PDA

View Full Version : Radiusmallen



Veekeren
8 januari 2006, 12:01
Ik wil eigenlijk wel zo'n setje hebben, maar zie ze bij Vox Humana voor 24 euro. Nogal veel voor 2 stukskes plastiek :-? Maar is er een goedkoper adres / manier, of zal ik er toch maar aan moeten geloven :)

http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=373_378&products_id=2067

piezo
8 januari 2006, 13:38
Zelf maken, Jeroen.
- potlood, min. hardheid 2H
- dichtbij de punt rondom sneetje maken
- niet rekkend draad (soepel ijzerdraad) in sneetje vastbinden
- 2 spijkers in werkbank slaan, 1 om draad op de juiste lengte (=radius)rond te leiden (als een buigpunt/katrolletje zeg maar), 1 om vast te zetten (dat mag ook iets anders zijn als een spijker natuurlijk)
- benodigde lengte(-n) afmeten met strakke draad en potlood over stijf/stevig dun karton trekken
- kartonnetje netjes langs de lijntjes uitknippen

Naar welk adres mag ik mijn consultancy factuur zenden? :D

Veekeren
8 januari 2006, 15:03
Dank je :D PM de factuur maar. Ik ga nu eerst een werkbank kopen voor op mn kamer :razz:

Zal als ik weer eens bij mn ouders ben nog eens kijken of ik het voor mekaar geknutseld krijg :)

fred dons
9 januari 2006, 07:06
er zijn verschillende websites (google maar eens) met deze radius meters in acrobatformat, hoeft je ze alleen maar uit te printen op een stuk karton te plakken en uit te snijden

bert k
9 januari 2006, 11:35
Vraagje: ik las op de Vox-site dat die mallen gebruikt konden worden voor een compoud radius. Maar dat kan toch niet? Compound radius is een verlopende radius.

piezo
9 januari 2006, 13:01
Vraagje: ik las op de Vox-site dat die mallen gebruikt konden worden voor een compoud radius. Maar dat kan toch niet? Compound radius is een verlopende radius.

Uiteraard moet je dan meerdere mallen gebruiken.
Je zet langs je hals de punten uit waar een bepaalde mal precies op de toets moet passen. Door vervolgens met vijlen en schuren steeds meer van grof naar fijn te werken, kun je je toets compound radius maken. Zo werd het tenslotte ook gedaan door de eerste customizers die het toepasten, voordat er freesbanken waren die met daarvoor toegeruste inspaninrichtingen.
Voor het uitzetten van die punten kun je de wiskundige vergelijkingen van een kegelvorm gebruiken, in excel oid.

Dirk W
9 januari 2006, 13:13
http://www.kinman.com/multimedia/radius/radius360.gif
Daar vond ik er een.