PDA

View Full Version : Marshall 6101 30th Anniversary



Scali
13 januari 2006, 20:45
Ik ben van plan om deze versterker te gaan kopen: http://www.marshallamps.com/heritage/anniversary/30_anniversary.asp
(de 1x12" combo).

Precies die dus, de blauwe, niet de latere LM-uitvoering (maar geen handgebouwde met koperen logo uiteraard).
Volgens Marshall zelf de beste Marshall ooit gebouwd. Op harmony-central is men ook wel zeer positief over het geluid en de mogelijkheden... Enige minpuntje volgens sommigen is dat hij nogal heet wordt, en dat dat de betrouwbaarheid niet ten goede komt.

Ik wil hem voornamelijk om die veelzijdigheid... Ook thuis kunnen spelen met goed geluid, zonder de buren weg te blazen... geen gezeur met microfoons vanwege een goede speakersim, en zowel hele mooie heldere funky clean geluiden als donkere jazz-geluiden, en natuurlijk een extreem lead-kanaal dat kan scheuren als een idioot, maar waarbij de tone mooi overeind blijft, in de traditie van bv Satriani of Vai.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze versterker vinden.

Helter Skelter
13 januari 2006, 21:25
mooie amp maar ze staan er om bekend dat ze erg storingsgevoelig zijn, er zit gewoon teveel techniek op een te kleine ruimte, de 4 buizen maken er een soort bakoven van. Ik heb zelf een JCM-900 100 Watt-combo (1X12) gehad en alleen maar ellende mee gehad.

Een vennetje zou misschien kunnen helpen...

Les Paul
13 januari 2006, 21:27
Ik heb zelf de 6101LE (De koperen).
De versterker is inderdaad erg veelzijdig. Het grappige is dat de clean en lead eigenlijk geen echte Marshall sound hebben. Het clean is erg mooi helder. Lead heeft erg veel gain en ook de voicing kan redelijk Amerikaans ingesteld worden.
Het crunch kanaal is juist erg Marshall. 3 standen: Plexi, 800 en 900. Alle 3 klinken erg lekker al gaat mijn voorkeur uit naar de eerste 2 standen.

De speakersim gebruik ik niet. Als ik hem opneem, dan gaat er gewoon een microfoon voor. Dat blijft toch het mooiste.

Scali
15 januari 2006, 18:57
Degene die ik op het oog heb, heeft al een fannetje erin. Bovendien zal ie bij mij waarschijnlijk altijd op 25 of 50w lopen, nooit op 100w, dus dat zal ook wel schelen qua warmte. Ik denk dat het dan wel goed komt met die temperatuur.

Een Amerikaanse lead zie ik wel zitten, beetje in de richting van Mesa, veel gain, veel body.

Rhythm Machine
15 januari 2006, 22:12
Ik heb er lang een gehad, nooit problemen mee gehad, maar op het einde was ik het gewicht beu. Weegt alsof ie aan de vloer is geschroefd...

RM

Scali
16 januari 2006, 10:01
Nou, ik heb de knoop maar doorgehakt, als het goed is, heb ik hem zaterdag in huis.
Ik ben heel erg benieuwd :)

almarvk
16 januari 2006, 11:13
...Volgens Marshall zelf de beste Marshall ooit gebouwd...

Dat zegt Marshall over elke versterker! Bekijk de folder maar van 2005 en je zult zien dat ze alle series de beste vinden die ze ooit hebben gemaakt.

Je gaat toch niets op de markt brengen en dan zeggen dat het het slechtste is wat je ooit hebt gebouwd??

Dude
16 januari 2006, 11:33
Nou, ik heb de knoop maar doorgehakt, als het goed is, heb ik hem zaterdag in huis.
Ik ben heel erg benieuwd :)


was het die van marktplaats met 2 stuks 1x12 cabs erbij ?

Scali
16 januari 2006, 11:36
Zeker, maar dat is ook logisch. Het zijn vooral de argumenten die ze aandragen.
Meestal zijn die argumenten dat ze wat veranderingen hebben gemaakt tov het vorige model, en dat ie daarom nu beter is.
In dit geval was het argument dus dat ze de JTM45, Plexi, JCM800 en JCM900 in een enkele versterker hadden gepropt, en nog wat extra lekkers.
Dat schijnt ook echt te kloppen als je de schema's bestudeert. Er zitten daadwerkelijk dezelfde circuits in.
En zo'n veelzijdige versterker heeft Marshall daarvoor nooit gemaakt, en volgens mij daarna ook niet meer... op de Mode Four na, misschien... maar die heeft dan weer geen buizen-eindtrap.

