PDA

View Full Version : Bouwplannen Tele



Franc
8 januari 2006, 20:16
Aangestoken en op een idee gebracht door Theo, ben ik opeens helemaal in de mood om mijn eigen Telecaster in elkaar te sleutelen.

Ooit stond er op de voorkant van een GuitarTechniques een sunburst Tele met rosewood toets (beetje slijtplekken aan de body, die zal ik in de loop van de tijd zelf moeten verdienen).
Daar was ik op slag verliefd op. Tijdje lang naar Richwood Teles gekeken, maar die zijn het gewoon niet.

In een vlaag van verstandsverbijstering realiseerde ik me dat ik een Fender Acousticaster (EDIT: dat ding heet niet Acousticaster maar Telecoustic) ongebruikt op zolder heb staan :)
Daar wil ik de hals van gebruiken, dan heb ik een echte Fenderhals met logo en ook stemmechanieken. En rosewood toets.

Ben bij Rockinger vast een verlanglijstje aan het maken voor de rest (of weet iemand betere adresjes?) En dan ga ik in de loop van de komende maanden (beetje afhankelijk van mijn bonus ;) ) alles bij elkaar sprokkelen.

Voor de elementen wil ik eigenlijk gaan voor de GFS. Daar heb ik er goede ervaringen mee met 2 Crunchy PAFs in mijn RW Les Paul, dus daar wil ik nu ook weer gaan shoppen.
Alleen zie ik een enorme hoeveelheid aan elementen voor Teles :o

Wie kan me adviseren? Ik heb een JTM45 (KT66 buizen) en daar moet ie uiteindelijk een beetje lekker mee klinken.
Blues/Rockgeluid, maar absoluut geen metal of punk of zo (dat merk je ook wel aan de amp).

Ik wil een vintage brug met 3 zadels en dus plek voor een single coil.
Bij de hals wil ik per se een met een chromenkapje (iets anders ziet er niet uit :-D )

Dus, wie heeft er idee-en? Ander merk pups mag natuurlijk ook, maar ik vind de GFS prijzen eigenlijk TE lekker om te laten liggen ;)

Franc
8 januari 2006, 22:34
Ik zie bij Tonefactory.nl een schijnbaar erg mooie 3-tone sunburst body van Alder voor maar 151 euro (bij Rockinger 205 euro en 2-tone).
Iemand bekend met Tonefaxtory? Kan dat wat zijn voor schijnbaar zo weinig geld?

iam
9 januari 2006, 12:42
Ik zie bij Tonefactory.nl een schijnbaar erg mooie 3-tone sunburst body van Alder voor maar 151 euro (bij Rockinger 205 euro en 2-tone).
Iemand bekend met Tonefaxtory? Kan dat wat zijn voor schijnbaar zo weinig geld?

persoonlijk vind ik 2tone mooier, is 205€ voor die sunburst met dubbele binding?

Franc
9 januari 2006, 13:07
205 is zonder binding.
Volgens mij is die iets van 216 euro, maar die binding vind ik echt om van te gruwelen :)

Franc
9 januari 2006, 14:09
Ik zit even met iets onbenulligs :)

Ik dacht ik koop een halsplaatje en dan ben ik klaar qua halsbevestiging, maar de schroeven die in de Telecoustic zitten zijn zeer waarschijnlijk veel te lang. De body van dat ding is een flink stuk dikker, dus moeten de schroeven te lang zijn.

Vraag is dus: welke lengte heb ik nodig?
Ik zie 45mm, 40mm, 33mm?

Arjo
9 januari 2006, 16:35
He Franc,

Ik heb 45 mm schroeven voor mijn tele.

Arjo

Franc
9 januari 2006, 19:05
Dank, dan hou ik 45 mm aan.

Is er niemand die ervaring heeft met Telepickups van GFS??
Valt me een beetje tegen :)
Dan ga ik gewoon maar gokken.
Voor de hals met het juiste chromenkapje heb ik maar keuze uit 2, dus da's makkelijk zat. Daarvoor kies ik de standaard Alnico.
Voor de brug zijn er meer keuzes, maar de repro's zijn me 'te duur' en ik wil eigenlijk geen stiekeme humbuckers (Lil Puncher) omdat ik bang ben dan het Tele-geluid kwijt te raken.
Iets hotter dan standaard mag wel, dus het wordt de Hot Lead Alnico Overwound Tele Bridge Pickup.

Leest er nog iemand mee?

ijzerbroot1
9 januari 2006, 19:50
Euh.....weet je heel zeker dat die hals hetzelfde is als een standaard telecaster?? Kan me zo voorstellen dat de halsbevestiging afwijkt........?

Franc
9 januari 2006, 22:02
Nee hoor, is het zelfde, gewoon 4 schroeven, waarom zou die afwijken?

Franc
10 januari 2006, 07:48
Toch weer even twijfel over de pups.

De Lil Puncher heeft 4 draadjes dus zou ik met een push-pull kunnen switchen tussen single en humbucker.
Is dat echt genoeg voor het oer-telegeluid?

Welke waardes pots is dan het beste? 250k gewoon?

fred dons
10 januari 2006, 07:49
het zou kunnen afwijken omdat de hiel van een tele nek afwijkt tov die van een strat, de tele heeft een vierkante hiel, bij een strat loopt die ene beetje rond
afhankelijk of fender wilde besparen op de telecoustic kan het zijn dat ze een strat neckpocket hebben gebruikt
op zich is er nog geen man overboord als dit het geval is, alleen bij een 21 frets nek heb je bij een tele pocket en en een strat nek 2 vervelende zichtbare openingen in de pocket waar de hiel dan niet goed aansluit
(op een 22 frets neck zie je dat niet)

Franc
10 januari 2006, 07:52
Zijn ergens de maten van de tele en stratpockets te vinden?
Ik heb de hals hier dus ik kan het zo nameten.

Bedankt voor de tip!

Het is trouwens zo te zien een echte Telehals hoor en ook niet rond uit maar erg vierkant.

Hier de plaatjes van de Fender site:

http://www.vernetamps.com/pics/telecoustic.jpg

http://www.vernetamps.com/pics/stratacoustic.jpg

fred dons
10 januari 2006, 08:39
hier kun je het mooi zien

http://www.warmoth.com/guitar/options/options_guitar_neck_pocket.cfm

Franc
10 januari 2006, 08:45
Inderdaad. Ik heb dus de goede hals voor een Telebody :)

Franc
17 januari 2006, 11:43
Ik heb inmiddels het halsplaatje binnen en de gaten daarin staan verder uit elkaar dan op de telecoustic?

Even ervan uitgaande dat dit plaatje standaard is, zitten de gaten op de Telecoustic hals dichter bij elkaar of heeft de hals hele andere afmetingen?

Ik heb de maat ongeveer vergeleken met de maten van de pocket op de warmoth site, maar kan niet echt beoordelen of ie nu kleiner is (hij lijkt een fracie van een millimeter smaller, dat kan toch bijna niet?

Weet iemand de breedte van een echte Telehals, zeg aan het begin en einde van de pocket?

EDIT: Als ik de pickguard op mijn Telecoustic leg, past ie perfect om de hals heen, dus volgens mij ben ik gerust gesteld :D
Ik zal alleen nieuwe gaten in de hals moeten maken maar dat vind ik niet zo'n probleem, ik zal de oude goed opvullen (kon je hier nou niet epoxy voor gebruiken?).

Trouwens ook een leuke variant: de pickguard op de Telecoustic (het klankgat wordt precies bedekt) en gewoon het hals element er in en aansluiten.
Hoe zou dat klinken :D :dance:

Arjo
17 januari 2006, 12:30
http://members.home.nl/tbu/gitaarbouw/photogallery/fotos%20diversen/neck_pocket_tele.jpg

Mattia
17 januari 2006, 12:36
Dat hals gaten niet passen is eigenlijk redelijk 'gewoon'.

