PDA

View Full Version : opneem kwaliteit



jonathan
10 januari 2006, 10:55
test

jonathan
10 januari 2006, 10:55
heej,
ik ben met wat vrienden begonnen met opnemen,
niets serieus ofso, maar gewoon met het progje "cool edit pro 2"
meer voor de lol :wink:

maar omdat we er ook een distortion tussen willen,
doen we de gitaar in de versterker en vanaf de versterker naar de computer,
en dat gebeurd ook met de zang, die gaat in de versterker en vanaf de versterker naar de computer.

nu is mijn vraag: gaat de kwaliteit dan achteruit? :???:

(ik dacht dat ik ergens had gelezen dat hoe vaker het geluid wordt bewerkt des de minder kwaliteit het krijgt, maar dat weet ik niet zeker)

jonathan
10 januari 2006, 10:56
heej,
ik ben met wat vrienden begonnen met opnemen,
niets serieus ofso, maar gewoon met het progje "cool edit pro 2"
meer voor de lol :wink:

maar omdat we er ook een distortion tussen willen,
doen we de gitaar in de versterker en vanaf de versterker naar de computer,
en dat gebeurd ook met de zang, die gaat in de versterker en vanaf de versterker naar de computer.

nu is mijn vraag: gaat de kwaliteit dan achteruit? :???:

(ik dacht dat ik ergens had gelezen dat hoe vaker het geluid wordt bewerkt des de minder kwaliteit het krijgt, maar dat weet ik niet zeker)

crazylay
10 januari 2006, 11:12
het ligt er natuurlijk ook aan wat voor versterker het is..
en wat voo rkabel je gebruikt en natuurlijk ook wat voor geluidskaart je in de pc hebt.
als je een standaard geluidskaart hebt dan kun je verwachten ja dat het geluid bagger is.

je kunt er beter een Mengpaneel of een Multitrack recorder tussen fixen.
dan kun je het geluid nog eenbeetje bijwerken voor je gaat opnemen.
nog een optie is..
koop wat Condensor microfonen, dan ben je niet zo'n goeie geluidskaart nodig want dan doet de mic het wel.

bert k
10 januari 2006, 14:07
koop wat Condensor microfonen, dan ben je niet zo'n goeie geluidskaart nodig want dan doet de mic het wel.
Wow... :o

hoofd
10 januari 2006, 14:13
ik vind 'm mooi :D

Jonathan, heb je al wat opgenomen op die manier? Want dan kan je toch gewoon zelf horen of 't klinkt of niet...als 't klinkt, mooi toch! Als 't niet klinkt, dan zijn er verschillende opties, van cheap-ass tot erg duur.
Maar goed, ik weet dan ook niet wat voor apparatuur je nu gebruikt...

jonathan
10 januari 2006, 16:39
de apperatuur:
roland 30 watt versterker
en kabels van "Cordial"
epiphone gitaar
en een microfoon van sony niet akelig goed, maar voorlopig nog goed genoeg,
en Condensor microfonen kosten vrij duur.. :o

Mafkees
10 januari 2006, 18:18
de apperatuur:
roland 30 watt versterker
en kabels van "Cordial"
epiphone gitaar
en een microfoon van sony niet akelig goed, maar voorlopig nog goed genoeg,
en Condensor microfonen kosten vrij duur.. :o

Iets IS duur of iets KOST veel

:wink:

crazylay
10 januari 2006, 18:20
ik heb nu 6 condensor mic's..
sommige zijn vrij duur maar je kunt ze ook wel goedkoop krijgen.
probeer marktplaats.nl of speurders.nl.

Han S
10 januari 2006, 19:18
Jongens, sorry hoor maar dit gaat helemaal nergens over. Een condensatormicrofoon kost tussen de €20 en de €20.000 en met een slechte geluidskaart heb je ook met de duurste microfoon geen goed geluid.

Verdiep je eerst eens in de materie voordat je er mee aan de gang gaat, veel te vinden op het internet, goede boeken, begin nou eens met de faq boven aan dit forum.

crazylay
10 januari 2006, 21:10
Jongens, sorry hoor maar dit gaat helemaal nergens over. Een condensatormicrofoon kost tussen de €20 en de €20.000 en met een slechte geluidskaart heb je ook met de duurste microfoon geen goed geluid.

Verdiep je eerst eens in de materie voordat je er mee aan de gang gaat, veel te vinden op het internet, goede boeken, begin nou eens met de faq boven aan dit forum.

bullshit.
als je nou een geluidskaart hebt met 16 bits of met 24 bits daar zit echt wel Verschil in hoor.
sinds kort heb ik zelf ook weer een nieuwe geluidskaart in m'n pc gedaan en het helpt echt!
en een condensor mic neemt het geluid in 1.

heb je zelf wel een condensor"?..
wel eens geprobeerd"?..
zo niet.. probeer het eens dan hoor je het verschil met recorden.
zoja.. welke"?.. en hoeveel ohm?

Han S
10 januari 2006, 21:20
Jongens, sorry hoor maar dit gaat helemaal nergens over. Een condensatormicrofoon kost tussen de €20 en de €20.000 en met een slechte geluidskaart heb je ook met de duurste microfoon geen goed geluid.

