PDA

View Full Version : Nieuwe plank: Gibson LP Studio



BartL
9 januari 2006, 23:57
...ebony, met zilveren hardware.

vulvasonic
9 januari 2006, 23:59
Dat is heel mooi!
Sober, mooi en effectief.

Maar nu eerst foto's! :D

BartL
10 januari 2006, 00:18
Geboren:
15 Mei 1991 te Kalamazoo.

Zo...daar ben ik dan. Terug van de eerste repetitie met mijn allereerste Les Paul.

V1. Hoe speelt 'ie?
V2. Hoe klinkt 'ie?

A1. De gitaar voelt echt geweldig goed aan.
De hals is voor mijn gevoel redelijk dik, maar voor Gibson begrippen valt dat wel mee volgens mij. Te vergelijken met mijn Fender strat iig. De hals van mijn strat is denk ik een tikkeltje ronder, terwijl de Gibson iets platter is aan de achterkant, maar toch nog best dik (Snappie :???: ).

Erg wennen moest ik aan de 3-way switch, die bij de LP uiteraard op een totaal andere plaats zit dan bij de strat, no big deal.

Toen ik een tijd geleden een LAG RX200 gekocht had, had ik erg veel moeite met het juist neerzetten van mijn rechter hand. Ik ben een strat gewend en heb de gewoonte mijn hand vrij parallel aan de snaren te houden. Bij de LAG was dit totaal onmogelijk en het speelde daarom niet lekker. De LP heeft een slagplaatje, waarom ik mijn pink kan laten rusten, net zoals ik dat bij mijn strat doe. Dit speelt voor mij echt stukken beter. Ik weet niet zeker of het door het slagplaatje komt, maar het is echt een wereld van verschil.

A2. WOOOW!@# :lp:
Zoals onze zangeres meteen opmerkte toen ik hem inplugde: "Deze klinkt veel warmer". Inderdaad een totaal andere sound. Warm, Donker, maar toch weer helder en scherp. Raar uit te leggen...mjah; JULLIE weten vast wel hoe een LP klinkt 8-)

Het brug element kan tam klinken als het moet, maar bij de juiste aanslag kan hij brullen als een leeuw. Geweldig. Klinkt strakker dan mijn strat met JB humbucker, maar dat zal uiteraard door het hout van de strat komen.

De middenstand is lekker op het cleane kanaal. Ik had niet verwacht dat hij het cleane werk toch nog zo redelijk zou doen.

Het hals element klinkt lekker warm. Ik vind hem erg geschikt om mijn clean kanaal een warm randje te geven, hele lichte oversturing. Op het heavy lead kanaal krijg je er ook een lekker jankende solo uit...hmmmm :P




Kritiek!!
Ik heb tijdens het spelen gemerkt dat de G en de B snaar na een tijdje iets gaan ontstemmen (duidelijk hoorbaar). Er liggen geen nieuwe snaren op, dus dat zou het probleem niet kunnen zijn. De tuners zien er niet meer goed uit (Gibson Deluxe) en zullen dus waarschijnlijk vervangen moeten worden. Heeft iemand hiervoor misschien suggesties?

Bij voorbaat dank ik jullie :wink:
Bart

Punt
10 januari 2006, 00:18
Goede keus, geen gepimp, gewoon een degelijk instrument, gefeliciteerd.
Daar ga je plezier van hebben .

Onstemmen ligt vaak niet aan de tuners.
Er kan een kink in de snaar zitten, de snaren kunnen zijn vervuild en lopen stroef door de topkam inkepingen of die zijn vuil of de topkam is niet lekker gevijld.

BartL
10 januari 2006, 00:21
Foto's upload ik altijd naar webshots, maar fatsoenlijk linken lukt nooit. Ik zal er een paar opzetten...

BRB :-D

Orpheo
10 januari 2006, 00:27
geboren xx april 1991 in kamazoo...

bedoel je kalamazoo, michigan?? dat ie toen daar gemaakt is? dat is onmogelijk, want in 1984 sloot die fabriek aldaar, en sinds 1974 (toch? ) is men al in nashville les paultjes in elkaar aan t schroeven....

of bedoelde je iets anders...?

BartL
10 januari 2006, 00:32
http://www.guitarnucleus.com/gibsonserial.html

YDDDYPPP
YY is the production year
DDD is the day of the year
PPP is the plant designation and/or instrument rank


Since 1989, acoustic guitars built at the Bozeman, Montana facility are ranked from 001-499. Electric Guitars built at the Gibson USA plant in Nashville are ranked from 500-999. Prior to 1984, the numbers 001-499 show Kalamazoo production, 500-999 show Nashville production. The serial numbers from the Custom, Art, and Historic division vary depending on the line. The historic reissue guitars feature historically accurate serial numbers.

Examples:
70108276 = the instrument was produced on Jan. 10, 1978, in Kalamazoo and was the 276th instrument stamped that day.

82765501 = the instrument was produced on Oct. 3, 1985, in Nashville and was the 1st instrument stamped that day.


Mijn Serial is 93351323. Kans is groot dat ik het fout heb hoor...snapte er niet veel van. Kan dan iemand me helpen? :-D

BartL
10 januari 2006, 00:48
Goede keus, geen gepimp, gewoon een degelijk instrument, gefeliciteerd.
Daar ga je plezier van hebben .

Onstemmen ligt vaak niet aan de tuners.
Er kan een kink in de snaar zitten, de snaren kunnen zijn vervuild en lopen stroef door de topkam inkepingen of die zijn vuil of de topkam is niet lekker gevijld.
Ik HEB er al veel plezier van :-D

Ik moet inderdaad die topkam eens een beetje bij vijlen. Misschien issie gewoon "gemaakt" voor .009 ofzo. Geen idee.

Beetje raar:
Sinds de dag dat ik de Gibson heb, heb ik heel erg het "Ik wil een Marshall"-gevoel :-? :-D

BartL
10 januari 2006, 00:48
Goede keus, geen gepimp, gewoon een degelijk instrument, gefeliciteerd.
Daar ga je plezier van hebben .

Onstemmen ligt vaak niet aan de tuners.
Er kan een kink in de snaar zitten, de snaren kunnen zijn vervuild en lopen stroef door de topkam inkepingen of die zijn vuil of de topkam is niet lekker gevijld.
Ik HEB er al veel plezier van :-D

Ik moet inderdaad die topkam eens een beetje bij vijlen. Misschien issie gewoon "gemaakt" voor .009 ofzo. Geen idee.

Beetje raar:
Sinds de dag dat ik de Gibson heb, heb ik heel erg het "Ik wil een Marshall"-gevoel :-? :-D


FOTO'S OP MIJN WEBSHOTS (ZIE SIGNATURE)

Orpheo
10 januari 2006, 00:51
http://www.guitarnucleus.com/gibsonserial.html

YDDDYPPP
YY is the production year
DDD is the day of the year
PPP is the plant designation and/or instrument rank


Since 1989, acoustic guitars built at the Bozeman, Montana facility are ranked from 001-499. Electric Guitars built at the Gibson USA plant in Nashville are ranked from 500-999. Prior to 1984, the numbers 001-499 show Kalamazoo production, 500-999 show Nashville production. The serial numbers from the Custom, Art, and Historic division vary depending on the line. The historic reissue guitars feature historically accurate serial numbers.

Examples:
70108276 = the instrument was produced on Jan. 10, 1978, in Kalamazoo and was the 276th instrument stamped that day.

82765501 = the instrument was produced on Oct. 3, 1985, in Nashville and was the 1st instrument stamped that day.


Mijn Serial is 93351323. Kans is groot dat ik het fout heb hoor...snapte er niet veel van. Kan dan iemand me helpen? :-D

dat van jaar en datum en gitaarnummer geloof ik je op je woord. maar hij is niet van kalamazoo, zoals je in je post meldde, maar van nashville :) thats it.

oh ja sorry, ik was nog vergeten te zeggen:

CONGRATS DUDE!! WELCOME TO THE LESPAUL CLUB!! the one and only guitar :cool:





edit: en dat is niet flauw of sarcastisch bedoeld!!

Orpheo
10 januari 2006, 00:52
Goede keus, geen gepimp, gewoon een degelijk instrument, gefeliciteerd.
Daar ga je plezier van hebben .

Onstemmen ligt vaak niet aan de tuners.
Er kan een kink in de snaar zitten, de snaren kunnen zijn vervuild en lopen stroef door de topkam inkepingen of die zijn vuil of de topkam is niet lekker gevijld.
Ik HEB er al veel plezier van :-D

Ik moet inderdaad die topkam eens een beetje bij vijlen. Misschien issie gewoon "gemaakt" voor .009 ofzo. Geen idee.

Beetje raar:
Sinds de dag dat ik de Gibson heb, heb ik heel erg het "Ik wil een Marshall"-gevoel :-? :-D


FOTO'S OP MIJN WEBSHOTS (ZIE SIGNATURE)

niks raar!! zo hoort het gewoon! geen andere amp, gewoon marshall :D

Agent_Smith
10 januari 2006, 08:10
Goede keus, geen gepimp, gewoon een degelijk instrument, gefeliciteerd.
Daar ga je plezier van hebben .

