PDA

View Full Version : Klein vraagje over klassiek



VHsologitarist
11 januari 2006, 00:07
Ik ben bezig met het stuk Albeniz - Suite Espaniola - Granada.
Ik heb bladmuziek daarvan met vingerzettingen van Manuel Barrueco.
Ik speel het stuk dus zoals het op het bladmuziek staat.

Hoe komt het als ik Granada gespeeld door Pepe Romero hoor er vooral in de baslijnen andere noten gespeeld worden?

Ik weet dat ieder zo zijn variaties heeft, maar noten mogen toch niet compleet erbij verzonnen zijn? Of noten weggelaten worden? Of wel???

Grtz 8-)

sneez0r
14 januari 2006, 13:55
Ik ken die specifieke transcripties niet, maar die Spaanse suite van Albeniz is voor piano geschreven. Ik denk dat in jouw arrangement iets meer noten zijn weggelaten en dat dat van Romero dichter tegen het origineel aanzit.

telecastermaster
16 januari 2006, 13:59
Misschien omdat Pepe Romero een flamenco-gitarist is, en het daarom niet zo nauw neemt met de opvattingen over hoe klassieke muziek gespeeld moet worden?

koella
16 januari 2006, 23:17
Telecastermaster, jij zou toch moeten weten dat pepe romero geen flamencogitarist is

taylor
17 januari 2006, 11:12
ik wou net zeggen dat is toch meer een "klassieke" gitarist in de zin zoals andres segovia.

VHsologitarist
25 januari 2006, 03:38
Idd Pepe Romero is een klassiek gitarist. Wellicht dat Telecaster zich verward met zijn vader Celedonio Romero. Die was componist en had vele flamenco invloeden.

Ik denk zelf dat SneezOr nu wel gelijk heeft.
Wist namelijk niet dat het voor piano geschreven was. Thnx!

Don Capo
25 januari 2006, 08:38
Blijft overigens wel een ontzettend fijn stuk om te spelen!

@VHsolo : Zag ik jou toevallig niet in Den bosch bij Paco Pena vorige week zondag met je broer? Op het balkon.. Zo ja wat vond je ervan?

VHsologitarist
28 januari 2006, 19:53
Hey Don capo:
Ik was idd met mn broer naar Paco Pena Reqium geweest.

Mijn mening:

Paco Pena is een zeer goede gitarist (alleen had er wel iets meer van verwacht).
Ik vond het mooi om te zien hoe klassiek werd gecombineerd met flamenco.
Soms vond ik de flamenco-zanger(s) flink wringen met het koor, wat ongepast was. Toen die oude man rechts begon te zingen dacht ik: nee niet echt mijn smaak qua zang. De zanger naast hem had een zeer goede stem vergelijkende aan cameron (en de flamenco zangeres links ook).

Ook vond ik zijn leerlingen die meespeelden ook erg goed.



p.s. Ik heb stiekum alles opgenomen (redelijk goede kwaliteit), mocht je geinteresseerd zijn.. Let me know

;)

Grtz
Fer

koella
28 januari 2006, 22:28
Zo zie je maar weer dat smaken verschillen.Ik kreeg persoonlijk de kouwe rillingen van die zanger die alleen zong. Die andere ( met die lange haren ) probeerde wel als Camaron te zingen maar miste vooral in de lange uithalen iets.
De zangeres daar zijn we het over eens, die was geweldig !

En Paco zelf. Tsja we zijn erg verwend he met al die tomatito's en gerardo's ? Hij komt een beetje achterhaald over. Maar het blijft een maestro natuurlijk.
Dat dan weer wel.

Ps: weet iemand trouwens hoe je die icoontjes in de tekst kunt plaatsen, het is zo kaal zo.

VHsologitarist
28 januari 2006, 23:01
Zo zie je maar weer dat smaken verschillen.Ik kreeg persoonlijk de kouwe rillingen van die zanger die alleen zong. Die andere ( met die lange haren ) probeerde wel als Camaron te zingen maar miste vooral in de lange uithalen iets.
De zangeres daar zijn we het over eens, die was geweldig !

En Paco zelf. Tsja we zijn erg verwend he met al die tomatito's en gerardo's ? Hij komt een beetje achterhaald over. Maar het blijft een maestro natuurlijk.
Dat dan weer wel.

Ps: weet iemand trouwens hoe je die icoontjes in de tekst kunt plaatsen, het is zo kaal zo.

idd smaken verschillen ;)


die icoontjes waren verschillende shortcuts voor (waar de vaste staan weet niemand)
;) :D :) zijn hetzelfde als die van msn.

Voor afbeeldingen toe te voegen kun je gebruik maken van:
[ i m g ](aanelkaar typen, zonder de spaties) je URL van afbeelding [ / i m g ]


Grtz
Fer

Don Capo
30 januari 2006, 12:07
Het was een leuke zondagmiddag invulling vond ikzelf, ik werd niet echt warm of koud van het spel van Pena, vond dat ie zich er weer gemakkelijk vanaf maakte met drie nummers voor de pauze... Begrijp me niet verkeerd, hij kan spelen maar zoals bekend speelt hij erg behoudend en vooor de hand liggend. Hij heeft veel gedaan voor de flamenco in Nederland, en een paar goede gitaristen afgeleverd (tino van der Sman) maar volgens mijn docent, die ik overigens 100% vertrouw als het op Flamencokennis aankomt, is het hebben van een Paco Pena cd als Flamencoliefhebber een zonde. Misschien da tmijn mening daar ook wel lichtelijk door beinvloed is....


De zangeres was inderdaad subliem, ik vond het af en toe jammer dat het koor erdoorheen begon te bleren... Al met een al wel een hele verbetering om het eens in een echt theater te mogen aanschouwen in plaats van een achterafzaaltje ergens in tjietjerkstradeel.

Als je het opgenomen hebt hou ik me zeker aanbevolen VH, misschien moet ik het een paar keer meer horen alvorens een echte mening te vormen.