PDA

View Full Version : Flatwound snaren of toch maar gewoon Roundwound snaren?



Manusdr
18 oktober 2002, 02:54
Het verschil tussen deze 2 soorten snaren is de afwerking van de 'schil' van de snaar, geloof ik. Omdat mijn bas niet echt 'soepel speelt vroeg ik me af of die flatwound snaren daar iets aan kunnen verhelpen?

Ron C
18 oktober 2002, 09:04
Op 2002-10-18 02:54, schreef Manusdr:
Het verschil tussen deze 2 soorten snaren is de afwerking van de 'schil' van de snaar, geloof ik. Omdat mijn bas niet echt 'soepel speelt vroeg ik me af of die flatwound snaren daar iets aan kunnen verhelpen?


Nee dat maakt niets uit, het voelt welliswaar anders aan maar "soepeler" heeft niets met de snaren te maken. Flatwounds klinken ook anders, het is maar de vraag of je dat wilt, persoonlijk houd ik er niet van.
Als je wilt dat je bas soepeler speelt zul je de snaren wat lager moeten leggen en eventueel iets dunnere snaren.

AllodoX
18 oktober 2002, 09:24
" correct afstellen is de sleutel tot goede speelbaarheid "

- Drs. Mgr. Ir. AllodoX, 2002 -

emielow
18 oktober 2002, 11:19
blaaat

AllodoX
18 oktober 2002, 12:11
flatwounds hebben minder output, maar wel een uhm.. tjah hoe zeg je dat.. uhm " minder nasaal " geluid.. wat minder midrange en hoog zeg maar..

Ron C
18 oktober 2002, 12:23
Flatwounds klinken wolliger, doffer en minder Mwaaaah!.

Manusdr
18 oktober 2002, 13:23
ahhhh, zit het zo...
Mijn punt is dat ik een jaar geleden een Ibanez Gsr200 heb aangeschaft met alles erop en eraan. De dag dat ik hem kocht kon ik geen noot spelen, maar na een jaar veel spelen (15/20 uur p/week) gaat het me heel aardig af. Ik heb alleen geen idee wat een lekkere afstelling voor mijn bas. Wellicht een lage action, want snelheid is wel belangrijk.
Ook vallen de mid-tonen errug tegen, weinig volume, vooral de A snaar is zacht. Dat is wel bud, want een snel loopje dat van de Esnaar naar de Asnaar loopt is dan best vreemd, door dat volumeverschil. De oplossing is gewoon zachtjes spelen op de Esnaar en wat harder op de Asnaar, maar toch.
En kan ik mijn bas ook laten afstellen, ik heb namelijk geen zin in een gebroken hals en een compleet vernagelde afstelling...

Venomer
18 oktober 2002, 13:39
Het schijnt dat een lage action goed is voor de snelheid, maar juist nadeling voor je klank. In elk geval zou ik de afstelling eens door een deskundige laten doen.

Het volumeverschil tussen de snaren kan te maken hebben met een slechte afstelling, maar ook met een versleten snaar. Zijn je snaren soms oud?

Manusdr
18 oktober 2002, 13:43
oud? Ach wat heet oud... het zijn nog de originele snaren. Shame on me. Maar daarom dus nu de vraag wat ik het beste voor snaren kan kopen.
De lage action lijkt me echt wel wat, en als het volume dan wat lager is gaat de versterker toch gewoon een tikje omhoog? Toch?

basswasp
18 oktober 2002, 15:22
Als je je snaren laag wilt hebben, moet je snaren hebben met een hoge snaarspanning... d'Daddario ofzo :smile:

Manusdr
18 oktober 2002, 16:35
Oke, dus de snaren moeten van d'Daddario zijn, en dan de gewone roundwoundversie neem ik aan?

Maar de afstelling, ik neem aan dat er wel gefinetuned moet worden? Kan ik dat zelf? Is er wellicht een site waar op staat hoe dat moet?

Wat een vragen he. In ieder geval relaxed dat jullie reageren!!

AllodoX
18 oktober 2002, 16:38
wat een onzin.. woei !

de hoogte van je snaren ten opzichten van je fretboard heeft geen bilnaad te maken met de klank..

je zeg je snaren lager, en zet dan ook je elementen lager ( duh :razz: ), omdat anders het magnetische veld van je elementen de vibratie van je snaar beinvloed..

ennuh.. ManusDr.. als je bang bent om af te stellen wil ik het wel gratis voor je doen hoor.. scheelt je weer 50 euro voor het wegbrengen naar een winkel :wink:



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: AllodoX op 2002-10-18 16:41 ]</font>

Manusdr
18 oktober 2002, 16:47
!!!

Dat zou te gek zijn!

Je woont in DenBosch toch? Daar kom ik langs langs als ik bij mijn ouders in Uden op bezoek ga, waar het binnenkort weer tijd voor is.

