PDA

View Full Version : Nylon cross-over gitaren



Inspired
13 januari 2006, 18:27
Welke merken kunnen jullie mij zoal aanraden? Ik zoek een nylon-snarige gitaar, maar niet met klassieke body. Eerder een cross-over model.

Iets zoals dit dus:
http://www.musiciansfriend.com/srs7/g=guitar/search/detail/base_pid/518266/

hoofd
13 januari 2006, 18:34
http://www.godinguitars.com/godinmultseriesp.htm

zoiets?

JanB
16 januari 2006, 15:09
Ik speel zelf een Lowden S25J. Ik verwijs er niet graag naar, maar dat is dan nu Avalon geworden.

Jan

Buzz
16 januari 2006, 16:31
En Avalon is inmiddels al weer failliet.


En George Lowden is weer begonnen met bouwen onder eigen naam.

chris c
16 januari 2006, 17:20
Dat het niet al te best gaat met Avalon wist ik, maar failliet ? Ik heb er vorige week nog contacten mee gehad.

JanB
17 januari 2006, 10:37
Avalon: Wist ik ook niet.

Lowden bestaat inderdaad nog. George is met een nieuwe werkplaats begonnen. De staalsnarigen worden erg geroemd. De Nylonsnarigen worden volgens mij nog niet gemaakt, maar staan wel op het programma.

Jan

JanB
16 februari 2006, 11:57
Ook de nylonsnarige "nieuwe" Lowdens worden gemaakt en geleverd. Zie o.a. : http://www.guitargal.com/Lowden.html

Jan

gertdm
16 februari 2006, 14:43
Alhambra, Landola en ColeClark zijn wel interessant. Smaken verschillen natuurlijk.

Ja, Avalon is failliet, in die zin dat het allemaal niet werkte...
wat ik wel leuk vind is dat de heren van Lowden en Avalon toch hun kwaliteit blijven bouwen, in een beproefd concept...dat wordt nog leuk over 30 jaar als de collector's items opduiken...

chris c
16 februari 2006, 15:14
Avalon is niet failliet hoor, dat weet ik wel zeker. Ik heb met hen wat e-mails uitgewisseld in verband met de Avalon die ik recent gekocht heb, en heb altijd snel en vriendelijk antwoord gekregen. Blijkt zelfs dat men de werkplaats kan bezoeken om te zien hoe de gitaren gebouwd worden.

En om toch enigszins bij het topic te blijven : ze maken ook een nylonsnarige cross-over : http://www.avalonguitars.com/st_jazz.htm
Lakewood maakt ook heel goede nylonsnarigen van dat type. Lakewood-baas Martin Seeliger bouwde aanvankelijk klassieke gitaren, dus hij heeft er ervaring mee.

gertdm
16 februari 2006, 15:37
Als Avalon niet failliet is dan is dat alleen maar heel fijn. Joho!
Shame voor de gitaarbladen die het nogal zeker wisten, dat Avalon passe was...:) Hoewel, er is verschil tussen klantenservice en productie....

JanB
18 februari 2006, 12:56
wat ik wel leuk vind is dat de heren van Lowden en Avalon toch hun kwaliteit blijven bouwen, in een beproefd concept...dat wordt nog leuk over 30 jaar als de collector's items opduiken...

Snap ik niet helemaal Gert, wat bedoel je daarmee?

Jan

chris c
18 februari 2006, 14:03
Ik ook niet eerlijk gezegd. Bedoel je dat ze binnenkort overstag gaan, en dat ze binnen 30 jaar des te meer gegeerd zullen zijn ? Wat voor mij zeker is, is dat zij beiden veruit de beste gitaren op dit continent maken (individuele bouwers niet meegerekend). En de geschiedenis van zowel Lowden als Avalon is er een van vallen en opstaan, op financieel vlak dan. Ooit werden er Lowdens in Japan gemaakt. Avalons worden nu ook in Korea (Silver Series) en Tsjechië (Gold Series, in de Furch-werkplaatsen) gebouwd, maar ook nog in Noord-Ierland Legacy series, en sommige Golds). In Noord-Ierland is niets simpel...
Sorry "Inspired" voor het gijzelen van je topic. Misschien hadden we maar beter een Lowden/Avalon topic geopend. :-) (?? hoe voeg je die smilies er nu in ???)

JanB
19 februari 2006, 18:04
Ik vind persoonlijk Lowden en Avalon wel wat anders. George Lowden heeft altijd al de behoefte gehad een (kleinschalige) fabriek op te zetten, en inderdaad in de jaren 80 zelfs in Azie ergens. Had met geldschieters te maken geloof ik.
Avalon is de oude fabriek, nadat de geldschieters meer winst wilden en George kleinschaligheid gekoppeld aan kwaliteit. George heeft gelukkig het gebruik van zijn naam wel altijd beschermd. (die geldschieters keken ws. kwijlend naar Taylor, die wel grootschaligheid en winst heeft, en misschien ook wel kwaliteit, maar laten we dat voor nu in het midden laten, anders gaan we nog verder off topic).
George is dus nu weer begonnen met een nieuwe werkplaats. Kleinschalig, enkele tientallen gitaren per maand (maximaal, op dit moment).
zie ook: www.georgelowden.com (gebruik van www.lowdenguitars.com wordt nog steeds door de oude geldschieters (=avalon) geblokkeerd).

Jan B