PDA

View Full Version : Beuken maar



art|saves
20 oktober 2002, 20:23
Oke ik speel al jaren op een marshall valvestate in combinatie met een mt-2 en nu een gt-6. Zelf vind ik mijn distortion thuis altijd lekker klinken misschien een beetje fuzzig en daar wil van af. Als ik met mijn band live speelde kon ik me zelf altijd amper horen omdat mijn distortion altijd in de brei van de rest ging.

Nu wil ik daar een keer van af zijn ik wil een distortion hebben die gewoon duidelijk aanwezig is en niet verdwijnt zodra de rest gaat beuken, en ik me amp nog harder moet zetten dan ik eigenlijk wil.

Nou heb ik hier de meeste topic over amps wel gelezen toch vroeg ik me nog wat dingen af.

1: Moet ik een buizenamp kopen of bij transistor blijven voor de distortion?

2: Is een JCM800 goed voor metal? welke andere marshalls zijn goed voor metal?

3: Als ik metal speel wil en strak geluid hebben kan ik dit dan uit een buizen amp krijgen of moet nog altijd een pedaal ervoor zetten?

Bedankt voor het lezen als tot hier bent gekomen.

groeten en beuken maar!

Soulman
20 oktober 2002, 21:07
Probeer eens wat meer midden en mider gain aan je geluid toe te voegen.

Moonchild
20 oktober 2002, 21:37
Met een buizenamp kom je iig altijd beter door de mix dan met een transistorenversterker

maarten
20 oktober 2002, 22:08
vandaag zaten we met de band in een nieuwe repetitieruimte (VET) en daar stond een dikke marshall combo en daaronder nog een 4x12 kast.. nou ik zette eerst de distortion van de marshall aan, en die viel wat tegen erg weinig gain. Toen pakte ik dus weer mn ouwe vertrouwde mt2 met dikke vervorming en dat klonk supervet over die dikke boxen. Maar toen de band inzette kreeg ik dus t zelfde probleem als in de vorige ruimte(KUT)
dat ik helemaal wegviel, dus weer de buizendistortion gepakt, en jawel hoor. Maarten was goed te horen en t klonk VET!
hehe t was echt een kutversterker van marshall maar echt waar je ben echt supergoed te horen dus ik zou zeggen, ga voor buizen, ik ben nu ook op zoek naar een buizen amp omdat ik anders niet te horen ben..

succes

Lacrymosa
20 oktober 2002, 22:12
KOCH!!
sorry maar ik wilde weer even duidelijk maken wat een mega amps dit zijn.

maar ik heb ook jaren met een Valvestate, GT-3 en MT2 gespeeld.

En ik kwam ook nooit door de mix heen, het enige dat wel is wil helpen is om de andere gitarist (ik neem aan een slag gitarist, anders vica versa) wat meer bass in zijn sound te geven, door bijv met een onwijze mid-scoop te spelen

en dan kan jij lekker veel mid er in gooien, dan kom je al wat beter door de mix.
gebruik ook wat minder gain, hierdoor krijg je meer Tone

Wat ik ook vaar deed was:


gitaar------ gt-3 -----amp
|mt2|
dus je stopt de mt2 in de loop van je GT
en gebruik je je GT als FX processpr, je MT als distortion en verder gebruik je gewoon je cleane kanaal

Je zou ook de 4-cable methode kunnen proberen, maar deze is mij nooit goed bevallen.

en wat buizen/transistor betreft

ik heb een Koch Multitone, daar heb ik heel mn vakantie voor opgegeven (door heel mn zomer te werken)
En hij is werkelijk iedere seconde dat ik gewerkt heb waard.

CheerS!!

Lacrymosa
20 oktober 2002, 22:18
Ik heb geloof ik een beetje over de vraag heen gelezen.

Een JCM800 kan uitstekend geschikt zijn voor metal.
Wil je een echt strak geluid, dan raad ik EMG elementen aan.
zakk wylde, steve vai ed gebruiken geloof ik een boss sd-1 als boost pedaal, dit zou je ook kunnen overwegen, maar houdt er rekening mee dan een boost pedaal eigenlijk pas effect heeft als je een goede all-tube amp heb (zoals een Koch multitone).

En er zijn 2 dingen die ik blijf benadrukken:
1-techniek!!
2-Hoe minder gain, hoe meer tone

CheerS!!

Swan
20 oktober 2002, 23:00
en gewoon mids op 6...dat helpt, thuis klinkt t lekker met mids op 1, maar in n band niet

maarten
20 oktober 2002, 23:15
over buiskes gesproken
op gitaarmarkt staat een mesa single recifier top 50 watt voor 1004 euro
goede koop? mn leraar zei dat een 50 watt buizen voldoende was om op stage te kunnen spelen maar ook weer goed genoeg om je buren niet helemaal tierelier te maken..
bovendien vind ik die recto sound wel jummie
nieuw kost dat ding bijna t dubbele en volgens de advertentie issie in goede staat.
Is die single recifier ook goed? kijk ik heb dr nooit op gespeeld dus... als iemand wat meer kan vertellen
graag

Rectifier
21 oktober 2002, 10:35
Een single recto is een hele goede koop.
Ik heb er zelf 1 gehad.

De recto sound is net zo strak als de Dual Recto. Alleen heeft de Single geen echte gelijkrichter (rectifier) maar dat maakt niet zo heel veel verschil met een vette metal sound. Met gelijkrichter gaat ie iets meer compressen.
En die 50 watter is ontzettend hard.

Janneman
21 oktober 2002, 14:00
Hmmm, meteen kopen, alleen denk ik dat deze niet meer te koop is. Hij stond ook op marktplaats.nl, maar daar is ie al weg....
Ik ken de persoon die hem aanbiedt (bood), dus ik zal het eens navragen. Hij heeft nu een Engl top.

maarten
21 oktober 2002, 15:56
als je dat zou doen graag!!
maar ik heb t geld (nog) niet helemaal bij elkaar dus ik denk dat ik m niet kan kopen want voordat ik t geld heb issie zeker wel weg..

Rutger
21 oktober 2002, 16:08
Zie mijn reactie op topic "Marshall valvestate 8080 geschikt voor op slaap kamer?"

Met een JCM 800 kom je goed doorheen, en het scheurt lekker! k Hoorde laatst ook een Koch versterker die idd met gemak bovende band uitkwam. Maar aan een 2de hands JCM is denk ik makkelijker te komen.

Verder sluit ik me aan bij "meer mid en minder gain".

Janneman
21 oktober 2002, 22:26
Ach, die persoon met die recifier zit nu toch in Spanje (kijk maar op
http://www.against-time.com) en acht ik de kans erg klein dat hij nu nog te koop staat, laat staan over enige weken/maanden.

P
21 oktober 2002, 22:35
Probeer nog een Trace Elliot te vinden. Een speedtwin. Die zijn wel geschikt voor strakke metal vind ik.

Lacrymosa
21 oktober 2002, 23:35
Koch Multitone

Iceman
22 oktober 2002, 07:22
Ben het volledig met Lacrymosa eens, spaar toch gewoon door voor TOON, dus een buizenbak. Of dat nou een ENGL of Rectifier is, je zult jezelf elke dag op je knietjes bedanken dat je ff doorgezet hebt. Pedaaltjes zijn leuk voor op de slaapkamer, maar een buizentoon blijft altijd overeind staan als de rest van de band staat te blazen. Vind overigens scheurpedaaltjes slecht voor je ontwikkeling, aangezien ze niet natuurlijk of dynamisch reageren op je vingers................maar da's dan mijn mening.

