als beginnersplankje is RW prima. Verwacht er alleen niets van op termijn. Tegen de tijd dat je wat langer speelt zal je RW gauw ontgroeien.
Ik zal je ook ongevraagd een advies geven. Zeg tegen je vriend dat hij beter voor 200 Euro een knappe akoestische gitaar koopt en daar op leert spelen. Heb je zoveel meer plezier aan. Just my 2 cent...


http://store.guitarfetish.com/ Hier kan je GFS Pups kopen.

GFS's klinken erg lekker en zijn lekker goedkoop. Kan je je geen bult aan vallen.

tiopsa
18 januari 2006, 11:03
het lijkt mij wel duidelijk als ik het zo hoor... ik hou m'n geld wel mooi even in de zak, om over een tijdje een 2ehands fender usa ofzo te kopen...

bedankt voor alle reacties!

goeroezeboe
18 januari 2006, 11:06
Onder de 150 Euro en als beginnersplankje is RW prima. Verwacht er alleen niets van op termijn. Tegen de tijd dat je wat langer speelt zal je RW gauw ontgroeien.
Ik zal je ook ongevraagd een advies geven. Zeg tegen je vriend dat hij beter voor 200 Euro een knappe akoestische gitaar koopt en daar op leert spelen. Heb je zoveel meer plezier aan. Just my 2 cent...


http://store.guitarfetish.com/ Hier kan je GFS Pups kopen.

GFS's klinken erg lekker en zijn lekker goedkoop. Kan je je geen bult aan vallen.

Geloof me dat ik hem heb aangeraden een iets duurdere en betere gitaar te kopen. Vooral omdat hij al werkt en dus echt wel het geld heeft. Ik heb hem uitgelegd dat hij over 1 jaar toch iets anders en beters gaat willen, Ik heb ook gezegd dat gitaren in een duurdere prijsklasse veel waardevaster zijn en dat je daar dus niet echt veel geld aan kan verliezen. Maar het mag niet baten :p

ps. ik peis wel dat ik mij dan zo een setje gfs's ga kopen. Die pickups in mijn squier zijn echt vreselijk (De magneet van de middelste pickup is niet alleen losgekomen, maar is ook nog eens gebroken :p)

Franc
18 januari 2006, 11:06
Misschien kun je dan nog beter bij Rockinger oid onderdelen kopen en zelf een gitaar in elkaar zetten, dan kun je zelf de kwaliteit van de spullen een beetje bepalen en besparen waar het echt kan.

Ik zet voor 325 euro een Tele in elkaar van onderdelen van GFS, Tonefactory en een hals die ik nog had...

Richwoodje
18 januari 2006, 17:17
altijd gezeik om het zwarte logo, dat ding bevalt me toch echt wel reuzegoed. Ik ben nog lang niet van plan om hem weg te doen... Maar ik heb hier geloof ik wel een van de eerdere Richwoods staan, in ieder geval ver voor de hype, ze hadden toen zelfs nog geen site geloof ik

edit (ja, nu het kan maak ik er graag gebruik van): maar dat kan natuurlijk een uitzondering zijn...

Franc
18 januari 2006, 17:20
Dat gezeur om het logo slaat ook nergens op.
Mijn eerste RW LP had een gouden logo en de 2e had parelmoer ingelegd.

Raytheman
18 januari 2006, 17:36
Een richwood tele met zwart logo heeft een body van een soort MDF. !00 % zeker weten want ik heb er eentje gestript. Alternatief van 159 is een squier '51

episua
18 januari 2006, 18:56
Daarbij heb ik een LP met een parelmoeren logo en daarvan is de hals ook een drama...[/QUOTE]

Mijn lp met parelmoeren logo heeft wel een goede hals, afwerking en afstelling. Ik denk toch dat het gewoon heel veel uittesten is als je een RW wilt kopen. Natuurlijk kan aan een strat minder snel iets fout gaan dan aan een lp. Als er iets fout is kan je altijd nog besluiten om de hals te houden of de body.

Maar over die strat: koop of een RW vintage strat of een Squier maar géén goedkopere lijn dan deze.

nopster
18 januari 2006, 20:26
Mijn RW met zwart logo was multiplex, de hals stond krom, de switch kon bijna evenveel voor - en achteruit schakelen als opzij , en het geluid viel af en toe eens weg. Die met het gouden logo bestonden toen nog niet.

frekie
18 januari 2006, 20:51
haha de RW hype slaat om, zelfs de ouwe getrouwen zoals Franc raden het af:satisfie:
Ik geef toe mijn RW stratje heeft alles bij elkaar 300 gekost, dat is krieties, daar beginnen de 2dehands Squier/Fender Jap stratjes. Daar gaan we weer, ik woon in NW Fryslan, moet ik de hele dag in het OV gaan zitten om 1 gitaar te bekijken. Mijn LP/GFS zit nu op 150 euri, durf ik tegen iedere Epi aan te zetten. Neem ik misschien mee naar de meeting als ik met Wietse mee kan rijden:lp:

grayfink
18 januari 2006, 21:23
Hmm, alle Richwood vintage tele's die ik heb, zijn alle 1 wel goed...
(Ok, na een puptransplantatie dan :-) )

fingerpicker
19 januari 2006, 00:57
Een richwood tele met zwart logo heeft een body van een soort MDF. !00 % zeker weten want ik heb er eentje gestript. Alternatief van 159 is een squier '51

Die ik heb is dat zeker niet, is gewoon blank hout met een dikke laag lak erover. Weet zeker dat het masief hout is, omdat er op een aantal plekken een soort van gaten in het hout zitten, die zijn opgevuld met lak. Verder zitten er een reeks nerven in die zodanig verkleurt zijn dat het niet echt mooi is, zouden ze een dunne laag fineer ofzo erover plakken zullen ze dat soort stukken niet gebruiken.