PDA

View Full Version : mijn liedje



patricia
11 januari 2006, 14:47
oke,
ik ga voor de leeuwen denk ik!!
maar ehhh ik wou jullie toch ff mijn eigen werk laten horen.
goed? of bagger?
braak het er maar uit.

http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=2852086&q=hi

Luc-O
11 januari 2006, 15:23
Hey Patricia,

Heel mooi akkoordenschema, de solo vind ik wat minder. Er zit weinig structuur/opbouw in en hij is wat eentonig. Dit schema leent zich heel erg voor een dromerige, melancholieke solo, met veel laaaaange noten, terwijl jij vooral korte nootjes speelt. Maar dit kan zeker iets heel moois worden, probeer een mooi thema of melodielijn te bedenken en laat het resultaat horen! Tof trouwens dat we ook eens een vrouw in 'Sounds' zien! :wink:

Grtz Luc

patricia
13 januari 2006, 19:01
dank je wel luc!!
ik zal er zeker aan denken om wat meer langere noten te spelen.
hahah ik luister te veel naar vai enzo!!
bedankt!!!!
patricia

Bart_
13 januari 2006, 19:31
Ik vind hem werkelijk waar prachtig patricia (luister hem nu al voor de 4de keer).

Enige wat ik een beetje jammer vind is dat de arpegio's nogal hard boven de lead uitkomen. Ik had ze liever wat meer op de achtergrond gezien en verder zoals luc zegt, meer van die lange noten met lekker veel vibrato.

Persoonlijk vind ik een clean geluid een stuk mooier dan distortion. En naar mijn mening zit er te veel distortion over de lead, maargoed dat is pure smaak. :)

Robin Dorland
14 januari 2006, 16:17
Hier en daar lijkt de timing niet helemaal optimaal. Wat de techniek betreft, denk ik dat je moet uitkijken dat je niet zo'n electrische hammer & pull-only gitarist wordt, want dan kun je fatsoenlijk akoestisch werk sowieso vergeten en op clean gitaar zul je ook moeite hebben.

Je merkt nu waarschijnlijk al dat je moeite hebt met de plectrum aanslag en dat je daarom alles met je linkerhand speelt en af en toe een snaartje aanslaat. Dit klinkt veel zwakker dan wanneer je in staat bent om het allebei te doen en dan de keuze te hebben of je een hammer/pull doet of de noot aanslaat. Dat komt veel krachtiger/overtuigender over. Dit is ook de reden dat ik niet lang kan luisteren naar Vai of Satriani; hammers & pulls nonstop... Vai kan wel noten aanslaan, maar doet het niet om een of andere reden. Jammer vind ik.

Dus ik denk dat het beter is dat je dat nu al in balans trekt en niet alleen vreselijk goed wordt in hammers/pulls (wat je blijkbaar al heel goed kan), maar flink gaat oefenen op noten aanslaan. Probeer dat maar 'ns op dezelfde snelheid als je hammers/pulls kunt spelen. Valt tegen denk ik ;) Ik heb die vaardigheden ook scheef laten groeien voor zo'n 10 jaar lang en heb daarna veel moeite moeten doen om 't in balans te krijgen en nog steeds.

Over de muzikale kant van de solo:

Zoals al gezegd denk ik dat het zinnig is om meer een pakkende solo te spelen ipv alles vol te proppen met hammers & pulls. Probeer wat meer accenten te leggen met plectrum aanslag; dus belangrijke noten bijv. wat harder aan te slaan en zo meer dynamiek te krijgen.

Ik weet niet hoe lang je speelt, misschien nog niet zo lang, en in dat geval petje af hoor! Sowieso lijk je verder te willen gaan dan de meeste meiden die gitaarspelen en dat vind ik top! Meestal willen ze alleen basisakkoorden en om zichzelf te begeleiden met zingen (afgezien van de klassieke gitaristen).

Dus zie dit als opbouwende kritiek dat je later een hoop gelazer kan schelen :)

Ach, aan de andere kant moet ik misschien niet zoveel zeuren en gewoon zeggen dat het best ok was. Ik weet immers heel niet hoe lang je speelt...

ps: Vai houdt ook wel 'ns lang noten aan hoor. Neem "For The Love of God"...

