PDA

View Full Version : Wie heeft er ervaring met Gibson Class 5's?



Veekeren
8 januari 2006, 11:38
Ze lijken me haast de perfecte LP. Maar zijn ze dat? En wat zijn ze 2e hands waard :???:

http://www.gibsoncustom.com/flash/products/lespauls/class5quilt/Class5QuiltTop.html

Luca P
8 januari 2006, 13:45
Dacht ik al......allemaal arme sloebers hier!
We kunnen amper onze ziektekosten betalen!
:-(

Jeanken
8 januari 2006, 14:21
Kheb er zelf geen maar mijn oom al een tijdje, het is niet dé LP aangezien die ook nooit zal bestaan (ok, de eerste maand ofzo, maar dan heb je weer een nieuwe 'heilige graal' gevonden :D )maar hij komt heeeel dicht.
Hij kost nieuw dacht ik een 4000ŕ5000EUR, maar mijn oom heeft hem uit de States voor een goeie 2000EUR laten afkomen, shipping en taxen in (wel wat gesjoemel maar hé, wij zijn Belgen :wink: ), was een mint exemplaar van een jaar of 2 oud..
Hij heeft hem eens willen wegdoen voor een andere Class 5 en heeft toen voor 2500EUR te koop gestaan maar weinig interesse (dat krijg je met zo'n dure dingen) en toen hij bij een tweedehandsverkoper ging zei die dat hij er maar een 2000EUR van zou krijgen, minus die gast zijn fooi natuurlijk, mooi gehouden dus en nog steeds heel tevreden mee.
Wat wil je eigenlijk juist weten?

Veekeren
8 januari 2006, 14:57
Oh ik wil niets specifieks weten hoor :D Probeer gewoon wat te "leren" :wink: Bedankt voor je verhaal!

vulvasonic
8 januari 2006, 16:44
Het valt me op dat maar weinig gitaristen gecharmeerd zijn van het idee dat deze gitaar is voorzien van 'klankkamers' om gewicht te besparen. Daarmee zou de gitaar in de ogen van de purist altijd anders klinken dan een 'gewone' Les Paul. Het zou me niets verbazen als je deze gitaren over een paar jaar tweedehands voor veel minder geld tegenkomt dan de meer natuurgetrouwe kopies van de Gibson Custom Shop.

Je ziet het ook aan de ES serie. De tweedehands 335's leveren veel meer op dan de tweedehands 347's bijvoorbeeld, die vaak voor een 'habbekrats' weggaan, terwijl ze in feite een luxe versie is van de 335 (en in mijn optiek een betere gitaar).

Jeanken
8 januari 2006, 21:08
Het valt me op dat maar weinig gitaristen gecharmeerd zijn van het idee dat deze gitaar is voorzien van 'klankkamers' om gewicht te besparen. Daarmee zou de gitaar in de ogen van de purist altijd anders klinken dan een 'gewone' Les Paul. Het zou me niets verbazen als je deze gitaren over een paar jaar tweedehands voor veel minder geld tegenkomt dan de meer natuurgetrouwe kopies van de Gibson Custom Shop.

Je ziet het ook aan de ES serie. De tweedehands 335's leveren veel meer op dan de tweedehands 347's bijvoorbeeld, die vaak voor een 'habbekrats' weggaan, terwijl ze in feite een luxe versie is van de 335 (en in mijn optiek een betere gitaar).

Ik dacht dat er verschillende Custom Shop modellen waren die chambering hadden.
Maar ik daag je uit de Class 5 in je handen te nemen en nog eens te zeggen dat hij niet klinkt als een Les Paul, dé Les Paul komt zoals eerder gezegd al meer in de buurt.
By the way, die van mijn oom is een Flame, Quilt, maar wat een afwerking, tis een droom.
Ik had ergens gelezen dat de chambering trouwens gedaan werd net om meer als de originele LP's te klinken..

BLOK182
8 januari 2006, 21:20
Heb eens zo'n class 5 gezien, mijn lokale gitaarboer had der eentje voor service oid staan, en idd, je slaat echt ff achterover van de afwerking. Was ook met quilted top, geloof me, de echte gratie van het ding zie je NIET aan een paar digitale gibsonsite-fotootjes af! Maar goed, blijft evengoed een enorme berg geld!

