PDA

View Full Version : Valve junior gemod



svokke
7 januari 2006, 22:42
Ondertussen is mijn valve junior aangekomen. Ik heb hem even aan gezet en ben meteen begonnen met modden. :-D
Dat is ook wel nodig, schandalig dat epiphone een versterker durft te verkopen die zo veel lawaai maakt, zelfs zonder dat er een gitaar aan hangt.:???:
Aan de klank heb ik nog niet gesleuteld, eerst moesten alle bijgeluiden eruit. Dat is gelukt en ik heb mijn werkzaamheden maar op het web gesmeten, misschien heeft iemand er wat aan.
http://users.telenet.be/svokke/valve%20junior%20mods.htm

birt
7 januari 2006, 23:19
heel leuk, goede info :)

Negative K3 fan
7 januari 2006, 23:43
geniaal

Negative K3 fan
8 januari 2006, 13:58
heb je trouwens ook overwogen of geprobeerd de verbinding van de gitaar input naar de grid stopper naar de eerste gain stage te vervangen door een afgeschermde draad direct naar d e socket?

nicoverduin
8 januari 2006, 22:05
Je kan ook nog een smoorspoel van 5H of hoger tussen de gelijkricht diodes en R2 zetten. Wordt ie heeeeel stil van. Maar verder een typishce low budget versterker. Mogelijk wel de moeite waard om aan te schaffen voor de onderdelen en dan een eigen champ bouwen.....

Nico

svokke
8 januari 2006, 23:51
heb je trouwens ook overwogen of geprobeerd de verbinding van de gitaar input naar de grid stopper naar de eerste gain stage te vervangen door een afgeschermde draad direct naar d e socket?
Ik heb het nog niet overwogen of geprobeerd. Ik heb geprobeerd met zo weinig mogelijk aanpassingen er iets bruikbaars van te maken. Na mijn mods was hij al stil genoeg en ben ik maar gestopt. :oops: Het kan natuurlijk geen kwaad, maar of het echt nodig is?


Je kan ook nog een smoorspoel van 5H of hoger tussen de gelijkricht diodes en R2 zetten. Wordt ie heeeeel stil van. Maar verder een typishce low budget versterker. Mogelijk wel de moeite waard om aan te schaffen voor de onderdelen en dan een eigen champ bouwen.....
Je kan er inderdaad ook een smoorspoel tussen zetten. Maar ik denk dat in deze versterker eerder een weerstand op zijn plaats zou zijn. Een choke is iets duurder dan het condensatortje en ik wou hem zo low-budget mogelijk. Ook is de spanning op de EL84 is wat aan de hoge kant. Na de diodes staat er 346V, over de uitgangstransfo verlies je dan nog wat spanning en op de anode komt er dan 324V te staan. Op schermrooster staat 316V. Dat samen met een kathode weerstand van slechts 220ohm maakt dat de lamp ongeveer 14W staat te verstoken.
Kortom, we hebben spanning genoeg in deze amp. Ik was eerst van zin om een paar weerstanden te plaatsen om de filtering te verbeteren en de spanning wat te laten zakken. Dat zouden echter vermogen weerstanden moeten zijn, die niet echt netjes op de print bij kunnen.
Het is inderdaad een leuk ding om zelf iets mee te bouwen. Ik heb me al moeten inhouden om het niet te slopen en er een 6V6 in te zetten. :-D

nicoverduin
9 januari 2006, 18:00
Heb je die spanning tov ground of tov de kathode gemeten? 14 Watt op een EL84 is een hele korte levensduur. PaMax = 12 Watt. Pg2Max=4 watt.
Nico

svokke
9 januari 2006, 20:32
Alle spanningen zijn ten opzichte van kathode. Op de kathode staat 9.9V,met een weerstand van 220ohm.
Ik heb het nog eens doorgerekend. De weerstand van de uitgangstransfo is 514 ohm en de spanning erover is 346-324=22V , de anodestroom 22/514=42.8mA, anodedissipatie (324-9.9)*42.8mA=13.4V Bij mijn eerste berekening had ik de stroom berekend door de kathode, maar een deel hiervan gaat door screen (schermrooster?).
Nog steeds te veel voor een gewone EL84, maar ik gebruik een 6P14P. De russische versie van de EL84 met een maximale anodedissipatie van 14W.
Die kan ik ook nog goedkoper te pakken krijgen dan een gewone EL84.
http://www.russiantubes.com/prop.php?t=12&p=245
Nu is het afwachten hoe lang de lamp meegaat...