En vullen doe je met hout. Echt hout. Geen vuller, geen epoxy, gewoon wat lijm, en wat hout, en dan nieuwe gaten boren. Als je echt moeilijk wil doen kun je zelf pluggen snijden (zodat de nerf goed loop t.o.v. hals) maar gewoon dowels (deuvels?) of een stuk rondhout (wel hardhout, graag) kopen bij de bouwmarkt, uitboren, erin lijmen, nieuwe gaatjes boren, klaar. Je kan ook tandestokers gebruiken; lijm erin, en dan zoveel mogelijk van die dingen in het gaatje proppen. Hamertje erbij om wat te helpen.

Squier4ever
5 februari 2006, 10:20
en nog progress??

Franc
5 februari 2006, 10:26
Jaja, hij zit in principe in elkaar, mis alleen nog een controleplaat en wat schroefjes :)

Ik zal zo ff foto's maken. Zit nog wel wat te tobben met de nekhoek. Als ik hem er zo opschroef staat de nek te ver naar voren (een actie van centimeters rond de 21e fret) maar met een stukkie karton ertussen krijg ik een lelijke kier....maar daar is denk ik niet onderuit te komen?

Franc
5 februari 2006, 10:42
http://www.vernetamps.com/pics/tele/tele1.jpg
10 tekens.

Squier4ever
5 februari 2006, 16:13
ziet er wel oke uit man, alleen jammer dat er geen maple toets op zit

Bram+
5 februari 2006, 16:18
Hmm wat is er gebeurd met de controlplate en de slagplaat?

Franc
5 februari 2006, 16:25
Met de slagplaat is niets aan de hand. De controleplaat heb ik nog niet, dit is een stukkie aluminium dat ik grofweg in de vorm heb geknipt zodat ik iets had om de pots en de schakelaar aan te bevestigen :)

Ik vind juist een donkere toets mooier dan maple en ook iets fijner spelen.

Squier4ever
6 februari 2006, 16:35
maar vind bij een tele maple mooier en beter klinken

Bram+
6 februari 2006, 16:41
maar vind bij een tele maple mooier en beter klinken

Heb je daadwerkelijk eens een keer je rosewood toets (of hals met..) vervangen voor een maple? Of is dit toch een beetje nalullen wat anderen zeggen?

Franc
6 februari 2006, 19:20
Ik ga hier toch *echt* niet zitten verdedigen waarom ik een rosewood toets heb hoor :satisfie:

Bram+
6 februari 2006, 19:49
Ik ga hier toch *echt* niet zitten verdedigen waarom ik een rosewood toets heb hoor :satisfie:

Van mij hoeft het niet hoor? Ik reageerde ook meer op Squier4ever.

Offtopic:
S4E: heb je nou zo ontzettend veel zelfspot dat je zo'n naam hebt, of hoe kom je erop? Ik was er niet opgekomen om mezelf staggisgod te noemen.

Franc
6 februari 2006, 22:36
Van mij hoeft het niet hoor? Ik reageerde ook meer op Squier4ever.

Ik ook ;) ...

grayfink
8 februari 2006, 19:44
En.. Hoe klinkt het?

Franc
9 februari 2006, 07:54
En.. Hoe klinkt het?

Apart :) ik speel normaal gesproken alleen humbuckergitaren en dan is een Tele opeens heel wat anders!

Er zit een 4 weg switch in zodat ik de keuze heb uit hals/hals+brug(s)/brug(s)/brug(h) dus een scala aan geluiden.

Ik moet alleen de hals nog bijstellen, de hoek is nog niet helemaal ideaal.

Bovendien maakt de slaplaa herrie?? Als ik eroverheen wrijf, hoor ik dat door de speakers??

grayfink
9 februari 2006, 20:13
Oei, dat klinkt een beetje als een microfonisch element, geen gepiep op hoog volume? De mijne doet dat eigenlijk niet, tenzij het volume voluit staat, dan kun je het een beetje horen als je op de slagplaat tikt, maar dat is echt minimaal. (Net uitgeprobeerd)
Als je alleen humbuckers gewend bent zal een tele zeker apart klinken, niet alleen apart maar ook mooi, een goed lipstickhalselement klink heel diep en warm, en een telebrugelement erg schel en bijtend, zeker anders dan een gesplitste 'lil puncher! Moet je echt eens proberen.

