PDA

View Full Version : Chorus bouwprojectje?



JvD.
10 januari 2006, 17:35
Ik ging even kijken of er een simpel chorus bouwprojectje was, vind ik er nergens een.
Is chorus gewoon te moeilijk om zomaar te maken? Of is het iets digitaals?

H.Manback
10 januari 2006, 19:44
Dan heb je niet goed gekeken :wink:

www.tonepad.com

JvD.
10 januari 2006, 21:48
van die site snap ik steeds niet hoe ik de in/out-put moet solderen, en de switch =/

vinni
10 januari 2006, 23:45
Bij deze....

http://www.buildyourownclone.com/chorus.html

Vinni

Speeddemon
11 januari 2006, 01:10
Chorussen (analoge) zijn niet de meest simpele pedalen om te bouwen en met name de delaychips zijn moeilijk aan te komen of heel duur ('t voordeel van die BYOC kits is, dat aan alles gedacht is).

Ik ben zelf momenteel aan 't kijken hoe haalbaar 't is om een clone te bouwen van de DOD FX60 Stereo Chorus, aangezien die waanzinnig mooi klinkt (heel subtiel en shimmery, zonder steriel te worden zoals een TC Electronics SCF), maar ik heb nog geen schema kunnen bemachtigen hiervan.

birt
11 januari 2006, 01:22
Chorussen (analoge) zijn niet de meest simpele pedalen om te bouwen en met name de delaychips zijn moeilijk aan te komen of heel duur ('t voordeel van die BYOC kits is, dat aan alles gedacht is).

Ik ben zelf momenteel aan 't kijken hoe haalbaar 't is om een clone te bouwen van de DOD FX60 Stereo Chorus, aangezien die waanzinnig mooi klinkt (heel subtiel en shimmery, zonder steriel te worden zoals een TC Electronics SCF), maar ik heb nog geen schema kunnen bemachtigen hiervan.

ik ben bezig aan een small clone (met de nodige mods natuurlijk) maar heb ook problemen met de chip te vinden

H.Manback
11 januari 2006, 02:17
@birt: smallbear heeft ze toch gewoon :???:, MN3007 en 4047? Of zo'n alternatief type natuurlijk.

@JvD: Als je nog niet weet hoe je de in en output moet solderen is het misschien niet zo'n slecht idee om met iets simpelers te beginnen. Als je een small clone bijv. wil kan je er zo een kopen voor weinig dus daarvoor hoef je hem niet zelf te bouwen. Ik heb er een gebouwd als 2e project, maar dat was wel even frustrerend toen het niet gelijk werkte. Uiteindelijk lag het gewoon aan m'n soldeerwerk en nu doet ie het (maar hij moet nog steeds een huisje vinden na een jaar ofzo :oops:).

Begin gewoon eerst met bijvoorbeeld een simpele booster of distortion. Geen fuzz face is mijn advies, lijkt heel simpel maar hij kan heel frustrerend zijn. :wink:. Uiteindelijk raak je toch gauw verslaafd aan het knutselen en maakt het niet zo veel uit of je niet gelijk begint met een chorus die je graag wil hebben. Hij komt toch nog wel aan de beurt.

Enterprice
11 januari 2006, 08:17
@Speeddemon: http://filters.muziq.be/files/schematics/dod_fx60.gif?PHPSESSID=b00cb52eadab7bb05c491a9e08c 92369

Speeddemon
11 januari 2006, 12:43
@Speeddemon: http://filters.muziq.be/files/schematics/dod_fx60.gif?PHPSESSID=b00cb52eadab7bb05c491a9e08c 92369

MUCHOSSSSSSSSSS....... GRACIASSSSS! :o :)

http://movies.israel.net/desperado/bw4s.jpg

JvD.
11 januari 2006, 14:06
ik heb ondertussen een:
LPB2, Big muff en een mini mixertje gemaakt.
met kleinbeetje natuurkunde kennis, en natuurlijk door gewoon naar de plaatjes te kijken.
ik kan erg netjes solderen dus dat het een grote print is maakt nietzo veel uit.

ik ben gewoon gewend dat er opstaat hoe je de switch en de in/out-put soldeerd, aangezien ik altijd generalguitargadgets bouwwerkjes doe.

H.Manback
11 januari 2006, 15:00
Oh ok, nou in dat geval, een chorus is niet echt veel moeilijker eigenlijk, het is gewoon wat groter. En de BBD chips moet je wel voor weten waar je ze kunt halen, smallbear heeft ze in ieder geval wel.

De switch en jacks, dat is in principe hetzelfde voor alle pedalen, dus met wat creativiteit kom je er neem ik aan wel. De input en output staan aangegeven op die tonepad pcb layouts, dan is het een kwestie van dat aansluiten aan de switch en jacks etc., en als je er helemaal niet meer uit komt kan je het altijd hier nog vragen.

Simpele chorussen zijn er in principe wel, zoals de zombie chorus, maar die schijnen in de praktijk tegen te vallen. Uiteindeindelijk is een chorus gewoon wat ingewikkelder. Het is wel gewoon analoog, tenzij je natuurlijk een digitale chorus wil bouwen :wink:.