PDA

View Full Version : EQ



FruscianteFan
10 januari 2006, 19:28
Hallo,

Ik zoek een Equalizer pedaaltje, voornamelijk zodat ik niet de hele tijd aan mn amp hoef te kloten als ik tussen Strat en LP wissel.
M'n budget ligt rond de 50 euro.. wat ik tot nu toe ben tegengekomen:
Behringer (wel erg goedkoop, ik vertrouw het niet)
Danelectro (zelfde verhaal)
Boss
MXR
EHX (die Fuzz, alleen is die wel drie keer mijn budget)

Zijn er nog merken die ik over het hoofd zie? Verder nog tips?

Ohja, naar Schreeven gaan en uittesten lijkt me lastig omdat dit wel heel specifiek gericht is op mijn gear..

Dirk_Hendrik
10 januari 2006, 22:23
Opmerking,

Hoewel elk apparaat min of meer een eigen klankkarakter heeft zijn grafische EQ's daarin een neutralere groep. Op het moment dat een boss het dus helemaal niet is is een MXR het niet ineens helemaal wél of vice versa. Wanneer dat wel zo is is er met 1 van de 2 iets grondig mis. Al helemaal daar de meeste gangbare grafische EQ pedalen qua elektronische opbouw vrij identiek zijn.

Ik zou in dit geval dus niet zo focussen op die speciefieke setup en lekker gaan marktplaatsen voor één van de pedalen die je genoemd hebt. Voordeel van een oudere Ibanez is dat ze degelijk zijn en goed betaalbaar. Ik geloof dat Antal er nog 2 had liggen

vinni
10 januari 2006, 23:35
Heb zelf de M109 6 bands EQ van MXR.
Goed ding.....bij Musik produktiv voor Eur 79 gekocht.

Maar wat wil je eigenlijk met die EQ doen?
Ik bedoel.....wat moet het eindresultaat zijn?

Vinni

Speeddemon
10 januari 2006, 23:44
Opmerking,

Hoewel elk apparaat min of meer een eigen klankkarakter heeft zijn grafische EQ's daarin een neutralere groep. Op het moment dat een boss het dus helemaal niet is is een MXR het niet ineens helemaal wél of vice versa. Wanneer dat wel zo is is er met 1 van de 2 iets grondig mis. Al helemaal daar de meeste gangbare grafische EQ pedalen qua elektronische opbouw vrij identiek zijn.
Maar de MXR kan wel een stuk muzikaler klinken, daar de uiteindelijke werkfrequenties ook dichter bij de geclaimde frequenties (100,200,400, etc) liggen.

En dat is ook mijn ervaring.
Overigens klonken mijn Japanse Boss GE-7's (heb er 2) ook iets muzikaler/mooier dan m'n silver label Taiwanese (is verkocht). Ik heb ook een black label Taiwanese gehad en die zat er tussen in en had wel minder ruis dan de Japanse.

Maar bij 1 vd Japanse heb ik de 4 022D JRC op-amps vervangen door TL072's en sindsien ruist die ook nagenoeg niet meer.

Don Olivier
10 januari 2006, 23:47
Als ik jouw was zou ik voor een MXR 6-bands EQ gaan

ketja
11 januari 2006, 10:15
[quote=Dirk_Hendrik]Opmerking,

En dat is ook mijn ervaring.
Overigens klonken mijn Japanse Boss GE-7's (heb er 2) ook iets muzikaler/mooier dan m'n silver label Taiwanese (is verkocht). Ik heb ook een black label Taiwanese gehad en die zat er tussen in en had wel minder ruis dan de Japanse.

Maar bij 1 vd Japanse heb ik de 4 022D JRC op-amps vervangen door TL072's en sindsien ruist die ook nagenoeg niet meer.

Kijk, weer genoeg voer om hoge prijzen te vragen voor bepaald Boss pedaaltjes. We hadden al "Made in Japan", nu komen daar ook nog "Black label" en "Silver label" bij. Volgens mij heb ik een DS-1 met een "Blue label" gehad, wat zou men daar nu voor kunnen vragen?? :-?

FruscianteFan
11 januari 2006, 10:31
Bedankt voor de reacties :)

@ vinni: dat antwoord had ik al in mijn eerste post gegeven ;). Niet dat ik nu een Strat wil veranderen in een Les Paul..

Dirk_Hendrik
11 januari 2006, 10:41
Kijk, weer genoeg voer om hoge prijzen te vragen voor bepaald Boss pedaaltjes. We hadden al "Made in Japan", nu komen daar ook nog "Black label" en "Silver label" bij. Volgens mij heb ik een DS-1 met een "Blue label" gehad, wat zou men daar nu voor kunnen vragen?? :-?

Valt wel mee met dat voer en hoge prijzen. Ten eerste is het vnl een manier om verschillende versies uit elkaar te kunnen houden. Daarnaast zijn bij bossjes de hoorbare verschillen vaak omstreden.

