PDA

View Full Version : pleas help!



snakepit
18 oktober 2002, 16:28
ik speel al aardig gitaar maar solo's snap ik nog geen reet van? wie kan mij helpen? wat is soleren... en als je een lied van bijv. "Em - A - B" hebt speel je dan alleen op toonlader e mineur of ook op toonladder a en b?? HELP????? THNX

Luca P
18 oktober 2002, 19:37
Son, you're on your own.

Oftewel, leer met vallen en opstaan.
Speel veel na, speel met iemand anders.
Of nog beter, neem les dan wordt alles op een gegeven moment zo klaar als een klontje.

Phizer
19 oktober 2002, 00:31
ik zou voor emineur pentatonisch gaan (aangezien je nog een beginner bent en het waarschijnlijk een pop-lied is)
en normaal (popmuziek) speel je niet over elk ander akkoord in een andere toonladder (behalve soms met jazz en andere muzieksoorten).

oh en soleren betekent eigenlijk dat je gewoon zelf wat bedenkt (=improviseren). solo betekent trouwens ook alleen, kan wel verwarrend zijn, maar aan de andere kant is het ook een verklaring omdat het in een solo alleen om jou, de gitarist gaat :smile:

je moet gewoon eens de toonladders uit je hoofd leren, die vind je wel op internet


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Phizer op 2002-10-18 23:34 ]</font>

Robs
19 oktober 2002, 12:40
Tip voor de beginnend solist:

Leer de mineur pentatonische ladder in zo veel mogelijk postitie's. De meeste (pop) liedjes staan, zoals Phizer ook al zegt, in een bepaalde toonsoort waarop je eindeloos die ladder af kan racen. Kan je op den duur op elk willekeurig nummer mee soleren, alleen ff de toonaard uitvinden. En de grap is: dat klinkt nog best wel vet ook, veel gitaristen doen nix anders.

moretel
21 oktober 2002, 13:00
Ga eens wat zanglijnen verzinnen, gewoon couplet, refrein, brug etc. en ga je zanglijnen dan naar gitaar vertalen.
Gewoon een melodietje in je hoofd en overbrengen naar gitaar (inclusief adempauzes)

sebass
22 oktober 2002, 00:21
http://www.gitaarnet.nl en dan kijken bij solo daar staat alles uitgelegd. Houd je dus gewoon aan de kerktoonladders en dan komt het wel goed.