Franc
15 februari 2006, 07:27
Het klinkt als gekraak als ik mijn hand over de slagplaat wrijf.
In alle standen van de schakelaar.
Alsof je de slagplaat statische lading geeft door het gewrijf of zo.. kan dat?

't Is vreemd...

grayfink
19 februari 2006, 15:43
Geen idee of dat kan, misschien slagplaatmateriaalafhankelijk? (Mooi scrabblewoord:) ) Vreemd is het zeker.

Franc
20 februari 2006, 19:07
Ik zal hem eens verwijderen en ndan spelen. Kijken of het scheelt.

Ik vraag me af hoe ik een slagplaat kan aarden :???:

JoostBaksteen
20 februari 2006, 21:36
Ik zal hem eens verwijderen en ndan spelen. Kijken of het scheelt.

Ik vraag me af hoe ik een slagplaat kan aarden :???:

http://www.manchesterguitartech.co.uk/electrics.html Zo bv :)

Squier4ever
21 februari 2006, 10:28
Nee heb daadwerkelijk op enkele tele's gespeeld, zowel fenders als squiers en vergelijkbare modellen en ben van mening dat IK maple lekkerder vind klinken.....


S4E: heb je nou zo ontzettend veel zelfspot dat je zo'n naam hebt, of hoe kom je erop? Ik was er niet opgekomen om mezelf staggisgod te noemen.

Toen ik hier member werd had ik nog niet zoveel verstand van gitaren, dit gewoon gedaan omdat het t eerste was dat in me opkwam, weet intussen echt wel beter :D:D:D

Orpheo
21 februari 2006, 11:07
Nee heb daadwerkelijk op enkele tele's gespeeld, zowel fenders als squiers en vergelijkbare modellen en ben van mening dat IK maple lekkerder vind klinken.....




ja, met je eens. althans: maple op bolt on gitaren. op neckthru en set neck is imo ebben en rosewood lekkerer.

Franc
10 mei 2006, 19:34
Heb eigenlijk pas van de week eindelijk de controleplaat gekocht dus hij is 'af'

http://www.vernetamps.com/pics/tele/tele.jpg

Ik zit nu alleen even met een gewetensvraag.
Met het doorboren van de gaten voor de snaren was ik zo eigenwijs gewoon een handboor te nemen omdat de body niet in de standaard past die ik heb.
Dus zitten de gaten schots en scheef:

http://www.vernetamps.com/pics/tele/teleback.jpg

Bovendien vergiste ik me ook nog en begon een gat te boren dat ik nie nodig had.

Nu realiseer ik me pas dat ik veel beter mijn bovenfrees had kunnen gebruiken, dan waren de gaten in ieder geval lookrecht geweest en ook op 1 lijn.

Ik zit te overwegen om de ruimte rondom de gaten uit te frezen, op te vullen met hout en opnieuw nette gaten te maken.

Is dit de moeite waard of moet ik denken f#ck it, het is toch de achterkant maar?
Daar komt bij dat ik in de iets verdere toekomst waarschijnlijk toch nog een mooiere massieve body ga kopen bij tonefactory oid.

JoostBaksteen
10 mei 2006, 20:05
Dan moet je dat ook weer finishen e.d. ... ik zou zeggen, fuck it.

no 1 hops
10 mei 2006, 20:42
je zou ook een rechte strip kunnen frezen.
leg daarin een metalen, koper of iets strip met de gaten op de juiste plek
het erachter liggende gat dat dan misschien net iets verkeerd zit valt dan niet op.
over ruis en tele.
ik heb ook gehoord dat er tele bruggen zijn die dat versterken.
mooie gitaar trouwens