nicoverduin
9 januari 2006, 20:46
ik denk niet zo lang :-D :-D :-D :-D

ochieloedere
25 januari 2006, 16:02
Hey,

ik heb de epi valve special gekocht, zou hetzelfde model moeten zijn als die van jou, maar dan met meer knoppen.


Nu, mijn broer speelt graag hard, en heeft vrees ik mijn lamp erdoorgespeeld. Kan ik zoiets zelf vervangen? Moet ik bi-assen als er maar één lamp inzit? ik zou graag leren 'modden', maar dus voor alles een eerste keer.
Iemand suggesties?

grts

Simon

nicoverduin
25 januari 2006, 18:17
Een buis verstoken tegen zijn maximale dissipatie is een kort leven voor die buis. Ook al zijn ze goedkoper. Dat lost het probleem niet op. Ik zou hem toch iets kouder zetten. Maar ieder zijn meug:D

JoostBaksteen
25 januari 2006, 18:59
. Kan ik zoiets zelf vervangen? Moet ik bi-assen als er maar één lamp inzit? ik zou graag leren 'modden', maar dus voor alles een eerste keer.
Iemand suggesties?


1) Breng hem naar een tech, er lopen levens gevaarlijke spanningen in je versterker. Als je geen zin hebt om er _veel_ tijd in te stoppen zou ik dit aanraden, anders kan het je je leven kosten.

2) Maar als je echt wilt leren modden: stop er veel tijd in, lees een hoop literatuur (zie het kopje literatuur in het sticky topic). Als je genoeg hebt gelezen en weet hoe een buizen versterker werkt is biassen redelijk makkelijk en kan je dit zelf gewoon doen. Dit staat allemaal heel goed uitgelegd in een heleboel boeken. Uiteraard moet je ook weten wat de risico's zijn, waar die vandaan komen en hoe je die kan minimaliseren. Al met al heel wat uurtjes studeren, je moet je er flink in verdiepen wil je jezelf geen pijn doen. Tot het moment daar is dat je zelf _zeker_ weet dat je het goed doet, zou ik er niet aan beginnen in ieder geval. Waarom zou je je leven riskeren?

ochieloedere
25 januari 2006, 20:26
Joost,

bedankt voor de tips, ik had inderdaad al gelezen over de levensgevaarlijke spanningen, en nee, die heb ik idd liever niet door mijn vingers.

Ik las al wel wàt lectuur, maar, is er zoiets als 'het boek der boeken' over lampenversterkers in het algemeen?
En is het trouwens een beetje haalbaar om zonder technische kennis van electronica een lamp te switchen?

Wat kost zo'n beurt bij de tech? ik liet me vertellen dat een degelijke EL24 ongeveer €15 zal kosten? Klopt dat?

grts

Simon

nicoverduin
25 januari 2006, 20:32
Ik las al wel wàt lectuur, maar, is er zoiets als 'het boek der boeken' over lampenversterkers in het algemeen?
Yep....Het Radiotron Designers Handbook..4e editie .Te vinden met enig zoeken op het internet als PDF. Ook soms als boek te koop op eBay. ruim 1400 bladzijden waar dus alles in staat. Als je die beheerst......Dan mag je jezelf als expert beschouwen...:D

JoostBaksteen
25 januari 2006, 20:34
'het boek der boeken' over lampenversterkers in het algemeen?


