PDA

View Full Version : rack voor in een coverband??



Koenk2
9 januari 2006, 21:08
Hoi,
Ik speel in een coverband die een zo veelzijdig mogelijk repertoire nastreeft. Zo speel ik jazz/ bluess/ rock/ pop/ reggea e.a.

Ik hou van zowel van een erg warme zweverige clean als van een wat felle, wat betreft van de distortions en overdrives moeten ze vooral echt zijn en niet een digitaal klank hebben (ze mogen wel digitaal zijn, maar niet zo klinken!)

Na veel zoeken naar de perfecte versterker leek het mij verstandig om ook eens de mogelijkheden van een rack te bekijken. Wat raden jullie aan voor een coverband... Ik ben in het bezit van een 1960A Cab, maar ben van plan om een 2x12 kast te kopen (dus als iemand daar ook een aanvullend idee voor heeft? Zelf vind ik de bogner cab een optie, maar mogelijk is dit ook afhankelijk van de voorversterker...).

Ik had een goed gevoel bij de effecten van G-force tc-electronics, maar heb ook weinig vergelijkingsmateriaal gehad. Ik weet dat ik ook een pre-amp nodig heb, maar weet daar eigenlijk niks zinnigs over te zeggen. alleen dat ik een 2e hands marshall pre-amp te koop heb zien staan voor 500€. Het valt mij op dat weinig winkels in mijn buurt ook gericht zijn op rack-gear..

In ieder geval wil ik als eindtrap niet te hard, bijvoorbeeld de mesa 20/20 vind ik hard zat... In mijn band zitten ook twee goede zangeressen, maar podium geluid wordt dan erg belangrijk...

Ik hoop dat ik wat hulp kan krijgen!

Groeten,
Koen

vinni
13 januari 2006, 19:16
Hoi,

Ik zit in een rockcoverband en heb ook veel diverse geluiden nodig.
werk stereo met twee 2X12 ENGL V30 cabs.
Voor de effecten gebruik ik nu de TC G-system met wat pedaaltjes in de loops.
Voor de rest een Groove Tubes Trio preamp (drie-kanaals) en een VHT 2/50/2 stereo EL34 eindtrap.

Ik ben nog een beetje aan het stoeien met de apparatuur maar het klinkt al lekker.

Wat mij opvalt aan jou lijstje is dat de behoorlijk wat geld wil uitgeven aan een G-force maar dat met een (in mijn ogen en bescheide menig) geen geweldige preamp. Ik zou meer geld investeren in een betere preamp en i.p.v. de G-force een G-major of Intellifex nemen.

Vergeet ook de midifootcontroller niet!

oh ja...
Dat rackje....zorg dat de bekabeling in oirde is. Dat is zo'n gezeik tijdens optredens als er iets niet werkt en je moet zoeken in die spaghetti.

Vinni

Chiel
13 januari 2006, 19:27
+1

Ik heb al heel wat amps vergeleken en mijns inziens is de CAE preamp toch wel één van de meest veelzijdige. Het is veel geld, maar ook een goede investering. Het wordt immers het hart van je rack! Bespaar zoals Vinni zegt op de FX processor (een 2de hand Intellifex voor rond de 200 euro voldoet prima!).

Wil je dat niet, dan heeft Engl nog wel een leuk 1HE preampje. En voor even zoveel geld heeft Brunetti opzich ook wel een leuk dingetje.

bluegate
13 januari 2006, 23:29
Ik zou ook kijken naar een goede versterker of pre-amp ipv dure
effecten aan te schaffen.
Zelfs met een goede effectsprocessor is het nog altijd:
garbage In is garbage Out.

Als je op een beperkt budget zit en je wilt zoveel mogelijk kunnen is misschien
de POD XT pro wat voor jou.
Indien je die met een goede buizen eindtrap combineert kun je behoorlijk
ver komen.

Rectifier
14 januari 2006, 01:27
Idd. de Engl 530 is op zich wel een goedkope oplossing als je nieuw bent in Rackland. Een goeie effectprocessor helpt je niet aan een mooi warm clean en dito overdrive.
Echter hij maakt mooi warm clean wel 'nog' warmer door een lekkere reverb.

Zoals Ruud Gullit zei: "Ik kan van een slechte voetballer geen goede voetballer maken. Ik kan wel van een goede voetballer een nog betere voetballer maken".

Daarom is ie ook weg bij Feyenoord, maar dit terzijde :D

Een eindtrap doet ook veel met je geluid. Mesa is niet slecht en genoeg power, alleen mis ik bij EL84's headroom en laag. Vooral met high-gain en cleane Fender sounds. Maar goed, je hebt al een eindtrap.

