PDA

View Full Version : Doorklinkende bassen



Merc Wiersma
11 januari 2006, 10:07
--- --

Merc Wiersma
11 januari 2006, 10:11
Beste medegitaristen,
Gisteravond met de groep weer een aantal ballads gespeeld. Leuke tokkelpartij er onder, gitaar klonk goed (Semi akoestisch versterkt). Echter één ding stoort me toch steeds. Tokkel je bijvoorbeeld een G-akkoord en de volgende maat is een C-akkoord dan blijvt die G bas toch doorklinken. Nu zou je de bas helemaal op 0 kunnen zetten maar dat is niet de bedoeling. Wat doen jullie hieraan Of moeten we dit bijeffect als gitaristen gewoon voor lief nemen.

gijsbreghtgitaar
11 januari 2006, 10:45
Hoezo dan ???
Je haalt na de G toch je vinger van die snaar af ?
Dan demp je toch ook af.

Trouwens een doorklinkende G bij een Cakkoord geeft niet.
De G hoort in C. Je kunt de C ook spelen metr een G in de bas.
Klinkt ook wat voller.

Merc Wiersma
11 januari 2006, 10:53
Dat van die G en C was misschien een slecht voorbeeld. Het gaat er om dat de bassnaren lang doorklinken.

gertdm
11 januari 2006, 12:17
Het doorklinken van bassen kan meerdere oorzaken hebben.
Bijvoorbeeld alleen al in de afstelling van het middengebied op de PA of versterker. Ook als je een gain en een mastervolume hebt kan de onderlinge verhouding dit veroorzaken.. Het kan ook aan de piezo liggen in combi met de gitaar.

Normaal gesproken zou het in ieder geval niet mogen.
Heb je ook al eens n andere versterker uitgeprobeerd?

Merc Wiersma
11 januari 2006, 15:04
Gert,

Het is me niet duideluik wat je met Gain en Mastervolme bedoelt. Bedoel je hiermee de instelling van de volume-knop t.o.v. de volumeknop op de versterker?

Ik zal eens een andere versterker proberen

gertdm
14 januari 2006, 09:24
ja ik bedoel inderdaad de eventuele volumeknop op de gitaar en de master van de versterker. Sommige versterkers hebben echter ook een master en een gain. Die onderlinge verhouding kan bij een verkeerde afstelling ook doorklinkende bassen veroorzaken.

dejohan
16 januari 2006, 15:25
De oplossing is een EQ in je signaal te zetten, en ergens de low mids naar beneden halen (vraag me niet naar de frequenties), met een beetje experimenteren geraak je er wel uit.

Gear
16 januari 2006, 18:18
Met een losse 15 bands oid eq heb je even wat meer instelmogelijkheden tov de drie van de mengtafel of je gitaar, de kritische freq eq je er dan uit