PDA

View Full Version : Banjo



ReinoutV
9 januari 2006, 15:31
Om het aantal kleuren dat ik als instrumentalist kan bieden uit te breiden, heb ik een tijdje geleden een (goedkope) mandoline gekocht. Daar kan ik mijn weg nu best mee vinden en ik heb hem zelfs al bij een optreden gebruikt. Naast dat hier nog eens een betere voor moet komen, wil ik ook eens kijken naar een banjo. Nu weet ik alleen niet welke 'soort' ik moet hebben. Moet ik kijken naar een 5-snarige, tenor (4-snarig) of gitaar banjo (6-snarig)? Welke banjo's worden voor welke technieken gebruikt en zit er nog verschil in de klank van deze instrumenten? Weet iemand meer?

Harald
9 januari 2006, 16:16
Welke muziek wil je spelen? Grof overzicht, ben zelf niet zo'n held op banjos. Vindt met name bluegrass achtig banjo werk wel leuk. Picker speelt aardig bluegrass, Gert speelt ook banjo. Beiden weten hierover meer dan ik.

8 snarige banjo (mandoline banjo) mandoline met banjo achtig geluid met dubbele snaren. Dacht dat David Lindley zo'n ding gebruikt op Jazz van Ry Cooder. Vooral een hard en kort geluid. Stemming als mandoline

6 snarige banjo (gitaarbanjo) voor gitaristen die met een banjo sound willen spelen. In principe als gitaar gestemd. Joe Satriani gebruikt hem ergens op Flying in a blue dream.

5 snarige banjo Bluegrass Open stemmingen (open G en een variant daarop) De 5 snaar zit aan de baskant van de hals en komt er halverwege pas bij vanaf de 5e fret.

4 snarige banjo Dixieland en bigband voordat de gitaren het van de banjo overnemen. Vooral akkoordenwerk.

Harald
9 januari 2006, 16:20
P.S. bij Chet Atkins en Jerry Reed (dus ook veel ander country achtig gitaarwerk) kom je veel pickingpatronen uit de banjotechniek tegen. Zowel veel rolls (arpeggios) als open string runs komen daarvandaan

ReinoutV
10 januari 2006, 17:52
Harald, bedankt voor je reactie. Ik ga hem denk ik vooral gebruiken buiten de bluegrass, meer om akkoordwerk te doen met een andere kleur, naast piano en accordeon (in Jiddische muziek). Voor akkoorden lijkt me die 5e snaar erg in de weg zitten, maar als dat wel meevalt en een tenor-banjo wat dat betreft te beperkt is, zou dat zonde zijn.

Luca P
10 januari 2006, 20:22
Luister eens naar Bela Fleck.
Die doet volgens mij meerdere dingen op dat gebied.

Picker
11 januari 2006, 00:36
5-snarige banjo is echt alleen voor bluegrass. Andere dingen zijn erg lastig, behalve als je naam met een 'B' begint (en eindigt op 'ela Fleck').

Als je andere dingen wilt, zou ik gewoon voor zes snaren gaan (gitaar-banjo). Veel mogelijkheden, veel aanknooppunten.

gertdm
11 januari 2006, 13:22
Ehhh...picker....clawhammer is ook leuk :)

een 5string banjo, al of niet met resonator, is bedoeld voor bluegrass en melodic fingerstyle.
Of, zoals in mijn geval old-time / clawhammer spel.

Puur voor akkoordenwerk zou ik kiezen voor een tenorbanjo of, waarom ook niet, een gitaarbanjo.
Gitaarbanjos hebben als nadeel dat je het dan vooral moet hebben van akkoorden hoger op de hals.
Tenorbanjo's zijn juist gemaakt om ritmisch te strummen.

Butcher
14 januari 2006, 07:54
Een 6-snarige banjo heet een Ganjo. Satriani heeft inderdaad wat dingen met een ganjo gedaan. Kijk eens of je iets van Keith Urban kunt downloaden, hij gebruikt 'm veel. Nummers zoals "Somebody Like You" en "Who Wouldn't Wanna Be Me?"

ReinoutV
14 januari 2006, 12:05
Dan denk ik dat we gaan voor de tenor-banjo. Allen bedankt voor jullie reacties! Zijn er nog bepaalde merken die wel of juist niet goed zijn? Washburn, Aria, Tenessee, Epiphone, er zijn er al redelijk wat langsgekomen :).

gertdm
14 januari 2006, 15:20
Een goede tenorbanjo hoeft niet per se duur te zijn. Washburn heeft goede betaalbare banjo's. En natuurlijk zou ik ook eens tweedehands kijken.
Ergens in Nederland is overigens een banjo-speciaalzaak, maar ik weet de naam niet meer. Die doen alleen in banjo's en hebben ook altijd veel ocaasions....
Misschien hier eens kijken: http://www.jazzbanjo.nl/
succes!

Gert

ReinoutV
24 januari 2006, 18:17
Bedankt voor de link, er staan een paar leuke sites bij. Ik heb van een goede vriend zijn (5-snarige) banjo mogen lenen, eens kijken hoe dat bevalt. Het is iig meer een instrument dan bijvoorbeeld een ukelele, welke toch een beetje als een speelgoedgitaartje blijft klinken. Tot nu toe bevalt het best aardig, wel lastig dat picken met die 5e snaar. Met je duim een melodienoot spelen, wie verzint dat nou..

gertdm
24 januari 2006, 18:47
http://www.ezfolk.com/banjo/index.html


Dit is een leuke site als je naast slag en bluegrass ook wat clawhammmer wil leren.
Met clawhammer kun je zowel solo als in bandverband spelen.
Erg leuke techniek die, als je gevorderd bent, uit te breiden is naar double thumbing (op de clawhammer manier dan) waardoor je razendsnelle passages kan spelen.
Ik ben het altijd blijven doen voor 'de fun'. Ik heb zelf een oude Derroll Adams banjo, europese makelij, maar klinkt erg plunky.

succes....

hier_aadje
23 maart 2006, 12:56
Hoe stem je eigenlijk een tenor banjo?
Ik heb er pas éen gekregen, maar er zaten geen snaren op.
Het was al moeilijk om een 4 snarig setje snaren te kopen, zelfs niet bij Feedback.
Hoe je een 4 snarige banjo moet stemmen weet bijna niemand, althans niet in de muziekwinkels en de informatie op internet is alleen gebaseerd op 5 en 6 snarige instrumenten.
Ik heb een Framus met 20 frets.

Alvast bedankt,
Groetjes, Aadje

bres@telebyte.nl

hoofd
23 maart 2006, 18:45
Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Tenorbanjo zijn C-G-D-A of G-D-A-E standaard. Als je 'm in G-D-A-E stemt kan je een capo op de 5de fret klemmen en dan heb je de C-G-D-A stemming.

hier_aadje
23 maart 2006, 21:36
Bedankt monkey Spanker,

Bij een Gitaar sten ik vanuit E - e a d g b e

Maar bij een banjo, als ik vanuit E stem, klopt c g d a niet, misschien vanuit een ander toonsoort?

Alvast bedankt,

Groetjes, Aadje

bres@telebyte.nl

hoofd
24 maart 2006, 19:57
Mmm..ik snap 't niet helemaal? Je kan je banjo natuurlijk ook in een gitaarstemming zetten, zoals D-G-B-E, of A-D-G-B, ligt er maar net aan wat je wilt spelen.

Maar volgens mij gebruikt een tenorbanjo een andere manier van stemmen dan een gitaar, d.w.z. met de 7de fret i.p.v. de 5de fret (geen idee wat de officiële termen zijn). Ik heb zelf helaas (nog) geen banjo, maar die komt er nog wel :satisfie:

ReinoutV
25 maart 2006, 12:25
Een gitaar is in kwarten gestemd, op de overgang van snaar 3 naar 2 na (dat is een grote terts). Instrumenten als banjo en mandoline zijn in kwinten gestemd (dus inderdaad stemmen op de 7e fret). Zo heb je met minder snaren toch een aardig bereik.

hier_aadje
26 maart 2006, 01:35
hartelijk bedankt allemaal.

Groeten, Aadja

ReinoutV
26 maart 2006, 12:44
Ik heb een 5-snarige banjo thuis liggen (te leen), maar ik kom er net achter dat deze wel anders gestemd is (kheb em een tijd niet aangeraakt). De 4 standaard snaren staan in open G: d - g - b - d, of c - g - b - d, waarbij de korte 5e snaar ook een g is. Ik weet niet of dat ook de manier is waarop een tenor-banjo gestemd is. Een gitaar banjo zal wel gewoon e a d g b e zijn.

Banjo-lay-man
7 februari 2009, 12:07
Hi folks,

vond naar aanleiding van jullie discussie een site met vele antwoorden
zie http://www.projectsandhobbies.com/playingthebanjo.htm

hth

Ton

RB-1
13 februari 2009, 01:25
5-snarige banjo is echt alleen voor bluegrass. Andere dingen zijn erg lastig, behalve als je naam met een 'B' begint (en eindigt op 'ela Fleck'). Heb je dat zelf geprobeerd of alleen maar van horen zeggen?
Ik vind het namelijk heel erg meevallen.....

RB-1
13 februari 2009, 01:30
Vond naar aanleiding van jullie discussie een site met vele antwoorden,
zie http://www.projectsandhobbies.com/playingthebanjo.htmIk heb daar ook even gekeken, maar alleen al het feit dat de duim alleen de 5, 4e en 3e, de wijsvinger de 2e en de middelvinger alleen de 1e snaar zou mogen bespelen is een aardige beperking van de mogelijkheden. Dan kon ik meer dan 80% van mijn repertoire niet meer spelen.

Voor goed advies: http://www.banjohangout.org/forum/default.asp

gitaarvrouwtje
14 februari 2009, 19:47
ik was ook op zoek naar een banjo, maar liefst toch niet te duur omdat ik er nog nooit op had gespeeld.
heb vandaag een 5-string gekocht voor 100 euro op de vlooienmarkt, mankeert niks aan behalve een paar krasjes, leuk geluidje , prima actie , het is een hondo, geen topmerk wat ik er van weet maar een leuke middenklasser. Om het eerst wat op te leren een prima ding
ben er heel blij mee:)
Als ik onverhoopt een verborgen top talent blijk te zijn ga ik wel een keer een duurder en beter exemplaar kopen voor nu voldoet deze erg goed
blij mee dus

gitaarvrouwtje
14 februari 2009, 20:11
edit ..twee keer zelfde post met vreemd genoeg twintig minuten ertussen
excuus