PDA

View Full Version : Het spelen van akkoorden



lekkaut
20 oktober 2002, 17:20
goedenmiddag, ben ik weer.

Ik speel nu ruim een maand gitaar heb al aardig wat vorderingen gemaakt. nooit meer las van mijn rug dankzij jullie tips en ik kan al aardig pingelen.

Nu wil ik aan de akkoorden beginnen maar het lukt me nog steeds ECHT niet. Ik heb het probleem dat mijn vingers onbedoeld tegen andere snaren aankomen zodat ik van de snaren alleen maar een korte ping hoor.

Aangezien ik bestwel perfectionistisch ingesteld ben, heb ik het gevoel dat ik net zo goed geen akkoorden kan spelen want het lukt me echt niet. Zelfs wanneer ik kijk naar mijn linkerhand, heel voorzichtig een voor een mijn vingers plaats en dan nauwkeurig de snaren aansla, lukt het niet.

Laatst vroeg ik me af op dit forum of mijn vingers misschien te groot waren maar dat is niet het geval. En ik speel ook met de topjes van mijn vingers, waar nu ook aardig wat eelt zit van het spelen.

kan iemand me helpen misschien?

Anders Destium
20 oktober 2002, 17:32
je moet proberen je vingers zo veel mogelijk buigen, dus met je duim op de hals klemmen en in plaats van je vingers plat leggen proberen alleen met je vingertoppen op de fret te drukken.
Die spieren moet je wel rustig trainen, ze verkrampen in het begin waarschijnlijk heel snel...
Dit zal in het begin moeilijk gaan, maar het is de enige manier om straks ook moeilijkere akkoorden te leren spelen.

Casey
20 oktober 2002, 17:49
Positie van je duim is in het begin erg belangrijk en moet je in het midden achter op de hals drukken met de top naar boven en je pols goed gebogen , als je net begint maak je meestal de fout om je duim te hoog op de hals te houden of erger nog de hals in je handpalm te laten rusten en dan word het wel erg moeilijk als je vingers nog niet zo soepel zijn .

nozem
20 oktober 2002, 18:05
Gewoon blijven oefenen, Je speelt nog maar zo kort, die akkoorden komen vanzelf wel, over een jaar speel je ze met je ogen dicht en in elke geestelijke toestand :grin:

lekkaut
20 oktober 2002, 18:15
ja maar dat is het probleem nu, je moet wel een beginnetje hebben om op te oefenen. Als het me nu lukt als ik het heel langzaam doe, dan kan ik tenminste dat blijven oefenen zodat ik steeds sneller wordt, maar het lukt me nu gewoon helemaal niet.

Het spelen van noten kon ik een maand geleden ook helemaal niet. In het begin deed ik het heel langzaam en nu speel ik 4 keer zo snel.

Ik hou mijn duim op het midden van de hals op de juiste plek en buig mijn vingers ook goed. Toch blijf ik met mijn vinger de snaar eronder heel licht raken zodat hij gedempt wordt. Het is trouwens wel zo dat ik heel hard op de fretten moet drukken voor een goed geluid vergeleken met andere gitaren en daardoor raak ik ook eerder de andere snaren aan.

Fenisi
20 oktober 2002, 18:42
Hey.. ik had je jah.. laatst da liedje zombie aangeraden die moet je wel kunnen spelen toch al geprobeerd? das echt zo makkelijk.. dat kan niet dat dat niet wil..

Negative K3 fan
20 oktober 2002, 19:07
Sorry als ik wat arrogant voerkom. Maar na een maand moet je echt niet verwachten dat je alles kunt. Als het je over een half jaar nog niet lukt moet je het nog maar ene keer vragen want het woord wat je zoekt is oefenen. Iedere dag een uur en ik weet zeker dat je over een half jaar alle akkoorden wel een beetje kunt.

lekkaut
20 oktober 2002, 19:14
nee ik begrijp ook wel dat het niet vanzelf komt en ik ben ook wel bereid te oefenen.

