PDA

View Full Version : slagplaat vintage-like maken?



rhcp_schipper
11 januari 2006, 11:48
test.

rhcp_schipper
11 januari 2006, 11:49
wat is de beste manier om een gewone witte tele slagplaat een beetje vintage like te maken? Weet iemand nog een leuke manier? Laat me het maar weten

rhcp_schipper
11 januari 2006, 11:50
wat is de beste manier om een gewone witte tele slagplaat een beetje vintage like te maken? Weet iemand nog een leuke manier? Laat me het maar weten

Franc
11 januari 2006, 12:07
Grappig dat je er over begint, want ik zit net te dubben wat voor tele-slagplaat ik zal kopen voor mijn bouwprojectje.

Er bestaan mint-gekleurde slagplaten die dus het idee van vintage moeten geven. De witte slagplaten van weleer schijnen te verkleuren...

Arjo
11 januari 2006, 12:12
heb toevallig laats gehoord dat iemand oude koffieprut had opgekookt in een pan :-? en daar even zijn witte slagplaat in had gedompeld, dit gaf hem de gewenste vintage look die hij zocht.

Mischien kunnen jullie er wat mee, weet dus niet of het echt werkt.

Arjo

Marcel2
11 januari 2006, 12:29
wat is de beste manier om een gewone witte tele slagplaat een beetje vintage like te maken? Weet iemand nog een leuke manier? Laat me het maar weten

Een jaar of veertig wachten.

Bram+
11 januari 2006, 12:57
en veel roken of in rokerige cafés spelen.
Ik hoor ook vaak iets over een theebadje? Wat is daar van waar?

no 1 hops
11 januari 2006, 12:59
t'is maar een idee.
plastic vraagt om plastic verf of lak, toch?
ga naar de hobby winkel koop zo'n potje modelbouw verf (humbrol)
blanke lak, meng daarin de door jouw gewenste age kleur van het zelfde merk dekkende verf totdat je de goed transparante kleur hebt
(effe uitproberen dus).
zo heb ik het ook met een plaat aluminium gedaan waarvan ik een slagplaat heb gezaagd en met een transparant zwarte lak gesponst heb, oftewel een lapje t shirt in een bolletje vouwen, plastic zakje eromheen. even in de verf dopen en al deppende draaiende de slagplaat bedeppen.
leek shiq met de witte elementen erop.

RopStop
11 januari 2006, 13:05
Je kunt witte plastic onderdelen "vintage" maken door ze een week ofzo in de koffie te laten liggen.

RopStop
11 januari 2006, 13:06
Je kunt witte plastic onderdelen "vintage" maken door ze een week ofzo in de koffie te laten liggen.

rhcp_schipper
11 januari 2006, 13:30
Je kunt witte plastic onderdelen "vintage" maken door ze een week ofzo in de koffie te laten liggen.


hoe in de koffie laten liggen?

Dastard
11 januari 2006, 14:11
onderdompelen in een een grote bak met koffie.
Het werkt hetzelfde als met stof, als je bijvoorbeeld een wit t-shirt hebt en je wilt hem een beetje geel maken, dan laat je hem een nacht in een emmer met thee zitten.
Hetzelfde voor de krasplaat, gewoon een week onderdompelen in een grote bak met koffie...dan wordt ie vanzelf geel/bruin

Franc
11 januari 2006, 14:20
En zo'n mint-slagplaat dan? Lijkt dat een beetje?

F*R*E*A*K
13 januari 2006, 16:51
ik doe het altijd met thee,
bij mn squier zat er echter een soort lakachtig laagje over mijn knoppen+slagplaat, dus dat had ik er eerst met een heel fijn schuurpapiertje afgeschuurt.

Oh en english thea blend van de pickwick werkte bij mij het beste.

Raytheman
13 januari 2006, 17:50
Een standaard slagplaat is dusdanig glad dat er niets intrekt. Opschuren met korrel 1200 en daarna kiwi-brown shoepolish doet wonderen.
Wat overigens een grappig detail is is dat écht oude slagplaten juist heel erg wit zijn (de celluloid) ...

Chili666
13 januari 2006, 20:52
Grappig dat je dat vraagt.
Men richwood strat stond in de zomer op men kamer, met (bijna) elke dag de zon erop.
Kheb nu een vergeelde slagplaat
mss dat je er iets aan hebt :)

RopStop
14 januari 2006, 19:25
Kortom,

Even je slagplaat onder de UV lamp leggen ;)

Het maakt niet uit hoor, dat een slagplaat glad is. Het trekt er niet in, het komt er op te liggen.

