PDA

View Full Version : Twijfel over eerste pedaal



gitarist17
10 januari 2006, 21:56
he,

stel je twijfelt over je eerste pedaal...
je speelt over een squier affinity strat en een fender hot rod deluxe...

wat zouden jullie dan kopen?

Ik twijfel nog een beetje tussen een aantal voor mij, lijkt het, interessante pedalen.
Stijl is trouwens veel blues maar ook jazz en rock

dus om deze pedalen gaat het:

ibanez TS9 (eventueel 808 mocht TS9 tegenvallen)
visual sound H20
Electro Harmonix Memory man
Electro Harmonix small stone
Electro Harmonix small clone
boss OD-3
boss compressor/sustainer
Electro Harmonix big muff pi
Proco rat
Vox wah (834 geloof ik of andere getallen in ieder geval die bekende...)
Crybaby een andere wah
Ibanez van de nieuwe analoge serie



je ziet maar veel interesses maar weet van niet veel hoe het klinkt, ik weet dat ik dat zelf moet gaan beluisteren.

ik vraag alleen waar jullie zouden mee beginnen als beginnend gitarist (1,5 jaar les en speelervaring...) let op vooral blues maar niet alleen blues

groeten erice

dano
14 januari 2006, 11:41
ehm je hebt allerlij soorten in je lijstje staan, distortions/overdrives maar ook modulatie en delaypedalen.

belangrijk is dus om te weten wat je denkt nodig te hebben (chorus? delay? overdrive? ditortion? flanger? phaser?) en hoeveel geld je wilt besteden, of je meerdere pedalen in een keer wilt kopen?

beschrijf even wat je wil/kan spenderen

up-guitarman
14 januari 2006, 11:54
Altijd interessant als beginnend pedalgeek is om eerst een multi-FXje te kopen van BOSS, Zoom, Korg, Digitech, ...

Zo kan je rustig uittesten welke effecten je graag gebruikt en welke voor jou totaal onbruikbaar zijn. Dan kan je later altijd nog overschakelen op beter materiaal en losse pedalen gaan kopen !!!

gitarist17
14 januari 2006, 13:54
sorry,

multi-fx pedalen trekken me totaal niet aan... Diversiteit is dus vooral omdat ik niet echt weet waarmee ik zou moeten beginnen zeg maar. Ik heb al een fantastisch fenderclean met een redelijke, voor mij, overdrive voor blues. Is het dus misschien slim om eerst een overdrive te kopen en daarna misschien een delay of iets dergelijks... En dit leken mij interessante opties, ik sluit daarmee niks anders uit hoor

tips zijn welkom,

groeten erice

Rock&Roll2
14 januari 2006, 14:16
OD3 van boss is een hele goeie overdrive, voor niet te veel geld.

Shifty
14 januari 2006, 22:02
Jij zegt Blues / Jazz / Rock dan zeg ik de Ibanez Tube Screamer TS-9

Ik vind 'm echt te gek. Ik gebruik 'm momenteel trouwens als booster van mijn overdrive ( krijg je nog een strakkere overdrive voor solo's ), maar als stand alone op een Fender Hot Rod Deluxe... moet ook erg lekker klinken!

Suc6

fullorder
14 januari 2006, 22:14
Die Hot Rod van jou heeft toch twee kanalen, waar je dus clean en scheur uit kunt toveren?
Ik zou dan of een goede delay overwegen (bijvoorbeeld de memory man) als dat goed bij je stijl past. Of een toch een extra scheurpedaal en dan bijvoorbeeld een fuzz. Waarom een fuzz? Omdat je dan met je tweede Hot Rod kanaal een mooie transparante overdrive kan maken en met je fuzz lekkere dikke romige modder. En de fuzz over je tweede kanaal geeft dan helemaal een moddervet lead met veel sustain. Op die manier heb je 4 sounds. Van clean tot heftige scheur.

Tupelo
14 januari 2006, 22:29
Ik zou voor de Wah gaan.. meer scheur heb je niet nodig lijkt me (Bovendien kun je je Wah ook min of meer als een booster gebruiken). Van alles dat je hebt staan lijkt dit me het meeste toevoegen aan je geluid gezien de stijl die je wil spelen. Is ook nog eens erg leuk om wat Wah technieken te leren.

Chorus & Delay zijn leuk speelgoed. Als ik voor mezelf spreek in ieder geval niet zo heel erg bruikbaar voor Jazz & Blues.. hooguit voor wat triphop.

