PDA

View Full Version : Marshall JCM 800 2203



Guinness
13 januari 2006, 17:34
Nu voor eens en altijd:

Ik heb altijd gedacht dat een JCM800 2203 geen diodeclipping had maar die kerel van de muziekzaak in Brunssum beweerde bij hoog en laag dat die dat wel heeft. En hij is electrotechnicus beweert ie. Kan iemand in dit forum mij nou eens vertellen of dat wel of niet waar is. De JCM 800 klinkt toch zo goddelijk (met wel of geen diodes).

H.Manback
13 januari 2006, 17:40
Nope, geen diode clipping voor zover ik weet. Pas bij de JCM900 is dat er in gekomen.

Helter Skelter
13 januari 2006, 18:22
volgens mij vanaf de JCM-800 splitchannels (2205/2210)

Negative K3 fan
13 januari 2006, 18:59
Nu voor eens en altijd:

Ik heb altijd gedacht dat een JCM800 2203 geen diodeclipping had maar die kerel van de muziekzaak in Brunssum beweerde bij hoog en laag dat die dat wel heeft. En hij is electrotechnicus beweert ie. Kan iemand in dit forum mij nou eens vertellen of dat wel of niet waar is. De JCM 800 klinkt toch zo goddelijk (met wel of geen diodes).

de splitchannel jcm800 maakt wel gebruik van diode clipping, de 'normale' echter absoluut niet. Ik denk dat hij waarschijnlijk bedoelt dat de jcm800 gebruik maar van solid state gelijkrichting, hij heeft geen gelijkrichter (rectifier) buis.

Franc
13 januari 2006, 20:21
Nou een elektrotechneut die het verschil niet weet tussen gelijkrichten en clippen?

Mmmm...dan is er nog hoop voor mij http://www.gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_satisfied.gif

Guinness
13 januari 2006, 20:37
Ja hou op, het wordt nog mooier. Ik ging eens kijken voor een pedaal om mijn 2203 te boosten (een booster of een overdrive). Toen hij vroeg voor welke versterker het was, de 2203 zei ik, zie hij (letterlijk): 'Dat is de slechtste uit de serie'.

Pardon, WTF?.

Pedalen om te proberen had hij ook al niet behalve Boss en Beringer, en niet die boutique crap want dat was toch enorm overhypet.

Nou mij als klant zijn ze kwijt....

Negative K3 fan
13 januari 2006, 20:39
ok naam van de muziekzaak!

Guinness
13 januari 2006, 20:41
Walkers Musical Supplies

Rumpenerstr 57
6443CC Brunssum
Tel: 045-5254442
Fax: 045-5275149

Rubriek: Muziekinstrumenten en bladmuziek

JoostBaksteen
13 januari 2006, 21:37
ok naam van de muziekzaak!

Idd, aan de schandpaal :evil:

H.Manback
13 januari 2006, 21:44
Zowieso welke eikel gaat nou een klant even fijn vertellen dat ie de slechtste versterker uit die serie heeft http://www.gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_confused2.gif

Maar die diode clipping, is dat dan die 1n4007 aan de cathode in dit schema ofzo?
http://www.drtube.com/schematics/marshall/2205prem.gif

Guinness
13 januari 2006, 22:04
Ja, electrotechneuten zich gaan bemoeien met gitaarsound dan is het einde zoek lijkt mij. De JCM 800 heeft iets wat veel andere versterkers missen en dat is BALLEN. Je moet hem een keer opendraaien om weten wat ik bedoel. Op slaapkamernivo-volume zou je zo'n ding nooit kopen. Klinkt dun en slap. Maar als je hem op zijn kloten geeft dan weet je niet wat je gebeurt. En hij vreet pedalen als kleuters koekjes eten.

Het is altijd leuk als je als de eerste de beste sneuzel die voor zijn ibanez gitaartje een metalzone wilt proberen voor op zijn aria versterkertje wordt behandeld. Ik heb GVD een LP Standard, een orginele 2203, gitaarkabels zo duur dat ik die kan inruilen voor de hele beringer trapkisten en ben op zoek naar de beste booster voor mijn sound en dan word ik op mijn vingertjes getikt??????????

Dat moest er even uit.

Guinness
13 januari 2006, 22:14
Zowieso welke eikel gaat nou een klant even fijn vertellen dat ie de slechtste versterker uit die serie heeft http://www.gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_confused2.gif

Maar die diode clipping, is dat dan die 1n4007 aan de cathode in dit schema ofzo?
http://www.drtube.com/schematics/marshall/2205prem.gif

Ik ben geen electrotechneut maar volgens mij is dit het schema van de 2205. Das een hele ander versterker.