Ravanelli
18 januari 2006, 14:04
--------------------------------------------------------------------------------
Het verkleuren van plastic onderdelen blijft erg lastig, aangezien er wel degelijk verschillen in het plastic zitten. Een tijd terug wilde ik ook een vintage slagplaat op mijn sunburst. Helaas was de gekochte plaat kwalitatief van een te hoog niveau. Hij lag een week of twee in de koffie/thee/etc, maar verkleurde helemaal niet ook niet na het licht op schuren. De element kapjes (weer ergens anders besteld) had ik er ook bij in liggen en toen ik deze uit de pruttel haalde, waren ze zowaar zwart. Mocht je gebruik maken van deze methode, dan is het verstandig om geregeld de staat van de onderdelen te controleren......

In een eerdere post lees ik dat het ook mogelijk is de slagplaat de schilderen, dit lijkt mij niet echt praktisch, aangezien je met het plectrum de slagplaat nog wel eens wil raken .

Ik heb na al dat geouwehoer een Mint-Groen onderdelen setje gekocht en deze erop gemonteerd, wat ook een bijzonder goed resultaat opleverde. Deze setjes worden ook vaak door Fender gebruikt op de Custom Shops als ik mij niet vergis.

Veel Succes !

Javaca
18 januari 2006, 15:52
Eventjes boven je fornuis hangen.


Verbazingwekkend hoe authentiek een slagplaat eruit ziet als je hem boven je gasfornuis houd. http://www.bas-extravaganza.nl/?page=gitaren&GitarenID=1

Koffiebad werkt ook goed. Moet wel vrij lang,

Ook leuk: een brandplek met een sigaret maken.

Dirk W
18 januari 2006, 15:54
insane! :D

Marcel2
18 januari 2006, 18:05
Ik snap trouwens totaal niet waarom iemand zijn gitaar er kunstmatig ouder uit wil laten zien.

Dirk W
18 januari 2006, 18:45
als je dat echt meent dan heb ik medelijden met je tekort aan indenkingsvermogen.
Ik vind het zelf ook niet mooi, maar ik kan het me wel indenken. Een oude gitaar laat een beetje zien dat je bij de senioren hoort dat je al gitaar speelt sinds 1673. Er zijn gitaristen die nog steeds op hun gitaar uit 1950 spelen. Dat namaken vindt ik niet raar. Nog steeds op die gitaar spelen wel :confused:

fred dons
19 januari 2006, 08:45
tis een beetje als gebleekte spijkerbroeken, die zijn ook niet echt oud als je ze koopt maar zien er wel cool uit
daarnaast vind ik (maar dat is zuiver persoonlijk) een splinternieuwe hoogglans fender strat niet mooi, het ziet er te steriel uit, een strat begint (wederom voor mij) pas te leven als hij er afgeleefd uit ziet. De manier waarop ik met mijn gitaren omga krijg je dit al snel maar ik kan me voorstellen als mensen dit proces willen versnellen

ik gebruikt trouwens een stain om slagplaten ouder te laten lijken, dit is een hele sterke kleurstof (niet de waterbased) die gegarandeerd in je plastic trekt
ik kocht die altijd bij stewmac maar die verschepen die niet meer, in middels heb ik het wel bij een andere vs leverancier weten te vinden (ik zit nu in roemenie en kan helaas het merk niet even nakijken sorry)

Roque
19 januari 2006, 10:17
tis een beetje als gebleekte spijkerbroeken, die zijn ook niet echt oud als je ze koopt maar zien er wel cool uit
daarnaast vind ik (maar dat is zuiver persoonlijk) een splinternieuwe hoogglans fender strat niet mooi, het ziet er te steriel uit, een strat begint (wederom voor mij) pas te leven als hij er afgeleefd uit ziet. De manier waarop ik met mijn gitaren omga krijg je dit al snel maar ik kan me voorstellen als mensen dit proces willen versnellen)

Precies, ik denk er ook zo over.
Ik vind dat een mint-groene slagplaat(vintage of setje)een strat iets extra's geeft.
Het zou mij dan ook niets uitmaken, als de strat zelf dan in nieuwstaat verkeerd.

matto
19 januari 2006, 14:22
Wat erg goed gaat is iets opruwen met een fijn schuurpapiertje en dan lichtjes insmeren met schoensmeer.
Dan even flink uitpoetsen tot de gewenste kleur is bereikt en afwerken met een laagje transparante lak uit een spuitbusje.

Raytheman
19 januari 2006, 17:21
Hé, waar heb ik die tip eerder gelezen? O ja..1 blz terug in ditzelfde topic (...Opschuren met korrel 1200 en daarna kiwi-brown shoepolish doet wonderen....)
Maar dat blank aflakken gaat niet lukken hoor. Schoensmeer is vet zodat het water afstoot. En lak houdt niet op vet.