Josdevos
8 januari 2006, 21:45
Gewone standards en classics hebben ook weight relief holes om aan gewicht te besparen. Zijn gewoon ronde uitboringen in de mahonie body.
Historics hebben dit niet.
't Gekke is dat mijn '57 RI LP lichter is als elke standard of classic die ik al bespeeld heb... Is maw een heel ander soort mahonie dat ze daar voor gebruiken.

Luca P
8 januari 2006, 22:31
Je ziet het ook aan de ES serie. De tweedehands 335's leveren veel meer op dan de tweedehands 347's bijvoorbeeld, die vaak voor een 'habbekrats' weggaan, terwijl ze in feite een luxe versie is van de 335 (en in mijn optiek een betere gitaar).

Het gaat er ook om welke beroemde gitarist erop speelde.
De ES335? Larry Carlton, Dave Edmunds noem ze maar op. Dat spreekt meer aan dan een beter gitaar.
Stel je voor, George Harrison speelde op een Animal Wehkamp shit!

Jeanken
9 januari 2006, 10:24
Gewone standards en classics hebben ook weight relief holes om aan gewicht te besparen. Zijn gewoon ronde uitboringen in de mahonie body.
Historics hebben dit niet.
't Gekke is dat mijn '57 RI LP lichter is als elke standard of classic die ik al bespeeld heb... Is maw een heel ander soort mahonie dat ze daar voor gebruiken.

De chambering zit toch nog wat anders dan weight relief holes dacht k.
En idd, voor die prijsklasse wordt het beste mahonie natuurlijk gehouden, maar ik denk niet dat er in een '57RI beter geselecteerd hout zal zitten dan in de Class 5, is echt Custom Shop en niet Historic en kost ook bijna het dubbele..

Josdevos
9 januari 2006, 12:10
Gewone standards en classics hebben ook weight relief holes om aan gewicht te besparen. Zijn gewoon ronde uitboringen in de mahonie body.
Historics hebben dit niet.
't Gekke is dat mijn '57 RI LP lichter is als elke standard of classic die ik al bespeeld heb... Is maw een heel ander soort mahonie dat ze daar voor gebruiken.

De chambering zit toch nog wat anders dan weight relief holes dacht k.
En idd, voor die prijsklasse wordt het beste mahonie natuurlijk gehouden, maar ik denk niet dat er in een '57RI beter geselecteerd hout zal zitten dan in de Class 5, is echt Custom Shop en niet Historic en kost ook bijna het dubbele..

Ik vergeleek met een standard niet met een class 5 qua hout.

Class 5s zijn eigenlijk custom shop versies met long van de oude classic premium+. (Bestonden destijds ook uit de CS) Dus Classic premium+ mét long neck tenon en weight relief holes. (Check het LPF maar eens...)

http://www.lespaulforum.com/finalframes/frameset.htm

LP Classics - Standards - Customs - Class 5s

De Class 5s hebben het meeste weight relief holes, een stuk of 18. Is daarmee hééél licht, maar zou 't schijnt iets missen qua tone.

http://img452.imageshack.us/img452/7018/radiographlespaul1b7ca.jpg


http://www2.freepichosting.com/Images/421503015/44.jpg

Nickname
9 januari 2006, 12:32
:-D Die röntgenfoto is cool.. eindelijk eens iets wat van mijn vakgebied op dit forum :razz: (ja, k word als het goed is röntgenlaborant :D )

Nickname
9 januari 2006, 12:32
:-D Die röntgenfoto is cool.. eindelijk eens iets wat van mijn vakgebied op dit forum :razz: (ja, k word als het goed is röntgenlaborant :D )

Nickname
9 januari 2006, 12:33
:-D Die röntgenfoto is cool.. eindelijk eens iets wat van mijn vakgebied op dit forum :razz: (ja, k word als het goed is röntgenlaborant :D )

Orpheo
9 januari 2006, 12:36
ik heb t al eens eerder gezien, en ik vind het nog steeds een schande dat ze die holes erin boren. dan koop je toch lekker geen gibson als ie te zwaar is? stelletje zeuren ook.

maar over de class 5. ik ben er niet superblij mee. te licht. heeft de feel van een ES335 vond ik.... miste nog een f-gat zeg maar. hij had niet de woeste growl van mijn custom, of menig andere custom/les paul.

ik ken bv weer wel de elegant les paul, en holy sh*t was is DIE mooi, en wat klinkt DIE goed. heel open, transparant, lekkere vibe, mooie top (echt bloedmooi) compound radius toets, ebben toets.

maar weer; hij is t NET niet. ik vind heritage tegenwoordig "echtere " les pauls maken dan gibson zelf, op een paar modellen van gibson na, bv de R7, R8, R9, R0 en R4.

