PDA

View Full Version : uur bezig met stemmen?????



daron_kurt
17 oktober 2002, 17:33
ik heb RG met LO TRS || brigde, floyd rose. Ik ben een uur bezig geweest met stemmen, ik had niet het id, dat dit normaal is. Ik heb geen setje nieuwe snaren erop gezet, ik heb niks raars gedaan, ik heb hem zelfs speciaal laten afstellen op mij stemming (drop c). Dus de hele hals en de veren en alles is allemaal goed afgesteld...Na een uur was ik dus eindelijk tevreden en mijn stemapparaat gaf aan dat alles goed stond...Ik denk, ff lekker met een cdtje meespelen. KUT, stond ie niet goed met dat liedje. En jah, ik had precies dezelfde stemming, dat weet ik zeker, want ik heb wel vaker met dat liedje meegespeeld. Dus, problemen: waarom duurt dat stemmen zo lang? -en- Waarom klopt de stemming met mijn stemapparaatje wel, en met de cd niet meer....??? alvast bedankt voor de reactie, want ik krijg de neiging om mn gitaar door t raam heen te smijten...maarjah, das ook zo zonde....pppffff zucht...

Moonchild
17 oktober 2002, 17:49
I feel your pain

Dit is een probleem met floating trems. Degeen die hem heeft afgesteld heeft het blijkbaar niet goed gedaan. Het gaat bij dit probleem vooral om de tremveren.
De spanning van de veren moet gelijk zijn aan die van de snaren (en die heb je veranderd toen je in andere stemming ging)
De veren zijn niet goed daarbij afgesteld.

Stel je veren staan te strak: jij gaat vrolijk je gitaar stemmen, de onderste snaar klinkt te hoog, dus stem je m omlaag, de volgende klinkt ook te hoog, dus die stem je ook omlaag...als je uiteindelijk de lage E naar onder hebt gestemd, kan je weer opnieuw beginnen, want de onderste is nu weer te hoog gestemd omdat je de rest van de snaren omlaag hebt gestemd (en dus minder spanning hebben)
En als de veren juist te los zitten heb je het omgekeerde probleem.

Nu denk je, als ik maar lang genoeg blijf stemmen, vindt ie uiteindelijk zijn balans toch? Ja dat klopt, maar dikke kans dat je tremolo dan weer niet helemaal haaks staat op de body. ---> veren opnieuw afstellen --> zie begin verhaal

Mijn advies voor jou: laat de zooi afstellen door iemand die WEL van wanten weet.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Moonchild op 2002-10-17 17:49 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Moonchild op 2002-10-17 17:50 ]</font>

jeetje wat een typo's

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Moonchild op 2002-10-17 17:51 ]</font>

Swan
17 oktober 2002, 18:15
als je em hebt laten afstellen moet ie gewoon goed gestemd zijn, ik zou terug gaan naar degene die em heeft afgesteld

Ibanez
17 oktober 2002, 18:38
Ik heb ook es een keer per ongeluk een verkeerd setje snaren erop gezet. En dan valt hij idd niet meer te stemmen. De brug ging zelfs helemaal omhoog zitten. Daarna ff de snaren allemaal verwisseld voor een goeie dikte en hij was weer goed. En ik wil b.t.w. nog wat zeggen, iedereen zegt dat je altijd zo lang doet over het snaar verwisselen en stemmen van een snaar van een floyd maar ik doe het in 3/4 minuten.

JackasS
18 oktober 2002, 01:45
Kun je dat ding ook op de een of andere manier vastzetten?

michielv
18 oktober 2002, 07:47
Ja hoor, gewoon de veren zo strak aandraaien dat de brug op de body rust. Kweenie zeker maar waarschijnlijk kun je punten waar de floy op rust (die twee "studs") ook nog naar beneden draaien. Dan ligt de brug wat vlakker.

StoneCourt
18 oktober 2002, 12:01
http://www.ibanezrules.com/tech.htm

Op deze pagina vind je een hele hoop informatie over het afstellen van je floating trem en het stemmen van je snaren.

JackasS
18 oktober 2002, 12:02
Thanx dude!

daron_kurt
18 oktober 2002, 12:26
okeej, tnx iedereen, ik laat hem wel ff opnieuw afstellen denk ik...

LordRiffenstein
18 oktober 2002, 12:47
Ik speel al een tijdje niet meer met een Floyd Rose maar zo deed ik het vroeger.

Je neemt een potlood of een viltstift en deze stop je onder je brug, dwars eronder door. Je begint met je dikste snaar te vervangen. Je draait deze los en de trem zal zakken maar slechts tot hij geklemd wordt door het potlood/viltstift/stukje hout whatever. Nu steek je de nieuwe snaar erop en je draait ze strak tot dat het potlood/viltstift... er weer onderuit kan. Je moet op dit ogenblik niet kijken nr de stemming van de snaar, dat komt later. Je doet ditzelfde voor alle andere snaren. Potlood eronder, snaar eraf, nieuwe erop tot het potlood terug los kan en op nr de volgende. Als alle snaren vervangen zijn kan je ze beginnen te stemmen en dit zal dan VEEL makkelijker gaan.

Met een Floyd Rose kan je best NOOIT al je snaren tegelijk eraf doen, krijg je gegarandeerd problemen zoals jij hebt. Als je gitaar speciaal afgeregeld is voor lage stemming gebruik dan ook ALTIJD dezelfde dikte van snaren want anders kan je ze opnieuw laten afregelen.

Greetzzz,

Yoeri

Moonchild
18 oktober 2002, 13:30
Je veren zo strak trekken dat de trem op de body rust zou ik absoluut niet doen. dit kan nooit goed voor je veren zijn en je krijgt ook nog eens deuken in je body.
ook kan de trem alsnog naar beneden gebend worden (met een beetje kracht)
En je intonatie zal er gegarandeerd naast zitten, dus moet je dat doen, terwijl je tremolo onder een hele rare hoek zit, dat betekent dus dat als je aan het intoneren bent, je ook nog eens je action van je snaren verandert :S
NIET DOEN DUS

Doe het gewoon zoals ik en maak twee blokjes op de millimeter nauwkeurig, steek die achterlangs voor en achter de trem tussen de body.
Zo ligt je trem (als je goed hebt gemeten) precies haaks op de body, en kan ie geen kant meer op, rotsvaste oplossing.
Je kan dan de veren eruithalen. Dan moet je wel ff de veerklauw vastzetten (ik heb wat stukjes rubber achter de klauw, tussen de body geplaatst) anders gaat ie rammelen (irritant)

En nu kan je ook lekker klooien met al je stemmingen zonder dat je veren e.d. opnieuw moet afstellen.