H.Manback
14 januari 2006, 02:33
Hehe, ja dat weet ik wel, maar eerder werd gezegd dat pas bij de split channel diode clipping werd toegepast, en DAT is de 2205 http://www.gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_smile.gif. Ik wilde alleen even weten waar die dan zou moeten zitten in die 2205, is eigenlijk off-topic.

Thijssie
14 januari 2006, 11:42
Hihi, leuk topic!

Aan de andere kant, wat boeit het of er gebruik wordt gemaakt van diode clipping, het gaat er om hoe het klinkt toch.

Vind het altijd een beetje grappig dat er zo wordt afgegeven op het gebruik van diodes. Niets mis mee, indien goed gedaan.



Ik ging eens kijken voor een pedaal om mijn 2203 te boosten (een booster of een overdrive)

Ik gebruik zelf de MXR-ZW44 met ongeveer dezelfde setup als jij en ben daar heel tevreden mee. Ik speel klassieke blues-rock maar het gaat ook tot een heel bruut metal geluid.

Thijssie
14 januari 2006, 11:45
E-mail: nope @ freeler.nl

Niet zo netjes om zijn e-mail hier neer te zetten, ook al is het nog zo'n budzaak, zo laat je zijn mailbox vollopen met spam.

Guinness
14 januari 2006, 12:08
Niet zo netjes om zijn e-mail hier neer te zetten, ook al is het nog zo'n budzaak, zo laat je zijn mailbox vollopen met spam.
Helemaal niet aan gedacht. Ik heb het al veranderd.

1959SLP
14 januari 2006, 12:46
Wel eens gehoord van een mens kan zich ook wel eens vergissen? Rien is ook maar een mens.

Guinness
14 januari 2006, 13:01
Wel eens gehoord van een mens kan zich ook wel eens vergissen? Rien is ook maar een mens.

Cittaat: "Ik heb er genoeg open gehad om te weten waar ik over praat". Kijk natuurlijk kan iedereen zich eens vergissen, en dat is ook helemaal niet erg, maar om mijn amp voor de slechtste van de serie uit te maken moet je toch van goede huize komen om het te onderbouwen. Als je je dan als kenner opwerpt tegenover mij ( geen techneut) dan verwacht dan met goede argumentatie komt. Zijn argumentatie was dat het diode clipping was terwijl ik altijd en vele met mij op het forum en erbuiten, altijd zeiden dat dit niet zo was. Daarom mijn vraag of iemand er voor eens en altijd dat schema kan napluizen of dat zo was. Ik wilde dat ik dat zelf kon.

Zelf ben ik erg aan het denken om zo'n plexitone van Carl Martin te kopen. Ik zal hem wel daar kopen want voor 199€ mag je hem mee nemen. Dat zijn nou wel schappelijke prijzen.

V!N
14 januari 2006, 13:23
Hihi, leuk topic!

Aan de andere kant, wat boeit het of er gebruik wordt gemaakt van diode clipping, het gaat er om hoe het klinkt toch.

Vind het altijd een beetje grappig dat er zo wordt afgegeven op het gebruik van diodes. Niets mis mee, indien goed gedaan.

Justem, geef mij maar een Split uit eind jaren '80, een zilveren jubileum / Slash versterker en we zullen eens horen hoe "slecht" dat is.

Als ik in een split een briefje op het chassis zie waaruit blijkt dat deze van vóór 1985 is, zie ik dat als donorcodicil. :)

Geronimo
14 januari 2006, 14:24
Wat een drol van een techneut is dat dan! Idd vanaf de tweekanaals modellen zitten er pas van die diodeclippers in.

Het kan op zich best ok klinken maar ik geloof dat boosterpedaaltjes dan niet meer werken, wat jammer is want je hebt dan feitelijk nog maar één geluid.

Daar zitten ze! Er zit zo'n diodebrug in, zodat ie zowel negatief als positief clipt...
http://home.casema.nl/hartm294/pics/2205prem.gif

Negative K3 fan
14 januari 2006, 19:13
Hihi, leuk topic!

Aan de andere kant, wat boeit het of er gebruik wordt gemaakt van diode clipping, het gaat er om hoe het klinkt toch.

klopt als een bus

Negative K3 fan
14 januari 2006, 19:15
Als ik in een split een briefje op het chassis zie waaruit blijkt dat deze van vóór 1985 is, zie ik dat als donorcodicil. :)

hoezo dat? goede trafo's ofzo?

matto
15 januari 2006, 17:32
Ja, electrotechneuten zich gaan bemoeien met gitaarsound dan is het einde zoek lijkt mij. De JCM 800 heeft iets wat veel andere versterkers missen en dat is BALLEN. Je moet hem een keer opendraaien om weten wat ik bedoel. Op slaapkamernivo-volume zou je zo'n ding nooit kopen. Klinkt dun en slap. Maar als je hem op zijn kloten geeft dan weet je niet wat je gebeurt. En hij vreet pedalen als kleuters koekjes eten.

Het is altijd leuk als je als de eerste de beste sneuzel die voor zijn ibanez gitaartje een metalzone wilt proberen voor op zijn aria versterkertje wordt behandeld. Ik heb GVD een LP Standard, een orginele 2203, gitaarkabels zo duur dat ik die kan inruilen voor de hele beringer trapkisten en ben op zoek naar de beste booster voor mijn sound en dan word ik op mijn vingertjes getikt??????????

Dat moest er even uit.

Techneuten zijn meestal niet de beste verkopers dat blijkt dan ook hier wel weer.

V!N
16 januari 2006, 10:50
hoezo dat? goede trafo's ofzo?

Neen, slechte printplaat. De vroege modellen zie ik graag als een verzameling concepten en experimenten die te vroeg de fabriek hebben verlaten. Een goed idee om diodes mee te laten scheuren in de vraag om steeds meer gain, maar ten tijde van de eerste splits was Marshall nog zoekende naar de juiste manier om dit te doen.

V!N
16 januari 2006, 11:01
Het kan op zich best ok klinken maar ik geloof dat boosterpedaaltjes dan niet meer werken, wat jammer is want je hebt dan feitelijk nog maar één geluid.

Met alle respect voor je geloofsovertuiging, maar niets is minder waar. ;)

Boosters werken nog altijd om de voorversterker verder door te trappen en meer te laten scheuren, maar je kunt je afvragen of je dat wel nodig hebt met al een behoorlijke lading gain aan boord.

Met split channels heb je in de eerste plaats al twee kanalen en in de tweede plaats zijn ze overgestapt op een nieuw ontwerp voor de EQ, eentje waarbij het echt helpt als je aan de knopjes frunnikt.
Met name met de EQ op de zilveren jubileumversterkers / Slash modellen kun je enorm veel kanten op.

Je hebt dus meer geluiden dan je op kan. :)

Orpheo
16 januari 2006, 11:51
leuk topic, inderdaad.
interessante discussie ook. ik meot wel zeggen dat ik met mijn marshall meer "kan" dan met de silver jubilee, maar das gewoon smaak.

edit: voor een goeie stompbox op een 2203 raad ik je absoluut de mesa Vtwin aan. dat is gewoon een preampje in pedaalvorm met 2 kanalen. je kan m voor een ab switch hangen voor low/high input van je marshall, heb je eigenlijk 4 kanalen. nee, eerder 2 kanalen met 2 voicings vind ik. of 4 kanalen met 'maar' 1 EQ voor alle 4. vind ik geen probleem, want wil ik meer treble schakel ik dat wel met mn gitaar (er komt nl een treblebooster en midbooster in). wellicht een tip? ik gebruik overigens dezelfde setup als de topicstarter (minus de kabels, en een custom ipv standard, ik dacht dat ik dat las).

Helter Skelter
16 januari 2006, 14:25
edit: voor een goeie stompbox op een 2203 raad ik je absoluut de mesa Vtwin aan. dat is gewoon een preampje in pedaalvorm met 2 kanalen. je kan m voor een ab switch hangen voor low/high input van je marshall, heb je eigenlijk 4 kanalen. nee, eerder 2 kanalen met 2 voicings vind ik. of 4 kanalen met 'maar' 1 EQ voor alle 4

heb jij een gemodificeerde 800 dan? volgens mij gaat dit bij een stock-amp niet werken hoor :confused: als je ingeplugged op de 'LOW' dan wordt de 'HIGH' gebypassed en vice versa.

EpiCenturiesAWAy
16 januari 2006, 18:12
heb jij een gemodificeerde 800 dan? volgens mij gaat dit bij een stock-amp niet werken hoor :confused: als je ingeplugged op de 'LOW' dan wordt de 'HIGH' gebypassed en vice versa.
Je kan dan wel spelen hoor! Maar het volumeverschil is TE groot!
Ik heb het al uitgeprobeerd :)

Helter Skelter
16 januari 2006, 18:26
Ik heb hier pas geleden ook al een topic over gepost:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=62694

chennie
17 januari 2006, 14:15
Wat een drol van een techneut is dat dan! Idd vanaf de tweekanaals modellen zitten er pas van die diodeclippers in.

Het kan op zich best ok klinken maar ik geloof dat boosterpedaaltjes dan niet meer werken, wat jammer is want je hebt dan feitelijk nog maar één geluid.

Daar zitten ze! Er zit zo'n diodebrug in, zodat ie zowel negatief als positief clipt...
http://home.casema.nl/hartm294/pics/2205prem.gif

wat is dat blokje waar die diode omheen zit, die HB05?

Negative K3 fan
17 januari 2006, 15:46
de H staat los van de b05, een google search gaf dit http://www.sierraic.com/b/205.html heel veel types :S kun je daar wat mee?

Geronimo
18 januari 2006, 14:10
wat is dat blokje waar die diode omheen zit, die HB05?

