PDA

View Full Version : Haantje de schreeuwerd



Lucluc
9 januari 2006, 22:05
Vinden jullie dat ik 'chickenhead' knoppen moet gebruiken? :-D :-D :-D

http://i19.photobucket.com/albums/b192/Lucluc/TSkip.jpg

Het is dus een TS808, van het schema van Generalguitargadgets. Helaas ben ik 1 weerstandje vergeten aan te schaffen en is de lokale electronicaboer 'gesloten wegens inventarisatie', dus ik moet maar even afwachten of alles werkt. Dat moet ik sowieso, omdat ik zonodig het circuit op gaatjesbord moest maken. :lol:

Speeddemon
9 januari 2006, 22:21
Hey Luc, ziet er cool uit!

Er zijn ook iets kleinere chickenheads, die misschien beter passen.

Verder ben ik helemaal verliefd geworden op de 19mm Eagle fluted knobs van Banzai; zeg maar de kleine broer van de knoppen die je er nu op hebt.

Overigens heb ik ook 1 grote broer van die knop-stijl, met een diameter van 34mm!!! Met zo'n knop ziet een 1590B er bijna uit als zo'n Tiny True BYpass behuizing! :lol:

Wat die weerstanden betreft; ik maak zelf ook vaak de fout om kleine aantallen (à 5ct p.s.) steeds te halen bij de electra-winkel. Toch maar nog wat meer waardes per 100 inslaan (waar ik overigens al veel waardes van heb.
Het hardste heb je nodig:
470 Ohm
1k
2k (of 2k1)
4k7
10k
22k
100k
1M

Zorg dat je er daar 100 per waarde van hebt, dan kun je de rest naar smaak invullen.

Negative K3 fan
9 januari 2006, 23:27
en allemaal carbon comp natuurlijk :)

Speeddemon
9 januari 2006, 23:33
en allemaal carbon comp natuurlijk :)
Ja goed idee voor Rangemaster of Fuzz circuits,
en die mojo zal je ook echt horen in een 9V circuit. :roll: :razz:

RG Keen heeft een duidelijk stuk over hoe de wenselijke eigenschappen van carbon comp alleen werken bij high voltage (buizen amp) circuits, boven de 240V.

birt
10 januari 2006, 00:24
en allemaal carbon comp natuurlijk :)
Ja goed idee voor Rangemaster of Fuzz circuits,
en die mojo zal je ook echt horen in een 9V circuit. :roll: :razz:

RG Keen heeft een duidelijk stuk over hoe de wenselijke eigenschappen van carbon comp alleen werken bij high voltage (buizen amp) circuits, boven de 240V.

ja met een beetje geluk krijg je er wat extra ruis bovenop 8-)

H.Manback
10 januari 2006, 02:49
Heeft ie al een naam?

KlucKluc schoot zo bij me te binnen :D

Zitten misschien ook verkeerde associaties aan, maar dan moet je maar geen klan er achter zetten :wink:, en de haan moet het ook wel duidelijk maken lijkt me :wink:

Edit: Hmmm de titel zegt het al een beetje qua naam zie ik nu :roll:... :oops:

Lucluc
10 januari 2006, 10:34
Of: Le Coq

marc_o
10 januari 2006, 11:34
Fat Cock

De Beer
10 januari 2006, 15:38
Heeft ie al een naam?

KlucKluc schoot zo bij me te binnen :Dkun je meteen je eigen clan beginnen...

Negative K3 fan
10 januari 2006, 17:07
en allemaal carbon comp natuurlijk :)
Ja goed idee voor Rangemaster of Fuzz circuits,
en die mojo zal je ook echt horen in een 9V circuit. :roll: :razz:

RG Keen heeft een duidelijk stuk over hoe de wenselijke eigenschappen van carbon comp alleen werken bij high voltage (buizen amp) circuits, boven de 240V.

ja ik ben ervan op de hoogte (volgens mij via de aikenamps site), het was ook ironisch bedoeld :)

Speeddemon
10 januari 2006, 17:13
daar ging ik ook wel van uit.
Maar om te voorkomen dat er straks WEER een stel noobs bij zijn, die denken dat carbon comp DE manier is om mojo aan zelf-bouw pedalen toe te voegen, gooide ik er ook wat sarcasme tegenaan.

Ik gebruik alleen carbon FILM in m'n NOS-parts FA-1, omdat 't origineel dat ook heeft.
Overigens vertelde George Blekas (van www.pedalworx.com ) me dat ie carbon film prefereert boven metaalfilm, omdat volgens hem metaalfilm iets te harsh/steriel klinkt.

Iemand van de DIY-ers hier die dat ook zo ervaart? :???:

dejohan
10 januari 2006, 17:32
Kluukscreamer.

Speeddemon
10 januari 2006, 18:29
Rooster-Proester. :razz:

dejohan
10 januari 2006, 18:36
Brood Rooster.

birt
10 januari 2006, 18:37
daar ging ik ook wel van uit.
Maar om te voorkomen dat er straks WEER een stel noobs bij zijn, die denken dat carbon comp DE manier is om mojo aan zelf-bouw pedalen toe te voegen, gooide ik er ook wat sarcasme tegenaan.

Ik gebruik alleen carbon FILM in m'n NOS-parts FA-1, omdat 't origineel dat ook heeft.
Overigens vertelde George Blekas (van www.pedalworx.com ) me dat ie carbon film prefereert boven metaalfilm, omdat volgens hem metaalfilm iets te harsh/steriel klinkt.

Iemand van de DIY-ers hier die dat ook zo ervaart? :???:

ik gebruik de weerstanden die ik voorhanden heb. enkel geen carbon comps.

Dirk_Hendrik
10 januari 2006, 22:29
daar ging ik ook wel van uit.
Maar om te voorkomen dat er straks WEER een stel noobs bij zijn, die denken dat carbon comp DE manier is om mojo aan zelf-bouw pedalen toe te voegen, gooide ik er ook wat sarcasme tegenaan.

Ik gebruik alleen carbon FILM in m'n NOS-parts FA-1, omdat 't origineel dat ook heeft.
Overigens vertelde George Blekas (van www.pedalworx.com ) me dat ie carbon film prefereert boven metaalfilm, omdat volgens hem metaalfilm iets te harsh/steriel klinkt.

Iemand van de DIY-ers hier die dat ook zo ervaart? :???:


Yep. Moi :wink:

Een opzet volledig met metaalfilm opgezet heeft inderdaad een wat scherper karakter dan koolweerstanden. Eén of 2 koolweerstandjes en de rest metaalfilm is niet te merken.
Ik ga echter uit van het ruiskarakter en de verdomde tolerantie van koolweerstanden en doe dus alles metaalfilm. Verder houd ik wel van een wat scherper maar daarmee ook strakker klankkarakter. Steriel zou niet mijn bewoording zijn.

BeeJee
11 januari 2006, 00:07
You know what to do with chicken... :D

Lucluc
11 januari 2006, 13:17
You know what to do with chicken... :D

Het is een HAAN :evil:

BeeJee
13 januari 2006, 17:51
ehhh...
'You know what to do with cocks' dan maar

De Beer
13 januari 2006, 19:15
Alleen daarom zou ik één van de controls op dit apparaat de naam "choke" mee geven!

Choking the chicken!!

Lucluc
13 januari 2006, 20:05
Helaas blijft de kip een beetje verstikt klinken. Volume werkt, tone werkt, maar drive doet niets. Ook is het volume erg minimaal. Wat nu?

Speeddemon
13 januari 2006, 20:08
Als 't goed is (heb nl. ongeveer 't zelfde probleem gehad met een gemodde TS9 RI), is er 1 van je condensatoren aan 1 kant los(jes).

Dan lijkt het alsof je 2x master volume hebt ofzo, zonder drive.

Loop al je verbindingen nog eens na! (en ga op print werken. perfboard is voor pussies die geen mojo in hun vingers hebben, en 't dus maar op die manier proberen te 'infusen' in hun pedaal. :-D )

Lucluc
13 januari 2006, 21:39
Maar ik heb met het gaatjesbord wel 3 euro uitgespaard.

De driveknop doet nu helemaal niets. Ik ga er nog even mee aan de gang, bedankt voor de condensator tip!

Speeddemon
13 januari 2006, 22:50
Maar ik heb met het gaatjesbord wel 3 euro uitgespaard.

Dat dacht ik ook.
Maar ga eens na hoeveel extra werk je kwijt bent aan 't passen en meten van waar je componenten moeten komen,
draadbruggetjes leggen, etc.

Een FA-1 printje ( stuk of 35 componenten) heb ik in exact 30 minuten bestückt en gesoldeerd. Probeer dat maar eens op gaatjesbord met een GGG/Tonepad/Runoffgroove template ofzo. Dat wordt 1,5 uur. Zonder template? 3-4 uur.
1 uur arbeid is geen 3 euro. ;-)

Lucluc
16 januari 2006, 22:38
Na een avondje debuggen werkt de TS uitstekend!

In totaal was ik twee verbindingen vergeten te maken. Eentje tussen een weerstand en condensator en de collector van een van de transistors was niet aan de rest van de print verbonden.

Echt een traditionele tubescreamer in een niet zo alledaagse behuizing.

Nu is het misschien een voordeel van het gaatjesbord dat ik een aantal mods kan toepassen indien gewenst. Daar ga ik eens lekker de tijd voor nemen. Gewoon goed testen, ook in mijn band en als er echt te weinig laag in zit wat aanpassen en misschien nog asymmetrische clipping proberen.

Geronimo
17 januari 2006, 13:45
Na een avondje debuggen werkt de TS uitstekend!

In totaal was ik twee verbindingen vergeten te maken. Eentje tussen een weerstand en condensator en de collector van een van de transistors was niet aan de rest van de print verbonden.

Echt een traditionele tubescreamer in een niet zo alledaagse behuizing.

Nu is het misschien een voordeel van het gaatjesbord dat ik een aantal mods kan toepassen indien gewenst. Daar ga ik eens lekker de tijd voor nemen. Gewoon goed testen, ook in mijn band en als er echt te weinig laag in zit wat aanpassen en misschien nog asymmetrische clipping proberen.

Goed gedaan! Wat voor opamp heb je gebruikt?

Geronimo
17 januari 2006, 13:56
daar ging ik ook wel van uit.
Maar om te voorkomen dat er straks WEER een stel noobs bij zijn, die denken dat carbon comp DE manier is om mojo aan zelf-bouw pedalen toe te voegen, gooide ik er ook wat sarcasme tegenaan.

Ik gebruik alleen carbon FILM in m'n NOS-parts FA-1, omdat 't origineel dat ook heeft.
Overigens vertelde George Blekas (van www.pedalworx.com ) me dat ie carbon film prefereert boven metaalfilm, omdat volgens hem metaalfilm iets te harsh/steriel klinkt.

Iemand van de DIY-ers hier die dat ook zo ervaart? :???:

Ik heb mijn versterker helemaal met metaalfilmweerstanden uitgevoerd. Als ik een effect zou bouwen zou ik ook metaalfilmweerstanden gebruiken. Minder ruis en betere toleranties.

Volgens mij is dat hele carbon comp verhaal ook van dat goeroe-gelul. Een weerstand doet weinig meer dan weerstand bieden tegen stroompjes en waarom zouden die ouwe dingen, die qua fysische eigenschappen eigenlijk veel slechter zijn en vroeger gebruikt werden omdat ze nu eenmaal de goedkope standaard waren zoals koolfilm nu, beter klinken dan metaalfilm? Wat een geleuter is dat. Alleen omdat het vroeger gebruikt werd en bijna niet meer geproduceerd wordt (misschien wel helemaal niet meer) is het een hype, zoals veel meer van die "vintage" zooi.

Lucluc
17 januari 2006, 14:53
Goed gedaan! Wat voor opamp heb je gebruikt?

Gewoon een JRC4558D. Ik heb er een aantal van en deze heeft grote witte letters, die andere allemaal kleine goudkleurige letters. Ik weet dus niet of het een oude of een nieuwe is. Ik heb een socket gebruikt, dus kan gemakkelijk verwisselen als ik dat wil. Ik heb ook nog LM833 liggen bijvoorbeeld.

Mijn plan was een 'echte' TS808 te maken, dus bij deze. Nu wil ik best nog een overdrive gaan maken, maar dan met wat typische 'boutique' aanpassingen. Zoals een witte ring bijvoorbeeld. Blauw ledje, vintage tin voor mojo etc.

Maar hij klinkt echt uitstekend. Ben er gewoon zelf verbaasd over. Ik heb een TS-5 gehad, TS-9, TS-808 (300 euro verkocht), SML, STL, Red Snapper, MI Audio Blue Boy en nog meer overdrives, maar die waren niet per se gebaseerd op de tubescreamer. Deze doet voor geen enkele onder en ik ben een zeikerd wat geluid betreft.

Met hetzelfde schema kan ook een Boss SD-1 worden gemaakt. Dan moeten een paar andere componenten worden gebruikt, voor de rest is ie dus bijna hetzelfe.

Lucluc
17 januari 2006, 14:56
Volgens mij is dat hele carbon comp verhaal ook van dat goeroe-gelul.

Als de waardes van die dingen meer afwijken, krijg je wel meer verschillen tussen dezelfde apparaten. Ik geloof best dat sommige artiesten vroeger door een hele partij fuzzfaces heen gingen om de beste eruit te pikken.

Negative K3 fan
17 januari 2006, 15:51
Ik heb mijn versterker helemaal met metaalfilmweerstanden uitgevoerd. Als ik een effect zou bouwen zou ik ook metaalfilmweerstanden gebruiken. Minder ruis en betere toleranties.

Volgens mij is dat hele carbon comp verhaal ook van dat goeroe-gelul. Een weerstand doet weinig meer dan weerstand bieden tegen stroompjes en waarom zouden die ouwe dingen, die qua fysische eigenschappen eigenlijk veel slechter zijn en vroeger gebruikt werden omdat ze nu eenmaal de goedkope standaard waren zoals koolfilm nu, beter klinken dan metaalfilm? Wat een geleuter is dat. Alleen omdat het vroeger gebruikt werd en bijna niet meer geproduceerd wordt (misschien wel helemaal niet meer) is het een hype, zoals veel meer van die "vintage" zooi.

er staat een heel technisch betoog hierover op aikenamps.com misschien wel het lezen waard, verder spelen de grote toleranties van carbon comp ook mee in een soort van mojo, als je maar genoeg weerstanden met 10% tolerantie gebruikt in een schema is het einde al gauw zoek! Ik kan het allemaal voor je gaanuitrekenen/tekenen (mooi lineariseren, min/max helling), maar dat is vrij veel werk.

Geronimo
17 januari 2006, 15:53
Gewoon een JRC4558D. Ik heb er een aantal van en deze heeft grote witte letters, die andere allemaal kleine goudkleurige letters. Ik weet dus niet of het een oude of een nieuwe is. Ik heb een socket gebruikt, dus kan gemakkelijk verwisselen als ik dat wil. Ik heb ook nog LM833 liggen bijvoorbeeld.

Mijn plan was een 'echte' TS808 te maken, dus bij deze. Nu wil ik best nog een overdrive gaan maken, maar dan met wat typische 'boutique' aanpassingen. Zoals een witte ring bijvoorbeeld. Blauw ledje, vintage tin voor mojo etc.

Maar hij klinkt echt uitstekend. Ben er gewoon zelf verbaasd over. Ik heb een TS-5 gehad, TS-9, TS-808 (300 euro verkocht), SML, STL, Red Snapper, MI Audio Blue Boy en nog meer overdrives, maar die waren niet per se gebaseerd op de tubescreamer. Deze doet voor geen enkele onder en ik ben een zeikerd wat geluid betreft.

Met hetzelfde schema kan ook een Boss SD-1 worden gemaakt. Dan moeten een paar andere componenten worden gebruikt, voor de rest is ie dus bijna hetzelfe.

Ok ik heb mijn TS9 gemod en vond in m'n ouwe Denon tuner (ooit van m'n oom gekregen) een JRC4558D, volgens de fabriekscode uit 1984. Ook heb ik zo'n moderne RC4558p van Texas Instruments (om terug in de tuner te stoppen) geprobeerd en vond 'm eigenlijk net zo goed klinken. Anders maar niet per se slechter.

Wat bedoel je met witte ring?

De SD-1 is vast een ripoff van de 808 geweest...


Als de waardes van die dingen meer afwijken, krijg je wel meer verschillen tussen dezelfde apparaten. Ik geloof best dat sommige artiesten vroeger door een hele partij fuzzfaces heen gingen om de beste eruit te pikken.

Precies, maar welke waarden zijn dat dan die de gouden combo vormen? Dan kan je beter dichterbij de originele waarden blijven in de hoop dat dat goed klinkt dan dat je afwijkt en dat het dan helemaal naar niks klinkt lijkt mij. En het heeft natuurlijk niet alleen met de weerstandjes te maken. Met de produktie van de transistortjes zullen er ook een hoop rotte tussen zitten en die worden ook gewoon weer in die fuzzfaces gestopt, waardoor er daar ook weer rotte van komen. Ik heb nog een handje AC128's liggen en daar meten er maar een paar goed van..

Lucluc
17 januari 2006, 16:54
Wat bedoel je met witte ring?

Eh, ik kan de smilies niet meer vinden. Witte ring om de voetschakelaar. Daar is hier altijd een hoop kritiek op, net als een blauwe led.

Rock&Roll
17 januari 2006, 17:14
@LucLuc: bij Gebruiker CP, dan wijzig opties, onderaan bij weergave modus kan je de ingave van berichten veranderen, daar neem je gewoon de standaard versie (extra opties) en dan kan je weer smilen :hippie: :D

Geronimo
18 januari 2006, 14:36
Eh, ik kan de smilies niet meer vinden. Witte ring om de voetschakelaar. Daar is hier altijd een hoop kritiek op, net als een blauwe led.

Klinkt inderdaad wel ranzig, een witte ring.. Als je die hebt moet je toch snel wat aan je hygiene doen...

Maar ik heb het idd bij wat pedalen gezien maar waarom is daar zo'n aversie tegen? En wat is er mis met blauwe lampies? Je ziet het vaak bij van die opgevoerde harry-impreza's op de motorkap maar daar is toch niks mis mee?

Moet ook maar eens een weer een pedaaltje gaan maken. Met witte ring en blauwe led! http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Ps ik heb gemerkt dat je die smilies in de pagina kan slepen. Moet je er alleen wel img tags omheen zetten.

Speeddemon
18 januari 2006, 14:50
Je ziet het vaak bij van die opgevoerde harry-impreza's op de motorkap maar daar is toch niks mis mee?.
Ook niks mis met de KLEUR van een Impreza!
:D

(M'n Rangeboost is vergelijkbaar metallic blauw).

Alle gekheid op een stokje, ik heb een stel van die 12mm ringen ingeslagen bij Banzai, maar die krengen zijn 30ct per stuk! Best een kostenpost als je 50 pedalen gaat maken, en je hebt er een stel die over witte ringen zeiken. :chicken:
Scheelt mij 7 Jupiler in een café!

En diffuus blauwe LEDs zijn stoer (maar te duur voor Mr. Keeley :sssh: :D )

Lucluc
18 januari 2006, 16:51
@LucLuc: bij Gebruiker CP, dan wijzig opties, onderaan bij weergave modus kan je de ingave van berichten veranderen, daar neem je gewoon de standaard versie (extra opties) en dan kan je weer smilen :hippie: :D

:dance: :dance: