PDA

View Full Version : Welke Power-Amp?



Phyrexian
19 oktober 2002, 12:49
Hallo,

ik heb onlangs een POD Pro gekocht,
prachtig ding.
Maar om het live te gaan gebruiken heb'k nog een poweramp nodig.

Mijn vraag voor jullie: welke?

Ik zag online dat Marshall en ENGL leuke poweramps hebben...
Zijn die dingen duur? Kleuren ze de sound of totaal niet?
Waar moet ik op letten?

Thanks.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Phyrexian op 2002-10-19 12:49 ]</font>

Negative K3 fan
19 oktober 2002, 13:25
Neem voor live werk een echte (buizen) versterker... maar van power amps heb ik geen verstand.

Phyrexian
19 oktober 2002, 13:28
dat was de vraag niet :smile:

kheb ook een buizenamp dont worry

Ic3gl0vE
19 oktober 2002, 16:37
sluit je je podpro daar toch op aan? of blaat ik nu dom...

Phyrexian
19 oktober 2002, 16:56
nee ni dom,
maar onhandig
een marshall head met daarop een rack met pod in is gewoon lastig

Rectifier
19 oktober 2002, 17:21
Ik heb de Marshall 9100 gehad en ik gebruikte hem ook met een Pod en later een J-Station.
Deze eindtrap heeft 2 voicings. A en B.
De ene is meer hifi en kleurt het signaal niet en versterkt het alleen. De 2e kleurt hem wel iets meer en vervormt ook eerder.
Dat vond ik zelf lekker.
Nadeel is dat deze eindtrap meer dan 30 kg weegt.
Engl poweramps zijn ook goed, maar iets duurder volgens mij en ook minder te vinden 2e hands.

Bins
19 oktober 2002, 17:37
Ik heb goeie dingen gehoord over de Tech21 powerengine. Ze zijn in NL aleen 2x zo duur als in de states.

dml
20 oktober 2002, 10:48
Ach, als je met een Pod pro speelt kun je ook makkelijk met een P.A. poweramp spelen, is goedkoper, klinkt altijd hetzelfde, kleurt het signaal niet zoals een buizenamp dat doet. Een Yamaha P 1600 bijvoorbeeld, ruim 2x200 watt voor nog geen 500 euro. Laat je niet imponeren door buizenfreaks (ik ben er zelf ook 1) maar probeer dit gewoon eens uit in de winkel. Zelf heb ik jarenlang ('91 - '95) met plezier gespeeld over een Peavey Profex met een LEM 2x150 watt transistor P.A. poweramp. Toen zat ik nog in de 19"-fase...... Zelfs Jan van der Mey (o.a. Powerplay, Frederique Spigt) complimenteerde mij met mijn geluid.

Als buizenfreak zou ik zeggen: gooi die POD in de sloot, koop een goede buizen preamp (VHT, Brunetti, Rocktron, oid), een goede FX-processor (Lexicon, TC) en een goede buizen poweramp (VHT, Marshall, Mesa, Engl).

Chiel
21 oktober 2002, 09:39
Zo'n digitale bak moet je niet i.c.m. een buizeneindbak gaan gebruiken. Je houdt werkelijk niets meer van je signaal over op het podium. Juist als je live gaat spelen moet je geen buizeneindbak erop aansluiten. Zo'n POD komt pas werkelijk tot zijn recht wanneer je hem direct (stereo) in de mixer plugt. Je haalt al het mid en presence uit die POD wanneer je hem op een transistor of buizeneindbak aansluit. Kleuren doet een buizenbak wel, maar niet op die manier dat je er ook werkelijk wat aan hebt. Ik zeg, zonde van je geld als je dit doet.

Indien je toch persé een buizeneindbak wil aanschaffen dan is de VHT 2/50/2 een heeeeele goede kandidaat. Ik heb zelf de Marshall 9100 en 9200 de Peavey Classic de Brunetti en de Mesa 2:90 als referentie en de VHT steekt er werkelijk met kop en schouders bovenuit.

Rectifier
21 oktober 2002, 10:40
Een collega gitarist speelde juist jaren met een Pod Pro en een VHT.
Klonk geweldig strak. T'is gewoon wat je zelf lekker vind.
Et probleem als je'n een POD of iets dergelijks aansluit op een PA zit je altijd te kloten met goede monitoring.
Immers welke gitarist wil zichzelf nu niet harder horen dan de rest.
En misschien ben ik de enige, maar ik hou echt niet van m'n gitaargeluid op monitoren.
Maar een goede mosfet eindtrap werkt idd. ook wel. Lekker licht, goedkoop en veel vermogen. Een Hafler is ook wel goed.

Phyrexian
21 oktober 2002, 11:34
Thanks for the replies

IDD
Mosfet/Transistor poweramp is pakken goedkoper.
Welke merken/modellen zijn goed?

Chiel
21 oktober 2002, 11:37
De Solid bakken van Marshall zijn best oké (8080 o.i.d.). Vaak wel tweede hands voor €300 a €400 ergens te bemachtigen (marktplaats). De Rocktrons zijn ook zeer goed (en klein). Kijk anders eens op Musik Produktiv.

Phyrexian
21 oktober 2002, 12:27
die 8080 poweramps staan die nog op de website van marshall vermeld?
ik vind er niks van terug?

Chiel
21 oktober 2002, 15:07
Kan ook wel de 8008 zijn (zo'n gouden 1HE 19" dingetje). Hij wordt in ieder geval niet meer gemaakt. Kijk anders ook eens naar een Peavey Classic. Deze is er in een 2x50 een 2x60 en een 2x100 uitvoering. Ik geloof dat nu alleen de 2x60 nog gemaakt wordt. Is wel een buizenbak, maar tweede hands zijn deze zeer acceptabel geprijst! (ca. 350 euro). Kijk maar eens op Marktplaats.

signsofzodiac
21 oktober 2002, 18:03
Wngl 930/60 2x60 watt poweramp is te gek. Kost je 1400 euro (om en nabij). Fantastische waar voor je geld, betrouwbaar, nog een unieke sound (zolang als het duurt met de toenemende populariteit van Engl :sad: )

Ibanez RuleZ
21 oktober 2002, 18:39
ik heb een hoop merken voorbij zien komen, maar mesa is nog een beetje onderbelicht :grin:
Mesa 50/50 is ook zeker een die je in de peiling moet houden, klinkt erg goed. Stevig laag en midden, maar niet ongebalanceerd.
Overigens zou ik idd ook een POD in de mixer stoppen, en niet via een buizeneindtrap laten gaan. temeer omdat zo'n ding al zo gemaakt is dat het uitgangssignaal sterk lijkt op de uitgang van de originele versterker (voor en eind). Het zou dus dubbelop zijn om ook nog eens een eindtrap het zakie te laten versterken.

harrald

srv-man
26 oktober 2002, 23:09
´t Is maar net wat je mooi vindt. Een collega gebruikt de POD Pro (speakersim uit!)icm de MB 50/50 en Celestion G12 H100 en is zeer tevreden. Klinkt ook zeer strak, alleen clean is er niet veel eer mee te behalen (geen probleem in dit geval). Zelf heb ik een Soldano eindtrap, is superstrak, maar uiteraard weer heel anders (mooier dus :smile:). De Marshall eindtrappen klinken in mijn oren toch een stuk minder (en dat hoor ik vaker). VHT heb ik nog nooit gehoord, maar dat schijnt toch het summum te zijn (ook qua prijs). Rivera eindtrappen zijn ook super. Wil je voordelig op buizen, kijk dan naar de Peavey´s (50/50 of 60/60).
Een transistoreindtrap zou ik je afraden, dat klinkt toch echt een stuk minder en heeft geen ballen.

Rectifier
27 oktober 2002, 02:57
Ik zag vanmiddag een 2e hands Carvin buizeneindtrap met EL34's voor +/- 325 Eur.
Maar welke site dat was weet ik niet meer.

Iets met tekoopaangeboden.nl ofzo.
Dat is ook wel leuk natuurlijk. Mocht je later weer een buizenpreamp willen heb je tenminste al een buizeneindtrap.

Rectifier
27 oktober 2002, 02:50
Hahahaha, dit is uniek..!!!

Let op, de vorige post was om 02:57
en de post erna 02:48....

???????????????????

:grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

Back in the past

In ieder geval heeft't me een uur gekost maar ik heb hem gevonden:

http://www.marktnet.nl/htm/advertentie/69366.htm

MegaDrive
27 oktober 2002, 11:17
Ik zou zeker weten ff doorsparen en een Mesa 50/50 eindtrap kopen in combinatie met die Pod Pro. Supervette combinatie. Het lijkt mij persoonlijk een beetje jammer om zo'n goede voorversterker door een mindere eindtrap te jagen, maar dan moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat ik die Carvin van 3 uur 's nachts niet ken :grin:

Rectifier
27 oktober 2002, 14:37
Hahaha, ik kon m'n ogen ook niet meer open houden... :smile:

lars
27 oktober 2002, 14:42
k heb een boss gt6, ongeveer vergelijkbaar dus, over een mesa boogie 50/50 en dat klinkt perfect

FragDaddy
27 oktober 2002, 14:46
Ach, als je met een Pod pro speelt kun je ook makkelijk met een P.A. poweramp spelen, is goedkoper, klinkt altijd hetzelfde, kleurt het signaal niet zoals een buizenamp dat doet


ja, je wilt het geluid van je pod-pro zo min mogelijk kleuren. met een buizenversterker doe je de amp-sim van je pod te kort. dus je kunt het beste een simpele P.A. versterker kopen. kost ook nog es geen kont.

natuurlijk zijn er veel verschillende in veel verschillende prijsklasses, maar het grootste verschil bij die dingen is niet de klank maar het vermogen en de kwaliteit. koop een versteker van bijvoorbeeld 2x100 watt. daar kun je gewoon allerlei gitaarspeakers op aansluiten. (een 4x12 in stereo ofzo)

Phyrexian
28 oktober 2002, 09:24
thanks dudes,
ik dit weekend een Marshall 8008 gekocht voor 170 euro,
volstaat voorlopig wel en ik vind het geluid goed,
(wel het volume nog niet opengehad)

ik heb alles mono met één kabeltje aangesloten, kan het ook stereo?