Roy K.
14 januari 2006, 17:12
Ik had dit nummer wel willen luisteren, maar dat lukt me niet, kan je hem niet via fileshare o.i.d. hosten patricia?

sunday violence
14 januari 2006, 18:14
hoi, sorry maar ik vind t echt kut, er zit helemaal geen melodie of een lekker lopende lick in en je geluid is erg slecht. probeer eens wat meer structuur aan te
brengen en inderdaad wat vaker de noten aan te slaan ipv hammer-on en pull-off

Robin Dorland
14 januari 2006, 18:21
hoi, sorry maar ik vind t echt kut, er zit helemaal geen melodie of een lekker lopende lick in en je geluid is erg slecht. probeer eens wat meer structuur aan te
brengen en inderdaad wat vaker de noten aan te slaan ipv hammer-on en pull-off

Nou nou; dat is wel weer wat cru gezegd hoor. Probeer ook ff rekening te houden met iemand z'n speeltijd, dat waarschijnlijk nog niet zo lang is, en de beschikbare middellen. Ik heb toen ik een paar jaar speelde wel brakkere opnames gemaakt hoor, met m'n cassetterecorder voor m'n versterker :) Mensen zijn verwend met de computer en diens mogelijkheden tegenwoordig.

En waarschijnlijk was ze meer aan 't improviseren en heeft ze nog niet eens echt de moeite genomen om echt een solo te 'schrijven'.

sunday violence
14 januari 2006, 18:35
ik val haar toch niet persoonlijk aan? en trouwens als ik dikke kritiek krijg, en dat krijg ik op de rockacademie echt wel, dan zie ik dat vooral als motivatie om beter te worden en het tegendeel te bewijzen. maar iig, oefenen oefenen en dan is de volgende opname alweer een stuk beter

patricia
14 januari 2006, 21:32
hoi, sorry maar ik vind t echt kut, er zit helemaal geen melodie of een lekker lopende lick in en je geluid is erg slecht. probeer eens wat meer structuur aan te
brengen en inderdaad wat vaker de noten aan te slaan ipv hammer-on en pull-off

hier was ik al bang voor.
maar goed , ik heb hem juist hier laten horen om er wat van te leren.
ik vind de melodie wel oke hoor.
alleen de solo , ik zal me idd wat meer moeten concentreren
op het aanslaan van de noten , ik ben daar al mee begonnen
met.....de gevreesde metronoom.
tja ik speel al een tijdje gitaar hoor , alleen heb ik me nooit toegelegd op
het soleren.
dat......is dus de uitdaging voor het nieuwe jaar.
oke.....bedankt voor de critische reacties!!!
patricia

patricia
14 januari 2006, 21:34
Ik had dit nummer wel willen luisteren, maar dat lukt me niet, kan je hem niet via fileshare o.i.d. hosten patricia?

`k kan hem wel ff mailen.

Robin Dorland
14 januari 2006, 21:54
ik val haar toch niet persoonlijk aan? en trouwens als ik dikke kritiek krijg, en dat krijg ik op de rockacademie echt wel, dan zie ik dat vooral als motivatie om beter te worden en het tegendeel te bewijzen. maar iig, oefenen oefenen en dan is de volgende opname alweer een stuk beter

Het gaat erom hoe je het zegt. De docenten zeggen vast ook niet letterlijk tegen jou dat ze het "kut" vinden, of wel dan?

Maar goed, beleefd zijn leer je blijkbaar niet op de rockacademie...

Scali
14 januari 2006, 22:23
Ik sluit me compleet aan bij het commentaar van Robin.
Hammers en pulls gaan snel vervelen, en het is 'makkelijk' om het oefenen van picken steeds maar uit te stellen omdat je met distortion alles makkelijk legato kunt spelen. Heb ik zelf ook gedaan.

De akkoorden zijn erg mooi, maar de solo doet daar nog iets te weinig mee, qua melodie. Wat ik in dat soort gevallen doe, is gewoon het idee even in de koelkast zetten, en blijven oefenen. Dan na een tijd proberen of het dan wel lukt om te spelen wat je wilt.
Veel succes ermee.

patricia
14 januari 2006, 23:39
dank je scali!
maar als ik nou met die snelheid ga "picken" , ben ik dan niet aan het shredden?

sunday violence
15 januari 2006, 13:34
Het gaat erom hoe je het zegt. De docenten zeggen vast ook niet letterlijk tegen jou dat ze het "kut" vinden, of wel dan?

