PDA

View Full Version : Geen Goldtop, geen Coppertop, maar Bronzetop



Franc
8 januari 2006, 13:30
:-D

Ik ben aan het spuiten.
Even een kortte tussenstand tussen 2 lagen door:

http://www.vernetamps.com/pics/bronzetop/brons1.JPG

Kleur is moeilijk te vatten op de foto. Het is wat rooiig.
Ik vind het erg gaaf zo, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die ervan over de nek gaan :lol:

Nog 1 laagje, dan zitten er 4 op. Dan is het uitharden geblazen en heel fijn vlakschuren. Ik zie nu nog wat schuurgroeven die er uit moeten :(

AART
8 januari 2006, 17:39
bij mij ziet ie er meer wit dan brons uit.

birt
8 januari 2006, 17:57
en de oxidatie dan? :D

Franc
8 januari 2006, 19:14
Ja eigenlijk is die foto waardeloos :-D

Buitenopname, dat zal het zijn. Ik probeer zo nog even een binnenfoto te maken dan zie je de kleur beter denk ik :)

Het is geen metallic lak dus oxideren doet dit denk ik niet ;)

Fumi SG
8 januari 2006, 19:17
Je blijft aan het prutsen met zo'n Richwood heh?! :-D

Ben benieuwd!! :wink: :)

birt
8 januari 2006, 19:55
Ja eigenlijk is die foto waardeloos :-D

Buitenopname, dat zal het zijn. Ik probeer zo nog even een binnenfoto te maken dan zie je de kleur beter denk ik :)

Het is geen metallic lak dus oxideren doet dit denk ik niet ;)
spijtig :P

fred dons
9 januari 2006, 06:51
brons (als er brons in zit) is ook metalic en zal ook oxideren

btw de originele gibson goldtop is ook eigenlijk een bronstop omdat de kleur met bronsdeeltjes verkregen wordt
bij oudere goldtops kun je zien dat het brons is gaan oxideren en dat er groene plekken in de lak komen

ik zou hem dus wel aflakken, daarnaast zul je merken dat als je een gold of brons top gaat schuren je kleur verschillen gaat krijgen, je kunt dit schuren en polijsten daarom beter in de blanke laak laag doen

Franc
9 januari 2006, 08:46
O, ik ben ook zeker van plan om er een blanke laag overheen te doen hoor!!

Ik heb nl. op mijn proefplankje al gezien dat de lak gevoelig blijft voor vingerafdrukken en zo, dus er moet echt een laagje overheen.

Het zal alleen een paar lagen brons duren voor ik zover ben ;)

SBloke
9 januari 2006, 09:33
brons (als er brons in zit) is ook metalic en zal ook oxideren

btw de originele gibson goldtop is ook eigenlijk een bronstop omdat de kleur met bronsdeeltjes verkregen wordt
bij oudere goldtops kun je zien dat het brons is gaan oxideren en dat er groene plekken in de lak komen

ik zou hem dus wel aflakken, daarnaast zul je merken dat als je een gold of brons top gaat schuren je kleur verschillen gaat krijgen, je kunt dit schuren en polijsten daarom beter in de blanke laak laag doen


snap ik eindelijk waarom die goldtop die hier lag die mooie groene plekken had....

AART
9 januari 2006, 18:12
waar blijven die foto's nou?

Franc
9 januari 2006, 18:36
waar blijven die foto's nou?

Jaja, rustig :-D sommige mensen hebben gewoon een baan hoor ;)

Op deze zie je het eigenlijk het beste:

http://www.vernetamps.com/pics/bronzetop/brons3.JPG

Ook zie je de groeven die ik nog moet weg zien te krijgen.

Deze is ook wel aardig:

http://www.vernetamps.com/pics/bronzetop/brons4.JPG

AART
9 januari 2006, 19:21
ziet er erg goed uit! :)

Hans74
9 januari 2006, 20:42
He Franc,

Ik ben op dit moment bezig met een goldtop te spuiten met bronspoeder... Net zoals de echte dus :D

Ik heb de afgelopen week wat probleempjes gehad (hoi Fred 8-) ). Toen ik de vernislaag wou spuiten, loste het bronspoeder en vervloeide tot een lelijke plek.

Als ik tijd heb zal ik het hele verhaal inclusief foto's wel eens posten. Maar ik kan nu wel al enkele tips geven die ,althans voor mij, een heleboel hebben opgelost...

-Zorg voor een stabiele temperatuur in je spuitomgeving. Laat je gitaar eerst wennen aan de temperatuur waarbij je ze gaat spuiten, en verplaats ze na een uur of 4 pas naar een mogelijk warmere omgeving.Zo vermijd je dat er zich luchtbelletjes vormen in de onderliggende lagen, die nadien gaatjes worden die eruitzien als speldenprikken...

-Nooit meer dan 2 dunne lagen op een dag spuiten (binnen het half uur) en erna min 24u laten drogen.

-Nooit op de goudlaag schuren. Als dat toch nodig is min. 1 laag goudverf na de schuurbeurt weer aanbrengen.

-Als je met spuitbussen werkt: bewaar je spuitdopjes na ieder gebruik in een potje white-spirit of zo. Zo vermijdt je spetters.

-En, waar ik het meest uit geleerd heb: op de dag dat je de vernis gaat spuiten: eerst nog een dunne laag kleur, na 20 min gevolgd door een dunne laag vernis. De dag daarna kan je de vernislagen 2 per 2 aanbrengen zonder problemen...

Dessalnietteplus: mooie kleur dat brons... 8-)

Franc
10 januari 2006, 09:55
Bedankt voor de tips, die laatste ga ik zeker uitproberen.