En jij zegt ook d'Daddario snaren?

AllodoX
18 oktober 2002, 19:03
absoluut niet :smile:

ik geef 100 % de voorkeur aan Richard Cocco snaren, alleen zijn die niet makkelijk aan te komen.. in mijn optiek zijn het de beste snaren die er bestaan.

ik heb jaren exclusief op cocco's gespeelt.. maar omdat ze zo moeilijk aan te komen zijn ben ik overgestapt op Ernie Ball regular slinkes ( groene pakje ).

die zou ik je ook aanraden :smile:

Semafoor
18 oktober 2002, 21:12
Op 2002-10-18 13:43, schreef Manusdr:
oud? Ach wat heet oud... het zijn nog de originele snaren. Shame on me. Maar daarom dus nu de vraag wat ik het beste voor snaren kan kopen.
De lage action lijkt me echt wel wat, en als het volume dan wat lager is gaat de versterker toch gewoon een tikje omhoog? Toch?

Geloof me, als je 15 tot 20 uur per week speelt en je hebt er na een jaar nog de originele snaren op... dan zijn je snaren zo oud als de t*ring.
Ik probeer ook de 15 uur per week te halen en na 4 a 5 maanden zijn ze alweer veels te oud. Daarom ben ik overgestapt op elixir snaren, die hebben een speciaal laagje over de snaar heen waardoor ze minder snel slijten (alleen ze zijn wel een heel stuk duurder dacht ik).
In snaren gaat vuil zitten van je vingers, dit geeft een doffe plek op de snaar, hoe doffer je snaar, hoe doffer de klank. Gewoon even kijken hoe dof ze er uit zien dus...

basswasp
18 oktober 2002, 22:32
Elixers: €65 :eek:

Manusdr
18 oktober 2002, 22:37
Ja versleten zijn ze ja, lekker smerig zullen we maar zeggen.
Maar goed, die elixers lijken me ook wel wat, maar 65 Euro??!! Dat is me nogal wat voor een setje snaren...
Zit er veel verschil tussen die elixers en de Ernie ball die Allodox adviseert?

AllodoX
18 oktober 2002, 22:53
elixer heeft een plastic coating over de snaren, waardoor er geen vet van je vingers tussen de wikkelingen komt.. daardoor klinken ze langer als nieuwe snaren..

is meer iets voor de liefhebber dan voor het grote volk..

Semafoor
19 oktober 2002, 13:23
Als je elixirs koopt, koop dan de nanoweb variant. Ze voelen precies hetzelfde als 'normale' snaren.
Elixir snaren gaan trouwens 3 tot 5 keer langer mee vanwege dat laagje en dan zou het weleens zo kunnen zijn dat je op het eind zelfs goedkoper uit bent...

Manusdr
19 oktober 2002, 13:45
Zouden ze die elixers bij feedback in rotterdam verkopen denk je?
Ik las trouwens ergens anders op dit forum een post van basswasp:

Geplaatst: 2002-08-07 20:16
--------------------------------------------------------------------------------
'k heb net m'n nieuwe Elites op m'n bas gezet... Dat was dus duidelijk niet €25 waard...

Euhhh, dus wel of niet doen dan?

AllodoX
19 oktober 2002, 17:31
hou je van

- strak of flodderig ?
- blikkerig of vol ?
- glad of ruw ( geluid ) ?

Manusdr
19 oktober 2002, 17:42
Ik hou van Strak geluid, absoluut NIET blikkerig en wel glad.

AllodoX
19 oktober 2002, 19:10
dan moet je geen elites pakken :wink:

Elites zijn heel flodderig.. voor strakker geluid moet je een snaar pakken met veel trekkracht.. ernie ball slinkies dus :smile:

Ruud
19 oktober 2002, 19:45
Hmmmm, dan moeten we die elixers ook maar eens proberen, ist geluid nog veel anders dan de slinkies diek nu altijd gebruik?,

en wat betaal je in hemelsnaam wel niet voor een 5 snarig pakkie???

AllodoX
19 oktober 2002, 20:14
reken dan maar op een kleine 75 tot 80 euro of zo :smile:

basswasp
20 oktober 2002, 10:32
Op 2002-10-19 13:45, schreef Manusdr:
Ik las trouwens ergens anders op dit forum een post van basswasp:

Geplaatst: 2002-08-07 20:16
--------------------------------------------------------------------------------
'k heb net m'n nieuwe Elites op m'n bas gezet... Dat was dus duidelijk niet €25 waard...

Euhhh, dus wel of niet doen dan?


Geen Elites... nu ben ik er trouwens achter dat ze nog roesten ook...:sad:

Manusdr
25 oktober 2002, 12:08
Nou, eindelijk zitten de nieuwe snaren erop! Het zijn toch Ernie Ball slinkies geworden.
Spelen errug lekker!!