PDA

View Full Version : metal combo versterker onder de 1100 euro



mAnoontje
8 januari 2006, 23:32
Goede avond,

ik hoop dat jullie mij misschien wat verder kunnen helpen bij mijn keus
naar een mooie (eerstehands!) buizencombo die vooral geschikt
is voor metal van heavy metal (Iron Maiden) tot aan death metal (Children of Bodom), het budget is 1100 euro,
ik heb gekeken naar de Marshall TSL 601, en bijv. de ENGL screamer 50,
de peavey 5150 combo is mij iets te hard en zwaar, ik zou hem graag
nog thuis kunnen gebruiken, dus 1 12inch speaker is voldoende.
Ik ga niet meer beginnen aan een tweedehands (slechte ervaring)
en ik heb een boss metalzone en denk evt. aan een noisegate.

wat denken jullie ervan?
alvast bedankt!

SBloke
26 januari 2006, 16:14
Mijn eerste gdachte zou uit gaan naar een Mesa F30, maar die valt al buiten je budget...

wellicht is een kleine Koch iets voor je anders... Of een kittyhawk, maar dat is 2ehands...

Voor een echt leuke combo of stack ben je toch best wat geld kwijt ben ik bang.

robert-gitarist
26 januari 2006, 16:20
Wil je persee buizen?
Bedoel voor metal heb je opzich geen buizen nodig..enkel een vette overdrive/distortion.Ik heb 2 Randall's en speel daar metal op..death metal en hardcore.Gaat prima!enne die vallen ruimschoots onder jou bedrag,sterker kun je er twee van kopen..Buizenbak thuis heb je niks aan..om buizen goed te laten klinken moet je gewoon veel te hard voor thuis zetten.Ik heb het zelf gehad met me JCM900 van Marshall..die uiteindelijk plaats gemaakt heeft voor randall halfstack+combo ;)
Think about it

ketja
26 januari 2006, 16:22
D'r staat een mooie Koch Powertone I combo te koop, hier op gitaarmarkt. Misschien boven je budget maar de prijs zal wel onderhandelbaar zijn.

Swan
26 januari 2006, 16:26
metalzone de deur uit doen.
5150combo kopen, gaat prima thuis.

Mafkees
26 januari 2006, 16:27
En die randall buizencombo dan, lijkt me ook erg geschikt voor metal

thomas_houdini
26 januari 2006, 16:28
zou eerst en vooral die metal-zone skippen!
kijk eens hier en daar rond en bespeel een en ander,

ik denk aan ENGL-combo's, Rivera-combo's, Mesa-combo's
ben persoonlijk niet aan solid-state toestanden, maar check randall, marshall valvestate-toestanden, wie weet zelfs fender Ciber-twins..

thomas

AART
26 januari 2006, 16:33
rivera en mesa en veel engls zitten al boven de 1100

zjanke
26 januari 2006, 19:33
Waarom nieuw?


*kuch* check sig *kuch* :sneaky:

mAnoontje
26 januari 2006, 21:56
krijg nou wat, vreemd forum dit! Eerst leek het wel alsof mijn post 82keer er niet opgezet werd, maar goed. Door onvoorziene 'kerstbonus' is het budget opgeschroefd en ben ik van plan een ENGL Fireball met 2x12 vintage 30 horizontal cabinet (ook van ENGL) aan te schaffen (doei combo idee *sip*), en idd. die metalzone de deur uit doen. De 5150 is ook erg aantrekkelijk, maar moeilijk eerstehands te vinden (slechte ervaring), en bovendien lijkt de fireball me ook perfect.
Bedankt voor alle opmerkingen!
Wel vroeg ik me af of dit een goede keus is als cabinet, aangezien het bijna net zo duur is als een standaard 4x12 engl cab. maar het leek mij het snuggerst om het zo te regelen.

Jeroen

MauP
27 januari 2006, 12:30
krijg nou wat, vreemd forum dit! Eerst leek het wel alsof mijn post 82keer er niet opgezet werd, maar goed. Door onvoorziene 'kerstbonus' is het budget opgeschroefd en ben ik van plan een ENGL Fireball met 2x12 vintage 30 horizontal cabinet (ook van ENGL) aan te schaffen (doei combo idee *sip*), en idd. die metalzone de deur uit doen. De 5150 is ook erg aantrekkelijk, maar moeilijk eerstehands te vinden (slechte ervaring), en bovendien lijkt de fireball me ook perfect.
Bedankt voor alle opmerkingen!
Wel vroeg ik me af of dit een goede keus is als cabinet, aangezien het bijna net zo duur is als een standaard 4x12 engl cab. maar het leek mij het snuggerst om het zo te regelen.

Jeroen

Al eens gedacht aan de Peavey XXL? (http://www.peavey.com/products/browse.cfm/action/list/cat/66/begin/1/XXLSeries.cfm) Knetterhard, maar wel een goeie definitie van geluid.
Dit is een transtubeversterker-> digitale buizensimulatie=minder kwetsbaar onderweg. Laat je niet misleiden door High Gain, Nu Metal en andere marketing termen, vaak doet het geluid meer als de gain goed gedoseerd is ingesteld, ook bij metal.
Ook Randall (http://www.randallamplifiers.com) heeft errug vette versterkers die zeker voor metal een goed geluid leveren. Ik heb oa een RG75-combo (300-400 euro) die je broekspijpen laat wapperen. Ze hebben ook heel veel keus in het zwaardere werk (buizen, transistor, combo's, cabs).
Maar de beste tip die ik je kan geven is: probeer een versterker eerst heel goed uit en neem je eigen gitaar mee. Houdt er rekening mee dat ie als stand-alone supervet kan klinken, maar wanneer je in een band speelt (evt met 2 gitaristen) er een hoop knoppendraaierij aan te pas kan komen om tot een goede totaalsound te komen. Dan kan die toffe versterker die in de winkel zo goed klonk wel eens een teleurstelling blijken. Laat je goed informeren over de voor en tegens van een buizenversterker. Je wilt iig geen dure reparatiekosten op je hals halen als er eens iets door transport of wat dan ook kapot gaat.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, in ieder geval succes met het kopen van een versterker!
Wat die noisegate betreft: kan handig zijn in storingsgevoelige ruimtes, maar meestal is ie overbodig als je elementen OK zijn en je niet alles voluit opendraait op je gitaar en versterker.

MauP
27 januari 2006, 12:39
En die randall buizencombo dan, lijkt me ook erg geschikt voor metal
Zegt het voort, Value for money... \m/

Anders Destium
27 januari 2006, 12:53
5150 heeft mijn stem, of anders (inderdaad) een Engl combo.

5150 is gewoon thuis te gebruiken, met de master tussen de 0 en 1 :dance:

Maar qua geluid is het dan ook al goed te doen!

AART
27 januari 2006, 12:59
5150 zul je nieuw trouwens niet vinden, ze heten tegenwoordig namelijk 6505, eddie wilde niet meer dat ze hem de 5150 noemden.

Musicstore in duitsland of thomann ofzo heeft em wel voor rond de 1200 nieuw(combo).

head zal ergens rond de 1050 liggen.

Helter Skelter
27 januari 2006, 13:00
Rivera kan je wel schrappen, ik heb er verschillende gehad en op misschien de Knucklehead Reverb na zitten daar zonder pedalen geen metal-tonen in, Rivera heeft meer een 'hotrodded oudere Marshall' type geluid.

BartL
27 januari 2006, 13:03
Ik weet nog ergens een ENGL Screamer met Z-5 te staan...voor weinig :D

Mail me maar even bartloog@gmail.com :)

andoni
27 januari 2006, 13:55
Fireball + Engl 2x12 is een erg mooie set imo. Blaast veel duurdere versterkers eruit. En ik weet niet wat die mens die een Peavey XXL probeert aan te smeren bezielt, maar met een dergelijk budget zou ik toch heel wat hoger mikken dan een dergelijke plastic klinkende transistor annex fake buizenbak.

LPplayer
27 januari 2006, 13:58
Ik wil wel een bod doen 650 euro

Hoe oud is deze versterker eigenlijk?


Ik weet nog ergens een ENGL Screamer met Z-5 te staan...voor weinig :D

Mail me maar even bartloog@gmail.com :)

vester86
27 januari 2006, 15:09
Fireball + Engl 2x12 is een erg mooie set imo. Blaast veel duurdere versterkers eruit. En ik weet niet wat die mens die een Peavey XXL probeert aan te smeren bezielt, maar met een dergelijk budget zou ik toch heel wat hoger mikken dan een dergelijke plastic klinkende transistor annex fake buizenbak.

ooit op gespeeld dan??

randalls zijn toch ook perfect voor metal, en zo ongeveer 1/3 van het budget

mAnoontje
27 januari 2006, 16:17
Ik ben niet echt geïnteresseerd in de transtube series of de randalls, maar het
kiezen tussen de 6505 (al dan niet plus) of de fireball is nog wel redelijk lastig.
Het probleem is dat ik (11 feb.) naar Keulen ga. Als het goed is hebben ze
hier allebei de koppen maar het blijft lastig om vooruit te bepalen wat in
bandverband goed zal klinken. Wel lijkt het me dat ik aan allebei voor de muziek
die ik wil spelen geen buil kan vallen.
Voordeel van de 6505 is dat zoveel bands als arch enemy (waar ik nogal
fan van ben) hem gebruiken, voordeel van de fireball is dat het precies
hetzelfde idee is maar toch net iets andere toon.
Ze spreken me allebei erg aan, dus het wordt lastig kiezen denk ik.
Blij dat dat cabinet goed is!
Nogmaals bedankt,
Jeroen

ps. als iemand nog voor/nadelen van deze versterkers weet laat het me aub weten (en niet in de trend van 'je kunt er alleen metal mee spelen')

andoni
27 januari 2006, 16:38
ooit op gespeeld dan??

randalls zijn toch ook perfect voor metal, en zo ongeveer 1/3 van het budget

Toevallig wel ja.

I M H O: Peavey XXL niet goed voor dat geld (krasserig muggengezoem geluid). Randall heb ik niets over gezegd, geen idee trouwens.

BartL
27 januari 2006, 18:05
Ik wil wel een bod doen 650 euro

Hoe oud is deze versterker eigenlijk?
Laten we DAT maar even via de mail bespreken right? :)

spanky_franky
27 januari 2006, 19:55
ps. als iemand nog voor/nadelen van deze versterkers weet laat het me aub weten (en niet in de trend van 'je kunt er alleen metal mee spelen')Nou.. de clean is niet echt je van het als je het mij vraagt.

mAnoontje
27 januari 2006, 22:04
heheh ik bedoelde stiekem meer per losse versterker dan in het algemeen.
Ik weet dat die dingen niet erg geschikt zijn voor blues jazz e.d.

Jeroen

BLOK182
27 januari 2006, 22:10
Randall is gaaf voor metal. Engl combo's, daar kan je ook wel mee uit de voeten. Rivera kan je skippen, mooie combo's, maar hebben volume nodig en zijn meer rockamps dan children of bodom-amps:-) Tenzij je het over de 2000euro+ knucklehead top hebt, maar dies out of the question:-) Misschien is een nieuwe Line6 Flextone III ook wel wat, aangezien je vooral thuis speelt...hou je nog centen over:-) Bij Mesa hoef je voor nieuwe amps niet aan te kloppen voor 1100, hooguit een F30, maar das geen metalamp:-) 5150 is erg gaaf, en die dingen hebben ook nog volumeknoppen;-) Tis wel een slagschip, niet echt de kleinste:-)

Globetrotter
27 januari 2006, 22:11
Ashdown Fallen Angel al eens geprobeerd? Hebben betaalbare Combo's met een vreselijk vette look (nu metal alike), naar 't schijnt een vette sound en een redelijk scherpe prijs. Denk de kleinste iets van een 700€... Kzou zegge... go try them out!!!

More info: http://www.ashdownmusic.co.uk/guitar/fadsp.asp

Pictures:

http://www.ashdownmusic.co.uk/guitar/products/FA60HDSP.jpg

en

http://www.ashdownmusic.co.uk/guitar/products/FA60Cdsp.jpg

Cheers,

Bart

Bruvtilov
28 januari 2006, 00:17
misschien een behringer v-ampire?

dml
28 januari 2006, 04:26
KOCH POWERTONE!!!
En laat ik er nou net eentje te koop hebben. En ja, da's een 2x12" combo!! :blast:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=55551

Dude
28 januari 2006, 11:18
JCM900's zijn de bom voor metal, zeker de sl-x uitvoeringen !!! ;)

BLOK182
28 januari 2006, 12:40
misschien een behringer v-ampire?
Beetje zonde als je 1100 euro als budget hebt:-)

gerrekat
28 januari 2006, 12:55
ENGL sovereign?