Veekeren
9 januari 2006, 13:49
Hmm... Lijkt me toch eigenlijk wel mijn type Les Paul. Als ik zo wat reviews lees en de specs zie. Kan een blauw geflamede kopen uit 2001... Heb genoeg gespaard...

Jeanken
9 januari 2006, 18:54
Ik vergeleek met een standard niet met een class 5 qua hout.

Class 5s zijn eigenlijk custom shop versies met long van de oude classic premium+. (Bestonden destijds ook uit de CS) Dus Classic premium+ mét long neck tenon en weight relief holes. (Check het LPF maar eens...)

http://www.lespaulforum.com/finalframes/frameset.htm

LP Classics - Standards - Customs - Class 5s

De Class 5s hebben het meeste weight relief holes, een stuk of 18. Is daarmee hééél licht, maar zou 't schijnt iets missen qua tone.


Idd, ik dacht dat hij chambering had, en dat is dan nog wat anders, maar het zijn gewoon weight relief holes.
In ieder geval, ze schijnen misschien iets te missen qua tone, maar ik kan je verzekeren dat je dat niet meer zeg nadat je deze hebt gehord.
Khad het eerst wat afgeraden om lind te bestellen, dan nog de onzekerheid of hij wel aankomt, sound dan nog buiten beschouwing gelaten ben je nooit zeker van de staat van die dingen, maar man, deze kan tegen elke LP die ik al in mijn handen heb gehad concurreren, Historic of CS, om nog maar van enkele oudjes te zwijgen, deze is IMO zijn prijs wel waard.
@Topicstarter: Hoeveel ga je die betalen trouwens? Ik ken nog iemand die er eentje heeft, zal eens horen wat die betaald heeft als je wil..

Veekeren
9 januari 2006, 19:49
Vraagprijs is 2500...

Josdevos
9 januari 2006, 20:08
Natuurlijk zal die gitaar goed klinken... Ik geef enkel maar informatie door...

Jeanken
9 januari 2006, 20:44
Tsjah, 2500 is geen slechte prijs als je ziet wa ze nieuw kosten en ook hoe weinig je ze ziet, maar langs de andere kant weet ik uit ervaring dat ze redelijk laag gaan net omdat ze zo duur zijn en weinig mensen ze echt kennen, je raakt ze niet kwijt=>lagere prijs.
Moest ik van jou zijn ik zou proberen hem op 2400EUR te krijgen, lukt het niet kan je nog steeds 2500 gaan als je hem dat waard vindt natuurlijk.
@Josdevos: Ok, dat je info wil geven, maar ik vond dat je nogal liet uitschijnen dat ze 'niet zo goed' zou zijn terwijl je blijkbaar nog nooit eentje in je handen hebt gehad. Reliefholes, ok, dat is technische info, maar no offence, uitspraken doen over de sound is vrij straf puur uitgaande van de specs..

Josdevos
9 januari 2006, 22:08
Ok, dat je info wil geven, maar ik vond dat je nogal liet uitschijnen dat ze 'niet zo goed' zou zijn terwijl je blijkbaar nog nooit eentje in je handen hebt gehad. Reliefholes, ok, dat is technische info, maar no offence, uitspraken doen over de sound is vrij straf puur uitgaande van de specs..

Absoluut niet ik schreef enkel dat velen ze iets vinden missen tov de Historics, dat betekent niet 'niet zo goed'. Ik ga inderdaad puur af op specs en de specs zijn dat ze de weight relief holes hebben (die al 20 jaar op Gibson USAs zit en de long neck tenon van de historics.

Ik heb ook gezegd dat ik die maatregel raar vind aangezien vele historics effektief niet heel veel wegen. Maar kan me wel inbeelden dat het een hele lichte gitaar is en mede met de 60s neck een heel wat beweegelijkere gitaar is live en voor sommigen supercomfy

Qua specs issie verder gelijkaardig aan de '60 RI buiten:

Parloid inlays (zoals gibson usa), e
Gen cts pots en bumblebees caps
een paar andere plastic parts
andere custom shop burstbuckers

vulvasonic
9 januari 2006, 22:53
Och, ik heb een vederlichte Les Paul Standard Double Cut. En daar zit een DIJK van een geluid in. Ik zou 'm niet eens willen ruilen met een 'gewone' Les Paul. :-D