Ik dacht dat dat een diodebrug is, of een bruggelijkrichter. Wordt ook gebruikt om wisselspanningen mee gelijk te gelijkt te richten in voedingen, hier als signaalclipper. Tenminste dat denk ik, het zit in meer ontwerpen. Ik dacht dat dit een symbooltje was om het simpel te kunnen tekenen. Misschien heb ik het toch mis en is het wat anders.

Geronimo
18 januari 2006, 14:20
Aha hier; even een schema van een 2210 bekeken (https://schematicheavencom.secure.powweb.com/marshallamps/2210_pre.pdf) welke hetzelfde is, en daar staat W005 als ik me niet vergis.

Hier http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/W/0/0/5/W005.shtml blijkt het inderdaad een diodebrug te zijn.

Guinness
25 februari 2006, 12:25
Ik heb een Carl Martin Hot Driven Boost MKII gekocht. Ik gebruik hem dus om de versterker net over het randje te duwen. Nou vielen mij een paar dingen op. De gitaar recht ingeplugt in de top heeft de 2203 al behoorlijk veel gain. Dit komt waarschijnlijk door de dure gitaarkabel die ik erbij heb gekocht (Vovox). Op zacht volume klinkt de 2203 echt exact hetzelde als mijn SLX.

Nu met de Carl Martin. Als ik de versterker clean zet en eens luister naar de de overdrive puur uit de CM moet ik zeggen dat die behoorlijk goed klinkt. Het klinkt gewoon naar een een JCM800 (of SLX). De overdrive is heel dynamisch. Zacht spelen, hard spelen, alles voelt gewoon erg lekker. De overdrive is zo tranparant dat ik denk als je over een Fender amp. speelt het dan klinkt als een Fender amp.

Maar ik heb hem gekocht voor de real thing. Gitaar in de high input, preamp op 10, master op 1 (is al heel hard voor thuis).

Nu de CM. Level staat op 2uur. gain op 9uur. Toon op 12. Dus veel level en weinig vervorming. Wow. Het voegt inderdaad meer ballen op je versterker toe maar het mooiste is dat als je zonder de `cm speelt de 2203 nogal bassig is. Het 'flubbert' wat in de diepere regionen als je begrijpt wat ik bedoel. Met de CM is het net of de vervorming op een of andere manier opschoont. Het filtert de de 'flubbering' eruit. De bassen worden wat minder diep. Dit heeft als gevolg dat de het geheel erg strak klinkt.

De marshall heeft nu iets meer gain en ballen en klinkt nu ook een stuk strakker. Nailed the Brown Sound!. Let wel ik ben niet op zoek naar een eindeloze gain maar naar het punt dat het net verzadigd wordt en dan een tikje terug. Lekker droog.

Samen met de Boost heb je solo sound waar je akelig van wordt. Scherp, snijdend, organisch. Cool.

De 2203 alleen boosten met de boost van de CM is simpel gezegd onbruikbaar. Het flubberen wordt gewoon nog eens zo erg.

Ik denk dan ook dat een enkele transparante boost voor de 2203 dan ook niet bruikbaar is. Misschien een trebleboost.

De CM is niet TB maar de buffer die er in zit is wel erg goed. Als ie uit staat blijft het geluid erg helder en transparant en kun je lekker lange kabels gebruiken.

Wizz
26 februari 2006, 13:42
2203 Boosten ? Germanium is voor mij het toverwoord. Vroeger een Ibanez TS 808, tegenwoordig de "gepimpte 808" die de Fulltone Fulldrive II eigenlijk is.
Voorwaarde is wel dat ook de master een heel stuk boven de vijf uitkomt, de mid op tien, de bass op nul (met een LP).
Sowieso maakt het wat betreft OD's erg uit wat voor gitaar-element erin gaat.

:cooler: Wizz :cooler:

Negative K3 fan
26 februari 2006, 15:00
bas op 0? ik vind die jcm800s altijd redelijk schelle amps en een nbeetje laag kunnen ze wel gebruiken. Of is hij dan niet strak genoeg voor je?

Helter Skelter
26 februari 2006, 15:04
Met een LP gaat de bas bij mij ook erg laag anders wordt de sound te 'boomy' met stratjes of Musicman ongeveer op de helft...

Guinness
27 februari 2006, 20:44
@negk3:

Bas op 0 werkt niet omdat je dan toch een heel stuk van sound wegdraait. De bas heeft ook invloed op je treble en mid. En op je preampsound. Moeilijk uit te leggen.
Maar schel is ie absoluut niet. Het enige waar die schel wordt is als je op een verkeerde cab aansluit. Ik heb nu een box met celestion 65Watters. Niet schel.


Over het germaniumverhaal. Ik weet niet wat er in de cm zit. Hoe kun je er achter komen?