Scali
16 januari 2006, 11:38
was het die van marktplaats met 2 stuks 1x12 cabs erbij ?

Ja, maar ik heb maar 1 van de 2 cabs. Die andere is dus nog los te koop voor de liefhebber :)

heavy-metal-thunder
17 januari 2006, 14:52
Ik ben van plan om deze versterker te gaan kopen: http://www.marshallamps.com/heritage/anniversary/30_anniversary.asp
(de 1x12" combo).

Precies die dus, de blauwe, niet de latere LM-uitvoering (maar geen handgebouwde met koperen logo uiteraard).
Volgens Marshall zelf de beste Marshall ooit gebouwd. Op harmony-central is men ook wel zeer positief over het geluid en de mogelijkheden... Enige minpuntje volgens sommigen is dat hij nogal heet wordt, en dat dat de betrouwbaarheid niet ten goede komt.

Ik wil hem voornamelijk om die veelzijdigheid... Ook thuis kunnen spelen met goed geluid, zonder de buren weg te blazen... geen gezeur met microfoons vanwege een goede speakersim, en zowel hele mooie heldere funky clean geluiden als donkere jazz-geluiden, en natuurlijk een extreem lead-kanaal dat kan scheuren als een idioot, maar waarbij de tone mooi overeind blijft, in de traditie van bv Satriani of Vai.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze versterker vinden.

Ooit was ik eens verblind door die veelzijdigheid van de Anniversary. Toen ik er eentje kon te pakken krijgen die wou ruilen voor mijn JMP 1987 met 2*12 1922 (of was het 1936) cab. Er als de bliksem heen.

Op 100 W vond ik hem wel echt Marshall klinken. Je hoefde nou niet persé te blazen om niet slecht te klinken.

Wat de veelzijdigheid betreft : de JCM900 settings kwamen imo het best overeen met een echte 900 (maar da's niet mijn favoriete bak).
Ik vond het zeker niet als een Plexi klinken.

Het gewicht was niet te doen! 38 kg, voor een 1*12 combo, pfff

op de zogenaamde triode-stand (25W) vond ik het niet bijzonder en eigenlijk niet Marshall klinken.

Het clean vond ik maar niets. Ik had bijna de deal gerond. Toen ik er mijn 1987 naast zat. Neen, clean was steriel en niet mijn smaak.

Al bij al vind ik ze veel te duur. Ze mogen dan handgemaakt zijn, ze zijn niet p-2-p, dus reparaties ... Ik zou eerder een TSL of DSL gaan uittesten.

Wil je een multifunctionele amp, draagbaar en niet duur, ga maar eens een VOX valvetronix testen. Oké, is semi-digitaal, maar ik heb er een echte 1959 naast gezet maar die klonk veel te luid op stand 2 en klonk dan nog voor geen meter.

Scali
17 januari 2006, 16:16
Ik zie de veelzijdigheid los van het feit of het al dan niet lijkt op de beoogde versterker. Ik wil er gewoon een paar goed bruikbare geluiden uithalen, en of dat wel of niet op een JCM900 of Plexi of wat dan ook lijkt, maakt me niet echt uit. Heb je het trouwens over de versie met 5881-buizen, of met EL34s?

ValveTronix heb ik geprobeerd, de AD50VT dan, en dat vond ik helemaal niks. Was veel te tam, naar mijn mening. De geluiden die erin zitten, zijn wel goed, maar het zijn niet echt de geluiden die ik zoek.

vester86
17 januari 2006, 19:39
mooie versterker dennis, ik heb um al een tijdje zien staan. waarom die 2e cab er niet bijgenomen???iig veel plezier ermee, ben benieuwd hoe de gain en distortion je gaan bevallen

Scali
17 januari 2006, 19:55
Dank je. Dat tweede cab wou ik eerst wel hebben, maar vond ik later toch wat te veel van het goede. Je kunt maar maximaal 2 cabs aansluiten, dus het is ofwel de interne speaker en een cab, of alleen 2 cabs. Je hebt dus altijd een ongebruikte speaker over.
Verder heb ik er niet echt de ruimte voor... dus spaar ik liever wat geld uit, en mag een ander dat ding kopen, ze schijnen nogal lastig te vinden te zijn.

Dude
17 januari 2006, 20:39
Was deze van onze Han S dan ?

Scali
17 januari 2006, 20:46
Ik koop hem van een Hans, niet van Han S. Als ik het goed begrepen heb, heeft Hans hem destijds nieuw gekocht, dus is deze nooit van Han S geweest.

vester86
17 januari 2006, 21:25
misschien issie op dit moment nog wel van han S, maar als scali um heeft niet meer....???

mmrizio
17 januari 2006, 22:59
Al bij al vind ik ze veel te duur. Ze mogen dan handgemaakt zijn, ze zijn niet p-2-p, dus reparaties ... Ik zou eerder een TSL of DSL gaan uittesten.