Probleem met die temperatuur is dat ik geen mogelijkheid heb om binnen te spuiten. Dat moet dus in de tuin en dat is met de huidige temperaturen misschien niet altijd even handig.
Toch heb ik afgelopen zondag gewoon buiten gespoten en hem daarna (na stofdroog) op mijn zolder gezet. Die is ook flink koud dus misschien scheelt dat.

Verder zie ik wel, het is maar weer een uitprobeersel :) en het is maar een RW, dus wat de fuk.
Hij speelt heerlijk en het zou leuk zijn als de top een beetje mooi wordt.
Zo niet, dan zet ik het schuurpapier er weer op :cool:

no 1 hops
10 januari 2006, 10:52
had hem zelf toch eerst transparant zwart gespoten of gelakt en dan zacht nevelend gekopperd.

nu zwarte hardware?

wat betreft spuitruimte een tip.

maak van te voren even plastic schermen.
stap in de douch ruimte spuit de tegels af met water.
plaats na een kwartier de schoongemaakte spuitscherm(en) en je hebt een redelijk stofvrije spuitruimte.
(mits natuurlijk iemand net wil douchen natuurlijk :lol: )

Franc
10 januari 2006, 12:05
Ja, ik weet wel weer waar ik aan begonnen ben :(

Het ziet er van een afstandje wel mooi uit, het spiegelt helemaal.
Maar wat een kloteverf om verder mee te werken zeg!
Je kunt niet schuren of je krijgt een hele doffe plek en voor je het weet zit je op het kale hout.
Heb je ergens een stofje, dan is ff stiekem weghalen er niet bij.

Ik heb er net weer wat lagen opgedaan, maar ik weet het zo net nog niet...

Eigenlijk moet ik ook beter weten, ik heb nooit mazzel met verven :D ik heb altijd stof, lopers, hobbels bobbels.

Ik moet me maar gewoon bij het bouwen van amps houden denk ik ;) of aan gitaren waar ik niet aan hoef te schilderen (zie mijn Tele-topic) ;)

Naja, de bus is bijna leeg nu, ik laat hem een aantal dagen uitharden en dan zie ik wel of er nog wat van te maken is, waarschijnlijk heb ik nog wel een busje nodig.

Of ik schuur hem weer relic :-D

Franc
10 januari 2006, 12:06
Ja, ik weet wel weer waar ik aan begonnen ben :(

Het ziet er van een afstandje wel mooi uit, het spiegelt helemaal.
Maar wat een kloteverf om verder mee te werken zeg!
Je kunt niet schuren of je krijgt een hele doffe plek en voor je het weet zit je op het kale hout.
Heb je ergens een stofje, dan is ff stiekem weghalen er niet bij.

Ik heb er net weer wat lagen opgedaan, maar ik weet het zo net nog niet...

Eigenlijk moet ik ook beter weten, ik heb nooit mazzel met verven :D ik heb altijd stof, lopers, hobbels bobbels.

Ik moet me maar gewoon bij het bouwen van amps houden denk ik ;) of aan gitaren waar ik niet aan hoef te schilderen (zie mijn Tele-topic) ;)

Naja, de bus is bijna leeg nu, ik laat hem een aantal dagen uitharden en dan zie ik wel of er nog wat van te maken is, waarschijnlijk heb ik nog wel een busje nodig.

Of ik schuur hem weer relic :-D

Dirk W
10 januari 2006, 12:21
Hey dat is wel tof, een goldtop maar wel uniek
Dirk

Franc
13 januari 2006, 18:48
Nou vergeet het allemaal maar, het is een drama geworden http://www.gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_cry.gif

Hij is weer kaal en ik heb er dun wat goud opgedaan en ga relicen http://www.gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_sneaky1.gif

JoostBaksteen
13 januari 2006, 19:13
Jammer... maar relic is ook gaaf. :)

Verder kan je het nooit leren zonder het fout gedaan te hebben. Eigenlijk moet je niet opgeven en het gewoon nog een keer proberen... Het gaat vanzelf een keer goed en dan geeft het wel een goed gevoel van voldoening :D

Dirk W
13 januari 2006, 19:13
Ai jammer, wat ging er precies mis?
Maar voor de rest was dat goud ook wel mooi hoor.
Dirk

Franc
13 januari 2006, 19:18
Ja, maar misschien later een keertje ;)

Ik heb eigenlijk altijd pech met verven en spuitbussen enzo.
Altijd stof of vliegen erin, je kent het wel..

JoostBaksteen
13 januari 2006, 19:22
Ja, maar misschien later een keertje ;)

Ik heb eigenlijk altijd pech met verven en spuitbussen enzo.
Altijd stof of vliegen erin, je kent het wel..

Stof tijdens het spuiten? Of tijdens het drogen? Als het tijdens het drogen is zou je een soort van stof-vrije 'koker' kunnen maken van (kleding)stof. Als je hem dan daarin hangt kan het niet meer stoffig worden. Als je snapt wat ik bedoel... :D

Dirk W
13 januari 2006, 19:44
hmm die zal ik onthouden voor als ik ga finishen.
Dirk

Hans74
14 januari 2006, 23:07
Jammer dat het zo afgelopen is Franc :( Maar de relic ziet er iig ook aardig uit...:D)

Mijn goldtop ziet er redelijk goed uit tot nu toe. Nog ffe wachten en ik kan gaan polijsten... Oooh wat gaat mn vriendin een aantal massagebeurten mislopen vanwege een lamme arm... ;) :D