Begin is er.... ;)

vinni
14 januari 2006, 20:13
Die E530 heb ik ook gehad.
Echt super......tja die CAE preamp is natuurlijk beter.
Maar wel ca 4, 5 keer zo duur.

Voor ca. Eur 350 kan je denk ik al een E530 tweedehands scoren.
Da's een betere aanschaf dan die JMP-1.
Heb ik ook gehad...sorry hoor....maar wat een bagger.
(persoonlijke mening natuurlijk!;))

Vinni

srv-man
14 januari 2006, 23:13
Gezien de genoemde muziekstijlen van de topicstarter zou ik niet zo snel voor een Engl 530 kiezen. 't Is wel een goed ding, maar naar mijn smaak op zijn best in een heavy band.
JMP-1 valt ook af, want de scheur is echt top, maar het cleane is misschien voldoende voor een rocker, maar niet voor de genoemde stijlen.

Ik zou eerder eens kijken naar een Mesa Studio preamp. Fantastisch clean én scheur. (Treedt de gitaar niet op de voorgrond in je band, dan zou een POD ook een oplossing kunnen zijn)

Voor de rest ben ik het met de anderen eens: de preamp vormt de basis van een goede sound. De fx krijg je altijd wel voor elkaar, de Intellifex is prima en wat te denken van de Roland RSP550, kost helemaal geen drol).

Thom TK
14 januari 2006, 23:31
De E530 is veelzijdig hoor...

Josdevos
14 januari 2006, 23:33
... maar blijft een "heavy" rock preamp...

srv-man
14 januari 2006, 23:36
Idd, het is best een aardig ding maar hoe veelzijdig hij ook mag zijn, voor jazz/ bluess/ rock/ pop/ reggea e.a. zou ik hem niet bovenaan de lijst zetten. Dan klinkt die Studio pre gewoon veel beter.

Ibanez RuleZ
14 januari 2006, 23:58
hummss. ik speel zelf nogal breed in mijn band: van funk, naar pop, naar rock, naar wat 80's metal, jazz etc. ik heb zelf een Mesa Quad als preamp en dat zou voor jou ook een optie kunnen zijn. goede clean, goede drive en lead geluiden. alleen btje groot en zwaar enzo, maar wel erg goed geluid.

harrald

Rectifier
15 januari 2006, 01:29
Hmmm ja, maar zo kan je wel bij elke preamp een voor/nadeel opnoemen.
Als het alleen om clean ging dan zou ik de Mesa Formula aanraden. Die klinkt clean echt goed.
Ik denk dat van de budget pre-amps de Engl 530 het modernst kan klinken op zowel overstuurd terrein.

Misschien een andere optie is een Brunetti Mille preamp. Kom je niet vaak tegen maar als je ze tegenkomt zijn ze niet extreem duur.

vinni
15 januari 2006, 10:41
Van de Haar heeft net een Mille in de aanbieding....Eur 550

Zie http://www.haarguitars.nl/test/Merken/Sale/Brunetti_preamp_mille.htm

Vinni

Rectifier
15 januari 2006, 10:51
Nou voila....

Ziet er niet uit maar daar kan je wel andere knoppen op zetten :D

peter_heijnen
15 januari 2006, 14:18
En anders die Groove Tubes Trio op gitaarmarkt (oh jee, is dat echt de mijne......?).
Top preamp met gescheiden clean, crunch en lead kanalen met vintage karakter.
EDIT: en niet te vergeten die uitstekende seriele/paralelle stereo fx-loop.

Ik vind die Brunetti er juist erg mooi uit zien. Hoe klinkt 'ie?


De Monty Pythons wisten het 30 jaar geleden al: SPAM, SPAM, SPAM!

vinni
15 januari 2006, 20:31
En anders die Groove Tubes Trio op gitaarmarkt (oh jee, is dat echt de mijne......?).
Top preamp met gescheiden clean, crunch en lead kanalen met vintage karakter.
EDIT: en niet te vergeten die uitstekende seriele/paralelle stereo fx-loop.


Hehehehe.....1 keer raden waar ik op speel! :D

Vinni

Rectifier
16 januari 2006, 17:07
Hehehehe.....1 keer raden waar ik op speel! :D

Vinni


Eh.... doedelzak? :p

peter_heijnen
16 januari 2006, 17:11
Trio....... had ik hiervoor natuurlijk al gelezen. Iedere Trio gebruiker let meteen extra op bij het zien van die naam.

Rectifier
21 januari 2006, 13:48
Even spammen:
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=55209

GT Trio voor zeer weinig.

Hij's niet van mij....