Onstemmen ligt vaak niet aan de tuners.
Er kan een kink in de snaar zitten, de snaren kunnen zijn vervuild en lopen stroef door de topkam inkepingen of die zijn vuil of de topkam is niet lekker gevijld.
Ik HEB er al veel plezier van :-D

Ik moet inderdaad die topkam eens een beetje bij vijlen. Misschien issie gewoon "gemaakt" voor .009 ofzo. Geen idee.

Beetje raar:
Sinds de dag dat ik de Gibson heb, heb ik heel erg het "Ik wil een Marshall"-gevoel :-? :-D


FOTO'S OP MIJN WEBSHOTS (ZIE SIGNATURE)

niks raar!! zo hoort het gewoon! geen andere amp, gewoon marshall :D

+1.

There's nothing like a Gibson through a Marshall.

wietse
10 januari 2006, 08:47
Foto's upload ik altijd naar webshots, maar fatsoenlijk linken lukt nooit. Ik zal er een paar opzetten...

BRB :-D
deed ik vroeger ook, maar sinds ik photobucket (kan je wel directlinken)heb gaat alles daar heen, en natuurlijk op m'n eigen site.

1959SLP
10 januari 2006, 10:15
Congratz! Fijne gitaartjes die studios.

duckman
10 januari 2006, 11:16
cool, congrats + have fun.

hup en nou nog die marshall erbij :cool:

mazzel,
Arjan

bass blom
10 januari 2006, 11:54
Beetje raar:
Sinds de dag dat ik de Gibson heb, heb ik heel erg het "Ik wil een Marshall"-gevoel

een TSL kan ik je van harte aanraden :D

Mitch
10 januari 2006, 13:01
Zo, dus wanneer dump je die El Cheapo Strat met te dunne hals ? Kan dat topic ook meteen dicht :D

Gefeliciteerd hoor ! Over de stemvastheid: topkam kan natuurlijk wel het probleem zijn, zeker als je veel opduwt. Maar vlak de tuners niet uit. Persoonlijk ben ik niet zo kapot van de standaard tuners en ik zweer zelf bij Sperzel Locking. Ook verkrijgbaar in de Gibson stemknop-look en in nickel :)

Arjo
10 januari 2006, 14:54
hij blijft vet de studio, veel plezier ermee :-D

en ehh die serials daar kwam ik ook al niet uit ,maar ik begrijp dat de meeste dan dus uit nashville komen?

Ganjaman
10 januari 2006, 15:27
http://www.guitarnucleus.com/gibsonserial.html

YDDDYPPP
YY is the production year
DDD is the day of the year
PPP is the plant designation and/or instrument rank


Since 1989, acoustic guitars built at the Bozeman, Montana facility are ranked from 001-499. Electric Guitars built at the Gibson USA plant in Nashville are ranked from 500-999. Prior to 1984, the numbers 001-499 show Kalamazoo production, 500-999 show Nashville production. The serial numbers from the Custom, Art, and Historic division vary depending on the line. The historic reissue guitars feature historically accurate serial numbers.

Examples:
70108276 = the instrument was produced on Jan. 10, 1978, in Kalamazoo and was the 276th instrument stamped that day.

82765501 = the instrument was produced on Oct. 3, 1985, in Nashville and was the 1st instrument stamped that day.


Mijn Serial is 93351323. Kans is groot dat ik het fout heb hoor...snapte er niet veel van. Kan dan iemand me helpen? :-D
ik snap m wel, tis geen kalamazoo, zoals je ziet staat er bij 'Prior to 1984, the numbers 001-499 show Kalamazoo production' dus voor gitaartjes na 84 gaat dat niet meer op ;)


*edit: ohja, gefelici ;)

vista
10 januari 2006, 15:48
Bij mij komt er heeeeel binnenkort ook een Ebony LP binnen :wink:

Hopelijk ben ik even gelukkig als jij dan :P

De Beer
10 januari 2006, 15:51
congrats, hij is iets volwassenenr dan de mijne, maar die heeft dan al weer wat road damage.

Nieuw gekocht maar ik doe hem iig nooit meer weg. is in euro's tegen woordig waard wat ik er in guldens voor mocht betalen.

de jouwe heeft ook een Ebony toets?

BartL
10 januari 2006, 16:48
Zou best kunnen :oops:
Echt geen idee. De toets is iig vrij donker. Zou dus best kunnen.