Verdiep je eerst eens in de materie voordat je er mee aan de gang gaat, veel te vinden op het internet, goede boeken, begin nou eens met de faq boven aan dit forum.

bullshit.
als je nou een geluidskaart hebt met 16 bits of met 24 bits daar zit echt wel Verschil in hoor.
sinds kort heb ik zelf ook weer een nieuwe geluidskaart in m'n pc gedaan en het helpt echt!
en een condensor mic neemt het geluid in 1.

heb je zelf wel een condensor"?..
wel eens geprobeerd"?..
zo niet.. probeer het eens dan hoor je het verschil met recorden.
zoja.. welke"?.. en hoeveel ohm?

Of ik wel eens een condensatormic heb geprobeerd? En wat is in Jezusnaam het verschil tussen 16 en 24 bit? :-D

Jij moet een grappenmaker zijn, kan niet anders.

(klik eens op mijn website) :-D :-D

crazylay
10 januari 2006, 21:34
..
mm
k'zie dat jij een studio hebt of spullen verkoopt.
je zou het eingelijk moeten weten wat het verschil is tussen een slechte en een goeie geluidskaart als je rechtstreeks op gaat nemen naar je pc.

hoofd
10 januari 2006, 21:48
bullshit.

heb je zelf wel een condensor"?..
wel eens geprobeerd"?..
zo niet.. probeer het eens dan hoor je het verschil met recorden.
zoja.. welke"?.. en hoeveel ohm?

:seriousf: :seriousf: :seriousf:
Ik lig hier serieus echt zwaaaar in een deuk :lol:

Crazylay, Han is volgens mij een van de succesvolste mensen van 't forum, met z'n studio. Ik weet niet of je een beetje hebt doorgebladert door het forum, maar dan zou je bijvoorbeeld kunnen vinden dat Han zelfs een opname-techniek workshop/cursus aan het opzetten is voor forummers :wink:

crazylay
10 januari 2006, 22:01
so..
als hij de vraag dus op zijn manier goed kan uitleggen..
so be it.. do it.
k'heb geen zzin in gezeur.
cya 'round

Fumi SG
10 januari 2006, 22:06
so..
als hij de vraag dus op zijn manier goed kan uitleggen..
so be it.. do it.
k'heb geen zzin in gezeur.
cya 'round

Wat? :???:



heb je zelf wel een condensor"?..
wel eens geprobeerd"?..
zo niet.. probeer het eens dan hoor je het verschil met recorden.
zoja.. welke"?.. en hoeveel ohm?

Machtig! :-D

Han S
10 januari 2006, 22:57
Crazylay (what's in a name?) geeft niet hoor, ik vind het wel grappig, iedereen hier maakt vergissingen hoor dus schaam je vooral niet.

De kwaliteit van de geluidskaart heeft in belangrijke mate te maken met de kwaliteit van de convertors. Een convertor is een stukje electronica dat een analoog signaal, een spanninkje dus, omzet naar een binaire code, een bitstream. En die bitstream moet om het hoorbaar te maken weer worden omgezet in een spanninkje welke door je versterker aan de luidsprekers wordt geleverd.

Een echt goede ADA (analoog>digitaal>analloog) als de Benchmark kost € 1630.- ex BTW en de Apogee AD 16X kost € 2814.- ex BTW.

Als je die gebruikt en je gaat vanuit zo'n ding digitaal naar de digitale ingang van een knappe geluidskaart van bijv. Terratec, dan is de kans groot dat je de kwaliteit van een buizen condensatormicrofoon als de Neumann M149 (€ 5000) tot zijn recht kan laten komen.

Deze convertors werken met 24 of zelfs 32 bits en een samplerate van maximaal 192 khz, wat wil zeggen dat er 192.000 keer per seconde wordt gekeken naar de vorm en waarde van de geluidsgolf. Een CD werkt met 16 bits en 44.1 khz, maar als je met een computer een geluid gaat bewerken kun je beter zoveel mogelijk bits hebben en een hoge samplerate.

En wat die condensatormic betreft: er zijn goedkope condensatormics die best goed klinken, maar voor sommige toepassingen heb je meer aan een dynamische mic of een ribbon mic.

Capice?

jonathan
10 januari 2006, 23:38
nah weetje ik stel mijn vraag nog wel een keer,

gaat de kwaliteit achteruit als je het via de versterker opneemt

dus dat het geluid vaker wordt bewerkt en langere afstand door die kabels moet afleggen,
of heeft dat er niks mee te maken?

Han S
10 januari 2006, 23:58
nah weetje ik stel mijn vraag nog wel een keer,

gaat de kwaliteit achteruit als je het via de versterker opneemt

dus dat het geluid vaker wordt bewerkt en langere afstand door die kabels moet afleggen,
of heeft dat er niks mee te maken?

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=61072

Bedoel je dat je de line out van je versterker gebruikt en die in de input van je geluidskaart stopt?

Als je een geluid binnen CEP gaat bewerken kan de kwaliteit verminderen, hangt af van wat je doet.

En vocalen kun je beter opnemen met een microfoon op de geluidskaart, dan heb je wel een kaart met een microfooningang nodig of een mengpaneeltje of mic voorversterker.

jonathan
13 januari 2006, 17:38
die link doet ut niet..

en de gitaar in de input va nde versterker,
en dan via de line out, door een verloop stukje om zodat die in de computer kan worden geplugd

en hij gaat over de versterker zodat er een distortion tussen kan,