Waarom liever een DSL/TSL? Volgens mij zijn die ook niet P2P en de DSL en TSL zijn duurder dan een Anni.

Maurice

Scali
17 januari 2006, 23:15
DSL en TSL hebben ook wat minder features en hardware dan de 30th Anniversary (TSL heeft bv 4 buizen in de preamp ipv 7). DSL valt sowieso al af, omdat ie maar 2 kanalen heeft, en volgens mij is de gain op het tweede kanaal nogal beperkt. Ik wil veel, heel veel gain... heel smerig, eerder Mesa Boogie dan Marshall.
Verder heb ik wel naar tweedehands TSL combo's gekeken, maar dan zit je ook zomaar rond de 900-1000e, dus ik vind deze 6101 helemaal niet duur. De combinatie van looks (zwart-met-gouden Marshalls zijn zo saai), exclusiviteit, en mogelijkheden trekt mij juist aan in de 6101.

wytz
18 januari 2006, 09:25
DSL en TSL hebben ook wat minder features en hardware dan de 30th Anniversary (TSL heeft bv 4 buizen in de preamp ipv 7). DSL valt sowieso al af, omdat ie maar 2 kanalen heeft, en volgens mij is de gain op het tweede kanaal nogal beperkt. Ik wil veel, heel veel gain... heel smerig, eerder Mesa Boogie dan Marshall.
Verder heb ik wel naar tweedehands TSL combo's gekeken, maar dan zit je ook zomaar rond de 900-1000e, dus ik vind deze 6101 helemaal niet duur. De combinatie van looks (zwart-met-gouden Marshalls zijn zo saai), exclusiviteit, en mogelijkheden trekt mij juist aan in de 6101.

boogies is toch juist minder smerig dan marshall? (vind ik dan...) en als je een boogie geluid wilt, waarom koop je dan een marshall ????

Scali
18 januari 2006, 09:28
boogies is toch juist minder smerig dan marshall? (vind ik dan...) en als je een boogie geluid wilt, waarom koop je dan een marshall ????

Ten eerste omdat een Boogie veel duurder is, en ten tweede omdat ik alleen een Boogie-achtige leadtone wil. Qua clean en crunch zit deze 6101 vast veel meer in de richting van wat ik wil dan de meeste Boogies.

Dude
18 januari 2006, 09:52
ik lees net 40 kilo voor alleen de 1x12 combo...


wat de fuck zit daar allemaal in dan ??? en eeuh... 7 preamp buisjes ?? de tering, en dan ook nog 4 eindbuizen.

Ga er effe van uit dat die buizen opzijn als je hem koopt, reken maar eens uit wat er bijkomt aan nieuwe buisjes.

Scali
18 januari 2006, 10:08
wat de fuck zit daar allemaal in dan ??? en eeuh... 7 preamp buisjes ?? de tering, en dan ook nog 4 eindbuizen.

Er zit dus 'alles' in... JTM45, Plexi, JCM800, JCM900, en nog wat 'moderne' geluiden. Ze hebben geprobeerd om de 30 jaar van Marshall samen te vatten in 1 versterker, voor hun jubileum. Vandaar al die buizen en knoppen, en het gewicht natuurlijk :)
Reverb zit er dan weer niet in, waarschijnlijk wegens ruimtegebrek.


Ga er effe van uit dat die buizen opzijn als je hem koopt, reken maar eens uit wat er bijkomt aan nieuwe buisjes.

Nee, want ik ken de koper al wat langer, en ik weet dat ie enkele maanden geleden bij Dr. Tube de versterker helemaal heeft laten nakijken en een complete nieuwe set JJ-buizen erin heeft laten zetten (ik krijg daar ook de bon van). Voorlopig hoef ik dus even niet aan nieuwe buizen te denken.

duckman
18 januari 2006, 10:28
ik lees net 40 kilo voor alleen de 1x12 combo...


wat de fuck zit daar allemaal in dan ??? en eeuh... 7 preamp buisjes ?? de tering, en dan ook nog 4 eindbuizen.

Ga er effe van uit dat die buizen opzijn als je hem koopt, reken maar eens uit wat er bijkomt aan nieuwe buisjes.


wat maakt het nou uit of je 3 x pre ,4 x eind uit bijv. een 2203 moet vervangen of die 3 extra uit een 6100/6101 ? 30/40 euro hooguit.
Plus de pre buizen zijn per kanaal, dus slijtage is afhankelijk van kanaalgebruik.

spanky_franky
18 januari 2006, 17:14
Hey Scali, grappig om te lezen dat je op buizen overstapt, terwijl je juist zo fanatiek fan bent van valvestate.. toch omgegaan?

