PDA

View Full Version : Zo'n heeel kort patchkabeltje



Franc
8 januari 2006, 07:49
Ik zet het maar even hier omdat toch vooral vintageversterkergebruikers hier gebruik van zullen maken...

Ik was gisteren bij Feedback R'dam en ik dacht, ik vraag eens om zo'n kort kabeltje om de inputs van mijn JTM45 door te lussen.
Zo'n kabeltje met 2 haakse pluggen en precies lang genoeg om van linksonder naar rechtsboven te passen.

Ze wisten niet wat ik bedoelde? Kortste dat ze in hui hadden was 15 cm (en onbetaalbaar volgens die gozer bij de kassa).
Is het zo'n raar iets? Ik zie dat toch heel vaak op foto's van oude 4 inputters...

Waar halen jullie die? Of wordt dat zelfmaken (toch zie ik altijd aangegoten pluggen op die foto's)?

1959SLP
8 januari 2006, 09:53
Die hele korte heb ik ook wel eens gezien. Ik heb zo ene van 15 cm en die vind ik eigenlijk net goed. Kan je mooi langs de zijkant leiden. Voordeel hiervan is dat je met een haakse jack gewoon kan inpluggen zonder dat dat patchkabeltje aan de achterkant van die haakse jack in de weg zit.

Mr.Jay
8 januari 2006, 10:40
Ik zet het maar even hier omdat toch vooral vintageversterkergebruikers hier gebruik van zullen maken...
Ik was gisteren bij Feedback R'dam en ik dacht, ik vraag eens om zo'n kort kabeltje om de inputs van mijn JTM45 door te lussen.
Zo'n kabeltje met 2 haakse pluggen en precies lang genoeg om van linksonder naar rechtsboven te passen.
Ze wisten niet wat ik bedoelde? Kortste dat ze in hui hadden was 15 cm (en onbetaalbaar volgens die gozer bij de kassa).
Is het zo'n raar iets? Ik zie dat toch heel vaak op foto's van oude 4 inputters...
Waar halen jullie die? Of wordt dat zelfmaken (toch zie ik altijd aangegoten pluggen op die foto's)?

Die korte gekleurde gegoten dingen zijn goedkope troep.
Ze storen en brommen veelal, ben ze nou al zovaak tegengekomen als doorluskabeltjes.
Beste voor zulke overbruggingskabeltjes zijn de dunne maat GEORGE L. draden met dito connectoren. Ik maak ze vaak genoeg voor TweedBassmangebruikers, zelfde idee dus. Ook voor tussen je vloerpedaaltjes zijn ze topkwaliteit en lekker compact.

JaY

Lucluc
9 januari 2006, 10:48
Beste voor zulke overbruggingskabeltjes zijn de dunne maat GEORGE L. draden met dito connectoren.

Ik vind die kabels niet geschikt om vaak in en uit te pluggen. Die verbinding is toch niet sterk genoeg, maar wel goed genoeg voor een pedalenbord.

Negative K3 fan
9 januari 2006, 11:55
franc, jij knutselaar, maak die verbinding gewoon intern met een nice SPST schakelaartje 8-)

Robbert
9 januari 2006, 11:59
benodigdheden:

- Twee stukjes krimpkous van 1,5 cm, bij voorkeur doorzichtig;
- twee stukjes krimkous van een centimeter of 5 in een willekeurige kleur;
- twee mooie Switchcraft stekkers;
- Een centimeter of 15 kwaliteits kabel (Canare, Mogami) en
- aansteker;
- Stanley mes;
- een lijmpistool en
- soldeerijzer.

Haal van de kabel ongeveer 1,5 cm af, zodat ze goed op de stekker kunnen. Soldeer eerst één kant van de kabel.

Schuif vervolgens het kleine doorzichtige krimpkousje naar het soldeerpunt. Schuif het er iets overheen. Gooi dan een flinke dot lijm over de soldering en schuif snel de krimpkous eroverheen, aansteker eronder dat de lijm eruit wordt geforceerd.
Laten drogen voor een minuutje en snijd de overtollige lijm weg.

Dan het gekleurde krimpkousje eroverheen en vervolgens afsluiten met de mantel van de stekker.

Nu heb je een soldering waarbij de zuurstof weggeperst is van de soldering een zeer stugge mantel bij de soldering, dus geen kraakjes.

Let op bij het solderen van de andere kant, dat alle kousjes en mantel in omgekeerde volgorde op de kabel zitten alvorens te solderen, anders gaat het niet werken he!


Succes!

Oh. En let op bij duurdere kabels, dat er een geleidende extra mantel om de kern zit. Die moet je dus inkorten!

Mr.Jay
9 januari 2006, 18:17
Beste voor zulke overbruggingskabeltjes zijn de dunne maat GEORGE L. draden met dito connectoren.

Ik vind die kabels niet geschikt om vaak in en uit te pluggen. Die verbinding is toch niet sterk genoeg, maar wel goed genoeg voor een pedalenbord.

Een brugkabeltje laat je toch ook zitten net als op pedalenboard?
beste kun je ze inderdaad laten zitten.

JaY

Al
9 januari 2006, 23:14
Beste voor zulke overbruggingskabeltjes zijn de dunne maat GEORGE L. draden met dito connectoren.

Ik vind die kabels niet geschikt om vaak in en uit te pluggen. Die verbinding is toch niet sterk genoeg, maar wel goed genoeg voor een pedalenbord.

+1 !!

1959SLP
11 januari 2006, 08:35
Franc, ik zie net op de pic van je JTM (post bij bouw van ijzerbroot`s plexi) zo`n patchkabeltje met van die platte metalen jacks. Die kun je toch eventueel iets inkorten?

Franc
11 januari 2006, 12:01
Hoi allen,

Ja klopt. Ik HEB ook wel een kabeltje en dat zou ik kunnen inkorten maar ik was er dus van overtuigd dat je gewoon pasklare minikabeltjes kon krijgen om dat ik die op foto's zie...

Ché
11 januari 2006, 12:59
http://www.musiciansfriend.com/srs7/g=guitar/search/detail/base_pid/330751/

bedoel je zoiets?

ik heb er zo van yellowcable, ziet er juis hetzelfde uit, kun je in veel winkel krijgen, kost 5€ en er zitten er 2 in een doosje.
zijn zeker stevig genoeg als doorluskabel en ruisvrij...misschien niet de beste maar toch een stuk beter dan die gekleurde dunne patchkabeltje die verschrikkelijk zijn...

Ché
11 januari 2006, 13:03
ik heb precies last met meervouden vandaag :roll:

winkelS en patchkabeltjeS dus :wink: