PDA

View Full Version : Hoeveel procent



Japio
18 oktober 2002, 11:52
Hoi,

Ik vroeg me af op hoeveel procent van zijn kunnen een gitarist speelt als hij een nummer opneemt of voor publiek speelt. Het lijkt mij dat je wat reserves moet overhouden om niet telkens fouten te maken. Ikzelf pruts pas een paar maanden op de gitaar en ik vind het vaak moeilijk om telkens lekker te spelen (lukt dus ook regelmatig niet wat soms tot frustraties lijdt). Bij de profs lijkt dat geen enkel probleem te zijn.

Ook vroeg ik me af of ik (beter) gitaar kan leren spelen met behulp van het boek DE GITAAR van Ralph Denyer (onlangs gekocht). Mooi boek trouwens maar ik weet niet of er nou echt een lesmethode in staat of dat het meer een naslagwerk is.

Japio

savecracker85
18 oktober 2002, 13:31
hoezo met reserves spelen?? tis geen sport-atleet ofzoiets...als je n nummer veel speelt kan je m gewoon makkelijker foutloos spelen

Japio
18 oktober 2002, 15:17
Wat ik bedoel is dat sommige gitaristen zeer gecompliceerde/gevarieerde nummers kunnen spelen. Als ik, bij wijze van voorbeeld, op de site van Marcel Coenen de filmpjes bekijk dan ben ik toch behoorlijk onder de indruk en vraag me dan af of dit het maximaal haalbare voor hem is of dat hij technisch tot meer in staat is. Snappie? Dus mijn vraag is eigenlijk of ze onder hun maximaal haalbare technische nivo spelen. Ik zou denken van wel.

taylor
22 oktober 2002, 12:58
ja das voor iederen anders de 1 houd zich in de ander niet.

ligt eraan in wat voor 1 band je speelt(of muziek)in 1 top 100 band kun je niet elk nummer gaan lope freaken natuurlijk.

moretel
22 oktober 2002, 14:14
Het lijkt mij dat je wat reserves moet overhouden om niet telkens fouten te maken. Ikzelf pruts pas een paar maanden op de gitaar en ik vind het vaak moeilijk om telkens lekker te spelen (lukt dus ook regelmatig niet wat soms tot frustraties lijdt).
Bij de profs lijkt dat geen enkel probleem te zijn.
DE GITAAR van Ralph Denyer

Profs hebben over het algemeen een beter oefenschema, kunnen dus echt gitaar spelen De meeste amateurs rommelen maar wat aan, als je fouten wilt vermijden moet je allereerst een goede houding aannemen, een boek als DE gitaar is mooi maar als je wat lessen neemt zal dat je spel ten goede komen.
Via boeken etc. kan ook heb ik ook altijd gedaan maar als ik het over mag doen had ik wel les genomen.

Anders Destium
22 oktober 2002, 23:46
Als je iets 100 keer speelt kan je het beter dan na 10 keer, zo simpel is het....

Gitaar spelen leer je door het veel te doen, en profs doen het in extreme mate :wink:
Ik ken gitaristen die solo meer uit hun gitaar halen dan in een band, bijvoorbeeld Marty Friedman (Megadeth) en Paul Gilbert (Mr Big)....

Ik denk dus dat je gelijk hebt, en dat is maar goed ook, anders kunnen wij gewone stervelingen het nooit meespelen :wink:

taylor
24 oktober 2002, 16:05
Op 2002-10-22 14:14, schreef moretel:
[quote]
Via boeken etc. kan ook heb ik ook altijd gedaan maar als ik het over mag doen had ik wel les genomen.


ja ik weet niet,het probleem is ook dat je net de goeie leraar moet tegen komen.

ik heb ook is 2 jaar les gehad van zo'n jazz gitarist in mij begin periode.

daar heb ik niet echt veel van geleerd eigenlijk, ik was echt 1 rocker en intresserde me op dat moment helemaal niet in jazz.(en die leraar liet je niet echt vrij in die keus)

maarja het bericht hier boven klopt wel het komt gewoon op oefenen aan.

moretel
24 oktober 2002, 21:12
Ik ben nu op zoek naar een leraar die gewoon kijkt op welke wijze ik studeer en oefen, echt technisch dus, kwa repertoire maak ik het zelf uit.

Punt is alleen dat sommige leraren elke week les willen geven. Ik heb alleen maar behoefte aan eens in de 1/2 maanden om het oefenen zo effectief mogelijk te houden.

Japio
25 oktober 2002, 12:01
Ik loop ook al een poosje te twijfelen of ik op les zal gaan. Natuurlijk zal het mijn speeltechniek (wat nog weinig voorstelt) aanmerkelijk verbeteren. Maar ik denk dat je toevallig tegen een gedreven gitarist moet aanlopen om datgene eruit te halen wat jezelf graag wil. En die zal zeker rekening moeten houden met je interesses, mogelijkheden en te investeren tijd. Anders worden je toch dingen opgedrongen waar je, zeker in eerste instantie, niet op zit te wachten.

sash
25 oktober 2002, 14:27
In mijn geval, als ik thuis speel, of iets opneem, gaat het nooit zo lekker. On stage zit ik veel lekkerder in m'n vel en gaat het dus ook stukken beter dan thuis, want je hebt een hele band achter je staan.

taylor
25 oktober 2002, 21:46
wat ik nog ff wil zeggen is dat ik 1 die 2 jaar echt wel heb lere spelen(zowel qua spel als theorie en notenlezen ect) maar ik bedoel meer van dingen die ik op dat moment niet zo interessant vond en weinig zelf me deed.

Anders Destium
26 oktober 2002, 21:45
Ik heb met gitaarles vooral veel toonladders moeten spelen en aardig wat theorie gehad (wel aardig weggezakt moet ik zeggen), is niet leuk op de korte termijn maar op de lange termijn helpt het je enorm...

Mijn gitaarleraar was een vriend van de middelbare school die nu zijn Conservatorium aan het afmaken is, ik mocht zelf ook nummers aandragen en dat is wel geinig. Hij wist ook wat voor nummers handig waren voor wat voor techniek enz...