BartL
10 januari 2006, 17:04
Zo, dus wanneer dump je die El Cheapo Strat met te dunne hals ? Kan dat topic ook meteen dicht :D
Het zou inderdaad zomaar kunnen dat die (Tele, geen strat) volgende week weer weg is :lol:

Gefeliciteerd hoor ! Over de stemvastheid: topkam kan natuurlijk wel het probleem zijn, zeker als je veel opduwt. Maar vlak de tuners niet uit. Persoonlijk ben ik niet zo kapot van de standaard tuners en ik zweer zelf bij Sperzel Locking. Ook verkrijgbaar in de Gibson stemknop-look en in nickel :)
Jup...mjah, ik ga het eens proberen. Heb de topkam lichtjes bijgevijld. Weet iemand misschien de dikte van die sperzel tuners? Het 'gat' waar hij doorheen moet is 11mm.

Mitch
10 januari 2006, 18:51
O ja, Tele :)

De maat van de SPerzels weet ik helaas niet en kan ik ook niet vinden op de Sperzel site. Beetje suf. Ze hebben het wel over: drill with #41, dus boortje 41 zou de goede maat moeten zijn :-? :???:

Anyway, ze zijn echt super, ik zou niet anders meer willen.

http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/gier/twaalfde/Gkop.jpg

Orpheo
10 januari 2006, 21:24
even iets over de tip van de TSL....


koop die dus NIET. speel maar eens op een TSL, en direct daarna op een silver jubilee, 30th anniversary of simpel, een JCM800 2203.... dan hoor je snel genoeg t verschil, ten nadele van de TSL, als vanzelf.

BartL
10 januari 2006, 21:41
O ja, Tele :)

De maat van de SPerzels weet ik helaas niet en kan ik ook niet vinden op de Sperzel site. Beetje suf. Ze hebben het wel over: drill with #41, dus boortje 41 zou de goede maat moeten zijn :-? :???:

Anyway, ze zijn echt super, ik zou niet anders meer willen.

http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/gier/twaalfde/Gkop.jpg
Dat ze super zijn weet ik inderdaad, heb ze ook op mijn strat en blijven inderdaad perfect gestemd. Het is dan wel even een investering, maar het is het wel waard.

Maargoed, ik ga eens even achter die maat aan...of boortje #41 :lol:

Dank voor alle reacties dusver :)

Droffie
11 januari 2006, 13:10
Join the club bart!

:wink:

vester86
11 januari 2006, 14:03
is dat niet toevallig 0.41 inch??

vester86
11 januari 2006, 14:03
is dat niet toevallig 0.41 inch??

jules
11 januari 2006, 15:23
Ik heb er dus ook een. Geruild voor een japanse squier. en heb er gotoh locking tuners op zitten en dat werkt gewoon perfeckt.

BLOK182
13 januari 2006, 18:31
Congrats man, LP's rock!! Door een Marshall wil het wel, laatst mijn custom door een witte plexi halfstack op fullblast, rock n roll!!!

BartL
19 januari 2006, 20:43
Dank u dank u. Ik zit alweer zwaar te piekeren over een nieuwe amp...


Maar goed :D


http://www.thomann.de/schaller_m6klemm_prodinfo.html
Is dit wat kwaliteit betreft een beetje te vergelijken met sperzel?

Lenweë Míriel
19 januari 2006, 21:10
Ik heb er dus ook een. Geruild voor een japanse squier. en heb er gotoh locking tuners op zitten en dat werkt gewoon perfeckt.

die gotoh tuners zijn er goed.
en ook erg mooi. maakt een les paul nog mooier en luxer.

Neals
20 januari 2006, 17:39
Congrats, erg gave gitaren!

BartL
16 februari 2006, 12:38
OK dan...binnenkort ECHT nieuwe tuners kopen (vanuit Duitsland, samen met een 2x12" cabinet). Nu wilde ik eert gibson style tuners hebben, omdat ik anders misschien nieuwe gaatjes zou moeten maken. Maar nu keek ik een goed bij mijn eigen Fender, en er zitten helemaal geen schroefjes in die sperzel...

Klemmen die tuners zichzelf vast, of hoe werken die dingen? Als het zo makkelijk is, dan weet ik al wat mijn nieuwe tuners worden :)

Josdevos
16 februari 2006, 12:41
Er bestaan ook automatisch lockende tuners die exact dezelfde vijzen nodig hebben als die originele Gibson Deluxes.

Bovendien zijn stemproblemen op Gibsons ook veel te wijten aan een slecht uitgesneden nut (afhankelijk van snaardikte), waardoor snaren klemmen.

Sperzels hebben geen schroefje, worden langs boven bevestigd, maar hebben wel een gaatje nodig. Qua tuner zijn ze effektief beter, maar ze zijn ook vooral handig bij het snarenwisselen.

BartL
16 februari 2006, 12:42
Heb inderdaad de topkam bijgevijld en dat verschilt al gigantisch. Maar Locking tuners vind ik (sowieso) toch wel erg plezierig :)