PDA

View Full Version : Avalon Jacques Stotzem Signature ... uit VS !



chris c
10 januari 2006, 12:38
Vorige week toegekomen, met koffer en al veilig verpakt in een kartonnen doos (van Taylor ! even dacht ik dat ze mij de verkeerde hadden toegestuurd). Ik had dit model al een paar keer bespeeld en vergeleken met tientallen andere gitaren, en was erg onder de indruk, maar de prijs was te hoog : 3000 euro. Gebouwd in Noord-Ierland, in de Lowden-fabriek. Nieuw gekocht bij een Amerikaanse dealer die wilde stoppen met de verkoop van Avalon (wegens te weinig bekend in de VS), voor 1475 $, zowat de groothandelsprijs. Vervoer (tweede transatlantische trip !), BTW en importtaksen inbegrepen heb ik uiteindelijk iets minder dan 1600 euro betaald (dank zij een lagere aangifteprijs dan de werkelijk betaalde prijs). De Avalon JS is niet echt te vergelijken met een traditionele Lowden : de bebalking, de brug, de afwerking enz zijn anders, en de klank dus ook. Niet droog en houtig, maar helder en vloeiend. Ook meer gefocused dan sommige Lowdens. Wel in de Lowden-traditie zijn het grote volume (ook in de hoge tonen), de sustain, de toonseparatie en de goede balans. Dit model heeft een dunnere klankkast (iets smaller dan een OOO) maar een daaraan aangepaste bebalking zodat de klank zeker niet dunner is ! Voordeel is wel een beter gecontroleerd laag (goed om te versterken of om op te nemen), en meer speelcomfort. Lijkt mij ideaal in combinatie met de Fishman Aura, omdat je maar liefst 10 verschillende sound images voor deze gitaar kunt downloaden van de Aura-website ! Ik heb Jacques Stotzem live horen spelen (zonder Aura), en de klank was alleszins uitstekend. Of hij deze Avalon nog veel zal gebruiken voor optredens en cd's weet ik niet, want hij krijgt binnenkort een eigen Martin signature model.
De gitaar is zoals ik ze graag zie : sober maar elegant, gebouwd met goede materialen, en heeft een warme uitstraling. Alleen de Fishman Blender is nogal lomp, maar wel handig natuurlijk. Hier een paar foto's (niet van mij, heb geen digitale camera), maar in werkelijkheid is ze mooier !
http://www.avalonguitars.com/go_jacq.htm
En helemaal onderaan deze pagina van de dealer van wie ik ze gekocht heb :
http://www.specialguitars.com/other.htm