Soulman
22 oktober 2002, 08:30
Dat vind ik erg kort door de bocht Iceman.
Er zijn vele goede gitaristen die een buizenbak combineren met een pedaaltje (SRV, Hendrix etc..etc).
Vele moderne buizenbakken gebruiken voorversterker oversturing, al dan niet geholpen door transsistors. En dat komt op hetzelfde neer als een pedaaltje (buizen of transistor) ervoor plakken.
Ik heb sommige van die buizenversterkers gehoord en die klonken erg steriel (ik heb zelfs betere transistorversterkers gehoord).
Zet een goede buizenbak op het randje, zodat de eindbuizen echt gaan werken en duw hem eroverheen met een goede booster, je weet niet wat je hoort :smile:
Ik ben het wel met je eens dat de basis een goede buizenversterker moet zijn.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Soulman op 2002-10-22 08:32 ]</font>

Lacrymosa
22 oktober 2002, 11:32
een Koch multitone dus

CheerS!!

art|saves
22 oktober 2002, 11:38
Dus een voor een metal geluid een buizenbak plus een pedaal er voor en beuken maar?

Is dit kort samengevat wat jullie aanraden?

Ik heb nu ongeveer 600E wat raden jullie aan voor een buizenbak. Ik hoor Koch maar die zie ik niet vaak tweedehands. Moet ik niet voor een marshall gaan en dat nog welk type.
JCM800 of JCM900.

Bedankt voor reacties.

Lacrymosa
22 oktober 2002, 11:51
eigenlijk zou ik je adviseren om gewoon nog ff door te sparen.

maar een 2de hands marshall is denk ik een goede koop als je alleen metal wil spelen.
en marshalls zijn er volgens mij in overvloed op de 2de-hands-markt.

en even voor de mensen die et over die pedaaltjes hadden:
Naar welke pedaaltjes moet deze jongen dan gaan kijken?
Ik hoor verhalen over Steve Vai en zakk wylde die een Boss SD-1 gebruiken?
Ik hoor ook veel over Tubescreamers?

vertel het ons.

CheerS!!

Soulman
22 oktober 2002, 12:48
Persoonlijk vind ik het het mooist om een pedaaltje te gebruiken om je versterkergeleuid te boosten.
Vai en Satriani gebruiken een DS 1 distortion van Boss voor extra helderheid bij de solo's. Wylde een SD 1 overdrive als boost.
Voorlopig is mijn ervaring dat tubescreamers beter bij single coils passen (vanwege het extra midden) en bijv een SD 1 beter beter bij humbuckers.
Ervaring met super highgain metal scheur heb ik niet (misschien een Mesa ? :wink:)

maarten
22 oktober 2002, 13:40
als we het over marshalls hebben om goed te scheuren, aan welke marshalls moet ik dan denken? want ik vond de distortion van die marshall in de repetitie ruimte om te huilen.... het was een volledig buizen ding
een 2x12 combo maar wat voor een kon ik niet zien..

Iceman
22 oktober 2002, 14:49
Ok, boostpedalen (tubescreamer, overdrive) kunnen nog net Soulman, ik heb het meer over de MetalZone en vrienden.
Om op de oorspronkelijke vragen terug te komen......1: Buizen. 2+3: JCM800 is prima voor metal, alleen heb je dan wel een boostpedaal nodig voor een strak hakgeluid. Daardoor verdwijnt er wel een heleboel laag, waardoor ik een JCM800 beter vind voor hardrock ipv metal. Dan zijn de Higain versterkers (geen pedaal nodig) als de Koch Multitone, Mesa Rectifier, Engl's, Peavy 5150/Triple X, enz een betere keus.

tubeman
22 oktober 2002, 17:08
Ik speel zelf al zo'n tien jaar metal en datgene wat ik gebruik is een marshall jmp1 voorversterker met een el34 eindtrap (volledig buizen). Ik raad zeker buizen aan voor metal omdat het lekker rauw en warm klinkt

Janneman
23 oktober 2002, 00:15
Voor een goede laag, bass bedoel ik dus, zou ik idd ook een 5150 of rectifier nemen. Bij Marshall zal je dat veel minder vinden.

Marshallover
23 oktober 2002, 07:46
Waarom niet doorsparen voor een JCM 2000 met veel meer mogelijkheden?

Gijs

Iceman
23 oktober 2002, 15:41
Yep, die 2000 is zo'n beetje de enigste buizenMarshall waar je met een highoutout element rechtstreeks in kunt prikken en een vet en strak metalgeluid produceerd. Hier spreekt ervaring.