PDA

View Full Version : Vragen over Jordan Boss Tone fuzz



Speeddemon
11 januari 2006, 12:46
http://geofex.com/FX_images/bosstone.gif

Speeddemon
11 januari 2006, 12:49
Weet iemand of de 2 potmeters (100k en 10k) lineair of logaritmisch moeten zijn?

En zijn die torren gewoon swap-baar met andere NPN torren?

Lucluc
11 januari 2006, 13:55
Ik weet niet zozeer de antwoorden op je vragen, maar ik het wel de Voodoolab Bosstone gehad, wat een kloon van de Jordan Bosstone moet zijn.

Ik kan me voorstellen dat hij voor sommigen bruikbaar is, maar ik vond een aantal nadelen zwaar wegen: verlies aan bas, teveel hoog, teveel mid, te weinig gain en hij klinkt ook meer als een overdrive dan als een fuzzface.

Ik heb het idee dat het meer een oudere broer is van jouw overdrive 250 makeover.

Wist je dat de originele Jordan Bosstone eigenlijk bedoeld was voor pedalsteel? Het is zo'n kastje dat je direct kon inpluggen. Steelers betalen nu grof geld voor een origineel exemplaar.

Speeddemon
11 januari 2006, 14:08
Vreemd, want wat ik ervan begrepen heb, is 't een over-the-top fuzz!

En m'n MiG*Boost verliest allesbehalve laag! :o
(plus, daar komt geen transistor aan te pas)

Lucluc
11 januari 2006, 15:06
Misschien een Univox Superfuzz maken? Die zijn echt over the top!

Speeddemon
11 januari 2006, 15:24
Misschien een Univox Superfuzz maken? Die zijn echt over the top!
Zijn die een beetje simpel?

Ik ben nogal druk met een hoop dingen bezig, dus als ik een fuzz ga bouwen, wil ik die ook basic houden. 25 componenten zou al te veel zijn, zeg maar. :wink:

Geronimo
14 januari 2006, 01:31
Weet iemand of de 2 potmeters (100k en 10k) lineair of logaritmisch moeten zijn?

En zijn die torren gewoon swap-baar met andere NPN torren?

Die pots zijn logaritmisch, meestal als volumeregelaar.

En die torren kun je inderdaad vervangen door een BC547 of BC546.

Negative K3 fan
14 januari 2006, 19:29
Zijn die een beetje simpel?

Ik ben nogal druk met een hoop dingen bezig, dus als ik een fuzz ga bouwen, wil ik die ook basic houden. 25 componenten zou al te veel zijn, zeg maar. :wink:

jo remco, mijn vader en ik hebben een paar jaar terug een superfuzz kloon gemaakt, dat ding is behoorlijk ingewikkeld en heeft ook een octave ciruit erin zitten wat hem gigantisch over de top maakt, het is denk ik geen fuzz factory, maar veel bruikbaar kun je er niet mee :)

De fuzz die jij hebt gepost lijkt de fuzz uit de diodes te halen, verschillende types diodes veranderen de klank en de 'feel'(attack enzo) AANZIENLIJK!!!!11 Ik denk dan ook dat de problemen die lucluc aankaart daarmee op te lossen zijn, ik heb ooit eens een hele serie clips gehoord van iemand die in het zelfde pedaal meer dan 10 verschillende combinaties van allelei verschillende diodes had gedaan en tussen verschillende types zat een WERELD van verschil! Dit bewijst ook de LED mod bij de boss ds-1 (leds 'klinken' heel warm, en zo maak je de normaal iel klinkende ds-1 heel erg vet).

Enterprice
14 januari 2006, 21:08
Ik heb die Bosstone weleens gebouwd maar kreeg er geen lekker geluid uit, veel te scherp, misschien moet ik hem nog wat modden.
Mijn ervaring met clipping Diodes is:
Germanium voor soft clipping en een compressed geluid.
Silicium voor meer volume en een rauwer geluid.
Leds voor veel volume en rauw geluid.
Je kunt ook nog Diodes in serie plaatsen waarmee je de drempelspanning verhoogd zodat je nog meer volume krijgt.

Waar ik trouwens wel een heerlijk geluid uit krijg is de transistor Obsidian van Joe Davisson, gebouwd met vier 2n5089 silicium torren en echt de moeite waard om te bouwen vind ik.