PDA

View Full Version : Buizen vervangen...



Droffie
18 oktober 2002, 14:51
Hoi,
Ben van huisuit een techniek debiel en snap er dus helemaal niets van.
Heb nieuwe buizen binnen gekregen voor mijn JCM900 top. Je raadt 't al. die moet ik vervangen, zonder dat ik kom te overlijden.
Kan ik die oude buizen er gewoon uittrekken en die nieuwe er in doen, is het zo simpel?. Of moet ik nog ergens op letten...

Alvast bedankt voor jullie hulp.

gr
Droff

Noctiis
18 oktober 2002, 14:58
even de stroom eraf halen misschien? :smile:

Droffie
18 oktober 2002, 15:01
Goed punt. Zat ook een beetje in die richting te denken...

FragDaddy
18 oktober 2002, 22:07
ehm. zijn het voorversterkerbuizen of eindversterkerbuizen? (eindversterkerbuizen zijn van het type EL34 voor jou versterker)

de voorversterkerbuizen kun je zonder meer vervangen. bij het vervangen van de eindversterkerbuizen moet je je versterker opnieuw af laten stellen.

laat trouwens je versterker even een nachtje staan met de stekker UIT het stopcontact voor je eraan gaat werken. er zit dodelijke hoogspanning in die bakken en dat blijft er ook een hele tijd inzitten als je de stroom eraf gooit.

als je niet precies weet wat je doet, kun je het beter laten doen. zo duur is het niet!

jpb
18 oktober 2002, 22:27
Van buizen vervangen kun je nooit een schok krijgen, het kan pas link worden als je hem open maakt.
Bedenk dat er nog voltages in je filtercaps kunnen achterblijven ook al is de amp een tijd uit (vooral als de stand-by switch aan staat). Ik zou nooit zelf de bias afstellen of anderszins gaan pielen in een versterker als je niet precies weet wat je doet. En als je het wel weet, let op wat je doet, en geen drank of mooie vrouwen erbij.
Ik werk zelf altijd met een multimeter om voltages te checken en heb permanent een 'drain' voor event. voltage-restanten.

dml
20 oktober 2002, 11:02
Je zegt dat je een debiel bent??

Als het gaat om het vervangen van eindbuizen kun je dit beter door een expert op dit gebied laten doen, de amp moet namelijk opnieuw gebiast worden!!! M.a.w. de amp moet "afgesteld" worden op de nieuwe buizen. Als je de eindbuizen eigenhandig vervangt zonder te biassen loop je kans dat de nieuwe buizen te weinig of teveel spanning krijgen, en daardoor krijg je een klote geluid, kunnen de buizen snel kapot gaan, enz. enz. enz.

Gaat het om preamp-buizen dan kun je ze gewoon zelf vervangen, natuurlijk de spanning eraf halen!!! Safety first.

Janneman
21 oktober 2002, 22:42
Moet je echt elke keer dat je de eindbuizen vervangt je versterker opnieuw gebiast worden? Kost toch nog best wat geld zo.
Ik snap het ook niet helemaal, want als je gewoon dezelfde buizen hebt verandert er toch niets?

Soulman
22 oktober 2002, 08:23
Op 2002-10-21 22:42, schreef Janneman:
Moet je echt elke keer dat je de eindbuizen vervangt je versterker opnieuw gebiast worden? Kost toch nog best wat geld zo.
Ik snap het ook niet helemaal, want als je gewoon dezelfde buizen hebt verandert er toch niets?

In principe is dat ook zo. Vroeger deed men dat ook gewoon op die mannier, alleen waren de buizen wat consistenter.
Firma's als bijv. Groove tubes en Mesa bieden setjes buizen aan met hetzelfde nummer
, zodat je de bias niet zou hoeven verstellen.
Of dit echt zo is , daar zijn de meningen over verdeeld. Toch adviseer ik wel te laten biasen, dat kost niet zoveel. Als het goed is zit dit bij de prijs van het setje buizen in. Een ander voordeel is dat ze gelijk je versterker kunnen checken (wel ff overleggen, evt. meerprijs))en heb je garantie.