Maar goed, beleefd zijn leer je blijkbaar niet op de rockacademie...

goed goed het woord kut is misschien too much maar kom op je snapt mn punt toch wel?? het is belangrijk dat je kritiek krijgt die je met beide benen op de grond zetten ipv al die kritieken waar je geen hol mee kan van jaja wel leuk hoor blabla maargoed genoeg hierover ik wil haar topic ook niet verknallen met dit gelul.

Robin Dorland
15 januari 2006, 15:30
dank je scali!
maar als ik nou met die snelheid ga "picken" , ben ik dan niet aan het shredden?

:lol:

Een snelle gitarist of wat voor snel spelende muzikant is niet pese een shredder hoor :)

Shred is over het algemeen een vrij typerende sijl en het verschil is vrij makkelijk te horen voor de muziekliefhebber.

Het jammere is alleen dat het woor 'shred' vaak misbruikt wordt. Er wordt dan meteen mee gegooid als iets snel gespeeld wordt en da's niet terecht. Fransesco Fareri; dat is shred. Birelli Lagrene, John Mclaughlin of Paco de Lucia bijvoorbeeld, spelen ook snel (en akoestisch nog wel) en dat is geen shred. Het verschil hoor je meteen.

En zolang je snelheid niet misbruikt en let op melodie en dynamiek hoef je echt niets te vrezen denk ik.

Het is trouwens ook niet slim om meteen naar de metronoom te grijpen voordat je alle bewegingen bestudeerd hebt die nodig zijn om te spelen wat je wilt. Pas als je exact weet hoe je moet spelen zowel voor linker als rechterhand, dan pas kun je met metronoom (als je dat wilt gebruiken) de snelheid proberen op te voeren.

Er is aan de andere kant ook een truk om er achter te komen welke bewegingen je meer moet oefenen:

1. Oefen eerst wat je wilt kunnen spelen op langzame manier en bestudeer de bewegingen

2. Probeer het dan op de snelheid die je wilt, of bijna op de snelheid die je wilt kunnen beheersen en let heel goed op waar het fout gaat. Dit vereist extreme aandacht en analystisch vermogen.

3. Nu weet je (hopelijk) welke bewegingen er nog niet goed zijn en die je nog moet oefenen met 'no tempo' practise, zonder metronoom dus.

4. Als je alle bewegingen bestudeerd hebt die nodig zijn om te spelen wat je wilt kun je nu aan de slag gaan met het langzaam opvoeren van het tempo om uiteindelijk te kunnen spelen wat je wilt.

Dit is puur voor techniek natuurlijk; de muziek is weer een ander verhaal :)

Succes!

Stratman70
15 januari 2006, 15:44
Ik kan het liedje niet beluisteren op één of andere manier. net als Roy K.

Scali
15 januari 2006, 15:45
Ja, ik bedoelde ook niet dat je altijd alles moet aanslaan.
Ik bedoelde dat je op sommige punten, waar je veel ging aanslaan, niet zo strak speelde als bij de legato-stukken. Dus ik wou aanraden om dus wat meer op het aanslaan te oefenen.

Verder sluit ik me weer aan bij het verhaal van Robin over shred.
Snel spelen kan ook heel muzikaal zijn, je moet vooral weten wanneer je het wel en niet moet doen, en hoe.

Ik kan zelf ook redelijk snel aanslaan, maar ik beschouw mezelf ook niet als shredder. Ik heb gewoon op de techniek geoefend om meer vrijheid te hebben bij het maken van muziek, maar ik zie die techniek niet als doel op zich, en ik probeer het met mate, en op een muzikaal verantwoorde manier toe te passen (ik speel dus meestal geen metal, daar kun je snelle solos en veel techniek wat makkelijker verantwoorden :)).

Roy K.
19 januari 2006, 21:27
`k kan hem wel ff mailen.

Je hebt PM!!

mies-bvd
20 januari 2006, 22:27
Iedergeval goede poging !
Alleen als ik jouw was zou ik toch nog wel wat aanpassen.

Op een of andere manier in mijn gehoor klinkt het verward !
Door elkaar en zo.

Ik luister ook veel vai maar de solo gitaar moet rustiger...