Maar ik twijfel nu serieus of het misschien aan mijn gitaar ligt. Vergeleken met andere gitaren speelt hij namelijk best zwaar. Kijk als ik bv het Em akkoord probeer te spelen dan, moet ik met 2 vingers op de zelfde fret drukken dus moet ik ze naast elkaar zetten. Dat betekent dat ik op de bovenste snaar mijn vinger niet vlak voor de fret kan zetten. En hoe hard ik ook druk op die snaar, er komt geen fatsoenlijk geluid van die snaar.

Negative K3 fan
20 oktober 2002, 20:04
op een oude fiets moet je het leren :smile: maar als er egt iets mis is met je gitaar moet je eens een vriend/kennis vragen die er verstand van heeft. Maar als je het van de goede kant bekijkt: als je het op een kut gitaar kan spelen wort alles een stuk makkelijker op een goede gitaar.

Anders Destium
20 oktober 2002, 20:27
Volgens mij is het een misschien een kwestie van een lagere actie (snaren dichter op de hals (laten) zetten.

Maar als je twee vingers nodig hebt om een snaar goed aan te kunnen slaan moet je je spieren (een stuk) meer ontwikkelen, dat kan niet de bedoeling zijn...

Maar als je op deze manier doorgaat en een jaartje of anderhalf op deze gitaar blijft doorgaan en je neemt dan een andere, weet je niet wat je meemaakt...
Dan speel je in een keer de sterren van de hemel, omdat je het met weerstand hebt geleerd, stel je voor dat het allemaal vanzelf gaat... :wink:

doncker
20 oktober 2002, 21:00
dat droom ik ook tot ik terug in de realiteit kom en m'n solo's nimmer lukke

Anders Destium
21 oktober 2002, 00:04
met alleen goed materieel kom je er niet, oefenen is en blijft de sleutel

De kortste weg blijft van A naar B
Johan Cruyff

IJzerbroot
22 oktober 2002, 18:03
Lullig maar waar; knip je nagels zo ver mogelijk af en hou ze kort. Kan een wereld van verschil maken.
Maar met welke accoorden ben je begonnen dan? Toch geen barre.....

Neals
23 oktober 2002, 12:06
Effe een tip, heeft weinig te maken met Hoe akkoorden spelen... Maar leer eerst De E, de A, de G en de D, dit zijn de meest voorkomende akkoorden..
Ook is het belangrijk om te weten hoe een akkoord opgebouwd is.
Aan het begin neem je de muziektheorie met een korrel zout, maar uiteindelijk is het zeer belangrijk.

moretel
23 oktober 2002, 12:43
Inderdaad, ik ben nu na twintig jaar bezig om de zaken eens echt te de doorgronden, had ik bij het begin moeten doen.
Begin eens als de accoorden nog niet echt lukken de noten snaar voor snaar te spelen waarbij je dan de desbetreffende noot benoemd.

Neals
23 oktober 2002, 13:07
Wat bij akkoorden ook heel erg goed is om er bij de zingen, doe ik ook sinds kort... je weet precies wanneer je van akkoord wisselt.

moretel
23 oktober 2002, 13:26
Je bedoelt liedjes ?

Neil Young is erg makkelijk volgt kwa zanglijn de accoorden.

Voor goed instuderen van accoorden kun je beter een metronoom gebruiken.

lekkaut
23 oktober 2002, 16:44
ja de theorie probeer ik wel goed te leren ja, maar dat is het makkelijke gedeelte...

bedanktt voor al jullie goede tips ik zal veel oefenen en ik hoop dat het me gaat lukken, ik laat het jullie wel weten.

rsvarthur
23 oktober 2002, 17:43
Misschien dat een paar gitaarlessen wel helpen. Dan zet zo'n leraar je kwa techniek op het goede spoor, en vervolgens kun je zelf gaan pielen. Ik speel zelf nu 5 maanden en heb in eerste instantie 8 lessen van een half uur genomen. Speel nu vrijwel alle reguliere (ook barré) accoorden redelijk probleemloos. Als het echt een k** gitaar is (probeer eens een paar andere in een muziekzaak ofzo om te vergelijken), zou ik hem zo snel mogelijk vervangen, anders zou je misschien om die reden afhaken, en dat zou zonde zijn.