PDA

View Full Version : effectgitaar



The Chief
9 januari 2006, 08:26
als jullie een gitaar met effect opnemen (bv lead gitaar), nemen jullie dan wet en dry apart op? Of in stereo? Of gewoon mono laten zoals ze meestal uit de speakercabs komt?
Als die gitaar pal in't center staat gaat dit allemaal...
en als bijvoorbeeld alleen de linkse gitaar effect heeft, wat dan?
zou graag ten volle voorbereid zijn op de aankomende opnames...
thanx!

bert k
9 januari 2006, 11:48
Het mooiste is als je de effecten apart kan opnemen, dan heb je later bij de mix alle controle nog. Ik heb echt wel meegemaakt dat bij de mix bleek dat de galm toch een tikje overdreven was, en daar zit je dan aan vast.
Mooiste opnemen, als je genoeg sporen hebt, is de droge gitaar mono in het midden, en dan de effecten (stereo, neem ik aan) op twee sporen links en rechts. Trouwens, sommige gitaristen (Brian May) doen dit ook live...

The Chief
9 januari 2006, 11:54
dus alles dry opnemen, en daarna van't mengpaneel door mijn fx zenden?

Scali
9 januari 2006, 12:44
Ik neem de effecten ineens op, voornamelijk omdat het lastig is om het anders te doen, met mijn beperkte middelen (ik wil natuurlijk tijdens het inspelen ook horen hoe het klinkt met effecten, anders speelt het zo lastig).
Maar ik heb gehoord dat ook grote gitaristen als Steve Lukather gewoon wet opnemen. Zal wel een kwestie van voorkeur en gewenning zijn.

The Chief
9 januari 2006, 13:44
ik gebruik een intelliverb in de (mono)loop van mijn engl savage120,
maar zou graag stereo effecten hebben voor mijn leads, dus vrees dat ik ze achteraf zal wet moeten maken, ofwel een tweede head bij gebruiken om stereo te spelen (zoals onze andere gitarists marshall anniversary)...
En voor een effect op een gepande gitaar gewoon direct wet spelen in mono...

bert k
9 januari 2006, 18:56
Je kan ook het effect in het koptelefoonsignaal zetten. Dan neem je droog op, maar in je kopto hoor je toch je effecten. Later bij de mix effecten er overheen in stereo.

Jimi Hendrix
10 januari 2006, 12:35
Ik neem vaak mijn effecten direct op bij de gitaar.
Soms mono, soms stereo soms drieweg (droog signaal apart).
Keuzes maken aan het begin vind ik het fijnste werken, dat houd me gefocust, hoef ik me tijdens de mix niet meer druk te maken over het effect op de gitaar. Wat niet wegneemt dat ik meestal droog in mono opneem. (effectpedaaltjes zie ik niet als 'effect', maar als onderdeel van de sound).

Ic3gl0vE
18 januari 2006, 12:04
als je het effect later toe wilt voegen, dan moet je via een aux of bus je fx apparaat aansluiten en die weer terug laten komen op een kanaal (of de fx return) toch?

Jimi Hendrix
18 januari 2006, 12:08
als je het effect later toe wilt voegen, dan moet je via een aux of bus je fx apparaat aansluiten en die weer terug laten komen op een kanaal (of de fx return) toch?

klopt helemaal!

Ic3gl0vE
18 januari 2006, 12:12
ok dan

Moet dat nog eens gaan proberen allemaal. reverb bijvboorbeeld extern toevoegen, scheelt een hoop aan cpu gebruik voor je pc

Ic3gl0vE
19 januari 2006, 11:55
Wat ik alleen niet weet:
Moet je die aux pre- of postfader schakelen?

bert k
19 januari 2006, 13:01
Effecten zet je post fader. Dat betekent dat als je de fader dicht trekt, het origineel zachter wordt, en het effect ook. Als je het effect pre feder zou zetten, dan zou je galm blijven hangen terwijl het origineel allang weg is.

Pre fader gebruik je om monitors aan te sturen, of om een alternatieve mix te maken.

Jimi Hendrix
19 januari 2006, 16:11
Effecten zet je post fader. Dat betekent dat als je de fader dicht trekt, het origineel zachter wordt, en het effect ook. Als je het effect pre feder zou zetten, dan zou je galm blijven hangen terwijl het origineel allang weg is.


Dat kan dus soms precies de bedoeling zijn.

bert k
19 januari 2006, 16:52
Ben ik helemaal met je eens, doe ik ook wel eens. Maar dan is het een bewuste keuze voor dat geluid. In de meeste gevallen wil je toch dat het effect gewoon samen met het origineel uitfade.