Shifty
14 januari 2006, 23:14
Persoonlijk vond ik het (over)drive kanaal op die hot rod op z'n zachts gezegt "slecht"... misschien voor blues rifjes ofzo wel aardig, maar voor volle akkoorden en voor rock muziek echt onbruikbaar... Maar das dan mijn ervaring :)

gitarist17
15 januari 2006, 00:32
misschien is het overdrive kanaal niet superieur maar het cleane kanaal is werkelijk heel goed.
ik hoor wisselende geluiden en dus ga ik binnenkort maar eens rondkijken, een wah, wat overdrives, wat delay's en wat andere spullen

blijf maar verder adviseren, ik hoor graag andermans meningen

groetjes erice

dano
15 januari 2006, 00:43
ik heb ook een hot rod deville 4*10, gebruik het scheurkanaal bijna nooit. Ik gebruik een ts9 (bluesie sound), een jackhammer (pittige overdrives, ahrdere werk) en een clean sanchez booster (soloboost+breder maken van geluid) Ik vind dit echt de ideale combinatie over het prachtige fender cleankanaal!

verder een tsunami chorus en een memory man deluxe (aanrader!) en een voodoo wah (die wil ik vervangen)

dus ts9 erggggggggggg goed, 808 ook leuk. sd-1 kan ook, vreet alleen van je sound.

gitarist17
15 januari 2006, 01:06
kan iemand even tussendoor uitleggen wat taptempo is bij delay's...

dat snap ik niet helemaal
groeten erice

Hector_Tsolodimos
15 januari 2006, 01:41
sorry,

multi-fx pedalen trekken me totaal niet aan... Diversiteit is dus vooral omdat ik niet echt weet waarmee ik zou moeten beginnen zeg maar. Ik heb al een fantastisch fenderclean met een redelijke, voor mij, overdrive voor blues. Is het dus misschien slim om eerst een overdrive te kopen en daarna misschien een delay of iets dergelijks... En dit leken mij interessante opties, ik sluit daarmee niks anders uit hoor

tips zijn welkom,

groeten erice
je bent volgens mij precies zoals ik
ik heb ook een squier en een kleine marschall.. zelf speel ik ook veel 'blues' (jimi, SRV maar ook indie rock voor mijn band, daar word namelijk niet bepaald blues gespeeld). Ik heb laatst een Boss DS-2 (turbo distortion) á 85 euro. Ik moet zeggen dat ik liever een DS-1 had voor +- 65-70 euro. Die hadden ze alleen niet meer. Het stomme aan de DS-2 is dat 'stand' 2 voor geen meter klinkt. Daar betaal je dan 15-20 euro meer voor dan de DS-1. Zeld vind ik de DS-1 iets aantrekkelijker dan de DS-2 qua uiterlijk. Dus ook weer een voordeel voor een Boss DS-1 pedaal.
Maar als je bij mijn boss ds-2 'turbo stand' 1 gebruikt klinkt ie werkelijk fantastisch. Dus een Boss ds-1 zal ook goed klinken. Als je de gain heel laag hebt heb je meer 'overdrive' Als je de gain hoog hebt (op de pedaal natuurlijk!) dan heb je redelijke scheurgeluiden. Voor blues rock heb je dan ook zeker niet meer nodig.
Een boss DS-1 lijkt me wel wat voor jou! Maar ik weet niet precies wat je met blues bedoeld. Meer Jimi hendrix? maar dan welke kan op:
voodoo child
of little wing? voor voodoo child zou een ds-1 goed zijn, maar voor little wing zou een Boss Blues driver het geweldig doen.
Kijk een op deze site, daar heb je van alles losse boss pedalen luistervoorbeelden.
http://www.bossus.com/
http://www.bosscorp.co.jp/products/en/BD-2/demos.html

(2 goede 'officiele?' site's waar luistervoorbeelden op staan)

Hector_Tsolodimos
15 januari 2006, 01:43
misschien is het overdrive kanaal niet superieur maar het cleane kanaal is werkelijk heel goed.
ik hoor wisselende geluiden en dus ga ik binnenkort maar eens rondkijken, een wah, wat overdrives, wat delay's en wat andere spullen

blijf maar verder adviseren, ik hoor graag andermans meningen

groetjes erice
uiteraard is een cry baby ook een leuke pedaal!

gitarist17
15 januari 2006, 12:05
... mijn blues is clapton ...

echt geweldig

groeten erice


hier een link met voor mij een hele mooie clapton sound (zowel rythem als solo)


http://www.streaming-clips.com/videoclips/2667/J.J.-Cale-and-Eric-Clapton/After-Midnight.php

dat vind ik nou echt mooi

fullorder
15 januari 2006, 21:49
kan iemand even tussendoor uitleggen wat taptempo is bij delay's...

dat snap ik niet helemaal
groeten erice

taptempo is de mogelijkheid om het tempo van je delay (of beter: delaytijd) in te stellen door een aantal keer met je voet te tappen. zo kun je je delay mooi timen met de maat van je muziek.