Scali
18 januari 2006, 18:34
Fanatiek van ValveState? Hoe kom je daarbij?

spanky_franky
18 januari 2006, 19:19
Fanatiek van ValveState? Hoe kom je daarbij?
Nou, een paar maanden geleden was er een hele discussie over valvestate, en jij stelde je op als een voorstander.. Dat het clean heel goed is, en nog wat dingen

Scali
18 januari 2006, 19:32
Dat is ook zo, maar dat wil niet zeggen dat er niets goeds aan buizenversterkers is.
Dit is ook niet zomaar een buizenversterker natuurlijk.

spanky_franky
18 januari 2006, 19:35
Dat is ook zo, maar dat wil niet zeggen dat er niets goeds aan buizenversterkers is.
Dit is ook niet zomaar een buizenversterker natuurlijk.
Nee, daar zeg je een waar woord.. paar maanden geleden heb ik die anniversary nog gehoord.. mooi hoor..

Scali
21 januari 2006, 23:40
Okee, ik heb em dus binnen, en na de eerste paar uur spelen wordt het wel eens tijd om mijn ervaringen met de wereld te delen, dacht ik zo :)

Hier is ie dus: http://scali.eu.org/~bohemiq/Marshall/6101.jpg

Het clean- en crunchkanaal bevallen me uitstekend. Het klinkt allemaal zeer vol en warm, zelfs zonder enige effecten te gebruiken. En je hebt enorm veel mogelijkheden door alle opties die erop zitten. Clean kan funky, jazzy, bluesy... wat je maar wilt. Crunch begint ongeveer waar clean is gestopt, en gaat door tot high-gain, en het geluid blijft altijd dat lekkere volle, zingende Marshall-geluid. Ook door experimenteren met de verhouding tussen channel- en mastervolume kun je je geluid erg beinvloeden.
En door de low volume compensation, en de triode/pentode en hi/low power opties kun je ook op slaapkamervolume een heel vet geluid neerzetten.
De versterker is zeer stil, en reageert prima op volume, aanslag en elementkeuze. Van een randje naar een vette crunch of hi-gain sound is geen probleem.

Het lead-kanaal valt me wat tegen... Hij heeft niet echt meer gain dan het crunch-kanaal voluit, en ik vind het ook wat minder klinken. Het is ook wat zachter dan het crunch-kanaal. Je kunt er wel aardige scooped geluiden uithalen, maar niet echt wat ik zoek. Wat ik zoek is meer het crunch-kanaal met nog net een klein beetje boost erbij (misschien zou een gitaar met EMGs perfect zijn op het crunch-kanaal).
Ik vraag me wel af of dit goed is. Als ik de Marshall-handleiding lees, krijg ik de indruk dat het lead-kanaal extreem veel gain zou moeten hebben. Ik heb twee theorieen...
1) Er zitten een aantal JJ ECC83S-buizen in, en een aantal EHX 12AX7EH-buizen. Er zitten de 'verkeerde' buizen in het lead-kanaal, waardoor ie minder gain heeft dan gebruikelijk.
2) Er is op zich niets mis met het kanaal, maar het komt pas los als je het mastervolume flink open kunt zetten, wat ik nog niet heb kunnen proberen.

Ik heb ook de Zoom geprobeerd met de 4-kabelmethode. Met het crunchkanaal en een wah kun je hele goede Satriani-achtige geluiden neerzetten. Maar het is een beetje ruisgevoelig, niet zo geschikt voor wat rustiger geluiden. Misschien dat dat ook wel ligt aan de kabels die ik gebruikte, die waren niet zo geweldig.
De dynamiek blijft wel redelijk goed overeind, waardoor je ook nog aardig met je volume kunt spelen.

Als ik alleen de Zoom gebruik als preamp (bij deze versterker kun je ook direct in de eindversterker pluggen, waardoor je ook de effectloop, de presence en het mastervolume overslaat, nooit eerder gezien), dan gaat er ook een wereld open. De Zoom heeft nog nooit zo goed geklonken. Ik weet niet of het ligt aan de eindtrap van de Marshall of aan de speakers, maar alles klinkt beter dan ik ooit gehoord heb. Alsof het voor elkaar gemaakt is, en de Marshall precies de goede details uit het Zoom-geluid naar voren haalt, en de minder prettige details eruit filtert. Zelfs de metal-distortion klinkt nu redelijk mooi, en niet korrelig of 'stroef' zoals eerst. En een fuzz klinkt ook warm en een beetje 'glazig', mooie details ipv alleen een lo-fi zoemend geluid.
De feel van de gitaar is ook heerlijk, hij lijkt als vanzelf te spelen, iedere noot is duidelijk hoorbaar, en snel spelen of legato gaat heel soepel.