Speeddemon
11 januari 2006, 11:07
Kijk, weer genoeg voer om hoge prijzen te vragen voor bepaald Boss pedaaltjes. We hadden al "Made in Japan", nu komen daar ook nog "Black label" en "Silver label" bij. Volgens mij heb ik een DS-1 met een "Blue label" gehad, wat zou men daar nu voor kunnen vragen?? :-?
Daarnaast zijn bij bossjes de hoorbare verschillen vaak omstreden.
Toch heb ik 't verschil gehoord (ook samen met Robbert, Luca en Seymour Paul) tussen een MIT CE-2 en een MIJ CE-2,
en zelf tussen 5 GE-7's, en een MIJ DS-1 en MIT DS-1 (klonk krasseriger).

Maar die verschillen zouden ook terug te voeren KUNNEN zijn op de beroerde tolerantie van de componenten.

Dirk_Hendrik
11 januari 2006, 11:52
Zonder meer m'n beste. Ik was daar ook bij remebre?

Neemt niet weg dat het enige sluitende oordeel kan komen door zowel een heleboel van de 1 als een heleboel van de ander naast lekaar te hebben. Pas dan krijg je gefundeerde statistiek.

FruscianteFan
17 januari 2006, 16:31
Maar ok, of ik een Boss of MXR neem, zou dus niet zoveel uitmaken. Maar op zich, ik ben wel benieuwd hoe groot het verschil in (kwaliteit van) het geluid is tussen zo'n Boss of MXR, en een Behringer EQ700 (http://www.thomann.de/thoiw7_behringer_eq700_prodinfo.html?sn=defd8a4257 d8f0e53a3898e0b19e8f19) of een Danelectro DJ14 Fish&Chips (wel een k*tnaam, trouwens) (http://www.thomann.de/thoiw7_danelectro_dj14_fish_n_chips_prodinfo.html? sn=defd8a4257d8f0e53a3898e0b19e8f19). Want die zijn resp. 18 en 33 euro, dat scheelt nogal! Ok, ik heb dan wel een 'budget' van rond de 50 euro, maar eigenlijk betaal ik hoe minder, hoe liever, tenzij ik me dan heel erg gaan ergeren.

Joey Handsome
17 januari 2006, 17:29
Maar ok, of ik een Boss of MXR neem, zou dus niet zoveel uitmaken. Maar op zich, ik ben wel benieuwd hoe groot het verschil in (kwaliteit van) het geluid is tussen zo'n Boss of MXR, en een Behringer EQ700 (http://www.thomann.de/thoiw7_behringer_eq700_prodinfo.html?sn=defd8a4257 d8f0e53a3898e0b19e8f19) of een Danelectro DJ14 Fish&Chips (wel een k*tnaam, trouwens) (http://www.thomann.de/thoiw7_danelectro_dj14_fish_n_chips_prodinfo.html? sn=defd8a4257d8f0e53a3898e0b19e8f19). Want die zijn resp. 18 en 33 euro, dat scheelt nogal! Ok, ik heb dan wel een 'budget' van rond de 50 euro, maar eigenlijk betaal ik hoe minder, hoe liever, tenzij ik me dan heel erg gaan ergeren.

ik heb zelf een paar van die Danelectro mini pedaaltjes kado gekregen, maar na een paar keer spelen kwam ik van een koude kermis thuis, ze vernielden m'n geluid te veel. Ik kan me daarom dan ook niet voorstellen dat die Fish & Chips je erg blij maakt, koop dan een tweede hands GE7.

FruscianteFan
17 januari 2006, 19:27
ok, da's dan duidelijk ;)
blijft de behringer over :D, maar als die Danelectro al niks is..

ACSlater
18 januari 2006, 15:55
Ik heb net die Behringer gekocht om eens te testen of het wat is zo'n EQ. Voor 19,- euro kun je de gok wel wagen. Ik vind de EQ700 in ieder geval een blijver in mijn setup. Werkt gewoon goed als ik een solo eruit wil laten springen als m'n volumepedaal al helemaal ingedrukt staat. :)

FruscianteFan
18 januari 2006, 17:49
cool :). Maar hoe kom je aan de adaptor ervoor? Die kan ik namelijk niet vinden, en ik heb niet echt zin om steeds nieuwe batterijen te moeten kopen (ook niet als dat maar eens per jaar is, eigenlijk).

ACSlater
19 januari 2006, 00:27
Hehe de adapter had ik al: een Alecto gekocht bij de Handyman voor weinig. Heb er een speciaal kabeltje aangezet, heet dat niet een Daisychain?, en zo voorzie ik alle boxjes van prik. Als dit je enige effect is dan heb je dus niet zo'n verdeelkabeltje nodig want die Alecto doet het prima direct op de EQ.

FruscianteFan
20 januari 2006, 21:34
Een daisychain zou wel handig zijn, want ik heb nu al 2 effecten met adaptor (allebei boss). Als ik dan ook nog een (of zelfs 2) EQ's erbij heb, kan ik misschien beter een daisychain aansluiten op een adaptor :)

Ik zag vanmiddag trouwens dat iemand een behringer pedaaltje (V-tone, cool ding) voedde met een Zoom adaptor (9V en, ik geloof 300 mA).