PDA

View Full Version : Hoe heet het Hawaii effect?



Maurix
18 oktober 2002, 12:33
Ik heb het vaak genoeg gehoord en gezien, kweet alleen niet hoe het heet. Ze spelen dat dan met een ijzeren huls om de vinger. Weet iemand hoe dit apparaatje heet?

basswasp
18 oktober 2002, 12:38
Bottleneck?

hoofd
18 oktober 2002, 12:45
Slide?

Mitch
18 oktober 2002, 12:51
Lap steel guitar

Moonchild
18 oktober 2002, 15:27
om hun vinger? :grin:

Fenisi
18 oktober 2002, 16:29
best moeilijk nog da sliden dacht das eitje maar da viel tegen maar ik dee het vast ook fout :smile:

Bouke
18 oktober 2002, 20:38
hey,

hehe, hawaiieffect, leuke omschrijving maar erg raak zeg maar.

Meestal is het lap steel guitar of pedal steel guitar, maar je kunt 't ook wel sliden op een hangbuik gitaartje. Je komt 't in de bluesmuziek ook vaak tegen en daar heeft 't weer z'n eigen sound(s). Leuk om te proberen, vooral op een acoustische gitaar in open-G ofzo, kun je leuke simpele dingen al snel lekker laten klinken. Wil je het echt goed laten klinken dan moet je toch even zeer heftig aan de oefen.

Bouke

Phizer
18 oktober 2002, 23:08
gewoon een bottleneck.... en dat 'surf' geluid is een tremolo (lees: effect)

basswasp
20 oktober 2002, 10:37
Met die pook op je gitaar kan je trouwens ook Hawaii krijgen :smile:

Akkoord spelen en snel met de pook op en neer gaan...

Maurix
20 oktober 2002, 17:20
Op 2002-10-18 20:38, schreef Bouke:
hey,

hehe, hawaiieffect, leuke omschrijving maar erg raak zeg maar.

Meestal is het lap steel guitar of pedal steel guitar, maar je kunt 't ook wel sliden op een hangbuik gitaartje. Je komt 't in de bluesmuziek ook vaak tegen en daar heeft 't weer z'n eigen sound(s). Leuk om te proberen, vooral op een acoustische gitaar in open-G ofzo, kun je leuke simpele dingen al snel lekker laten klinken. Wil je het echt goed laten klinken dan moet je toch even zeer heftig aan de oefen.

Bouke



Wat bedoel je dan met open-G? Stem je je gitaar dan in een akkoord(G)?

Bouke
20 oktober 2002, 18:00
Hey,

Open-G is:

Lage E verlagen naar D
A verlagen naar G
D
G
B
hoge e verlagen naar D

Dit is du niet je gitaar stemmen als een g-accoord (bijvoorbeeld een G in barré accoord). Dan moet je erg veel omhoog stemmen en dat gaat te ver om nog goed te zijn voor je (acoustische) gitaar

Er zijn meerdere open stemmingen mogelijk voor sliden. Gewoon even rondneuzen op 't net en je vind er vanalles over.

Het hierboven ook besproken tremolo-effect hoor je volgens mij wat meer in de 'surf'stijlen.

Bouke

jpb
20 oktober 2002, 18:38
Volgens mij gebruiken ze behalve een pedal-steel ook gewoon een volume pedaal.....

Marshallover
21 oktober 2002, 14:08
Gewoon met een bierflesje doen ja, maar het heet ook wel een "Slide"
Ik heb er 1 van metaal, maar ik gebruik m bijna nooit.

Rutger
21 oktober 2002, 14:12
hangbuik gitaartje


:grin: toffe term :grin: