PDA

View Full Version : Russische Jazzgitaar??



Jobbakker
19 oktober 2002, 21:17
Hallo!

Ik heb een vraagje,.. ik heb al jaren een Jazgitaar, waar ik vrijwel nooit op speel,.. hals is beetje krom. Maar ik heb nog steeds geen idee wat voor merk het is! Het lijkt me wel russisch ofzo! Op het klankblad staat iets als: Jowita, maar er kan ook Jourta staan ( vaag plastic lettertype) En op de kop staat een soort 5 letterige naam, waarvan de eerste zekerweten "de"zijn en daarna zijn t rare tekens! Iets als "defit" komt er t dichtst bij. daaronder staat een gouden logo (muzieksleutel in een harp)

Zo ziet hij eruit:

*2 chromen humbucker elementen

*rood/gelig(hout) sunburst body

*de hals en kop heeft iets wat ik nog nooit bij een andere gitaar heb gezien, namelijk deze is 2x verticaal gezaagd, dit betekend dat er dus 2 verticale strepen lopen in de hals en kop ( 2 verschillende kleuren hout).

*Hij heeft geen f-holes, maar gaten met dezelfde vorm als een doorgezaagde vliegtuigvleugel, of anders een langwerpige traan,..

Ik heb er wel een foto van op mn pc, maar die kan ik hier niet bijzetten.

Mocht iemand iets meer weten, al is het maar iets, dan hoor ik het graag! Alle reacties zijn welkom, ook als je iets niet zeker weet.

Alvast enorm bedankt!!

Ic3gl0vE
19 oktober 2002, 21:25
zet je foto's even op http://photos.msn.com ofzo.. kan je hier een link neerzetten

Jobbakker
19 oktober 2002, 21:34
slim!
Bij deze dus:

http://www.drift.host.sk/prive/fotografie.htm

Ik heb m er even bijgezet, helemaal bovenaan, dus hoef je niet alle andere foto's te laten laden. Mocht het zo zijn dat hij de foto niet weergeeft moet je even op "Ctrl"+"F5" drukken, of met rechtermuisknop op de fotoklikken en "afbeelding weergeven" kiezen.

Nou, succes! Ik hoop dat het iemand wat zegt!

Bog
19 oktober 2002, 21:41
Ja! de JOWITA uit Polen! Toen ik nog veel in Polen kwam heb ik er daar ook 1 gekocht, dezelfde met een iets andere kop. Ik speel er nooit op, ligt in de berging, omdat er gewoon niet op te spelen is :smile:, en omdat mijn vriendin al die gitaren niet in de huiskamer wil :sad:. Heb ik begin jaren 90 gekocht, met bijbehorende hoes, extra snaren en plectrum voor omgerekend FL15,-. Goede oude tijd.

Hoe kom je aan die van jou?

Zijn echt onwijs veel geld waard, echt een collecters-item :razz:

Ic3gl0vE
19 oktober 2002, 21:43
lijkt me wel wat voor aan de muur

Jobbakker
19 oktober 2002, 21:48
Nou! Dat is snel! Niet verwacht! Als er nog meer mensen iets over weten hoor ik het natuurlijk nog steeds graag!
Waar precies in Polen, bestaat het nog, etc.

Ikzelf heb deze gitaar een jaar of 5 geleden van een vriend van me overgenomen, geloof toen dat ik er 30 gulden voor betaald heb. Hij had m op zijn beurt een keer gekregen, maarja, hij speelde zelf geen gitaar en ik vond m er wel leuk uitzien, zodoende dus!

Nou, hij hangt nu dus inderdaad bij mij aan de muur! Maakt het interieur precies af! :wink:
Echt bespeelbaar is hij dus niet,..

Bog
19 oktober 2002, 21:54
Volgens mij heb ik hem in Warschau in een muziekwinkel gekocht. Weet het niet meer exact, ben overal geweest :smile:.

Er hangen er al teveel bij mij aan de muur. Wie er echt 1 wil: alles is te koop! Maar ja , die van mij heeft wel veel emotionele waarde...

Jobbakker
19 oktober 2002, 22:05
wat moet ie kosten? :wink:
Met 15 gulden + transportkosten en opslagkosten zit je dan dus al gauw aan de,..15 euro? :smile: :smile:

Bog
19 oktober 2002, 22:13
Nee, geintje :smile:. Doe hem niet weg door de emo-waarde... We kunnen natuurlijk wel een Jowita fansite opzetten!

Jobbakker
19 oktober 2002, 22:25
Ah, ik hoor het al! Iemand van de goede ideeën! Nou, bij deze is hij opgericht!

Voor al die mensen die jarenlang hebben moeten wachten, is hier dan uiteindelijk de enige echte Jowita fansite!

http://www.drift.host.sk/prive/jowita.htm

Nu al de meest bezochte site van Nederland!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jobbakker op 2002-10-19 22:25 ]</font>

Jobbakker
19 oktober 2002, 23:06
Ok, zo druk bezocht is de Jowitafansite nu ook weer niet, toch jammer, heeft me maar liefst 5 minuten gekost om m te maken! :smile: :smile: :smile:
Toch ben ik nogsteeds benieuwd waarom hij zo'n rare hals heeft,.. dat met die 2 soorten hout (de 2 verticale strepen),.. is dat op de een of andere manier kostenbesparend ofzo? Lijkt me namelijk zo onwaarschijnlijk,.. tegen het kromtrekken is t vast ook niet, maar wat dan wel?? Ik heb dit nog nooit bij een andere gitaar gezien,..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jobbakker op 2002-10-19 23:06 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jobbakker op 2002-10-19 23:08 ]</font>

MetalliCat
19 oktober 2002, 23:11
rofl :grin: :grin:

Bog
19 oktober 2002, 23:48
Ha ha ha, dat gaat wel wat worden zo. Toch eens op zoek naar wat oude fotoos. Als ik hem morgen tevoorschijn heb zal ik eens wat beter kijken naar de ongetwijfeld uitgekiende en vooruitstrevende constructie. Daar kan menig gitaar nog een puntje aan tokkelen! Lang leve de Jowita!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bog op 2002-10-19 23:51 ]</font>

Anders Destium
20 oktober 2002, 00:03
Het voormalig oostblok is wel gaaf op het gebied van muziekinstrumenten...
Toen ik nog viool speelden hebben mijn ouders eens op vakantie in Praag voor mij een viool gekocht (van zigeuners :smile: )....
Kostte nog geen 250 gulden, gerestaureerd voor 1000 gulden (ik was fanatiek), daarna laten taxeren, en wat denk je: 3000 gulden waard...volgens de pro

Ik heb hem trouwens nog steeds :grin:
Het lijkt me een prima schilderijvervanger :wink:

Jobbakker
20 oktober 2002, 00:13
Het toeval wil dat ik een ticket heb om naar Barcelona te vliegen, maar misschien kan ik 'm nog inruilen voor een enkeltje oostblok,.. toch morgen nog maar even snel informeren! Wie volgt?,.. Voor je 't weet is al 't mooie spul weg! :wink:

Bog
20 oktober 2002, 00:19
Toch geen Jowita viool? :smile: Die zijn bijna nergens meer te vinden :wink:

Ic3gl0vE
21 oktober 2002, 22:29
Maar toch zijn die Furch gitaren uit Tsjechie wel vet...

Bog
22 oktober 2002, 19:42
Toch? Wel? Wat is er mis met de topkwaliteit van de Jowita? Heb je die website over Jowita al eens gezien? Lang leve de Jowita!

Jobbakker
25 oktober 2002, 20:04
Zo! Weer terug uit Barcelona (nee, kon het ticket niet meer ruilen,..), en ik heb alweer de eerste foto's mogen ontvangen van een ander uiterst zeldzaam exemplaar van de Jowita! Tevens is de gehele fansite vernieuwd en ge-updated! Neem gerust een kijkje op http://www.drift.host.sk/prive/jowita.htm

Jowita: Pools vakmanschap ten top!