De speakers hebben ook enorm veel power. Het dichte cab lijkt op een soort subwoofer, en vult het open combo goed aan. Zo krijg je een enorme diepte in je geluid.

Tot dusverre ben ik heel tevreden. Ik hoop dat ik ook nog een manier vind om het lead-kanaal naar mijn hand te zetten, dan is dit helemaal de perfecte versterker. Maar dit ding doet al wonderen met mijn Zoom, dus een leadtone heb ik al wel. En als de vierkabelmethode met deze Zoom niet stil te krijgen is, dan zal dat vast met de G9.2tt wel lukken... Die zal ik binnenkort wel aanschaffen, denk ik.
Maar eerst ga ik de speakersim eens proberen. Misschien kan ik daarmee wel goede opnamen maken, de speakersim van m'n Zoom deed het oorspronkelijke geluid niet echt eer aan.

Helter Skelter
21 januari 2006, 23:50
gefeliciteerd! als ik je review lees zou ik 'Marshall anniversary' zo kunnen vervangen door 'TSL' daar valt het 3e kanaal ook tegen vind ik, zeker in vergelijking met de Clean/Crunch

ziggie
22 januari 2006, 00:22
Hoi Scali, even een reactie van de vorige eigenaar. Ik hoe het op optie 2 van wat jij noemt. Allereerst zitten er uitsluitend JJ's in de amp. Op de faktuur van Dr. Tube staan een aantal EH's vermeld, maar die bevielen me niet. Een week later is de hele amp met JJ's gevuld, op de fasedraaier na. Maar die buis bepaald je sound niet.

Verder is mijn ervaring heel anders met kanaal 3. Ik denk dat het te maken heeft met het lage mastervolume (je eindtrap dus) dat je gebruikt. Geloof mij, dat kanaal 3 kan heel wat meer knallen dan kanaal 2. Wellicht moet je nog met wat andere settings spelen. En vergeet je toonregeling niet. Die luistert bij elk kanaal weer anders. Hij heeft tenslotte niet voor niets aparte toonregelingen per kanaal.

En vergeet die EMG's. Ik heb het ook allemaal geprobeerd. Gewoon een boostpedaaltje er voor, zoals ik je heb laten zien en horen. Dan gaat die amp als een speer. Veel plezier ermee.

Scali
22 januari 2006, 00:57
Ah, okee.
Ik had ook al de typen opgezocht, en allebei waren het 'gewone' buistypen. Ik dacht eerst dat de ECC83S misschien zo'n lo-gain buis was, maar dat is dus niet zo.
Maar er zijn ook hi-gain buizen. Eventueel zou ik die in het lead-kanaal kunnen proberen, om de zaak wat meer op te peppen.

Ik hoop dat ik het mastervolume binnenkort eens open kan gooien, om te kijken wat ie in huis heeft. Thuis zal ik dan de echte vette distortion nog maar even uit de Zoom moeten toveren, en misschien eens shoppen voor een pedaaltje binnenkort. Het viel me op dat zelfs de simulaties van bv de Boss OD-1 en de MXR Dist+ van de Zoom 8080 nu goed klonken. Op m'n VS230 was dat helemaal niks.

ziggie
22 januari 2006, 01:12
Wellicht moet je inderdaad eens andere buizen proberen in de kanaal 3 sectie. In de handleiding staat een schema welke buizen bij welk kanaal horen. JJ's zijn warm, wat donker en hebben een matig tot redelijk gain niveau. Er zijn merken die veel meer gain geven. Je kan er zelf mee experimenteren. Zoals je waarschijlijk weet kan je pre-amp buizen probleemloos zelf wisselen, zonder ook maar iets te hoeven afstellen.

Je kan evt. Dr. Tube bellen. Aardige vent en hij weet enorm veel over verschilllen in buizen.

Pas wel op met uithalen (goed laten afkoelen) en inzetten (even scheef en een pootje gaat krom).

Scali
22 januari 2006, 09:52
Ik heb ook een hi-gain buis van JJ gevonden, de ECC803S.
http://www.tubedepot.com/jj-ecc803s.html
Wel een stuk duurder dan normale buizen, maar misschien voor een keertje wel leuk.
Ik zal hier ook even een apart topic openen, kijken wat voor suggesties er zoal zijn voor hi-gain buizen.