Radiotron, 4th edition, noemen veel mensen 'de bijbel' (link naar de 3rd staat in dat topic). Heb hem zelf (3 en 4) ook en is idd een goed boek. Maar wel een beetje droge theorie :p

Ik raad de P1 documentatie op ax84.com (zie dat topic) aan om een beetje een gevoel te krijgen hoe het werkt. Als het je bevalt en je wilt er meer over weten raad ik Radiotron aan... en als je het dan toch doet, doe dan meteen de 4th edition (is wel op internet te vinden).



En is het trouwens een beetje haalbaar om zonder technische kennis van electronica een lamp te switchen?


Dat is net zo makkelijk/moeilijk als een (licht) lamp verwisselen... Het biassen, daar gaat het om.



Wat kost zo'n beurt bij de tech?


Zou het niet weten, ik doe het zelf




ik liet me vertellen dat een degelijke EL24 ongeveer €15 zal kosten? Klopt dat?

EL84 toch? Maar wat die kost hangt af van het merk, type e.t.c. Bij verelec.com staat er eentje voor 8.50.

http://www.verelec.com/catalog/product_info.php?products_id=738

Jeroenvanhulsteijn
25 januari 2006, 20:53
jemigdepemig, alleen de inhoudsopgave is al 32 pagina's. Nou, voorlopig heb ik genoeg te lezen.

Radiotron Handbook (http://www.ctrl-c.liu.se/mirror/rdh4/)

ochieloedere
25 januari 2006, 20:56
Die 1400 blz. zullen even moeten wachten, tot ik mijn examens af heb, er liggen er nog de helft te wachten!

Alvast enorm bedankt voor de snelle reacties!

(en ja, inderdaad, twas EL 84, kheb al teveel nummertjes moeten blokken vandaag, hehe)

grts


Simon

ochieloedere
26 januari 2006, 18:13
nog snel een vraagje:

kwas er vandaag met ne maat over bezig, en die beweerde dat je, als je amp maar 1 lamp heeft, niet hoeft de bi-assen, en dat het dan even gemakkelijk gaat als een gewone lamp (voor verlichting) versteken.

uitgezonderd van het risico op schokken, is dat dan gevaarlijk? Zijn er dingen waarop ik moet letten?
of toch maar naar de amp-doctor?

grts

Simon

JoostBaksteen
26 januari 2006, 18:24
Verschilt per versterker...

nicoverduin
26 januari 2006, 18:24
't ligt er aan wat voor buis het is. Als het een 12AX7 of ECC83 oid is geen probleem. Als het een EL84 is dan ligt het eraan hoe die geschakeld is. Maak anders een foto van de buis en zijn directe omgeving.

Nico

ochieloedere
26 januari 2006, 18:36
verdomme, net beter gekeken, tzijn toch 2 lampen => ff op www.epiphone.com gekeken.

Single-Ended
• 12AX7, EL84 => hierbij mag ik er dan toch vanuit gaan dat de 12AX7 de voorversterkerlamp is, en dat de EL84 instaat voor de eindtrap?

Omdat het alleen 'rinkelt' bij hogere volumes ga ik ervan uit dat de eindlamp het moeilijker heeft. Is dat een juiste conclusie?

grts


Simon

nicoverduin
26 januari 2006, 18:40
Yep. die eindtrap staat effe te heet had ik begrepen. Zal wel een kathode bias zijn (dikke weerstand aan pin 3.

ochieloedere
26 januari 2006, 18:47
tja, dan denk ik dat ik 'm binnendoe bij de tech, want ik heb het al gezegd, op dit moment geen tijd om alles te bestuderen, en als er moet ge biast worden, liever geen risico. Een licht vervangen lukt me nog net, maar meer... Hij is nog binnen garantie, en dat wil ik nu net even niet verpesten.

nico, alvast enorm bedankt, ik weet al een pak meer nu!


grts

Simon

nicoverduin
26 januari 2006, 21:44
Laat de tech vooral effe kijken naar de maximale dissipatie van die eindpit. Dus niet dat ie er zomaar een nieuwe inpropt. Want dat lost niets op.